💠 تدبیر الهی
🔹 ما ائمه (علیهم السلام) را به عنوان امامت با جان و دل پذیرفتیم، آنها می فرمایند راه ما را طی كنید! افراد عادی راه آنها را طی می كنند، یعنی سعی می كنند به دستورهای آنها عمل كنند كه اینها كار خوبی است؛ اما خواصّ از امت, علمای از امّت تلاش می كنند ببینند كه آنها چه راهی رفتند كه این علمای الهی راهی همان راه بشوند، منتها در حدّ خودشان.
🔹 یك بیان نورانی از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) است، همان بیان نورانی از وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) است[1] كه ولی ماست, امام زمان ماست, مسئول مستقیم ماست و ما هم مسئولیت مستقیم در برابر آن حضرت داریم, هر لحظه از امور ما به اذن خدا آگاه است, آن بیان نورانی كه مشترك است بین امام اول و آخر (علیهم السلام) كه هر دو فرمودند, فرمودند ما در مكتب «الله» داریم تربیت می شویم: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛[2] ما مصنوع و دست پرورده پروردگار هستیم. همه عالم را خدا می پروراند، او «ربّالعالمین» است؛ اما همان طوری كه در مثال باغ و بوستان اشاره شد كه برخی از نهال ها را خود آن مدیركلّ با دست خود غرس می كند و بعضی ها را هم با دست زیرمجموعه خود, در جریان ﴿أَنْبَتَها﴾ اینطور بود که ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾[3] و درباره خصوص مریم (سلام الله علیها) هم فرمود: ﴿وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً﴾،[4] درباره مصنوع بودن, مخلوق بودن, تحت تدبیر بودن هم همان طور است. وجود مبارك حضرت امیر همین را فرمود, وجود مبارك امام زمان همین را فرمود این در بیانات نورانی حضرت در نهج البلاغه هست، آن هم در بیانات نورانی توقیعات مبارك حضرت است: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛ ما مصنوع خدا هستیم، كسی ما را نساخت، كسی ما را پرورش نداد، تربیت نكرد، معلّم ما او, مدیر ما او, مربّی ما او, راهنمای ما او و دیگران زیر مجموعه تدبیر و تربیت و هدایت ما به سر می برند: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا».
🔹 عالمان دین سعی می كنند این راه را خصوصی طی كنند، آن راه عمومی كه سر جایش محفوظ است. هرگز همّت شما این نباشد كه جامعه شما را بپذیرد، همّت شما این باشد كه خدایی كه جامعه آفرین است بپذیرد! وقتی او پذیرفت كلّ كارها حل می شود، آن وقت توفیقی عطا می كند انسان هم خودش مهتدی می شود و هم هادی دیگران می شود.
[1] . الغیبة (للطوسی)، متن، ص286؛ «نَحنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الخَلقُ بَعدُ صَنَائِعُنا».
[2] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، نامه28.
[3] . سوره نوح، آیه17.
[4] . سوره آل عمران، آیه37.
#توقیع_امام_عصر_به_حسین_بن_روح_نوبختی
#جامعه_آفرین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در مراسم شروع سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند
تاریخ: 1393/06/15
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saad-03ms ss.mp3
7.25M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1393/02/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sad-03p2.pdf
248.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1393/02/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_032ayyss s.mp3
3.88M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 32
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_032p2.pdf
158.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 32
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 فرزند ولایی
🔹 سیادت، بزرگی و بزرگواری نه یعنی سید بودن، سیادت و بزرگواری مخصوص پیغمبران و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) نیست، آنها یک مقامی دارند که واقعاً برای ما درک شدنی نیست. همه ما می توانیم در کاری که داریم و در آن سِمَتی که داریم، به سیادت برسیم. یک معلّم می تواند «سید المعلّمین» باشد، یک محقق می تواند «سید المحقّقین» باشد، یک نظامی می تواند سید نظامی ها باشد، وجود مبارک حمزه که به این لقب پُر افتخار همراه بود در اثر آن اخلاص بود، وگرنه خیلی ها شهید شدند؛ از بستگان این خاندان هم بودند، اما سید شهدا شدن کار همه نبود.
🔹 نامه ای از معاویه ملعون به وجود مبارک حضرت امیر رسید، آن نامه در نهج البلاغه نیست ولی جواب آن نامه در نهج البلاغه[1] هست، آن نامه با بی ادبی و با هتک حرمت همراه بود، در آن نامه نوشته شد که شما را با دست بسته بردند مسجد و ـ مَعَاذَالله ـ مانند چه! از شما بیعت گرفتند. حضرت در جواب فرمود؛ ما که انکار نکردیم، من اگر بخواهم سقیفه را امضا کنم، باید با دست بسته امضا کنم، ما غدیری هستیم، غدیری پیرو غدیر است. یک بیانی از رسول خدا (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است و آن دست ما را بست که فرمود: «تَزْكِیةِ الْمَرْءِ نَفْسَهُ قَبیح»،[2] خودستایی چیز بدی است و اگر این نبود ما می گفتیم ما که هستیم!
🔹 ما دو تا برنامه در دین داریم: یکی خوب، یکی بد؛ خودستایی بد است، خودستانی خوب است؛ یعنی آدم خود را بگیرد و آن خودیت خود را بستاند، وقتی خودیت خود را گرفت چیزی نمی ماند، مگر فیض الهی. تا خودی تو از تو نگذشت، نمی شود آدم به جایی برسد! فرمود خودستایی یعنی تذکیه کردن، چیز بسیار بدی است و خودستانی که آدم خود را بستاند، چیزی از خودی انسان نماند، این چیز خوبی است. فرمود این حدیث جلوی ذکر فضایل ما را گرفته و نمی گذارد که ما خود را به شما معرّفی کنیم؛ ولی به آن حدّاقل اکتفا میکنیم و آن این است که معاویه بدان! خیلی ها می روند در جبهه ها کشته می شوند ولی ما اگر کشته دادیم، می شود سید شهدا؛ مثل عموی من حمزه سیدالشهدا. در جنگ اُحُد خیلی ها کشته شدند، فرمود این شرف خاندان ماست! این همه در جنگ اُحُد کشته شدند، کسی سید شهدا نشد؛ ولی عموی ما وقتی شربت شهادت می نوشد، می شود سید شهدا. در جریان جنگ موته خیلی از افراد جانباز می شوند، دست های آنها جدا می شود؛ اما برادرم جعفر وقتی که دست او جدا شد، خدا دو تا بال به برادرم داد که شده جعفر طیار که «یطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ»،[3] ما اگر جانباز بدهیم، می شود جعفر طیار، اگر شهید بدهیم، می شود سید شهدا، پس حساب ما با دیگران فرق می کند.
🔹 این مقام برای ما هم هست؛ برای اینکه نه حمزه سید الشهدا امام و پیغمبر بود، نه جعفر طیار امام و پیغمبر بود؛ اینها فرزندان امام و پیغمبر بودند. فرزندی هم در اسلام دو قسم است: یک فرزندی شناسنامه است که آن خیلی مهم نیست، یک فرزندی ولایی است که وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِما آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسماً اعلام کردند، فرمودند شما قبل از اینکه بالغ شوید، یک شناسنامه ای دارید که پدر و مادر شما این شناسنامه را برای شما تنظیم کردند؛ اما وقتی که بالغ شدید، باید برای خود شناسنامه بگیرید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»،[4] ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم، شما بیایید بچه های ما شوید! چه نعمتی بهتر از این که آدم نبوی شود! آدم علوی شود! فرمود اگر شما بچههای ما شدید، ما شما را کاملاً می پذیریم: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه28.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه28.
[3]. الامالی(للصدوق)، ص463.
[4]. علل الشرائع، ج1، ص127.
#شهادت_حضرت_حمزه_سید_الشهدا
#سیادت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع کارکنان وزارت دفاع
تاریخ: 1395/04/30
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saad-04ms ss.mp3
7.15M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1393/02/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sad-04p2.pdf
238.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1393/02/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_033ayyss s.mp3
4.31M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 33
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_033p2.pdf
152.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 33
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
▪️ پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله محجوب جهرمی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال عالم ربانى، جامع معقول و منقول، متعبد متهجد حضرت آية الله حاج شيخ ابوالقاسم محجوب شیرازی را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال عالم ربانى، جامع معقول و منقول، متعبد متهجد حضرت آية الله حاج شيخ ابوالقاسم محجوب شيرازى سانحه سنگين و توان فرسا بود.
اين هجران اسف بار را به عموم علاقمندان آن حكيم مخصوصا شاگردان وى تسليت، علو درجه آن فقيه رحيل و اجر صابران براى بيت مكرّم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادى آملى
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مرصاد
🔹 در قرآن كریم روش كسانی كه انبیا را به شهادت رساندند، مبلغان الهی را در كنار انبیا كشتند نام می برند؛ آنها كسانیاند كه ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقِّ وَ یقْتُلُونَ الَّذینَ یأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النّاسِ﴾.[1] مبلغان الهی و مروجان شریعت كه راهیان راه انبیا هستند، محكوم به قتل كسانی اند كه جز خود چیزی را نمی بینند. اینها كه خود محورند و «یحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ»،[2] اینها خیال می كنند انسان از گهواره شروع می شود و به گور ختم می شود و بعد از مرگ خبری نیست و انسان كه می میرد می پوسد نه از پوست به در می آید و هیچ كسی مدیر عامل این عالم نیست و بر اساس ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾[3] عمل می كنند. فرعون و امثال فرعون روی این سیاست حركت می كردند كه ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ هر كسی استكبار بیشتری داشت او برنده است او پیروز است، هر مستكبری پیروز است، هر «مستعلی» پیروز است، هر كسی كه برتری می طلبد پیروز است ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾، این شعار رسمی فراعنه بود. انبیا كه آمدند این شعار را عوض كردند، فرمودند: ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكّی﴾؛[4] كسی پیروز است كه خود را منزه نگه بدارد، ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاها﴾؛[5] كسی رستگار است كه خود را تطهیر كند. این دو شعار محصول دو بینش است، آن كه بینش او بینش افقی است می گوید بشر از گهواره شروع می كند و به گور ختم می شود، نه قبل از گهواره خبری بود و نه بعد از گور خبری هست که شعارش ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ است، مستعلی همان مستكبر است. امروز می گویند «﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ﴾ استكبر»، دیروز می گفتند ﴿قَدْ أَفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلی﴾ لفظ فرق می كند گرچه معنا یكی است؛ ولی اگر كسی افقی و عمودی هر دو را در نظر داشته باشد، هم سیر دنیایی بشر را كه از گهواره تا گور است و هم سیر عمودی بشر را كه او را چه كسی آفرید؟ برای چه آفرید؟ قبل از این عالم چه خبری بود؟ بعد از این عالم چه خبری است؟ و مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، قهراً شعارش ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكّیٰ﴾ است، ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاهٰا﴾ است و مانند آن. پس این دو شعار مختلف محصول آن دو جهان بینی مختلف است.
🔹 كسی كه بینش او بینش الهی است هیچ اضطرابی ندارد، گرچه از نظر عاطفه انسان متأثر است اشك می ریزد و غمگین می شود، ولی از نظر عاقله هیچ نگرانی نیست؛ زیرا چیزی را از دست نداد! در قرآن كریم فرمود نه آنها كه در این راه شربت شهادت نوشیدند از بین رفتند بلكه هجرت كردند، نه آنها كه تخریب كردند و دست به كشتن و كشتار زدند پیروزند ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾؛[6] فرمود نیروهای ما در كمین اینهاست، الآن اینها در دست مایند! یك وقت است كه همه اینها را جمع می كنیم ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیمِّ﴾[7] می ریزیم در دریا، اینچنین نیست كه اینها از دست ما رها شده باشند ﴿وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا سَبَقُوا﴾؛[8] فرمود هرگز اینها فكر نكنند كه جلو افتادند ما به اینها مهلت می دهیم و میدان میدهیم تا در كمینگاه اینها را بگیریم، هم ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصٰادِ﴾ حق است خدا در كمین است، هم اعلان عمومی كرد فرمود مبادا اینها خیال بكنند كه سابق اند و ما مسبوق ﴿وَ مَا نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ﴾؛[9] ما در هیچ امری مسبوق و عقب افتاده نیستیم كه دیگری سابق باشد و جلو بزند؛ فرمان، دین، حكم و امر ما را عقب بزند خودش جلو بیفتد. پس ﴿وَ لا یحْسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا سَبَقُوا﴾ اینها خیال نكنند جلو افتادند بعد هم فرمود: ﴿وَ مَا نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ﴾ نه ما مسبوقیم نه اینها سابق اند، بلكه ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصٰادِ﴾. اینها خیال می كنند كه پیروزند یك، و خیال میكنند كسی كه شهید شد جایی كه تخریب شد آن آثار از بین رفته است این دو، آن آثار با جلال و شكوه بهتر و بیشتری ساخته می شود این یك، و كسانی كه در این صحنه ها شربت شهادت نوشیدند اینها هجرت كردند از یك تنگنا و محبسی به در آمدند و به عالم وسیع و فصیحی سفر كردهاند این دو.
[1]. سوره آل عمران، آیه21.
[2]. معانی الاخبار، ص104؛ «...الظَّالِمُ یحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ وَ الْمُقْتَصِدُ یحُومُ حَوْمَ قَلْبِهِ وَ السَّابِقُ یحُومُ حَوْمَ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
[3]. سوره طه، آیه64.
[4]. سوره اعلی، آیه14.
[5]. سوره شمس، آیه10.
[6]. سوره فجر، آیه14.
[7]. سوره قصص، آیه40.
[8]. سوره انفال، آیه59.
[9]. سوره واقعه، آیه60.
#سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_علیهم_السلام
#سیر_عمودی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1384/12/14
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saad-05ms ss.mp3
6.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1393/02/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
sad-05p2.pdf
231.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ص
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1393/02/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa