هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کمال
🔸 آب را باید از ریشه درخت به درخت رساند، نه از شاخه به بیرون! #کمال را انسان باید از #جان تهیه کند نه از میز نه از پست و نه از مقام! آن انسانی که از درون خود فضیلتی نیاندوخت و منتظر ارزش های بیرونی بود، هر چه زودتر می پوسد؛ زیرا در #هر_مقطع_از_عمر که باشد گرفتار نیرنگ یک #رهزن_خاص است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در ساختمان نخست وزیری
تاریخ: 1361
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_1440 ss.mp3
8.81M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/10/16
#نهج_البلاغه_نامه5
#تشخیص_حق_و_باطل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1440 p2.pdf
194.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/10/16
#نهج_البلاغه_نامه5
#تشخیص_حق_و_باطل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عدالت طلبی
🔹 جامعه اگر عادل نباشد #عدل_خواه نباشد آن عدل علوی و مهدوی محقق نخواهد شد، به دلیل اینكه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) قانونی داشت عدل ممثل الهی بود، خودش هم كه دیگر #عدل_ممثل بود، لكن امت او عدل خواه نبودند. آن طوری كه در نهج البلاغه آمده است وجود مبارك حضرت در یكی از خطبه ها فرمود «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِیتِی»؛[1] فرق حكومت من با حكومت دیگران این است كه دیگران وقتی صبح میكردند از ظلم زمامدارهای خود هراسناك بودند، من از ظلم امتم در هراسم! پس اگر حاكم در حد علی بن ابی طالب هم باشد #حكومت_عدل محقق نخواهد شد، برای اینكه یك مثلثی که دو تا ضلع دارد و یك ضلع ندارد این دیگر مثلث نیست؛ عدل اسلامی، جامعه عادل و حكومت عادل روی این تثلیث تكیه كرده است «القانون العدل الامام العدل الامة العادلة».
🔹 اگر وجود مبارك حضرت امیر این طور بود كه قانون عدلی دشت، حاكم عادلی بود ولی جامعه #ظلم_زده بود همان جنگ جمل و نهروان و صفین است و شهادت و ترور و خونریزی. شما از حضرت امیر (سلام الله علیه) نه تنها بالاتر كسی را ندارید ـ غیر از وجود مبارك پیغمبر ـ مماثل او هم در غیر اهل بیت خدای سبحان نه قبلاً آفرید نه بعداً می آفریند، دیگر این حرفی است كه هم دشمن ها اعتراف كردند هم دوستان و بالأخره این پنج سال تقریبی با سه جنگ تحمیلی و ترور ختم شد و حضرت هم فرمود مشكل من قانون نیست، مشكل شخص من نیستم، مشكل مردم من هستند «أَصْبَحَتِ الْأُمَم» فرق من با همه مردم دنیا در گذشته و حال و آینده این است آنها از حاكمانشان میترسیدند من از مردم میترسم، نه خوف در قبال شجاعت! خوف در قبال به معنی ظلم آنها «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِیتِی»، این است كه به ما گفتند #منتظر آن حضرت باشید اگر بخواهید حضرت ظهور بكند و عدل را گسترش بدهد و از عدل آن حضرت استفاده كنید باید #عدل_طلب باشید، مطلوبتان عدالت باشد، تشنه عدل باشید.
[1]. نهج البلاغه، خطبه 97.
#جامعه_عادل
#منتظران_ظهور
#حکومت_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع اعضای بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی رأی خود را به صندوق انداختند
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در سیزدهمین دوره #انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، رأی خود را به صندوق انداختند.
#انتخابات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 چراغ هدایت
🔹 خدای سبحان چراغی در درون، چراغی را در بیرون به انسان داد كه انسان با داشتن این چراغ راه را پیدا كند و به مقصد برسد؛ هم #عقل_و_فطرت را در درون، هم #وحی_و_نبوت_و_امامت را از بیرون كه اینها دو كار می كنند: هم راهنمایی می كنند چراغ دستشان است می گویند «إنّ الحسین مصباح الهدیٰ»،[1] «كلّ امامٍ مصباح الهدیٰ»، «كلّ معصومٍ مصباح الهدیٰ» این است، از طرف دیگر هم این فتیله درون اینها را بالا می كشند #فطرت اینها را #عقل اینها را بالا می كشند می شود «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»،[2] هم چراغ دستشان است هم چراغ درون را افروخته نگه می دارند. حالا اگر كسی با داشتن همه این راه های هدایت اگر بیراهه رفت، خدای سبحان چندین بار #مهلت می دهد، راه توبه را باز می كند، راه برگشت را باز می كند، اگر او عمداً درهای رحمت را به روی خود بست و به جایی رسید كه دیگر قابل هدایت نیست، از آن به بعد ذات اقدس الهی اینها را می گیرد. میگیرد یعنی چه؟ ﴿وَ مَا یضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِینَ﴾[3] كه منحصراً #اضلال خدا برای فاسقین است.
🔹 اضلال میكند یعنی چه؟ یعنی ـ معاذ الله ـ اینها را گمراه می كند چنین چیزی كه نیست، عقل را از اینها میگیرد كه نیست، انبیا، اولیا، علما تا آخرین نفس اینها را هدایت می كنند، اضلال ابتدایی كه محال بود، اضلال كیفری هم امر وجودی نیست كه خدا كسی را گمراه بكند، بلكه آن #توفیق و #هدایت و #رحمت ویژه ای كه تا حالا داشت آن را سلب می كند و او را به حال خودش رها می كند. در سوره مباركه «فاطر» بود كه ﴿مَّا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾[4] كار خدا یا فتح است یا اِمساك، یا می دهد یا نمی دهد، چیزی به نام اضلال كیفری که یك امر وجودی باشد مثلاً ظلمتی، گناهی چیزی به كسی بدهد نیست، آن #لطف_الهی را كه تا حالا می داد حالا نمی دهد همین! نه اینكه ـ معاذ الله ـ چیزی به كفار بدهد به نام امامت كفار ﴿وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً﴾ یعنی اینها را به حال خودشان رها كردیم، اینكه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می كرد: «اللهمّ و لا تَكِلْنی إلی نفسی طَرفةَ عَین أبدا»[5] همین است. یك لحظه انسان را به حال خودش رها بكنند انسان پایگاهی ندارد! این نه تنها بیراهه می رود، خیلی ها را هم به طرف بیراهه می كشاند؛ این می شود امامت باطل كافرانه كافر. این جعل، جعل ابتدایی نیست جعل كیفری است (اولاً) و جعل امامت هم امر وجودی نیست امر عدمی است (ثانیاً)، عدمی بودن این است كه اینها را به حال خودشان رها می كنیم (ثالثاً). خب اگر انسان به حال خود رها شد آن نفس امّاره آن شهوت و غضب در بخش عمل، آن وهم و خیال در بخش اندیشه، آخر چه چیزی برای انسان می ماند؟! می شود همین ﴿وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یدْعُونَ إِلَی النَّارِ﴾. وگرنه امامت حق، #عهد_الهی است این عهد الهی آن قدر با جلال و شكوه و جبروت است كه هرگز كسی كه اهل ستم باشد ولو در دوران گذشته امامت حق آنجا پرواز نمی كند ﴿لاَ ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ﴾.[6]
[1] . مدینة المعاجز، ج4، ص52.
[2] . نهجالبلاغه، خطبه 1.
[3] . سوره بقره، آیه 26.
[4] . سوره فاطر، آیه 2.
[5] . تفسیر القمی، ج2، ص75.
[6] . سوره بقره، آیه 124.
#لطف_الهی
#توفیق_و_رحمت_الهی
#عهد_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سوره قصص جلسه 17
تاریخ: 1391/07/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_043 ay sss.mp3
2.8M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 43
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_043p2.pdf
152.4K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 43
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_008 ads ss.mp3
1.69M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1390/07/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_08p2.pdf
249.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1390/07/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 وظیفه صالحان
🔹 اگر عذابی بیاید و منطقه ای را ویران كند و در بین آنها آدم های صالحی باشند، حتماً آن آدمهای صالح به وظیفهشان كه امر به معروف و نهی از منكر باشد عمل نكردند. این روایت نورانی را مرحوم كلینی در كافی هم نقل كرده كه فرشته های الهی مأمور شدند منطقه ای را زیر و رو بكنند وقتی نزدیك آن منطقه رسیدند دیدند كسانی هستند كه اهل #نماز_شب است گفتند ما عذاب بفرستیم, نفرستیم, وقتی از ذات اقدس الهی سؤال كردند فرمودند این فقط گرفتار كار خودش است، #امر_به_معروف نكرده, نهی از منكر نكرده به فكر #اصلاح_جامعه نبوده، این #دین_خدا را حفظ نكرده، این به #وظیفه خودش عمل نكرده است. بنابراین اگر عذاب الهی بیاید و كسی در آن منطقه به وظیفه خودش عمل كرده باشد حتماً خدا او را نجات می دهد؛ جریان قوم موسی اینطور بود جریان بسیاری از امم اینطور بود كه مؤمنینشان را نجات می دادند و كفارشان را تعذیب می كردند.
🔹 در جریان قوم لوط اگر واقعاً كسی حالا یا زن است یا مرد ـ اگر خنثی باشد باید خودش را معالجه كند ـ اگر مشكل غریزه ای دارد حتماً باید درمان بشود، اینطور نیست كه درمان برای این بیماری نباشد. خیلی از بیماری هاست كه درمانش ناشناخته است. این بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) را مرحوم كلینی نقل كرده است «كلّما أحدثَ العبادُ مِن الذّنوب ما لم یكونوا یعمَلون أحدَثَ الله لهم مِن البلاء ما لم یكونوا یعرِفون»[1] فرمود گناهان تازه, عذاب های تازه می آورد، گناهانی كه سابقه نداشت اگر انجام دادند عذاب هایی می آید كه اصلاً نمی دانند از كجاست. این تلازم هست، انسان چیزی جدای از عالَم نیست. همانطوری كه حوادث عالَم در انسان اثر می گذارد، #اعمال_انسان هم در رخداد عالَم بی اثر نیست. اینطور نیست كه آدم بگوید چه بد چه خوب زلزله یک امر طبیعی است، بله زلزله امر طبیعی است، اما چه وقت بیاید و كجا بیاید و چقدر بیاید نظمی دارد، حساب و كتابی دارد. باران یك امر طبیعی است اما چه وقت بیاید و كجا بیاید و چقدر بیاید هر قطره ای را فرشته ای می آورد[2] حساب و كتابی دارد. در روایات هست كه اگر مردم نالایق بودند ما به این ابرها دستور می دهیم باران را ببرد در دریا بریزد[3] این طور نیست كه اعمال ما اثری نداشته باشد! از آن طرف فرمود: ﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَیهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ﴾[4] بیگانه هوس باطل دارد تحریم می كند، كار به دست دیگری است، رازق دیگری است، از تحریم هیچ كاری ساخته نیست در صورتی كه ما در #مسیر_دین باشیم فرمود: ﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَیهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ والارضِ﴾ زمین در اختیار خدا, آسمان در اختیار خدا, نیروها در اختیار خدا, فرمود مگر دیگری رازق است؟! اینها طبل باطل می كوبند واقعش این است! فرمود اگر شما درست راه رفتید ما همه نعمت ها را به شما می دهیم فرمود: ﴿وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیهِم مِن رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ﴾ این #سنت_الهی است، مسیحی این طور است، یهودی اینطور است، مسلمان اینطور است. هر كسی با خدا بود دستور خدا را انجام داد، در هر زمان و زمینی باشد این است! غرض این است كه اگر ذات اقدس الهی زلزله دارد، بر اساس نظم های ریاضی است؛ اما چه وقت و كجا حساب شده است، باران دارد بر اساس نظمهای ریاضی است، برف و تگرگ دارد بر اساس نظمهای ریاضی است، اما چه وقت و كجای آن به صلاحدید خود ذات اقدس الهی است، عذاب هم همین طور است.
🔹 در جریان ذكورت و انوثت هم اگر كسی گرایش باطل داشت، حتماً باید خودش را معالجه كند؛ اینطور نیست كه بگوید حالا چون گرایش به همجنس دارد این كار برای او حلال باشد، نه! #بیماری_است و بیماری باید درمان بشود. اگر این بیماری درمان نشده اگر كسی راه صحیح را طی كند، ذات اقدس الهی فكر طبیب را به تشخیص بیماری هدایت می كند.
[1] . الکافی، ج2، ص275.
[2] . ر.ك: الصحیفة السجادیة, دعای 3; «... وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ».
[3] . الکافی، ج2، ص272.
[4] . سورهٴ اعراف، آیهٴ 96.
#حفظ_دین_خدا
#اصلاح_جامعه
#نظم_ریاضی
#اثر_اعمال_انسان_در_عالم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10
تاریخ: 1391/09/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_044 ay sss.mp3
2.78M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 44
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross