khoms_113p2.pdf
170.8K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 113
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_039 ads ss.mp3
8.26M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 39
تاریخ: 1390/07/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_39p2.pdf
227.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 39
تاریخ: 1390/07/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم_و_صفر
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 14
#فتوای_دل
▪️ تاریخ: 1385/11/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_1397 ss.mp3
6.41M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/07/22
#نهج_البلاغه
#خطبه235
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1397 p2.pdf
172.9K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/07/22
#نهج_البلاغه
#خطبه235
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شاگردان ائمه علیهم السلام
🔹 در دیار ما مرحوم #آیت_الله_کوهستانی را می دانید، یا شنیدید یا اگر ندیدید، از دیگران شنیدید که ایشان کار یک #امامزاده را می کرد، ما چرا نباشیم؟! در دیار ما این بزرگوار کار یک #امامزاده را می کرد؛ یعنی مردم معتقد بودند و فرمایش او در آنها اثر می گذاشت، این همان ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾[1] بود، چرا ما نباشیم؟ چرا ما بپوسیم؟ چرا مرگ را نمی رانیم و زیر پایمان لِه نکنیم؟ این بیان نورانی #سید_الشهدا است، فرمود: «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»، این را که مخصوص #عاشورا نبود، فرمود مرگ پلی است زیر پای شما، شما از این پل رد می شوید، آن طرف دیگر خبری نیست.
🔹 شما هستید و مرگ نیست، ما در برزخ هستیم و مرگ نیست، در ساهره معاد هستیم و مرگ نیست، در بهشت هستیم و مرگ نیست، مرگ مُرد! چون این طوری هستیم، هیچ وقت #بی_وضو نباشیم! هیچ وقت #نماز_شب فراموشمان نشود! هیچ وقت حرفی که #رضای_خدا در او نیست نگوییم! هیچ وقت از #ارشاد_مردم، هدایت مردم، تبلیغ مردم، صرف نظر نکنیم، ما هم بشویم: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾. مگر امامت شرط است؟ مگر نبوت شرط است؟ اینها برای #شاگرادن_ائمه است.
[1] . سوره انعام، آیه122.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#تبلیغ
#نماز_شب
#طهارت
آپارات:
https://aparat.com/v/eAcKl
📚 سخنرانی در جمع طلاب
تاریخ: 1395/11/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم نافع
🔹 در این بیانات نورانی ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر برای همه برنامه های خاص دارند، مخصوصاً برای حوزه های علمیه و دانشگاهها و مانند آن. یک معیاری حضرت به ما فهماند؛ چون هیچ فرقی بین وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک #حضرت_ولی_عصر که نیست. ما حالا دسترسی به حضرت نداریم و نمی توانیم وجود مبارک #ولی_عصر را ببینیم بسیار خوب! اما دلمان می خواهد بدانیم از ما راضی است یا نه؟ این نه تنها آرزوی ماست بلکه وظیفه ما هست! حالا آن دیدن فیض خاصی است بسیار خوب! اما اولین وظیفه ما این است که بدانیم امام آیا از ما راضی است یا نیست؟ این بیان نورانی که از ائمه(علیهم السلام) نقل کرد که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[1] منظور معرفت شناسنامه ای که نیست! امام را به اندازه شناسنامه شناختیم؛ اسم شریف ایشان چیست، پسر کیست، مادر ایشان کیست، اینکه مشکل ما را حل نمی کند! «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة». باید بدانیم حضرت از ما راضی است یا نه؟ این اولین وظیفه ماست؛ حالا یک وقت است کسی #توفیق_زیارت دارد آن حرفی دیگر است، اولین وظیفه ما این است که آیا راضی است یا راضی نیست؟ این جزء ابتدایی ترین کارهای سید حسنی(رضوان الله علیه) بود که دین خود را عرضه کرده، این خیلی کرامت نبود، این وظیفه بود. وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) عرضه کرده؛ یعنی من امام زمانم را می شناسم عرضه بکنم، او هم ما را به رسمیت می شناسد یا نمی شناسد، این وظیفه همه است.
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
...
🔹 حالا ما چه کنیم که #امام_زمان خود را با این وضع بشناسیم و ببینیم که حضرت از ما راضی است یا نه؟ چون فرقی بین وجود مبارک #ولی_عصر و حضرت امیر (علیهم السلام) و سایر ائمه نیست، اینها مشخص کردند که چه کسی نزد ما محبوب است و چه کسی نزد ما محبوب نیست، از چه کسی راضی هستیم و از چه کسی راضی نیستیم. در آن خطبه متقین که تقریباً هفده ـ هیجده صفحه است و مرحوم سید رضی سه صفحه آن را نقل کرده است. بخشی از این هفده ـ هیجده صفحه را یا پانزده صفحه را به طور پراکنده در سایر موارد نقل کرده، برخی را هم اصلاً نقل نکرده است. در بخشهای دیگر حضرت فرمود من یک دوستی داشتم که او پیش من خیلی عزیز بود، حالا حضرت امیر یک کسی را به عظمت نگاه بکند! آن دوست حضرت امیر نه امام بود و نه امامزاده «كَانَ لِی أَخٌ فِی عَینِی عَظِیمٌ وَ كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»[2] ـ حالا یا درباره اباذر بود یا مقداد بود، اختلاف است که منظور حضرت کدام یک از این اصحاب بودند ـ فرمود من وقتی او را میدیدم یک مرد بزرگی را میدیدم. سابقه اینها که مشخص است، سابقه اینها بت پرستی بود. آن وقت ادله آن را هم ذکر می کنند: «كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ هر چه که انسان را از خدا غافل می کند دنیاست، وگرنه زمین و آسمان اینها #آیات_الهی هستند. پس زمین چیز بدی نیست. هر چه که انسان را از خدا غافل می کند دنیای اوست. فرمود چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، نه تنها از او راضی بودم؛ پس ما هم می توانیم باشیم. وجود مبارک #ولی_عصر هم کاملاً همین فرمایش را دارد که من از فلان شخص راضی ام و در چشم من بزرگ است؛ برای اینکه دنیا در چشم او کوچک است. این راه باز است.
🔹 در همان خطبه نورانی دارد به اینکه اینها [متقین] مرتّب درس می خوانند، علم در عالم زیاد است، هر علمی به هر حال آدم را به خودش جذب می کند؛ اما «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع»،[3] اینها فقط درس هایی می خوانند که به درد آنها بخورد. درسی به درد آدم می خورد که آدم را تنها نگذارد، رفیق آدم باشد؛ یعنی به اعتقاد آدم، به اخلاق آدم، به اوصاف آدم، به اعمال آدم کمک بکند، علم درونی باشد و آدم را رها نکند و اثر آن هم در دنیا ظاهر بشود و هم در آخرت و خودش هم در آخرت نزد ما بیاید، یک چنین علمی چیز خوبی است.
▫️ بنابراین ما هم وظیفه مان این است که «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع» که علم نافع یاد بگیریم و هم اینکه خودمان را بیازماییم که آیا بعد از این هشت ـ دَه سال فرق کردیم یا فرق نکردیم؟ اگر فرق کردیم خدا را شاکر باشیم و همان را ادامه بدهیم و اگر فرق نکردیم علم خود را باید علم نافع قرار بدهیم. یا یک علمی یاد بگیریم که به حال ما نافع است، یا از نفع همین علم مدد بگیریم؛ آن وقت کاملاً انسان می فهمد که وجود مبارک #ولی_عصر از او راضی هست یا نه!
[1]. كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص409.
[2]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج2، ص133.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه193.
#وظیفه_مؤمن
#عرضه_ایمان
#غفلت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 174
تاریخ: 1395/10/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اسم اعظم
🔹 اینكه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید، معلوم می شود این نام از #قداست_خاص برخوردار است. این نام را فرمود متبارك بدانید ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾،[1] برای اینكه این نام #منشأ_بركت است. این نام نشانه و علامت آن #هستی_محض است كه همه خیرات از ناحیه اوست. فرمود: ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾ این برای كسی است كه به حق به این اسم رسیده باشد و تلفظ كرده باشد. آنها كه به حق به این اسم رسیده اند، این چنین می گویند: (بسم الله الرحمن الرحیم من العبد بمنزلة كن من المولی)؛ همان طوری كه خدای سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام می دهد، بنده آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با «بسم الله» انجام می دهد. نمونه آن را قرآن در جریان نوح بیان كرده است كه ﴿بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها﴾. [2] جریان نوح را كه قرآن كریم طرح می كند، می فرماید او كه مسلط بر این طوفان سهمگین بود، كشتی را با نام خدا حركت می داد و با نام خدا آرام می كرد. یا سیر و سكون این كشتی با نام خدا بود. (بسم الله مجریها و بسم الله مرسیها) لنگرگاهش به نام خدا، حركتش هم به نام خدا. نوح وقتی می خواست این كشتی حركت كند به نام خدا حركت می داد، وقتی هم می خواست این كشتی بایستد و لنگر بیاندازد، به نام خدا بود.
🔹 آنكه #عبد_كامل است به اذن خدا از «بسم الله» كاری می گیرد كه مولای او از «كن» كاری را می گیرد. اگر انسان به جایی رسید كه جز #خواسته_خدا، خواسته ای نداشت، هر كاری را كه به اذن خدا بخواهد با ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ انجام می دهد. ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ اثرش آن است كه بنده اگر بگوید مثل آن است كه خدایش بگوید «كن». ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ ﴾؛[3] منتها آن بنده، #بنده_خاص خداست؛ نظیر انبیای الهی، نظیر اولیای الهی، نظیر ائمه معصومین. آنکه با یك «بسم الله» این كشتی را در امواج به مقصد می رساند، لنگر گاهش به اسم خداست، سیرش به اسم خداست، دیگران هم همین كار را می كنند. به اسم خدا از دریا می گذرند، به اسم خدا وارد آتش می شوند و آتش گلستان خواهد شد. این نقش را دارد.
🔹 #اسم_اعظم لفظ نیست، مفهوم نیست، صورت ذهنی نیست و مانند آن كه اگر كسی این كلمات را یاد گرفت بتواند مرده ای را زنده كند. اسم اعظم #مقام است، جزء درجات اولیای الهی است كه اگر روح به آن #درجه_ولایت رسید، این الفاظ را بگوید این كلمات را بر زبان جاری كند آن اثر را خواهد داشت.
[1] . سوره الرّحمن، آیه 78.
[2] . سوره هود، آیه 41.
[3] . سوره یس، آیه 82.
#خواسته_خدا
#بنده_خاص
#منشأ_برکت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاتحة الکتاب
جلسات 2 و 3
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_114 ay ss.mp3
3.88M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 114
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_114p2.pdf
199K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 114
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_040 ads ss.mp3
7.87M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 40
تاریخ: 1390/07/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_40p2.pdf
215.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 40
تاریخ: 1390/07/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شعر و ادب
🔹 كار #شاعر آن است كه بتواند آن «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»[1] را ارث ببرد یعنی آن #گنجینه_ها را شكوفا كند.
[1]. نهج البلاغه, خطبه1.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
آدرس مطلب در سایت:
https://b2n.ir/u09265
📚 دیدار جمعی از شعرا با حضرت استاد
تاریخ: 1380/11/26
🆔 @a_javadiamoli_esra