💠 عقل جامعه انسانی
🔸 وجود مبارک حضرت امیر ابن سینا نیست و وجود مبارک حضرت امیر زکریای رازی نیست! «أقول و أُجمل» و شما آقایان حضرت امیر را در همان حدّ می شناسید، حواستان جمع باشد! به همین اندازه مقالاتی را که برای ذکریای رازی داشتید، مقاله به شما می دهند! برای بوعلی بیش از این می دهند! شما آقایان #علی_بن_ابی_طالب را نخواستید بشناسید! شما خیال می کنید باسواد شدن، معصیت کبیره است! و خیال می کنید آن که در دست و پای این مقالات است، این سواد است! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟!
🔸 ما خیال می کنیم، #امامت_شناسی مطالعه ایی است! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: «فَتَجَلَّی سُبْحَانَهُ لَهُمْ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه»؛[1] فرمود کل عالَم تجلّی خداست؛ اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است. کل این مقالاتی که می گویید، جلوه حضرت امیر است؛ ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. این #نهج_البلاغه و این گود! شما این هزار نفر را بیاورید، چهارتا خطبه سؤال کنید، اگر جواب دادند! ما خیال می کنیم، بی سوادی فخر است و باسواد شدن جهنم رفتن است! این قدر از سواد فاصله می گیریم. حوزه علمیه هیچ چارهای ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»،[2] زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانشان میشود مرحوم بوعلی! وقتی بوعلی میخواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند، با اینکه خود او چنین آدمی است. میگوید پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در یک حدیث میفرماید: «قال»، رسول خدا «بأعزّ اولیاء الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»؛ دیگران دست و پا و چشم و گوش هستند؛ اما علی عقل است.[3]
[1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج18، ص221.
[2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص802.
[3]. معراجنامه(بوعلی سینا)، متن، ص15؛ «الذی کان بین الصحابة الذین کانوا اکرم قبائل العالم و أشرفهم کالمعقول بین المحسوس».
#سالروز_میلاد_حضرت_علی_علیه_السلام
#تجلی_حضرت_امیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار...
تاریخ: 1396/05/17
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 باب علم النبی
#باز_نشر
🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1]...
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 باب علم النبی
#باز_نشر
🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1] یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی میآید و چه كسی نمیرود. همه طالبان علوم الهی و دانش پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم.
🔹 همه ما میخواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع #قرآن است، بعد هم #روایت_اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»،[2] نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، اینچنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه #شهر_علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة».
[1]. صحیفه الامام رضا علیه السلام، ص58؛ تحف العقول، ص430.
[2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1381/11/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_1687 ss.mp3
9.74M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/11/20
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi 1687 p2.pdf
2.93M
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/11/20
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
49.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 کنگره بینالمللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم الهدی
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
J-3704 ss.mp3
5.65M
💠 صوت #پیام_موضوعی
🔹 کنگره بینالمللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم الهدی
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
1399-12-04_3704 پيام.pdf
158.1K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 کنگره بینالمللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم الهدی
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 اصلاح فرهنگ
🔸 #ولید_كعبه وجود مبارك امیر مؤمنان (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) قرآن ناطق است و برای امت اسلامی همانند قرآن #منشأ_بركت است. میلاد آن حضرت را به پیشگاه ولی عصر (أَرْوَاحَنَا فِداه) و عموم علاقه مندان قرآن و عترت تهنیت عرض می كنیم!
🔸 وجود مبارك پیامبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».[1] اگر وجود مبارك امیر مؤمنان حاضر شد ما را به فرزندی بپذیرد، یقیناً مادر ما هم صدیقه كبرا خواهد بود، این فخری است! همه شیعیان، مخصوصاً این عزیزانی كه در این عید خجسته این جامه پُر افتخار روحانیت را در بَر كردند به این ندا پاسخ دادند، «لَبَّیكَ یا رَسُولَ اللَّه»، ما آمدیم فرزند شما بشویم «لَبَّیكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین» ما آمدیم فرزند شما بشویم، فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ بنابراین وقتی این جامه را در بَر كردیم، این #شناسنامه ای برای ما است.
🔸 مطلب دوم آن است كه وجود مبارك حضرت امیر مثل سیزده معصوم دیگر، #قرآن_ناطق هستند, #عدل_قرآن كریم هستند، «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»؛[2] اما آنچه در این نوبت برای همه، مخصوصاً فضلایی كه به این جامه پُر افتخار درآمدند لازم است، آن است كه یك رژیم #ارباب_رعیتی_فرهنگی را ما الغا كنیم. رژیم ارباب و رعیتی گاهی به صورت اقتصاد است, گاهی به صورت سیاست است, گاهی به صورت حزبی است، در ایران ـ متأسفانه ـ قبلاً این طور بود ـ به لطف الهی ـ به بركت امام راحل كه حشر او با انبیا و اولیای الهی باشد! به بركت شهادت شهدا كه حشر آنها با شهدای كربلا باشد! این را الغا كردند ـ به لطف الهی ـ رژیم ارباب و رعیتی رخت بربست.
🔸 اما وجود مبارك حضرت امیر بیانی دارد كه مربوط به آیه سوره مباركه «آلعمران» است؛ اگر بخواهیم حرف ما در منبر، در سخنرانی, در تدریس اثر كند، باید كه این رژیم #ارباب_رعیتی_فرهنگی_فكری را الغا كنیم و بر روی آن خط بكشیم. تنها مشكل ما این است كه می گوییم، ما حرفی كه زدیم، باید عمل شود. نظر ما باید عمل شود، این مشكل ماست! چه در درس, چه در بحث, چه در سخنرانی, چه در منبر! ما یكی از افرادیم!
🔸 در سوره مباركه «آل عمران» فرمود: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم, به هیچ كسی كتاب ندادیم, به هیچ كسی تورات و اِنجیل و زَبور و صُحف ابراهیمی ندادیم كه مردم را به خود دعوت كند! ﴿أَنْ یؤْتِیهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لی مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِیینَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾،[3] شما بكوشید #عالم _ربانی بشوید، عالم ربّانی شدن ممكن است؛ اما ما به هیچ پیامبری, به هیچ وصی و نبی ای هیچ سمتی ندادیم كه مردم را به خودشان دعوت كنند: ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لی مِنْ دُونِ اللَّهِ﴾، و لکن راه این است به همه آنها گفتیم: ﴿كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾.
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
[2]. دعائم الاسلام، ج1، ص28.
[3]. سوره آل عمران، آیه79.
#عمل_به_معلومات
#منشأ_برکت
#عالم_ربانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/02/02
🆔 @a_javadiamoli_doross