هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم نافع
🔹 در این بیانات نورانی ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر برای همه برنامه های خاص دارند، مخصوصاً برای حوزه های علمیه و دانشگاهها و مانند آن. یک معیاری حضرت به ما فهماند؛ چون هیچ فرقی بین وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک #حضرت_ولی_عصر که نیست. ما حالا دسترسی به حضرت نداریم و نمی توانیم وجود مبارک #ولی_عصر را ببینیم بسیار خوب! اما دلمان می خواهد بدانیم از ما راضی است یا نه؟ این نه تنها آرزوی ماست بلکه وظیفه ما هست! حالا آن دیدن فیض خاصی است بسیار خوب! اما اولین وظیفه ما این است که بدانیم امام آیا از ما راضی است یا نیست؟ این بیان نورانی که از ائمه(علیهم السلام) نقل کرد که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[1] منظور معرفت شناسنامه ای که نیست! امام را به اندازه شناسنامه شناختیم؛ اسم شریف ایشان چیست، پسر کیست، مادر ایشان کیست، اینکه مشکل ما را حل نمی کند! «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة». باید بدانیم حضرت از ما راضی است یا نه؟ این اولین وظیفه ماست؛ حالا یک وقت است کسی #توفیق_زیارت دارد آن حرفی دیگر است، اولین وظیفه ما این است که آیا راضی است یا راضی نیست؟ این جزء ابتدایی ترین کارهای سید حسنی(رضوان الله علیه) بود که دین خود را عرضه کرده، این خیلی کرامت نبود، این وظیفه بود. وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) عرضه کرده؛ یعنی من امام زمانم را می شناسم عرضه بکنم، او هم ما را به رسمیت می شناسد یا نمی شناسد، این وظیفه همه است.
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
...
🔹 حالا ما چه کنیم که #امام_زمان خود را با این وضع بشناسیم و ببینیم که حضرت از ما راضی است یا نه؟ چون فرقی بین وجود مبارک #ولی_عصر و حضرت امیر (علیهم السلام) و سایر ائمه نیست، اینها مشخص کردند که چه کسی نزد ما محبوب است و چه کسی نزد ما محبوب نیست، از چه کسی راضی هستیم و از چه کسی راضی نیستیم. در آن خطبه متقین که تقریباً هفده ـ هیجده صفحه است و مرحوم سید رضی سه صفحه آن را نقل کرده است. بخشی از این هفده ـ هیجده صفحه را یا پانزده صفحه را به طور پراکنده در سایر موارد نقل کرده، برخی را هم اصلاً نقل نکرده است. در بخشهای دیگر حضرت فرمود من یک دوستی داشتم که او پیش من خیلی عزیز بود، حالا حضرت امیر یک کسی را به عظمت نگاه بکند! آن دوست حضرت امیر نه امام بود و نه امامزاده «كَانَ لِی أَخٌ فِی عَینِی عَظِیمٌ وَ كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»[2] ـ حالا یا درباره اباذر بود یا مقداد بود، اختلاف است که منظور حضرت کدام یک از این اصحاب بودند ـ فرمود من وقتی او را میدیدم یک مرد بزرگی را میدیدم. سابقه اینها که مشخص است، سابقه اینها بت پرستی بود. آن وقت ادله آن را هم ذکر می کنند: «كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ هر چه که انسان را از خدا غافل می کند دنیاست، وگرنه زمین و آسمان اینها #آیات_الهی هستند. پس زمین چیز بدی نیست. هر چه که انسان را از خدا غافل می کند دنیای اوست. فرمود چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، نه تنها از او راضی بودم؛ پس ما هم می توانیم باشیم. وجود مبارک #ولی_عصر هم کاملاً همین فرمایش را دارد که من از فلان شخص راضی ام و در چشم من بزرگ است؛ برای اینکه دنیا در چشم او کوچک است. این راه باز است.
🔹 در همان خطبه نورانی دارد به اینکه اینها [متقین] مرتّب درس می خوانند، علم در عالم زیاد است، هر علمی به هر حال آدم را به خودش جذب می کند؛ اما «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع»،[3] اینها فقط درس هایی می خوانند که به درد آنها بخورد. درسی به درد آدم می خورد که آدم را تنها نگذارد، رفیق آدم باشد؛ یعنی به اعتقاد آدم، به اخلاق آدم، به اوصاف آدم، به اعمال آدم کمک بکند، علم درونی باشد و آدم را رها نکند و اثر آن هم در دنیا ظاهر بشود و هم در آخرت و خودش هم در آخرت نزد ما بیاید، یک چنین علمی چیز خوبی است.
▫️ بنابراین ما هم وظیفه مان این است که «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع» که علم نافع یاد بگیریم و هم اینکه خودمان را بیازماییم که آیا بعد از این هشت ـ دَه سال فرق کردیم یا فرق نکردیم؟ اگر فرق کردیم خدا را شاکر باشیم و همان را ادامه بدهیم و اگر فرق نکردیم علم خود را باید علم نافع قرار بدهیم. یا یک علمی یاد بگیریم که به حال ما نافع است، یا از نفع همین علم مدد بگیریم؛ آن وقت کاملاً انسان می فهمد که وجود مبارک #ولی_عصر از او راضی هست یا نه!
[1]. كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص409.
[2]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج2، ص133.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه193.
#وظیفه_مؤمن
#عرضه_ایمان
#غفلت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 174
تاریخ: 1395/10/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اسم اعظم
🔹 اینكه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید، معلوم می شود این نام از #قداست_خاص برخوردار است. این نام را فرمود متبارك بدانید ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾،[1] برای اینكه این نام #منشأ_بركت است. این نام نشانه و علامت آن #هستی_محض است كه همه خیرات از ناحیه اوست. فرمود: ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾ این برای كسی است كه به حق به این اسم رسیده باشد و تلفظ كرده باشد. آنها كه به حق به این اسم رسیده اند، این چنین می گویند: (بسم الله الرحمن الرحیم من العبد بمنزلة كن من المولی)؛ همان طوری كه خدای سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام می دهد، بنده آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با «بسم الله» انجام می دهد. نمونه آن را قرآن در جریان نوح بیان كرده است كه ﴿بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها﴾. [2] جریان نوح را كه قرآن كریم طرح می كند، می فرماید او كه مسلط بر این طوفان سهمگین بود، كشتی را با نام خدا حركت می داد و با نام خدا آرام می كرد. یا سیر و سكون این كشتی با نام خدا بود. (بسم الله مجریها و بسم الله مرسیها) لنگرگاهش به نام خدا، حركتش هم به نام خدا. نوح وقتی می خواست این كشتی حركت كند به نام خدا حركت می داد، وقتی هم می خواست این كشتی بایستد و لنگر بیاندازد، به نام خدا بود.
🔹 آنكه #عبد_كامل است به اذن خدا از «بسم الله» كاری می گیرد كه مولای او از «كن» كاری را می گیرد. اگر انسان به جایی رسید كه جز #خواسته_خدا، خواسته ای نداشت، هر كاری را كه به اذن خدا بخواهد با ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ انجام می دهد. ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ اثرش آن است كه بنده اگر بگوید مثل آن است كه خدایش بگوید «كن». ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ ﴾؛[3] منتها آن بنده، #بنده_خاص خداست؛ نظیر انبیای الهی، نظیر اولیای الهی، نظیر ائمه معصومین. آنکه با یك «بسم الله» این كشتی را در امواج به مقصد می رساند، لنگر گاهش به اسم خداست، سیرش به اسم خداست، دیگران هم همین كار را می كنند. به اسم خدا از دریا می گذرند، به اسم خدا وارد آتش می شوند و آتش گلستان خواهد شد. این نقش را دارد.
🔹 #اسم_اعظم لفظ نیست، مفهوم نیست، صورت ذهنی نیست و مانند آن كه اگر كسی این كلمات را یاد گرفت بتواند مرده ای را زنده كند. اسم اعظم #مقام است، جزء درجات اولیای الهی است كه اگر روح به آن #درجه_ولایت رسید، این الفاظ را بگوید این كلمات را بر زبان جاری كند آن اثر را خواهد داشت.
[1] . سوره الرّحمن، آیه 78.
[2] . سوره هود، آیه 41.
[3] . سوره یس، آیه 82.
#خواسته_خدا
#بنده_خاص
#منشأ_برکت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاتحة الکتاب
جلسات 2 و 3
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_114 ay ss.mp3
3.88M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 114
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_114p2.pdf
199K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 114
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_040 ads ss.mp3
7.87M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 40
تاریخ: 1390/07/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_40p2.pdf
215.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 40
تاریخ: 1390/07/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شعر و ادب
🔹 كار #شاعر آن است كه بتواند آن «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[1] را ارث ببرد یعنی آن #گنجینه_ها را شكوفا كند.
[1]. نهج البلاغه, خطبه1.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
آدرس مطلب در سایت:
https://b2n.ir/u09265
📚 دیدار جمعی از شعرا با حضرت استاد
تاریخ: 1380/11/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 نامه به معاویه
🔹 چهل و هشتمین نامه نهج البلاغه كمتر از یك صفحه و مختصر هم است. نامهای است كه وجود مبارك حضرت برای معاویه (علیه من الرحمن ما یستحق) نوشتند, نوشتند: «مِنْ عَبْدِاللَّهِ عَلِی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ إِلَی مُعَاوِیةَ بْنِ أَبِیسُفْیانَ»[1] معاویه چندین نامه برای حضرت نوشت و حضرت را #به_تقوا سفارش می كرد! آن كه بخواهد دین را و چراغ دین را خاموش كند، #به_نام_دین چراغ دین را خاموش می كند.
🔹 در نامه چهل و هشتم فرمود: «فإِنَّ الْبَغْی وَالزُّورَ یؤتِغانِ الْمَرْءَ[2] فِی دِینِهِ وَ دُنیاه» در برخی نسخه ها «یذیعان» است این «ذاع» یعنی «اشتهر» یعنی شیوع دادن و شهرت دادن؛ ولی آن نسخه های اصلی گویا «یوتغان» است «وتغ» یعنی هلك. «یوتغ» یعنی یهلك. فرمود #زور_و_ظلم دنیا و دین مرد را هلاك می كند و بدنامی او را به گوش دیگران می رساند، اینچنین نیست كه انسان ظالم و تبهكار در دنیا كامیاب باشد و به آخرت منتقل بشود بلكه ﴿خَسِرَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةَ﴾[3] دامنگیر اینها خواهد بود. «وَ یبْدِیانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ یعِیبُهُ» آن زشتیهای او و بدنامی های او هم نزد دیگران روشن می شود «وَ قَدْ عَلِمْتَ».
🔹 بعد فرمود معاویه! این بهانه هایی كه تو راجع به خون عثمان می گیری می دانی كه عثمان مدتهاست كه جریانش گذشت و تو هم می توانستی او را یاری بكنی با اینكه از طرف او حكومت می كردی و منسوب بودی و عمداً نكردی و الآن خواهان خون او هستی; تو می دانی «أَنَّكَ غَیرُ مُدْرِكٍ مَا قُضِی فَوَاتُهُ» و عده ای به نام طلحه و زبیر و مانند آن خون عثمان را بهانه كردند جنگ جمل را راه اندازی كردند دیدی که به مقصد نرسیدند. «وَ قَدْ رَامَ أَقْوَامٌ أَمْراً بِغَیرِ الْحَقِّ فَتَألّوا[4] عَلَی اللَّهِ» برخی نسخه ها «تأولوا» است برخی ها «تألّوا» دارند «اَلِیة» یعنی سوگند و قسم، «تألوا» یعنی دین خدا را به میل خودشان تأویل بردند «فَتَألُّوْا عَلَی اللَّهِ فَأَكْذَبَهُمْ» اینها به بهانه خون عثمان قیام كردند و خدای سبحان دروغ اینها را روشن كرد.
▫️ «فَاحْذَرْ یوْماً یغْتَبِطُ فِیهِ مَنْ أَحْمَدَ عَاقِبَةَ عَمَلِهِ»؛ معاویه، كسی كه برای #حسن_عاقبت خود كار كرد، در حالی است كه دیگران به حال او غبطه می برند؛ راحت است و در رفاه است.
🔹 «وَ ینْدَمُ مَنْ أَمْكَنَ الشَّیطَانَ مِنْ قِیادِهِ»؛ این وسوسه هایی كه انسان در خود می بیند اینها گزاف نیست بالأخره شورشی در درون هست، انسان اینها را می بیند، یک اصل. تصادف و اتفاق و شانس و بی جهت پدید آمدن شیء هم #فسون_است_و_فسانه، مگر می شود چیزی در یك جای عالم پیدا بشود و عامل نداشته باشد؟ این دو اصل. پس این وسوسه كه كم كم انسان را به سَمتی می كشاند از جایی آمده و این كار جز كار شیطان كار دیگری نیست اگر نفس در مسیر شیطنت حركت كرد، این #دشمن_داخلی با آن #دشمن_خارجی هم آوا می شوند و انسان را از پا در میآورند. فرمود این شخص, شیطان را به عنوان قائد و پیشوای خود پذیرفت و اختیارش را به دست همین وسوسه كننده داد.
▫️ بعد فرمود معاویه شما می دانی در جریان جنگ صفین پیشنهاد قرآن دادی و قرآن ها را بالای نیزه كردی، تو به قرآن معتقد نبودی ما هم اگر قبول كردیم حرف قرآن را قبول كردیم نه پیشنهاد تو را «وَ قَدْ دَعَوْتَنَا إِلَی حُكْمِ الْقُرْآنِ وَلَسْتَ مِنْ أَهْلِهِ»؛ تو كه اهل قرآن نیستی. «وَلَسْنَا إِیاكَ أَجَبْنَا»؛ ما جواب پیشنهاد تو را ندادیم. قرآن, كتاب حقی است ما به #حق مراجعه كردیم. «وَ لَكِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ فِی حُكْمِهِ» بعد در پایان نامه هم فرمودند: «وَالسَّلاَمُ».
[1] . تمام نهجالبلاغه, ج7, ص219.
[2] . استاد «بالمرء» قرائت مینمایند; در منهاج البراعة (راوندی) ج3, ص157 به این صورت آمده است.
[3] . سورهٴ حج, آیهٴ 11.
[4] . استاد «فتأوّلوا» قرائت مینمایند; در منهاج البراعة (راوندی) ج3, ص157 و نیز اختیار مصباحالسالكین, ص536 به این صورت آمده است.
#سالروز_ماجرای_حكمیت
#به_نام_دین_علیه_دین
#رجوع_به_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/09/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_115 ay ss.mp3
4.13M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 115
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_115p2.pdf
175.5K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 115
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
haj_001 ads ss.mp3
7.01M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حج
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1389/10/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
haj_001p2.pdf
182.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حج
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1389/10/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_001 ads ss.mp3
8.95M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1389/03/10
#تذکر: سوره حج قبلا بارگذاری شده است.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross