فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 464
تاریخ : 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/08/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
An-Nabaa - 02 ss.mp3
5.81M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al nabaa- 02 p2.pdf
253.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
قسم به بیّنه.mp3
1.48M
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 قسم به بیّنه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قسم به بیّنه
🔹 مستحضر هستید از آدم تا خاتم، نام هر پیامبری را که ذات أقدس الهی در قرآن کریم به صراحت می برد، گاهی خطاب می کند، گاهی اسم را می گوید ما به فلان کس گفتیم، یا می گوید: ﴿یا دَاوُدُ﴾،[1] ﴿یا نُوحُ﴾،[2] ﴿یا عِیسَی﴾،[3] ﴿یا مُوسی﴾؛[4] اما وجود مبارک حضرت هرگز نامش را نمی برد: ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾،[5] ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾،[6] با جلال و شکوه از پیغمبر نام می برد، اسم نام مبارک حضرت را اصلاً نمی برد و اگر نام مبارک حضرت شد،[7] آنجا خطاب ذات أقدس الهی نیست.
🔹 برای پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک حرمت ویژه ای قائل است و به جان او قسم یاد می کند: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾،[8] مستحضر هستید که قسم های قرآن به بیّنه است نه در قبال بیّنه. ذات أقدس الهی وقتی به عمر پیامبر قسم می خورد، دلیل است: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾، این عمر، «عمر عقلی» است. خدا به عقل قسم می خورد که آنها مستانه می روند. انسان به جایی می رسد که عمر او می شود بیّنه. خدا در مقابل بیّنه قسم نمی خورد، به خود بیّنه قسم می خورد، ﴿لَعَمْرُكَ﴾، این «لام» لام قسم است؛ قسم به جان تو اینها به بی راهه می روند، برای اینکه تو «معیار عقل» هستی. اگر کسی بگوید قسم به این آفتاب الآن روز است، به خود دلیل قسم خورده است. هرگز ـ یعنی سالبه کلیه ـ قسم خدا در مقابل بیّنه نیست، به خود بیّنه قسم می خورد، چون او با حجّت بالغه هست و این پیامبر ما را به عنوان فرزندی قبول کرده است. این علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیهِما) ما را به عنوان فرزندی قبول کردند. از این سمت بالاتر چیست؟!
🔹 مطلب مهمی که ذات أقدس الهی به پیامبر خود فرمود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا﴾،[9] چقدر این تعبیر زیبا و لطیف است! او علمش فراوان هست؛ اما به هر حال از مکتب الهی یاد گرفت، فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾؛[10] ما یادت دادیم. در همین قرآن فرمود تو بدان و به آنها بگو! دنیا برای کسی میوه نمی شود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ﴾ فرمود: ﴿زَهْرَةَ﴾، «زَهر» یعنی شکوفه، شکوفه بهار. در این آیه فرمود رسول من بدان! ریاست، سلطنت، امامت ظاهری، حکومت، برای هیچ کسی میوه نمی شود، فقط شکوفه است. تا می رسد یک کم به بار بنشیند و به صورت میوه دربیاید، پاییز سرد زودرس می رسد و همه شکوفه ها را می ریزد. هیچ کسی در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دل آویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز»[11] شما برو، دیگری باید بیاید. این سمت ها که می بینید تودیع و معارفه، تودیع و معارفه همین است. فرمود میوه چیدن جای بهشت است که ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾؛[12] میوه بهشت دائم است، نه پُرخوری. «اُکُل»؛ یعنی «مأکول» نه «أکل». ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾.
[1]. سوره ص، آیه26.
[2]. سوره هود، آیات32 و46 و48.
[3]. سوره آل عمران، آیه55؛ سوره مائده، آیه110.
[4]. سوره بقره، آیات55 و61؛ سوره مائده22.
[5]. سوره انفال، آیات64 و65 و70.
[6]. سوره مائده، آیه41 و67.
[7]. سوره آل عمران، آیه44؛ سوره احزاب، آیه40؛ سوره محمد، آیه2؛ سوره فتح، آیه29.
[8]. سوره حجر، آیه72.
[9]. سوره طه، آیه131.
[10]. سوره نساء، آیه113.
[11]. نظامی خمسه، خسرو شیرین، بخش29.
[12]. سوره رعد، آیه35.
📚 سخنرانی عمومی به مناسبت ولادت رسول اکرم (ص)
تاریخ: 1396/09/15
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf-23ms ss.mp3
6.85M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1394/11/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
zukhruf 23- p2.pdf
264.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زخرف
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1394/11/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/08/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 465
تاریخ : 1398/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 465 ss.mp3
7.2M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 465
تاریخ: 1398/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 465.pdf
181.7K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 465
تاریخ: 1398/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
An-Nabaa - 03 ss.mp3
6.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al nabaa- 03 p2.pdf
236.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/08/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
درس حکمت.mp3
1.8M
💠 روز چهاردهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 درس حکمت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 درس حکمت
🔹 انسان یک وقتی می رود کنار چاه زمزم دلو می اندازد آب طیب و طاهر در می آورد که وجود مبارک حضرت وقتی در مدینه تشریف داشتند «كَانَ یسْتَهْدِی مَاءَ زَمْزَمَ»،[1] علاقمند بود کسانی که از مکه می آیند آب زمزم را برای او هدیه بیاورند، این یک برکتی است. یک وقتی چاه فاضلاب است، اگر کسی دلو انداخت در چاه فاضلاب چه چیزی در می آید؟ فرمود این رشوه ای که شما به فلان مأمور، به فلان قاضی یا به فلان مسئول می دهی: ﴿تُدْلُوا بِها إِلَی الْحُكَّام﴾؛[2] یعنی یک دَلو انداختی در چاه دل او و امضای باطل از آن در آوردی، این فاضلاب است! قرآن چگونه تعبیر بکند؟! چیزی بود که نگفت؟! یا طوری بود که نگفت؟! یا شیئی بود که نگفت؟! هم از اینکه پوست آدم را می کَنند گفته، هم از اینکه شما یک دَلو انداختی در چاه فاضلاب و یک مشت فاضلاب در آوردی، خوشحال نباش! ﴿وَ تُدْلُوا بِها إِلَی الْحُكَّام﴾، همین حکّامی که فرمود ﴿أَكَّالُونَ لِلسُّحْت﴾، درباره همین هاست. این تعبیر ﴿وَ تُدْلُوا بِها إِلَی الْحُكَّام﴾ درباره همین ﴿أَكَّالُونَ لِلسُّحْت﴾ است. فرمود حواست جمع باشد! حالا او به نفع تو امضا کرد، ولی یک مُشت فاضلاب از این دلو در آوردی. فرمود: «شَرِّقَاً وَ غَرِّبَاً» هر چه باشد ما اینجا گفتیم.[3]
🔹 این جمله نورانی در بیانات الهی وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) هم هست ـ همین دعای اول صحیفه سجادیه است ـ اینها انسان را معنا کردند، دیگران می گویند انسان «حیوانٌ ناطق». حضرت فرمود این «حیوانٌ ناطق» حیوانی است که حرف می زند، اینکه انسان نشد! اگر ذات أقدس الهی راه حمد را به ما نشان نمی داد، ما در برابر نعمت های الهی حمد و ستایش نمی کردیم، همین انسان و همین افراد: «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیة». فرمود به اینکه «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَی مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ وَ أَسْبَغَ عَلَیهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ لَتَصَرَّفُوا فِی مِنَنِهِ فَلَمْ یحْمَدُوهُ»؛ اگر دستور نداده بودند که شما در برابر نعمت الهی حمد بکنید ما را راهنمایی نمی کردند، انسان در همین نعمت های الهی تصرف می کرد و او را هم حمد نمی کرد و نعمت را هم بجا مصرف نمی کرد. «لَتَصَرَّفُوا فِی مِنَنِهِ فَلَمْ یحْمَدُوهُ وَ تَوَسَّعُوا فِی رِزْقِهِ فَلَمْ یشْكُرُوهُ»، این یک مقدم و تالی که این به صورت قیاس مرکّب در می آید. «وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ»؛ یعنی اگر جامعه ای طوری باشد که در نعمت الهی تصرف بکند ولی شاکر نیست، حمد نمی کند؛ «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِیمِیة».
آقایان! دعا تنها این نیست که خدایا پدر و مادر مرا بیامرز یا فلان بیمار را شفا بده، دعا «درس حکمت» است. «الإنسان ما هو»؟ این مسئله دعاست؟! امام سجاد (سلام الله علیه) می فرماید: «الانسانُ حیوانٌ ناطقٌ حمید»، «حمید» فصل اخیر اوست؛ اگر حمد نباشد انسان نیست. دعا یعنی این! آن دعا که خدایا بیمارم را شفا بده، پدرم را بیامرز هم دعاست؛ اما این دعا حکمت است «الانسانُ حیوانٌ ناطقٌ حمید» که اگر اهل حمد نباشد انسان نیست. حضرت نمیخواهد ـ معاذالله ـ به کسی بد بگوید. «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِه ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا﴾».[4]
[1]. وسائل الشیعة، ج25، ص262؛ «أَنَّ النَّبِی ص كَانَ یسْتَهْدِی مَاءَ زَمْزَمَ وَ هُوَ بِالْمَدِینَة».
[2]. سوره بقره، آیه188.
[3] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج، ص339؛ «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَیلٍ وَ الْحَكَمِ بْنِ عُتَیبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیتِ».
[4]. سوره فرقان، آیه44.
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 411
تاریخ: 1397/10/19
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa