eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روح توحیدی 🔹 یک وقت است که می‌ گویند فلان جا زمینش لرزید، این با چند سال درس خواندن، زمین ‌شناسی و گسل ‌ها را بررسی کردن آسان است. یک وقت سخن از «زلزلة العالم» است، جهان‌لرزه است؛ این را آدم چگونه بفهمد؟ 🔹 فرمود تو پیغمبر هستی، هوش و استعداد فراوانی ما به تو دادیم؛ اما تو آن نیستی که بفهمی ما چگونه این کرات را پودر می ‌کنیم. چیزهایی که ما یاد شما می ‌دهیم که تو آن نیستی که بتوانی یاد بگیری، نه «ما لا تعلم». نفرمود: «و علّمک ما لم تعلم»؛ نظیر ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾.[1] فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ﴾؛ یعنی تو آن نیستی که یاد بگیری. به ما هم فرمود شما هر جان بکَنید، اینها را یاد نمی ‌گیرید. از چه کسی می ‌خواهید یاد بگیرید؟ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. ▫️ این ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ روشن است؛ اما این «کان» منفی آن نقش را دارد، فرمود بشر هر جان بکَند نمی ‌فهمد که اول خلقت چه بود! چگونه دود را آفرید: ﴿فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات﴾،[2] بعد فرمود بساطش را جمع می ‌کنیم. 🔹 فرمود اینها دو تا مشکل جدّی دارند: یکی اینکه ما همه براهین را اقامه کردیم، باید تصدیق بکنند، تکذیب کردند. همه نعمت ‌ها را به اینها دادیم به جای اینکه شکر بکنند، کفر ورزیدند، پس اینها را به من واگذار کن. من مشکل آنها را حل می‌ کنم. در خیلی از موارد است که انسان خیال می ‌کند دخالت کرد بعد معلوم می‌ شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود ! این همان امام است. ببینید در سوره «أنفال» ذات أقدس الهی به پیغمبر یک‌ نحوه حرف می ‌زند. به آن رزمنده ‌ها به نحو دیگری حرف می ‌زند. به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛[3] یک اسناد ضعیفی به خود پیغمبر می ‌دهد. می ‌گوید آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی به رزمنده ‌ها که می ‌رسد، اصلاً سالبه کلیه است، همه اینها را نفی می‌ کند، می ‌گوید شما کاری نکردید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ﴾. نفرمود «فلم تقتلوهم اذ قتلتموهم»؛ فرمود: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾، درباره حضرت یک اسناد «فی الجمله‌»ای داد: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛ اما درباره مجاهدین فرمود شما کاری نکردید، من شما را فرستادم، شما دست من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم. دست آدم که حق ندارد بگوید من تیر زدم. فرمود: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] هستید. آن بیان نورانی حضرت امیر است که راه گشاست، فرمود: «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ‏ جُنُودُه‏‏»؛[5] تمام اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. این خداست! [1]. سوره علق، آیه5. [2]. سوره بقره، آیه29. [3]. سوره انفال، آیه17. [4]. سوره فتح، آیه4. [5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199. 📚 .سوره مبارکه مزمل جلسه 6 تاریخ: 1398/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_024 ay sss.mp3
3.08M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 24 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_024p2.pdf
161.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 24 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Furqan_20p2.pdf
218K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 20 تاریخ: 1390/11/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات هر روز با مفاتیح الحیات در کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی: 👇👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام متقین 🔹 اینها كه می‌ گویند ﴿هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[1] (علیهم السلام) را دارند می ‌روند. در دو جای نهج ‌البلاغه هست كه وجود مبارك حضرت امیر فرمود حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «امامُ مَن اتّقی»[2] با اینكه همه است! چرا قرآن ﴿هُدی لِلْمُتَّقِینَ﴾[3] است؟ برای اینكه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾[4] است! برای اینكه متّقیان و مؤمنان از آن استفاده می ‌برند. پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، منتها متّقیان استفاده می ‌كنند. 🔹 و مراجع و روحانیت امام همه مردم ‌اند منتها متّقیان از اینها استفاده می ‌كنند؛ منتها اینها امام مردم ‌اند، امام متّقیان‌ اند، نه ! این تعبیر این ‌چنین نیست كه حالا ما به دنبال حرف زمخشری و امثال زمخشری بگردیم كه محتمل است این «امام» جمع آمّ باشد نظیر صیام جمع صائم،[5] این می ‌خواهد بفرماید علما ، مراجع حرفشان یكی است، روحانیت حرفشان یكی است. اگر امام متّقیان ‌اند ! اگر ـ معاذ الله ـ اختلافی با هم داشتند معلوم می‌ شود امام متّقیان نیستند، ائمه ‌اند، اگر ائمه شدند این فضیلت را ندارند. تعبیر برای آن است كه روشن بشود اینها از یك نفر حرف می‌ گیرند، برای یك نفر حرف می‌ زنند، در یك مسیر حركت می‌كنند، لذا همه‌ آنها هستند. [1] . سوره فرقان، آیه74. [2] . نهج‌البلاغه، خطبه‌ های 94 و 116. [3] . سوره بقره، آیه 2. [4] . سوره بقره، آیه 185. [5] . الكشاف، ج3، ص296. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه31 تاریخ: 1390/12/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_025 ay sss.mp3
2.87M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 25 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_025p2.pdf
157K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 25 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Furqan_21p2.pdf
201.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1390/11/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ 🔹 تسبیح گاهی در مقابل تقدیس است و گاهی جامع تقدیس؛ اگر در مقابل تقدیس بود گفتیم «سبّوحٌ قدّوسٌ» یا آن‌ چنان كه ملائكه گفتند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾[1] عبارت از تنزیه از عیب است، عبارت از تنزیه از نقص است. بین عیب و نقص فرق فراوان است. اگر اتاقی سه در چهار بود یك فرش دوازده متری كه یك گوشه ‌اش سوخته بود یا گوشه ‌اش كهنه و مُندرس بود [و در آن اتاق بود] می ‌گویند این فرش مَعیب است این فرش عیب دارد، اما اگر یك فرش دو در سه نو و تمیز گذاشتند نمی ‌گویند این فرش معیب است می‌ گویند این فرش ناقص است. نقص یك است، عیب آن است كه همان مقداری كه دارد زده است. بین عیب و نقص فرق فراوانی است. تسبیح تنزیه از عیب است، تقدیس تنزیه از نقص است. 🔹 خدای سبحان همان طوری كه منزّه از ظلم است، منزّه از جهل است، منزّه از عیوب دیگر است، مقدّس از علمِ ملائكه است، مقدّس از علم انبیاست، مقدّس از علم اولیاست؛ برای اینكه علمِ انبیا، علمِ اولیا و علمِ ملائكه مثل هستی اینها محدود است و ناقص است، چون است و ذات اقدس الهی علمش نامتناهی و ازلی است. بنابراین تنزیه از نقص را تقدیس می‌ گویند و تنزیه از عیب را تسبیح می ‌گویند. این در صورتی است كه تسبیح در مقابل تقدیس قرار بگیرد نظیر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ»[2] یا نظیر حرف فرشته‌ ها كه می‌ گفتند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾. [1] . سوره بقره، آیه 30. [2] . تهذیب الأحكام، ج2، ص123. 📚 .سوره مبارکه نور جلسه 27 تاریخ: 1390/08/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_026 ay sss.mp3
3M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 26 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross