eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محبوب حق 🔸 وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را ...
💠 محبوب حق 🔸 وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را فریقین نقل كردند كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است و است به حدیث «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»،[2] این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾،[3] طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) محب و محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می ‌كند، این می ‌شود ! 🔸 وجود مبارك رسول درباره حضرت امیر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»[4] این ضمیرها به کی بر می گردد ؟ « یدُورُ عَلَی مَدَارُ اَلْحَقِّ حَیثُمَا دَار»؟ این [مطلب] درباره عمار هم آمده[5] یا « یدُورُ اَلْحَقُّ مُدَارَ عَلِی حَیثُمَا دَار» كه از این خطبه استفاده می ‌شود! مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) این را شاهد اقامه كردند به اینكه ضمیر به حق بر می ‌گردد؛ یعنی « یدُورُ اَلْحَقُّ مَدَارَ عَلِی (عَلَیهِ اَلصَّلاَةُ وَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ) حَیثُمَا دَار» به دلیل اینكه ذات مقدس رسول عرض كرد «اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَ‏ مَعَ‏ عَلِی حَیثُمَا دَارَ»؛ خدا‌یا حق را علی مدار قرار بده، نه علی را حق مدار! تا اینجا گفتار ایشان، اما چرا؟! چطور می ‌شود كه حق علی مدار است نه علی حق مدار؟ چطور می ‌شود كه حق را باید با علی تشخیص داد نه علی را با حق؟ آن یك بیان دیگری دارد، اگر كسی آن «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ» را صغرای قیاس قرار بدهد و حدیث «قرب نوافل»[6] را كبرای قیاس قرار بدهد و‌ بگوید علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (علیه السلام) «محب الله» است و «محبوب الله» است به گفته معصوم یعنی پیامبر و هر كس محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را خدا در مقام فعل كاملاً به عهده می ‌گیرد، پس علی ‌بن ‌ابی ‌طالب مجاری ادراكی و تحریكی اوست، یعنی فهم او و كار او، یعنی اندیشه علوی و انگیزه علوی هر دو را خدا به عهده گرفته است و هر كس علم و عمل او را خدا در مقام فعل به عهده بگیرد است، پس علی ‌بن ‌ابی‌طالب معصوم مطلق است، وقتی این ‌چنین شد این می ‌شود خلیفه ذات اقدس الهی، اگر خلیفه شد كار «مستخلف عنه» را انجام می ‌دهد. [1]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، حکمت117. [2]. الامالی (صدوق)، ص513. [3]. سوره نجم، آیه3. [4]. الفصول المختاره، ص135. [5]. علل الشرائع، ص223. [6]. کافی (ط- اسلامی)، ج2، ص352. 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عقل جامعه انسانی 🔸 وجود مبارک حضرت امیر ابن سینا نیست و وجود مبارک حضرت امیر زکریای رازی نیست! «أقول و أُجمل» و شما آقایان حضرت امیر را در همان حدّ می ‌شناسید، حواستان جمع باشد! به همین اندازه مقالاتی را که برای ذکریای رازی داشتید، مقاله به شما می‌ دهند! برای بوعلی بیش از این می‌ دهند! شما آقایان را نخواستید بشناسید! شما خیال می ‌کنید باسواد شدن، معصیت کبیره است! و خیال می ‌کنید آن که در دست و پای این مقالات است، این سواد است! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! 🔸 ما خیال می ‌کنیم، مطالعه ‌ایی است! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: «فَتَجَلَّی سُبْحَانَهُ لَهُمْ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه‏»؛[1] فرمود کل عالَم تجلّی خداست؛ اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است. کل این مقالاتی که می‌ گویید، جلوه حضرت امیر است؛ ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. این و این گود! شما این هزار نفر را بیاورید، چهارتا خطبه سؤال کنید، اگر جواب دادند! ما خیال می ‌کنیم، بی‌ سوادی فخر است و باسواد شدن جهنم رفتن است! این ‌قدر از سواد فاصله می ‌گیریم. حوزه علمیه هیچ چاره‌ای ندارد که نهج البلاغه درسی شود. 🔸 اینکه می‌ گوید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»،[2] زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانشان می‌شود مرحوم بوعلی! وقتی بوعلی می‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می‌ گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی است، دیگران چشم و گوش‌ هستند، با اینکه خود او چنین آدمی است. می‌گوید پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) در یک حدیث می‌فرماید: «قال»، رسول خدا «بأعزّ اولیاء الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»؛ دیگران دست و پا و چشم و گوش‌ هستند؛ اما علی عقل است.[3] [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج18، ص221. [2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص802. [3]. معراج‌نامه(بوعلی سینا)، متن، ص15؛ «الذی کان بین الصحابة الذین کانوا اکرم قبائل العالم و أشرفهم کالمعقول بین المحسوس». 📚 دیدار... تاریخ: 1396/05/17 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 باب علم النبی 🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1]...
💠 باب علم النبی 🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1] یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی می‌آید و چه كسی نمی‌رود. همه طالبان علوم الهی و دانش ‌پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می‌ رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم. 🔹 همه ‌ما می‌خواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع است، بعد هم بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»،[2] نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می ‌سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، این‌چنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة». [1]. صحیفه الامام رضا علیه السلام، ص58؛ تحف العقول، ص430. [2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/11/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
49.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 کنگره بین‌المللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم‌ الهدی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
J-3704 ss.mp3
5.65M
💠 صوت 🔹 کنگره بین‌المللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم‌ الهدی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/07 🆔 @a_javadiamoli_doross
1399-12-04_3704 پيام.pdf
158.1K
💠 متن 🔹 کنگره بین‌المللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم‌ الهدی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/07 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اصلاح فرهنگ 🔸 وجود مبارك امیر مؤمنان (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) قرآن ناطق است و برای امت اسلامی همانند قرآن است. میلاد آن حضرت را به پیشگاه ولی عصر (أَرْوَاحَنَا فِداه) و عموم علاقه‌ مندان قرآن و عترت تهنیت عرض می ‌كنیم! 🔸 وجود مبارك پیامبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».[1] اگر وجود مبارك امیر مؤمنان حاضر شد ما را به فرزندی بپذیرد، یقیناً مادر ما هم صدیقه كبرا خواهد بود، این فخری است! همه شیعیان، مخصوصاً این عزیزانی كه در این عید خجسته این جامه پُر افتخار روحانیت را در بَر كردند به این ندا پاسخ دادند، «لَبَّیكَ یا رَسُولَ اللَّه‏»، ما آمدیم فرزند شما بشویم «لَبَّیكَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین» ما آمدیم فرزند شما بشویم، فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ بنابراین وقتی این جامه را در بَر كردیم، این ‌ای برای ما است. 🔸 مطلب دوم آن است كه وجود مبارك حضرت امیر مثل سیزده معصوم دیگر، هستند, كریم هستند، «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»؛[2] اما آنچه در این نوبت برای همه، مخصوصاً فضلایی كه به این جامه پُر افتخار درآمدند لازم است، آن است كه یك رژیم را ما الغا كنیم. رژیم ارباب و رعیتی گاهی به صورت اقتصاد است, گاهی به صورت سیاست است, گاهی به صورت حزبی است، در ایران ـ متأسفانه ـ قبلاً این‌ طور بود ـ به لطف الهی ـ به بركت امام راحل كه حشر او با انبیا و اولیای الهی باشد! به بركت شهادت شهدا كه حشر آنها با شهدای كربلا باشد! این را الغا كردند ـ به لطف الهی ـ رژیم ارباب و رعیتی رخت بربست. 🔸 اما وجود مبارك حضرت امیر بیانی دارد كه مربوط به آیه سوره مباركه «آل‌عمران» است؛ اگر بخواهیم حرف ما در منبر، در سخنرانی, در تدریس اثر كند، باید كه این رژیم را الغا كنیم و بر روی آن خط بكشیم. تنها مشكل ما این است كه می ‌گوییم، ما حرفی كه زدیم، باید عمل شود. نظر ما باید عمل شود، این مشكل ماست! چه در درس, چه در بحث, چه در سخنرانی, چه در منبر! ما یكی از افرادیم! 🔸 در سوره مباركه «آل ‌عمران» فرمود: ما هیچ پیامبری را نفرستادیم, به هیچ كسی كتاب ندادیم, به هیچ كسی تورات و اِنجیل و زَبور و صُحف ابراهیمی ندادیم كه مردم را به خود دعوت كند! ﴿أَنْ یؤْتِیهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لی‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِیینَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾،[3] شما بكوشید _ربانی بشوید، عالم ربّانی شدن ممكن است؛ اما ما به هیچ پیامبری, به هیچ وصی و نبی ‌ای هیچ سمتی ندادیم كه مردم را به خودشان دعوت كنند: ﴿ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لی‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ﴾، و لکن راه این است به همه آنها گفتیم: ﴿كُونُوا رَبَّانِیینَ﴾. [1]. علل الشرائع, ج1, ص127. [2]. دعائم ‌الاسلام، ج1، ص28. [3]. سوره آل عمران، آیه79. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/02/02 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 اسوه صبر ▪️ (سلام الله علیها) كسی است كه طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به مقام شامخ ولایت بار یافته است، برای اینكه كسی كه بدون تعلیم بشود معلمش بلا واسطه خداست؛ كسی كه بدون تفهیم باشد معلمش و مفَهِمش ذات اقدس الهی است كه وجود مبارك امام سجاد به (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/05/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 عقیله بنی هاشم ▪️ سالروز ارتحال عقیله بنی هاشم زینب كبری (سلام الله علیها) را به ذخیره عالم و عموم علاقمندان عترت طاهرین تسلیت عرض می ‌كنیم. هر روزی كه مربوط به یكی از ذوات قدسی اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) باشد خواه میلاد آنها خواه ارتحال آنها، وسیله ‌ای است كه ما را به سیره و سنت آن بزرگواران آشنا كند، این مطلب اول. ▪️ مطلب دوم آن است كه آشنایی با سیره و سنت این ذوات قدسی، یك بین ما و قرآن كریم است؛ زیرا اینها برابر حدیث نورانی ثقلین عِدل قرآن كریم ‌اند «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی».[1] معنای بودن هم این است هر حقیقتی را كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم بیان فرمود اینها فهمیدند، معتقد شدند، مُتخلق شدند، عمل كردند و به ما دستور دادند. هر فضیلتی كه در ذوات قدسی اینها باشد دارد. نه اینها كاری را بدون قرآن انجام می‌ دهند نه در قرآن مطلبی است كه اینها ندانند، این هم اصل دوم. ▪️ مطلب سوم آن است كه ارتباط ما با قرآن ما را تأمین می ‌كند. ما اگر بخواهیم انسان زندگی كنیم، انسان بمیریم و انسان محشور بشویم تنها راه همین است. وگرنه یك عده زنده ‌اند و حیات گیاهی دارند؛ یعنی خوب تغذیه می‌ كنند خوب لباس می‌ پوشند خوب تولید می ‌كنند و دیگر هیچ، كاری كه یك گیاه انجام می‌ دهد. از این بالاتر كسانی ‌اند كه به شهوت و غضب و عاطفه و وهم و خیال و مقام و جاه و ریاست می ‌اندیشند، اینها وارد حوزه حیوانیت شدند! چون شما در هر جنگلی هم كه بروید مسئله ریاست و مقام و جاه و اینها هست. اگر كسی بی نظم بود حیوان بدی است، اگر كسی منظم بود حیوان خوبی است؛ اینها زندگیشان با مرگ از بین می‌رود دیگر حیوان بعد از مرگ حساب و كتابی ندارد كه چرا ستم كردی؟ دریدی؟ بریدی؟ شكستی و بستی؟ اینها نیست كسی كه در همین محدوده فكر می‌ كند او یك حیوان متوسطی است نه حیوان خوب! اگر كسی در اثر تربیت ندزدید اهل رانت خواری نبود اهل ارتشاء و رشوه نبود تازه حیوان تربیت شده است. اینكه ما در برابر این همه خضوع می ‌كنیم در برابر انسان خضوع می‌كنیم انسانیت روی قلّه است. اگر كسی ندزدید خیانت نكرد هنوز انسان نشده انسان چیز دیگر است. ▪️ بزرگان حكمت می ‌گویند اگر كسی از زیر مجموعه خود دفاع كرده است حیوان تربیت شده است،[2] انسانیت چیز دیگر است! اینكه خدا در قرآن فرمود یك عده از حیوانات پست‌ ترند برای اینكه حیوان تربیت شده نمی ‌دزدد اما این خیانت می ‌كند، این اهل رانت و رشوه است! انسانیت پس مرزش كجاست؟ انسانیت آن است كه درباره آغاز عالم، انجام عالم، ازلیت عالم، ابدیت عالم اینها می ‌اندیشد، اهل نثار و ایثار است، خضوع می ‌كند، تسبیح دارد، سجده دارد معرفت دارد این نه تنها از حرام می‌ گذرد از حلال هم می ‌گذرد! این نه تنها روزه ‌های واجب را می ‌گیرد، روزه‌های مستحب را می گیرد! آن كه به ابدیت می‌ اندیشد می‌ گوید من وقتی رحلت كردم ابدی می ‌شوم من مرغ باغ ملكوتم از عالم خاك نیستم، چند روزی قفسی ساخته‌ اند از بدنم؛ من با انبیا محشور می‌ شوم، اولیا محشور می ‌شوم، صدیقین محشور می ‌شوم، شهدا محشور می ‌شوم، این مرز انسانیت است! این ذوات قدسی یعنی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) و سایر ذوات مقدس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بودند یك، سرپل ارتباطی ما با قرآنند كه انسان شدن را به ما یاد می ‌دهد دو، ما حالا باید از اینها یاد بگیریم و عمل بكنیم سه. [1]. دعائم‌الاسلام، ج1، ص28. [2]. الاشارات و التنبیهات، ص342. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/05/30 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_261 ss.mp3
3.61M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 261 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_261p2.pdf
177.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 261 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا