💢اهل فلسفه و دلداده عرفان بود
🔸 شهید فخریزاده واقعا شخصیت ویژهای بود؛ بعضیها اهل علمند، اهل فکر نیستند؛ بعضیها اهل فکرند، اهل معنا نیستند؛ بعضیها اهل معنا هستند، انقلابی نیستند؛ بعضیها انقلابی هستند، مدیر نیستند اما شهید فخریزاده همه اینها را با هم داشت؛ هم اهل علم بود، هم اهل فکر، هم اهل معنا، هم انقلابی و هم مدیر. شخصیت بسیار جامعی بود. اینکه میگویم اهل علم، نه فقط در رشته خودش، بلکه در فلسفه هم کار کرده بود و مطالعه و تفکر میکرد.
🔸شهید حاجمحسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزههای دانش فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بود و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشت.
دکتر عبدالحسین خسروپناه
روایتی از شخصیت علمی شهید محسن فخریزاده
#بنیاد_کرامت_رضوی
❇️ @Aqr_Javanan
🆔 @khosropanah_ir
بر اثر معاشرت با نابخردان ، اخلاق فاسد می شود ، و بر اثر همدمی با خردمندان اخلاق به درستی می گراید
📚میزان الحکمه جلد۶ صفحه۱۹۱
#عکس_نوشت
#حدیث
#امام_علی_علیه_السلام
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🔻اخلاق یعنی ورزش و تقویت قوای روحی
🔷️تمام قوای بدنی را باید ورزش داد. قوای روحی هم همینطور، مخصوصاً قوای عالی انسانی را، قوّه اراده را، قوّه عقل را، فکر را، تمرکز فکر را، اینها را باید تقویت کرد. اینها اخلاق است.
💎پایه اخلاق این است که اراده انسان قوی و نیرومند باشد؛ یعنی اراده انسان، بر عاداتش حکومت کند، بر طبیعتش غالب باشد. چطور؟ یعنی شخص آنچنان با اراده باشد که اگر تشخیص داد که باید این کار را کرد، تصمیم بگیرد و هیچ طبیعتی نتواند جلو او را بگیرد. مثلًا همان اوّلی که نماز بر شخصی تکلیف میشود و یا تشخیص میدهد که نماز برای او خوب است و بعد از این باید سحرها حرکت کند نماز بخواند، دعا کند، استغفار کند، از خداوند استعانت بجوید و کمک بگیرد، هنگام خواب یکدفعه بلند میشود. طبیعتش به او میگوید بخواب، استراحت کن. دلش میخواهد بخوابد،خوابش هم میآید و از خوابیدن لذت میبرد. در اینجا اگر اراده قوی و نیرومند باشد بر طبیعت غلبه میکند، فوراً از جا برمیخیزد و نماز میخواند. یا در مورد عادتها، میفهمد که سیگار کشیدن برایش بد است، ضرر بدنی دارد، ضرر اخلاقی دارد، ضرر مالی دارد. اگر بااراده باشد تصمیم میگیرد که دیگر سیگار نکشد و نمیکشد، یعنی اراده بر عادت غلبه میکند. اما اگر اراده نداشته باشد، عادت غلبه میکند.
✅اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات، بر طبایع غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد چون کار خوب، اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. مثلًا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر اینطور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست. اما اگر ربا را میخوریم، نماز را هم با نافله هایش میخوانیم، اگر خیانت به امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها عبادت نیست، روی عادت است.
📚 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص۲۱۱-۲۱۰
#متن_نوشت
#اخلاق
#تقویت_قوای_روحی
••••••◇💠◇••••••
@zendegi_filsofaneh
••••••◇💠◇••••••
ما اَقبَحَ بِالانسانِ أَنْ یكونَ ذاوَجهَین.
چقدر قبیح است که انسان دارای دو چهره متضاد و متفاوت باشد
#عکس_نوشت
#حدیث_روز
#امام_علی_علیه_السلام
📚 غررالحکم صفحه۳۹۵
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🔻مهارت فرزند پروری
✍والدین، دارایی های مشترکی به نام فرزندان دارند، اغلب همگی در یک هدف شریک هستند: پرورش فرزندانی خوشبخت، سلامت، مطمئن به خود، همیار و مسئول و… .
❓حال سوال این است، آیا به عنوان والدین توانسته اید حرفه ای مهم، به نام فرزند پروری را خوب انجام دهید؟ این حقیقتی است که فرزندپروری و پدر یا مادر بودن کار ساده ای نیست و باید با پیچ و خم آن آشنا شد.
🔶️شاید یادتان نباشد، خواندن را چگونه یاد گرفتید؟ یا پدر، مادر، معلم و …چگونه حروف و صداها را به شما یاد دادند؟ دوچرخه سواری را چگونه یاد گرفتید؟ به سادگی سوار شدید و شروع به پا زدن کردید یا کسی پشت زین دوچرخه را گرفت؟ اما امروز می خواهید تمام الفبای زندگی را به فرزند تان بیاموزید. شاید در مواقعی هم عجله داشته باشید.
✔داشتن هر مهارتی مستلزم تلاش، صرف وقت، شکیبایی و آموزش است و شما برای یادگیری آن ها به کمک نیاز داشتید. همانند خواندن و دوچرخه سواری ، ایفای نقش پدر و مادری مهارت هایی می خواهد که می توانید آن را یاد بگیرید، تمرین کنید و در آن پیشرفت کنید.
#متن_نوشت
#مهارت_فرزند_پروری
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
عرض سلام خدمت همراهان محترم کانال زندگی فیلسوفانه 🌹🌹🌹
با توجه به اهمیت یادگیری مهارت های فرزندپروری و تربیت صحیح و اصولی فرزند بر آن شدیم تا کارگاهی جامع و به روز از تکنیک ها و شیوه های کاربردی و صحیح برخورد با فرزند در مقاطع مختلف سنی و بهبود رفتار با آنها به خصوص در سنین نوجوانی برگزار نماییم
✅لازم به ذکر است در این کارگاه که به صورت آنلاین برگزار میگردد ، امکان پرسش و پاسخ نیز فراهم گردیده است
⚡این فرصت استثنایی را از دست ندهید⚡
به امید سلامتی و شادابی همه فرزندان این سرزمین💕
💻کارگاه آنلاین مهارت های فرزند پروری موفق:
✔آشنایی با مراحل رشد و تحول جسمی، شناختی، عاطفی و اجتماعی پیش از تولد تا نوجوانی فرزند
✔آشنایی با ویژگی های دوره کودکی اول(تولد تا ۷ سالگی)
✔آشنایی با ویژگی های دوره کودکی دوم(۷تا ۱۳ سالگی)
✔آشنایی با ویژگی های دوره نوجوانی
✔آشنایی با چگونگی برخورد با خواسته ها و علائق فرزند
✔آشنایی با رفتار های درست و نادرست فرزند
✔آشنایی با شیوه های صحیح تشویق و تنبیه
✔آشنایی با شیوه های تغيير و اصلاح رفتار کودک
✔آشنایی با روشهای پرورش هوش اخلاقی فرزند
✔آشنایی با شیوه های بهبود ارتباط با کودک و نوجوان خود
🕰زمان شروع کارگاه : ۴ دی ماه ۱۳۹۹
📆پنج شنبه ها ۴ جلسه ساعت ۲۰-۱۸
💲هزینه کارگاه: ۱۳۰ هزار تومان
⏳فرصت ثبت نام: ۳ دی ماه ۱۳۹۹
📎۲۰ درصد تخفیف ویژه:
برای افرادی که تا پایان آذر ماه ثبت نام قطعی انجام دهند
📋جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۲۱۷۳۲۰۷۸۳ از طریق واتساپ در ارتباط باشید
آدرس کانال در ایتا↙️↙️↙️↙️
eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🍁موجِ ز خود رفته ای تیز خرامید و گفت
هستم اگر می روم گر نروم نیستم
🔶ملاصدرا، فیلسوف بزرگ اسلامی می گوید مردم بر دو دسته اند:
❌ "واقف" (ایستاده) 👈 کسی که به دانش ظاهری دل خوش کرده و متوقّف شده و دروازه ی جهان بزرگ و برتر به رویش گشوده نشده است. او فقط از شنیده ها بهره می برد و کارش تقلید از دیگران است .
✅"سائر" ( رونده) 👈 اهل حرکت و پویایی است و به شنیده ها بسنده نمی کند. او در تلاش است که از تنگنای ظواهر و محسوسات عبور کند و به جهان وسیع معقولات راه یابد. او همواره در تکاپوست.
📚 شرح اصول کافی، ص۵۶۷
#متن_نوشت
#انسانِ_واقف
#انسانِ_سائر
🆔️@zendegi_filsofaneh
⚪️ مبارزه امیرالمؤمنین(ع) با دو طبقه
🔹 حضرت علی(علیه السلام) دو طبقه را سخت دفع کرده است:
۱. منافقان زیرک
۲. زاهدان احمق
🔹همین دو درس برای مدعیان تشیع او کافی است که چشم باز کنند و فریب منافقان را نخورند، تیزبین باشند و ظاهربینی را رها نمایند، که جامعه تشیع در حال حاضر سخت به این دو درد مبتلاست.
📗 استاد شهید مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۱۶۰
#تیزبینی
#مبارزه_با_منافق_زیرک_و_زاهدِ_احمق
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
⭕افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛
مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، نگران می شویم.
✔معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما خودخواهیم، نه خیر خواه.
🔶️آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة» را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود.
📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) آیت الله جوادی آملی، ص۲۵۸
#متن_نوشت
#اخلاص
#خیرخواهی
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🔴داستان زیبا و خواندنی
✍پادشاهی وزيری داشت كه هر اتفاقی میافتاد میگفت: خيراست!!
روزی دست پادشاه در سنگلاخها گير كرد و مجبور شدند انگشتش را قطع كنند، وزير در صحنه حاضر بود گفت: خيراست! پادشاه از درد به خود میپيچيد،از رفتار وزير عصبی شد، او را به زندان انداخت،
۱سال بعد پادشاه كه برای شكار به كوه رفته بود، در دام قبيله ای گرفتار شد كه بنابر اعتقادات خود، هر سال ۱نفر را كه دينش با آنها مختلف بود،سر میبرند و لازمه اعدام آن شخص اين بود كه بدنش سالم باشد وقتی ديدند اسير، يكی از انگشتانش قطع شده، وی را رها كردند آنجا بود كه پادشاه به ياد حرف وزير افتاد كه زمان قطع انگشتش گفته بود: خير است!
پادشاه دستور آزادی وزير را داد وقتی وزير ازاد شد و ماجرای اسارت پادشاه را از زبان اوشنيد، گفت:خيراست!
پادشاه گفت: ديگر چرا؟؟؟ وزير گفت: از اين جهت خير است كه اگر مرا به زندان نينداخته بودی و زمان اسارت به همراهت بودم، مرا به جای تو اعدام میكردند.
در طريقت هر چه پيشِ سالك آيد خير اوست
در صراط مستقيم ای دل كسی گمراه نيست..
#تلنگر
🆔️@zendegi_filsofaneh
💢فقر معنوی
📜از سخنان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است که میفرماید:
عجب است از کسانی که درباره مأکولات و خوردنیهای خود فکر میکنند اما درباره معقولات و یاد گرفتنیهای خود هیچ گونه زحمتِ اندیشه ای به خود راه نمیدهند.
🔘انسان از فقر و کمبودی طبعاً گریزان است؛ اگر احساس نقص و فقر در یک گوشه زندگی خود میکند، تا حد امکان تلاش میکند که آن نقص را تکمیل و آن فقر را برطرف سازد.
🔷️چیزی که هست نقصها و فقرهای مادی خیلی واضح و محسوس است، برخلاف فقرها و نقصهای معنوی. مثلًا فقر مالی را همه کس حس میکند و لهذا طبعاً تلاش میکند که با این نوع فقر مبارزه کند و گاه این تلاش به حد افراط میرسد و به صورت حرص و طمع در میآید و منشأ خرابیها و ظلمها و حق کشیهایی در اجتماع میگردد. و همچنین فقر شأن و حیثیت؛ هرکسی زود میفهمد که چقدر در جامعه آبرو و حیثیت دارد و چقدر از این لحاظ کسری دارد و لهذا دائماً در فکر جبران این کسریها برمیآید. و همچنین است فقر و نقصهای عضوی و اندامی.
✔ولی فقرهای معنوی از قبیل فقر در تربیت و ادب، کمتر برای خود شخص قابل ادراک است. کسی که فاقد ادب معاشرت و اخلاق انسانی و تربیت صحیح اجتماعی است خودش کسری خودش را از این لحاظ نمیفهمد، خصوصاً اگر اخلاق زشت وی در روحش رسوخ یافته باشد و به اصطلاح ملکه شده باشد؛ و بالاخص اگر آن طرز اخلاق در اجتماع هم معمول و شایع باشد، دیگر در این صورت آن خُلق زشت در نظر او مستحسن و قابل دفاع است و همیشه از طرز رفتار خودش و هم مسلکانش حمایت هم میکند. و از همین قبیل است فقر علمی و فکری. آدم جاهل و کم خرد چیزی را که هرگز احساس نمیکند همان جهالت و کم خردی است.
⏪پس علت اینکه بشر درباره مأکولات و خوردنیهای خود میاندیشد و تلاش میکند اما درباره معقولات و تحصیل اندیشه صحیح تلاش و کوشش نمیکند همان منتهای جهالت و کم خردی اوست
📚 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج ۱، ص۲۱۴-۲۱۳
#متن_نوشت
#فقر_فکری
#جهالت
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🍃برگی که
🌳 از درخت، بر زمین می افتد،
🌍در عالَم تاثیر گذار است
💢چطور فکر میکنید گناه کردن در عالَم بی اثر باشد؟
💬علامه طباطبایی
#عکس_نوشت
#تاثیر_گناه
🆔️@zendegi_filsofaneh
🕊اندیشههای عالی انسانی فضای روحی مساعد میخواهد🕊
✅قرآن یک منطقی دارد و آن منطق این است: اندیشههای عالی انسانی در روح انسان جوّ و فضای مساعد میخواهند. اگر فضای روح انسان مساعد نباشد آن اندیشههای عالی از روح انسان فرار میکنند.
📜این حدیث را شنیدهاید که پیغمبر اکرم فرمود: لا یدْخُلُ الْمَلائِکةُ بَیتآ فِیهِ کلْبٌ أوْ صورَةُ کلْبٍ. یعنی فرشتگان وارد خانهای که در آن خانه، سگ یا تصویر سگ وجود داشته باشد نمیشوند.
🔍 علما از این حدیث معنای لطیفی فهمیدهاند؛ گفتهاند آن خانهای که پیغمبر اشاره کرده است خانه دل است. اگر در خانه دل، سگها و صورت سگها و درندهها وجود داشته باشد، اندیشههای پلید وجود داشته باشد، هرگز اندیشههای عالی و لطیف در چنین خانهای وارد نمیشوند.
💡اندیشههای عالی و لطیف از سنخ نورند. نور و ظلمت با یکدیگر یک جا جمع نمیشوند. اگر انسان در روح خودش اندیشههای پلید داشته باشد، اگر در روحش حسادت، کینه، تکبر، بدخواهی وجود داشته باشد، اگر در روحش پلیدی از نوع دیگر وجود داشته باشد، این یعنی فضای روح فضایی است پلید و نامساعد. اندیشه پاک، حالا میخواهد اندیشه خدا باشد یا اندیشه خدمت به خلق، آن اندیشههای عالی مقدس انسانی در روحهای پلید جا نمیگیرند؛ یعنی وقتی که بیایند جا برای آنها نیست، فرار میکنند و میروند.
✳این است که اگر انسان در عمل ناپاک باشد، دائما گناه کند، دائما دروغ بگوید، دائما غیبت کند، دائما تهمت بزند، دائما مال مردم را بخورد، دائما ظلم کند، دائما ـ العیاذ بالله ـ مثلا به زن نامحرم نگاه کند و نظر ریبه داشته باشد، اینها روح انسان را پلید میکند؛ دیگر ایمان در چنین روح پلیدی جا ندارد، در میرود؛ روح تاریک میشود. نه تنها ایمان، سایر اندیشههای پاک انسانی هم همین طور است
📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۱۲۵_۱۲۳
#متن_نوشت
#اندیشه_عالی
#روح_مساعد
🆔️@zendegi_filsofaneh
انسان كه خواه ناخواه در اجتماع زندگى مىكند، از معاشرت با مردم گريزى ندارد و بىترديد معاشرت براى اين است كه انسان وضع اجتماعى خود را حفظ نمايد و روز به روز بر ترقى و پيشرفت مادى و معنوى خود بيفزايد و مشكلات زندگى را بهتر و آسانتر حل كند.
بنابراين، بايد با مردم طورى برخورد كرد كه موجب محبوبيت گردد و روز به روز بر وزن اجتماعى انسان بيفزايد و بر شماره ياران وى اضافه كند، زيرا اگر مردم در برخورد با كسى، سنگينى يا تلخى درك كنند، در دلهايشان نفرت و دلتنگى ايجاد خواهد شد و بالاخره روزى فرا خواهد رسيد كه همه از او گريزان شوند! و چنين كسى، منفور و مبغوض اجتماع خواهد شد و بايد در ميان جمعيت با حال تنهايى، و در وطن خود، غريبانه زندگى كند! و اين وضع يكى از تلخترين و ناگوارترين نمونههاى تيره بختى انسان است.
نكتهاى را كه بايد در اينجا متذكر شد، اين است كه معناى تواضع و فروتنى نه آن است كه انسان خود را در انظار مردم خوار و سبك كند و به انسانيت خود لطمه زند، بلكه مقصود اين است كه مزايا و افتخارات خود را به رخ مردم نكشد و مزاياى گزاف ديگرى، به خود نبندد و مردم را سبك و ناچيز نشمارد
و همچنين معناى احترام به مردم، اين نيست كه مردم را به حدى احترام كند كه به تملق و چاپلوسى بكشد، بلكه بايد هر كسى را به اندازه مزاياى دينى و اجتماعىاش، ارزش دهد و به بزرگان به اندازه بزرگيشان احترام نمايد و ديگران را نيز به رعايت انسانيت آنان اكرام كند.
📚علامه طباطبایی ،تعالیم اسلام ص ۲۲۹
#روابط_اجتماعی
#ملاک_برخورد_صحیح
🆔️@zendegi_filsofaneh