eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منتظر ظهور 🔹 مطلب دیگر درباره حضرت است كه اگر كسی عارفاً به شأن ولی عصر و «منتظراً لأمره» بمیرد، این را دارد. امام ششم (سلام الله علیه) فرمود منتظر ظهور كسی است كه تیر به دست آماده باشد؛ نه اینکه منتظر ظهور، کسی است که مفاتیح به دست و دعاخوان باشد! آن كسی كه كتاب دعا در دست اوست و می ‌گوید خدایا ظهور حضرت را برسان، او منتظر حضرت نیست، كسی كه تفنگ در دست گرفته، او منتظر حضرت است. حضرت در آنجا فرمود: «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ القَائِمِ وَلَوْ سَهْماً». 🔹 معنای این است كه قبل از آمدن حضرت حداقل یك تیر تهیه بكند؛ نیروی رزمی است كه می ‌تواند منتظر حضرت باشد، دعاخوان چگونه می ‌تواند منتظر حضرت باشد؟! این تماشاچی كه بگوید كه خدایا كاری به من نداشته باش، امام خود را بیاور و دنیا را اصلاح كن، چنین کسی كه منتظر حضرت نیست. 🔹 فرمود ولو با یك تیر شده آماده باشد؛ تیراندازی یاد بگیرد، دشمنش را بشناسد، دوستش را بشناسد، شاید حضرت فردا ظهور كرد؛ این معنی است. این شخص اگر هم در بسترش به موت حَتف انف بمیرد «مات شهیدا»، وگرنه آن كسی كه بگوید خدایا كاری به من نداشته باش تو می ‌دانی و دینت و ولی ات، همان حرفی است كه می ‌گوید: ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ‌هاهُنا قاعِدُونَ﴾؛ ما اینجا هستیم تو به كمك خدا دینتان یاری كنید، كاری به ما نداشته باشید! همراهان امیر المؤمنین (علیه السلام) نظیر این گونه حرف می‌ زنند می‌ گویند یا علی حرفی كه بنی اسرائیل به موسای كلیم گفتند كه ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا ‌هاهُنا قاعِدُونَ﴾ ما این طور نمی ‌گوییم، ما می ‌گوییم «إذهب نحن معكَ» هر جا كه تو رفتی ما می ‌آییم؛ این معنی است. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_43ms ss.mp3
6.7M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 43 تاریخ تدریس: 1393/07/07 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-43p2.pdf
191.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 43 تاریخ تدریس: 1393/07/07 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_045p2.pdf
150.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 45 تاریخ: 1388/09/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 6 🔹 همان‌طوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرق‌های فراوان علمی است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 6 🔹 همان‌طوری كه بین عرفان نظری و حكمت نظری از یك سو, بین عرفان نظری و اخلاق نظری از سوی دیگر فرق‌های فراوان علمی است، بین عرفان عملی و اخلاق عملی فرق‌های فراوانی است كه به برخی از این فروق در نوبت‌های قبل اشاره شد. 🔹 در فنّ اخلاق, شخص می‌كوشد كه از جهان به عنوان آیت و علامت استفاده كند و از این علامت به صاحب علامت, از این آیات به صاحب آیات پی ببرد كه مسئله ﴿سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فی‏ أَنْفُسِهِمْ﴾ این برای اینها راهگشاست. توحید سالك در این مرحله در فضای اخلاق است، جزء فضایل اخلاقی او مطرح است؛ اما در عرفان, شخص می‌كوشد اول خدا را ببیند و در سایه خدا خَلق را ببیند، این‌چنین نیست كه از خَلق بخواهد به خالق پی ببرد, بلكه از خالق به خلق متوجّه می‌شود، چون خالق را می‌بیند خالق در صورت خَلق‌های خود در فصل سوم; یعنی مقام فیض و وجه و ظهور تجلّی كرده است، برابر سخن نورانی امیر مؤمنان(سلام الله علیه) كه در نهج‌البلاغه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی‏ لِخَلْقِهِ‏ بِخَلْقِهِ» از متجلّی به جلوه پی می‌برد، نه از جلوه به متجلّی. در پایان همه آیاتی كه از آیات آفاقی و انفسی سخن به میان آمده، این جمله نورانی می‌تابد ﴿أَ وَ لَمْ یكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلی‏ كُلِّ شَی‏ءٍ شَهیدٌ﴾; یعنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/9PojL 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صلای محبوب 🔹 سید علی خان مدنی (رضوان الله تعالی علیه) در همان مقدمه شرح صحیفه می ‌گوید وقتی وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به رفت و برگشت، از حضرت سؤال کردند شما که به معراج مشرّف شدید سخنانی گفتید سخنانی شنیدید، آن سخنانی که شنیدید به لهجه چه کسی بود؟ به هر حال شما صوتی شنیدید کلامی شنیدید حرفی شنیدید، می ‌گویید خدا این طور گفت، اینها را شما شنیدید که نقل می ‌کنید، این سخنان به لهجه چه کسی بود؟ 🔹 گفت ذات اقدس الهی می ‌دانست که به لهجه علی با من حرف می ‌زد. کفی بذلک فخرا! خدا ـ معاذالله ـ حنجره که ندارد، این حرف را باید ایجاد کند، این حرف را به لهجه چه کسی ایجاد می ‌کند؟ فرمود چون علی محبوب من بود و خدا می‌ دانست، به لهجه علی این کلمات را ایجاد کرد. این مطلب را این سید بزرگوار در اوّل همان شرح صحیفه سجادیه نقل می‌ کند که حشر او و همه علما با قرآن و عترت باشد! 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 14 تاریخ: 1396/11/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_44ms ss.mp3
7.34M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 44 تاریخ تدریس: 1393/07/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-44p2.pdf
215.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 44 تاریخ تدریس: 1393/07/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_046p2.pdf
190.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 46 تاریخ: 1388/09/16 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 7 🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 7 🔹 مرز بین اخلاق و عرفان همان مرز بین جهاد اوسط و جهاد اكبر است. در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است؛ طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمود: «قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ»؛ هواخواهی؛ خواه در بخش وهم و خیال كه اندیشه را آسیب می‌رساند و خواه در بخش عقل عملی كه شهوت و غضب را سركش می‌كند، باید با عقل نظر و عقل عمل در بخش اندیشه و انگیزه تعدیل شود؛ این همان جهاد اوسط است كه بین عقل و نفس مبارزه هست. 🔹 در عرفان, جنگ و مبارزه بین عقل و قلب است؛ عقل می‌خواهد بفهمد و قلب می‌خواهد ببیند، آن حقیقت فهمیدنی نیست. قلب به عقل می‌گوید با مفهوم نمی‌شود به حقیقت بار یافت و عقل می‌گوید من «راجل» هستم و بیش از مفهوم، ابزاری ندارم. این «لَیسَ‏ الْخَبَرُ كَالْمُعَاینَةِ» ناظر به همین تمایز اساسی بین علم حصولی و علم حضوری است. ابزار عقل, مفهوم است و علم حضوری; اما مركب راهوار عقل عملی و قلب, شهود است. گذشته از اینكه تفاوت اساسی بین جهاد اوسط و اكبر هست که در جهاد اوسط بین عقل و نفس مبارزه است و در جهاد اكبر بین عقل و قلب مبارزه است، بین حكمت و عرفان مبارزه است و بین حصول و حضور جنگ است... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/LHjno 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زمینه دل 🔹 اگر دلی مستعدّ درمان باشد و این قرآن در آن دل بتابد، یقیناً شفا را به همراه دارد: ﴿وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾ اما همین قرآن، ﴿وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا﴾؛ همین قرآن نه قرآن دیگر، همین قرآن وقتی بر قلب تبهكاران می ‌تابد آن دل سیاه‌ تر می ‌شود؛ چرا؟ چون به مبارزه با این نور می ‌پردازد، ﴿یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ﴾ می ‌شود، همین مبارزه كردن علیه نور، مایه تیره‌ تر شدن دل های آنهاست؛ مثل اینكه شما برای مهمان های خودتان یك ظرف گلابی پخته و شیرین و پرآب حاضر كردید، بعضی از مهمان ها سالم ‌اند و برخی به بیماری دستگاه گوارش مبتلایند، آن كه سالم است این میوه را می ‌خورد و فربه می ‌‌شود، آن كه زخم معده دارد همین گلابی بر دردش می ‌افزاید؛ همین گلابی است كه دردآور است نه چیز دیگر. 🔹 برای مؤمنین هیچ شبی به عظمت نیست كه عبادت یك شبه به اندازه عبادت هزار ماه است، برای تبهكاران هم هیچ شبی بدتر از شب قدر نیست، چون معصیت در شب قدر كه با معصیت در سایر شب ها یكسان نیست. پس یك امر نسبت به دو زمینه مختلف، دو اثر گوناگون دارد: ﴿وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ﴾؛ اما ﴿وَ لاَ یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَاراً﴾. همین قرآنِ كوه‌ افكن اگر بر قلب مؤمن بتابد را مستحكم‌ تر می ‌كند: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ و اگر همین قرآ‌ن بر دل سیاه سیه‌ دلان كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ است بتابد، چون آنها عكس ‌العمل نشان می ‌دهند مضطرب ‌تر می ‌شوند. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 23 🆔 @a_javadiamoli_esra