eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-ahqaf-06 p2.pdf
350.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1395/01/21 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 10 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 10.mp3
2.03M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 10 #صوتی 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه فدکیه.mp3
2.1M
💠 روز چهاردهم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 خطبه فدکیه #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 خطبه فدکیه 🔹 خطبه فدکیه را سال‌ ها عرض می‌ کنیم که آن چند جمله خطبه درسی است؛ این‌ گونه نیست که حالا یک حمد و ثنایی باشد و حل بشود. یک وقتی عرض کردیم که مرحوم کلینی جلال و شکوهی را که برای مهم ‌ترین خطبه حضرت امیر(سلام الله علیه) قائل است، همان جلال و شکوه بر خطبه صدیقه کبری(سلام الله علیها) قابل تطبیق هست. خطبه فدکیه درسی است! این بحث‌هایی که ما داریم با بنای عقلا و فهم عرف و ظاهر حل می‌ شود؛ اما آن‌جا یک جان کَندن عقلی می ‌خواهد، با بنای عقلا و فهم عرف و ظاهر کلمه این و اطلاق و تقیید و اینها نیست. آن «لا مِنْ شَئ»ایی[1] که صدیقه کبری دارد یک مطلبی دیگر است. 🔹 حالا چطور بود که وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در هنگام دفن ـ حالا قبر مطهّر ایشان کجاست که روشن نیست ـ در کنار قبر، این خطبه 202 نهج البلاغه این است، وقتی وجود مبارک حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) را دفن کرد «رُوِی عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَیدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ(عَلَیها السَّلام) كَالْمُنَاجِی بِهِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى الله عَلَیه وَ آلِهِ»؛ مناجات ‌گونه با پیغمبر سخن گفت، با صدای بلند نه! چون شاید کسی بشنود، «كَالْمُنَاجِی»؛ با او در حال نجوا این حرف را می‌ زد. «السَّلَامُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ» تا اینکه ـ حالا چون وقت گذشته ـ به این جمله برسیم، تعبیری که وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) ـ حالا البته این خطبه را یک وقتی دوباره باید بخوانیم ـ دارد که «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ»؛ این امانتی بود که ما برگرداندیم و به شما برگشت، این رهینه‌ ای بود که گرفته شد. آیا این «ودیعه»، یعنی آنکه شما در شب لیلة الزفاف به ما دادید، آن ودیعه است یا ودیعه قبر است؟ اصولاً در روایات ما چه در نهج البلاغه[2] و چه در صحیفه،[3] از ابدان ما به عنوان «رَهَائِنِ الْقُبُور» یاد می ‌شود. حضرت فرمود این بدن که در گرو قبر است. ابدان ما «رَهَائِنِ الْقُبُور» است، این در یک روایت و دو روایت نیست؛ در نهج البلاغه هست، در صحیفه هست، می ‌گویند اینها «رَهَائِنِ الْقُبُور» هستند، قبر گروگان خودش را می ‌گیرد و ما هم تحویل می ‌دهیم. اصلاً بدن «رهین القبر» است؛ اینکه حضرت فرمود «أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ»؛ یعنی این رهن قبر بود و تحویل آن دادیم. اختصاصی به حضرت زهرا(سلام الله علیها) ندارد. اصولاً «الإنسان رهین القبر» است. حضرت به مردم فرمود: «رَهَائِنِ الْقُبُور»؛ به هر حال گرو قبر هستیم و باید تحویل بدهیم. بعد از اینکه فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ»، این مناجات‌ گونه ‌اش به این صورت است، عرض کرد: حزن من «فَسَرْمَدٌ» است و لیل من «فَمُسَهَّدٌ» است؛ بعد مناجات ‌گونه به وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می ‌کند: «سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛ این گزارش را زهرا(سلام الله علیها) به شما می ‌دهد که اینها اجماع کردند که حضرت را حذف کنند و هضم کنند، این یعنی چه؟! یک نفر دو نفر نبود! جامعه آن روز هم چشمش به سقیفه بود. آنها اتّفاق کردند که زهرا را منزوی کنند، معلوم می ‌شود آدم کوچکی نبود. برای حذف یک نفرِ عادی چه زن چه مرد، دیگر حالا امت اجماع بکنند یعنی چه؟! معلوم می‌ شود آدم عادی نبود! سخنرانی او، استدلال او، احتجاج او، مقام او، همه را وادار کرده که به تبعیت سقیفه، وجود مبارک را هضم کنند، حذف کنند و این کار را کردند. یک وقت است که سخن از فدک است که باغی را می‌خواهند بگیرند یک امر شخصی است یا مثلاً چهار نفر علیه آن حضرت قیام می ‌کنند؛ اما حالا امت قیام بکند که یک بانویی را هضم بکنند! این روی عظمت آن حضرت است. از چه چیز آن حضرت می‌ترسیدند؟ آن خطبه، واقع خطبه شورانگیز بود؛ اگر چندتا از آن خطبه می‌ خواند دیگر سقیفه به همان غدیر بر می‌گشت. فرمود: «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ» در حالی که «هَذَا وَ لَمْ یطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ یخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ».[4] امیدواریم که به برکت آن حضرت این نظام محفوظ باشد. [1]. دلائل الإمامة(ط ـ الحديثة)، ص111؛ ««أَبْتَدِئُ بِالْحَمْد .... ابْتَدَعَ الْأَشْيَاءَ لَا مِنْ شَيْ‏ء»». [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، نامه45. [3]. الصحيفة السجادية، دعای سوم. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه202. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 189 تاریخ: 1395/11/20 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 07 ss.mp3
7.42M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1395/01/22 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-07 p2.pdf
325.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1395/01/22 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 11 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa