eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراتر از شق القمر.mp3
1.33M
💠 روز سیزدهم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 فراتر از شق القمر #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 فراتر از شق القمر 🔹 وجود مبارك حضرت كه ظهور كند، می گویند دین جدید كه می‌آورد، مردم خیال می ‌كنند كه دین جدید است؛ یعنی این چیزی كه متروك شده بود و عمل نمی ‌شد الآن عمل می ‌شود، چه معجزه ‌ای وجود مبارك حضرت دارد که از هر شق القمری بالاتر است، واقعاً آدم متحیر می ‌ماند؛ البته با عنایت الهی است، دست بی¬ دستی خداست، دست وجود مبارك حضرت است «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»؛[1] عقل مردم بالا می‌ آید. الآن اگر حضرت ظهور بكند كه هفت میلیارد بشر روی زمین زندگی می ‌كنند؛ اداره هفت میلیارد آدم با فرهنگ و عاقل سخت نیست، مخصوصاً 313 شاگرد هم مثل امام داشته باشد، با كشتن كه حضرت جهان را اصلاح نمی‌ كند! اداره كردن مردم عاقل سخت نیست، عاقل كردن مردم معجزه می‌ خواهد! اگر وجود مبارك حضرت ظهور كرد و با آن معجزه عقل مردم را كامل بكند، این هنر است. 🔹 الآن همه ما كه در ایران زندگی می ‌كنیم همه ما اهل نماز شب باشیم، وارسته باشیم، عادل باشیم در حد شیخ انصاری باشیم، این كافی نیست كه حالا پس ¬فردا حضرت ظهور بكند، برای اینكه ما یك صدمیم، یك صدم ـ یعنی یك صدم ـ جهان هفت میلیارد بشر دارد، ما هفتاد میلیونیم، یك صدمیم حالا یك صدم شده اصلاح، مگر با یك صدم گل، بهار می ‌شود؟! بنابراین حضرت كه ظهور كرد كل جهان می‌ شود عاقل، مگر شذوذی. این بیاناتی كه در كلمات ائمه(علیهم السلام) هست با آن احكام فقهی این كافی است آدم را مدینه فاضله بكند، آن وقت در مدینه فاضله، پیدا شدن افرادی مثل اویس قرن هم سخت نیست، چون هم غذای حلال هست، هم فضا فضای طیب و طاهر است. 🔹 در این زیارت وارث و امثال وارث می ‌گویند سرزمینی كه شهدا آرمیده ‌اند سرزمین طیب و طاهر است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»،[2] این صغرای قیاس، كبرای قیاس هم در قرآن كریم هست كه ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾.[3] اگر سرزمینی طیب و طاهر شد پیدایش اویس قرن سخت نیست ـ آن غذاهای حلال، آن نفس های حلال ـ «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ وَ فُزْتُمْ فَوْزا عَظِیما فَیَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ مَعَکُم». اگر سرزمینی طیب شد صغرا می ‌شود برای كبرایی كه در قرآن كریم فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾؛ نباتش هم این است. انسان های طیب و طاهر نبات خوب این سرزمین ‌اند، چون در آیه دیگر فرمود: ﴿وَ اللّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ نَباتاً﴾؛[4] ما هم نباتاتی هستیم كه از سرزمین طیب و طاهر ذات اقدس الهی ما را درآورد. [1] . الکافی(ط – الاسلامیه)، ج 1، ص 25. [2] . بحار الانوار، ج 98، ص 200؛ مصباح المتهجّد، ص 722، (زیارت امام حسین(ع)). [3] . سورهٴ اعراف، آیهٴ 58. [4] . سورهٴ نوح، آیهٴ 17. 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 64 تاریخ: 1388/12/12 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 06 ss.mp3
6.83M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1395/01/21 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-06 p2.pdf
350.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1395/01/21 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 10 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 10.mp3
2.03M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 10 #صوتی 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه فدکیه.mp3
2.1M
💠 روز چهاردهم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 خطبه فدکیه #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 خطبه فدکیه 🔹 خطبه فدکیه را سال‌ ها عرض می‌ کنیم که آن چند جمله خطبه درسی است؛ این‌ گونه نیست که حالا یک حمد و ثنایی باشد و حل بشود. یک وقتی عرض کردیم که مرحوم کلینی جلال و شکوهی را که برای مهم ‌ترین خطبه حضرت امیر(سلام الله علیه) قائل است، همان جلال و شکوه بر خطبه صدیقه کبری(سلام الله علیها) قابل تطبیق هست. خطبه فدکیه درسی است! این بحث‌هایی که ما داریم با بنای عقلا و فهم عرف و ظاهر حل می‌ شود؛ اما آن‌جا یک جان کَندن عقلی می ‌خواهد، با بنای عقلا و فهم عرف و ظاهر کلمه این و اطلاق و تقیید و اینها نیست. آن «لا مِنْ شَئ»ایی[1] که صدیقه کبری دارد یک مطلبی دیگر است. 🔹 حالا چطور بود که وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در هنگام دفن ـ حالا قبر مطهّر ایشان کجاست که روشن نیست ـ در کنار قبر، این خطبه 202 نهج البلاغه این است، وقتی وجود مبارک حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) را دفن کرد «رُوِی عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَیدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ(عَلَیها السَّلام) كَالْمُنَاجِی بِهِ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى الله عَلَیه وَ آلِهِ»؛ مناجات ‌گونه با پیغمبر سخن گفت، با صدای بلند نه! چون شاید کسی بشنود، «كَالْمُنَاجِی»؛ با او در حال نجوا این حرف را می‌ زد. «السَّلَامُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ» تا اینکه ـ حالا چون وقت گذشته ـ به این جمله برسیم، تعبیری که وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) ـ حالا البته این خطبه را یک وقتی دوباره باید بخوانیم ـ دارد که «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ»؛ این امانتی بود که ما برگرداندیم و به شما برگشت، این رهینه‌ ای بود که گرفته شد. آیا این «ودیعه»، یعنی آنکه شما در شب لیلة الزفاف به ما دادید، آن ودیعه است یا ودیعه قبر است؟ اصولاً در روایات ما چه در نهج البلاغه[2] و چه در صحیفه،[3] از ابدان ما به عنوان «رَهَائِنِ الْقُبُور» یاد می ‌شود. حضرت فرمود این بدن که در گرو قبر است. ابدان ما «رَهَائِنِ الْقُبُور» است، این در یک روایت و دو روایت نیست؛ در نهج البلاغه هست، در صحیفه هست، می ‌گویند اینها «رَهَائِنِ الْقُبُور» هستند، قبر گروگان خودش را می ‌گیرد و ما هم تحویل می ‌دهیم. اصلاً بدن «رهین القبر» است؛ اینکه حضرت فرمود «أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ»؛ یعنی این رهن قبر بود و تحویل آن دادیم. اختصاصی به حضرت زهرا(سلام الله علیها) ندارد. اصولاً «الإنسان رهین القبر» است. حضرت به مردم فرمود: «رَهَائِنِ الْقُبُور»؛ به هر حال گرو قبر هستیم و باید تحویل بدهیم. بعد از اینکه فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ»، این مناجات‌ گونه ‌اش به این صورت است، عرض کرد: حزن من «فَسَرْمَدٌ» است و لیل من «فَمُسَهَّدٌ» است؛ بعد مناجات ‌گونه به وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می ‌کند: «سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا»؛ این گزارش را زهرا(سلام الله علیها) به شما می ‌دهد که اینها اجماع کردند که حضرت را حذف کنند و هضم کنند، این یعنی چه؟! یک نفر دو نفر نبود! جامعه آن روز هم چشمش به سقیفه بود. آنها اتّفاق کردند که زهرا را منزوی کنند، معلوم می ‌شود آدم کوچکی نبود. برای حذف یک نفرِ عادی چه زن چه مرد، دیگر حالا امت اجماع بکنند یعنی چه؟! معلوم می‌ شود آدم عادی نبود! سخنرانی او، استدلال او، احتجاج او، مقام او، همه را وادار کرده که به تبعیت سقیفه، وجود مبارک را هضم کنند، حذف کنند و این کار را کردند. یک وقت است که سخن از فدک است که باغی را می‌خواهند بگیرند یک امر شخصی است یا مثلاً چهار نفر علیه آن حضرت قیام می ‌کنند؛ اما حالا امت قیام بکند که یک بانویی را هضم بکنند! این روی عظمت آن حضرت است. از چه چیز آن حضرت می‌ترسیدند؟ آن خطبه، واقع خطبه شورانگیز بود؛ اگر چندتا از آن خطبه می‌ خواند دیگر سقیفه به همان غدیر بر می‌گشت. فرمود: «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ» در حالی که «هَذَا وَ لَمْ یطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ یخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ».[4] امیدواریم که به برکت آن حضرت این نظام محفوظ باشد. [1]. دلائل الإمامة(ط ـ الحديثة)، ص111؛ ««أَبْتَدِئُ بِالْحَمْد .... ابْتَدَعَ الْأَشْيَاءَ لَا مِنْ شَيْ‏ء»». [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، نامه45. [3]. الصحيفة السجادية، دعای سوم. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه202. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 189 تاریخ: 1395/11/20 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 07 ss.mp3
7.42M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1395/01/22 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-07 p2.pdf
325.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1395/01/22 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 11 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 11.mp3
1.9M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 11 #صوتی 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وظیفه خطیر امام هادی علیه السلام.mp3
1.77M
💠 روز پانزدهم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 وظیفه خطیر #امام_هادی_علیه_السلام #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 وظیفه خطیر امام هادی علیه السلام 🔹 چون نیمه ماه پربرکت ذی حجّة متعلق به حضرت هادی امام دهم(سلام الله علیه) است، این بیان نورانی را از آن حضرت نقل کنیم، فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[1] فرمود: دنیا یک بازاری است یک عده سود می ‌برند, یک عده زیان می ‌کنند. یک عده عمر می‌ دهند در برابر چیزی را می‌ گیرند که با عمرشان با هم آمیخته است. وقتی ذات اقدس الهی اعلام کرد من بیشتر می ‌خرم،[2] با من معامله کنید، سرّش این است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان برمی ‌گرداند. اگر کسی با دیگری یعنی با شیطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او می ‌برد. اگر کسی خدایی ناکرده راه باطل را طی کرد، حیثیت و حیات خود را به شیطان داد، یک؛ آنچه هم که گرفت باید برابر میل شیطنت و شیطان عمل کند، دو؛ یعنی عوض و معوض هر دو را او می‌ برد؛ اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم, این طور نیست که جان ما را بگیرد, چیزی به ما بدهد، اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾،[3] به این معنا نیست که جان ما را می ‌گیرد و بهشت به ما می‌دهد; بهشت را به ما داد ما چه کنیم بی‌جان!؟ جان با بهشت را، یعنی عوض و معوَّض هر دو را به ما می‌ دهد. بیان نورانی امام دهم ما حضرت هادی(سلام الله علیه) این است: «الدُّنْیا سُوقٌ»؛ دنیا بازار است، «رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ یک عده در این تجارت سود بردند تا آخرین لحظه حیثیت آنها دستشان است, محصول کارشان هم دستشان است و چیزی را از کف ندادند. «وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ یک عده‌ای هم خسارت دیدند، عوض و معوض هر دو را در اختیار شیطان قرار دادند. 🔹 وجود مبارک حضرت هادی(سلام الله علیه) که این ایام متعلق به آن حضرت است در نیمه این ماه آن حضرت به دنیا آمده، گذشته از آن مشکل سیاسی که رو به ‎رو بود یک بار سنگینی بر دوش امام دهم و امام یازدهم بود. آنها می ‌خواستند مردم، امت اسلامی و جامعه قرآنی را به یک حقیقت تازه ‌ای آشنا کنند و آماده کنند، بگویند امام دوازدهمی هست که کسی او را نمی ‌بیند، یک غیبت کوتاه دارد، یک غیبت طولانی دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر برای ادراک این مطلب آماده نبود. الآن به لطف الهی از بس گفته شد جریان غیبت وجود مبارک حضرت برای ما حل شده است، وگرنه آن اوایل چه کسی می‌ فهمید یک کسی می‌ آید هزارها سال در پرده غیبت است. تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و یازدهم در این بخش خلاصه می ‌شد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم می‌ آید و او را نمی ‌بینید و ممکن است قرن ‌ها طول بکشد. این کار بسیار مشکل بود، هاضمه بشری این مطلب را هضم نمی ‌کرد. الآن که قرن ‌ها گذشته است صدها کتاب نوشته ‌اند برای همه ما مسئله وجود مبارک ولی عصر روشن شد. اما آن روز بار سنگینی بر دوش امام هادی و امام عسکری(سلام الله علیهما) بود و این بار را به مقصد رساندند. [1]. تحف العقول، النص، ص483. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای چهل وپنجم؛ ««وَ أَنْتَ‏ الَّذِی‏ زِدْتَ‏ فِی السَّوْمِ»». [3]. سوره توبه، آیه111. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/06/26 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Ahqaf- 08 ss.mp3
6.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 8 تاریخ: 1395/01/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-08 p2.pdf
257.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف 🔹 جلسه: 8 تاریخ: 1395/01/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 12 #تصویری 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 12.mp3
2.11M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 12 #صوتی 🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرط ترقی درجات بهشتی.mp3
1.4M
💠 روز شانزدهم ماه #ذی_الحجه 1440 🔹 شرط ترقی درجات بهشتی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شرط ترقی درجات بهشتی 🔹 در روایات هست كه روز قیامت «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه»؛[1] به قاری قرآن و صاحب قرآن گفته می ‌شود بخوان و بالا برو. انسان ممكن است در دنیا یك قرآن را ختم کند، چون خواندن و قرائت ظاهری قرآن دشوار نیست، ممكن است کسی این شش هزار و اندی آیه را یكی پس از دیگری بخواند و تمام كند، اما در قیامت این‌چنین نیست، بعضی ها چهار آیه می‌ خوانند و خسته می ‌شوند، بعضی ها پنج آیه را می‌ خوانند و خسته می‌ شوند، بعضی ها پنجاه آیه را می‌ خوانند و خسته می‌ شوند، این طور نیست كه مانند دنیا هر چه كه بخواهد بتواند بخواند، بلکه همان گونه كه به هر آیه‌ای عمل كرده است، می‌ تواند بخواند و بالا برود و هر آیه ‌ای كه عمل نكرده یا متوجّه نشده است، نمی‌ تواند بخواند. این طور نیست كه «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه» مثل دنیا باشد كه پشت سر هم بتواند یك قرآن را ختم بدهد، وگرنه هر كس به درجات فراوانی می‌رسد. بنابراین بعضی ها سه یا چهار آیه را می ‌توانند بخوانند، برای اینكه به این سه ـ چهار آیه عمل كرده ‌اند، همین سه ـ چهار آیه را فهمیده اند، بعضی ها آیات بیشتری را فهمیدند و به آیات بیشتری عمل كردند و به همین ترتیب. 🔹 خود [خواندن ظاهری قرآن] هم انگیزه‌ای است، برای اینكه ـ ان‌شاءالله ـ معنای آیه را بفهمند یك، عمل بكنند دو، بالا بروند سه. اگر صرف قرائت قرآن بود به آنها می‌گویند كه شما چون در دنیا ده تا قرآن یا صد تا قرآن یا كم‌تر و بیش‌تر قرآن ختم كردی یا قرآن حفظ كردی ثمرهٴ آن حفظ قرآنتان این است، اما این‌جا هر چه بخوانی بالا بروی نیست. بله، ده سال قرآن خواندی و كل قرآن را حفظ كردی ثواب حفظ قرآن همین است که به او می‌دهند؛ اما بگویند بخوان و بالا برو این هر چه كه بلد است می‌خواند، بلد است یعنی معنایش را بلد است، تدبّر كرده، عمقش را رسیده یك، باور كرده دو، خُلقی است متخلّق شده سه، فقهی و حقوقی است عمل كرده چهار، همان پنج ـ شش تا آیه را می‌خواند یا پنجاه ـ شصت تا آیه را می‌خواند یا دویست ـ سیصد تا آیه را می‌خواند، برابر فهم او و ایمان او و تخلّق او و عمل او. هر اندازه كه عمل كرده است قدرت خواندن دارد، نه هر اندازه كه در دنیا خواند! 🔹 به ما نگفتند «من فعل الحَسَنة»، بلکه گفتند ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَة ... ﴾، در قیامت اگر كسی نقد آورد و چیزی در دست او بود مهم است، نه اینکه در دنیا هر چه كرد. خیلی از چیزها است كه انسان در دنیا كارش را انجام می ‌دهد و پاداشش را هم نقد می ‌گیرد، اما بعضی از كارها است كه فقط پاداشش در قیامت هست، فرمود ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَة فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾؛[2] یعنی اگر كسی نقداً چیزی در دست او باشد و وارد صحنهٴ قیامت شود، آن‌گاه برایش ده برابر پاداش است و اگر كسی توانست آن‌جا چند آیه بیشتر بخواند، آن‌گاه معلوم می شود که «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَه» یعنی چه. [1] . كافی(ط ـ الاسلامیه)، ج‏2، ص، 603 . [2] . سورهٴ انعام، آیهٴ 160. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه نحل جلسه 109 تاریخ: 1386/03/13 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa