💠 مفاتیح الحیات
#شماره75
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 استراحت بدن: افزون بر لزوم رعایت سلامتی جسم و جان، باید به استراحت و آرامش اعضای بدن نیز توجه شود و در به کارگیری آنها اعتدال رعایت شود. امیرمؤمنان (علیه السلام) میفرماید: با فشار بر قلبت جلوی فهمت را مگیر، چرا كه هر عضوی از بدن به استراحت نیاز دارد.[1]
[1] . فَلا تَجُبَّ فَهْمَكَ بِالإِلْحَاحِ عَلَی قَلْبِكَ، فَإِنَّ لِكُلِّ عُضْوٍ مِنَ الْبَدَنِ اسْتِرَاحَةً (غرر الحكم، ص60).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 104
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دارایی
🔸 در مناجاتهای #خواجه_عبد_الله_انصاری این است که دانایی مهم نیست #دارایی مهم است. کسی ممکن است علامه بشود علم فراوان داشته باشد، او داناست؛ البته در جامعه ما محترم است؛ اما دارا نیست، #دارا کسی است که آن علم او را کاملاً حفظ بکند. حرف او در مناجات این است که دانا در عالم فراوان است، چه در حوزه چه در دانشگاه! یک وقت می بینید که عصبانی می شود و خلاف می کند؛ بیراهه می رود و خلاف می کند؛ یا روی میزی یا زیرمیزی است یا اختلاس است یا نجومی است چه در حوزه چه در دانشگاه، این دانا هست ولی دارا نیست.
🔸 او در مناجات ناله می زند می گوید: خدایا مرا دارای علم بکن نه دانا! چرا فرمود: ﴿أَمَّنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ﴾؟[1] تا کسی مضطر نباشد، الآن اگر ـ خدای ناکرده ـ به کسی بگویند این فرزند جوانت فلان بیماری را دارد، او سراسیمه است، خودش دعا می کند به دیگری می گوید دعا بکند! این سراسیمه است. همه ما یک چنین حالتی را در پیش داریم تا #سراسیمه نشویم، #دارا نشویم، ناله نمی زنیم. این #ناله را او دوست دارد. آن عویل را او دوست دارد. دعا #فضیلتی است بین دانایی و دارایی.
[1] . سوره نمل، آیه62.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/06/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
خاتمیت امامت.mp3
1.6M
💠 روز بیست و ششم ماه #ذی_الحجه 1442
🔹 خاتمیت امامت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خاتمیت امامت
🔹 جریان #خاتمیت_امامت و خاتمیت نبوت آن هم نظیر مسئله #توحید است. یك وقت شما می گویید فلان حادثه آخرین حادثه است؛ یعنی این حادثه پدید آمد رخداد دیگر نیست و خودش هم رخت بربست. اگر گفتید فلان حادثه آخرین حادثه است، فلان سلطان آخرین سلطان از سلسله سلاطین ساسانی سامانی اشكانی صفوی و مانند آن است؛ یعنی دیگر از این قبیل سلسله كسی نیست و خود او هم منقرض شد. معنای #خاتمیت_نبوت اینها نیست، معنای #خاتمیت_امامت اینها نیست. همان طوری كه توحید به دو قضیه منحل می شود؛ یك قضیه موجبه و یك قضیه سالبه، خاتمیت نبوت به شرح ایضاً [همچنین] خاتمیت امامت هم به شرح ایضاً [همچنین]. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» معنایش این نیست كه یك خدا در عالم بوده است. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» معنایش این است كه یك خدا در عالم بود و هست و خواهد بود و دیگری اصلاً نه! گرچه نظر تحلیلی آن است كه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» یك قضیه است، این استثنا به معنای غیر است نه به معنای استثنا! به صورت موجبه و سالبه نیست كه ذهن از هر دو طرف خالی باشد، بلكه یك قضیه است، الا به معنای غیر است، وصف و موصوف است؛ یعنی غیر از #خدای_فطرت_پذیر دلپذیر و معقول مقبول دیگران نه! نه اینكه ذهن از هردو طرف خالی باشد، ما بیاییم آلهه دروغین را ابطال كنیم و اله راستین را اثبات كنیم و هردو برای ذهن بیگانه باشد، بلكه به ذهن می گوید ای ذهن! ای فطرت! ای نهاد و نهان! تو كه خدا را در فطرت قبول كردی و داری و گرایش و بینش و گزینش داری، دیگران نه! «لَا إِلَه» غیر از این اللهی كه معقول توست مقبول توست فطرت تو هم بر آن است.
🔹 به هر تقدیر این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» طبق تعبیر معروف به دو قضیه منحل می شود؛ یعنی خدا هست و دیگران و اله دیگر نه! معنای خاتمیت این است كه این رسالت بود، هست، خواهد بود و دیگری نه! نه اینكه خاتمیت معنایش این است كه دیگر پیغمبری نمی آید و این آخرین پیامبر است و خبری نیست؛ یعنی بعد از او پیغمبر نمی آید یك قضیه، و او همچنان نبی الهی است «الی یوم القیامه»، قضیه دیگر. معنای خاتمیت نفی ما عدا نیست، بلكه نفی ما عداست در جمله سالبه، اثبات استمرار و دوام است در جمله موجبه. در #جریان_مهدویت هم به شرح ایضاً [همچنین] كه او حضرت ختمی امامت است در برابر رسول كه حضرت ختمی نبوت است. آنكه ختمی نبوت است به دو قصه بر می گردد، اینكه ختمی امامت هست هم به دو قضیه بر می گردد؛ یعنی خاتم الاوصیا وجود مبارك #امام_مهدی_موجود_موعود_منتظر (علیه آلاف التحیة و الثناء) امام دیگری غیر از او نیست یك، و امامت او همچنان مستمر است تا ظهور آن حضرت و انقراض عالم دو، پس معنای خاتمیت رسول نظیر تحلیل «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» به دو قضیه بر می گردد و خاتمیت امام معصوم و وجود مبارك مهدی منتظر (علیه آلاف التحیة و الثناء) هم به دو قضیه بر می گردد. اگر اینچنین شد، #مهدی_موجود_موعود_منتظر امام است و دیگری امام نیست و امامت او همچنان ادامه دارد، این می شود خلیفه آن كسی كه این دو بُعد را دارد و وجود مبارك رسول هم خلیفه ذات اقدس الهی است كه همین دو بُعد را دارد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در نیمه شعبان
تاریخ: 1384/06/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره76
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امام صادق (علیه السلام) هم می فرماید: كسی كه شبانه كار كند و با نخوابیدن به چشمش استراحت ندهد [و موجب اضرار به آن شود] آن كارش حرام است،[1] هرچند مال به دست آمده حلال است و نیز می فرماید: بیداری و كار كردن در همه شب [به گونه ای که حق چشم رعایت نشود] حرام است،[2] جز در موارد استثنا و اضطرار؛ مانند زمان جنگ یا برای نجات جان بیمار و مانند آن.
[1] . مَنْ بَاتَ سَاهِراً فى كَسْبٍ وَ لَمْ یعْطِ الْعَینَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَكَسْبُهُ ذَلِكَ حَرَامٌ (الكافى، ج5، ص127).
[2] . الصُّنَّاعُ إِذَا سَهِرُوا اللَّیلَ كُلَّهُ فَهُوَ سُحْتٌ (الكافى، ج5، ص127).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 104 و 105
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خمر بهشتی
🔹 اگر کسی سؤال بکند آیا شهدا, آیا جانبازان، با اینکه تحصیلی نکردند، به #لذت_ عقلی می رسند؟ پاسخ آن مثبت است، برای اینکه در سوره مبارکه «انفال» فرمود اگر اهل تقوا بودید: ﴿یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾؛ فرق بین حق و باطل، صدق و کذب، خیر و شرّ، زشت و زیبا، روا و ناروا را خدا به شما عطا می کند; او یقیناً «عنداللّهی» است، وقتی «عند الله» بود برابر آخر سوره مبارکه «قمر»، یقیناً آن #لذت_عقلی را دارد. اینطور نیست که لذّت عقلی فقط مختصّ علما و مخترعان و کاشفان باشد، اینها هم دارند. فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾;[1] این در سوره مبارکه «انفال» است. چه سوره مبارکه «بقره»، چه سوره مبارکه «آل عمران», فرمود شهید «عند الله» است. اگر «عند الله» بود بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» مصداق کامل خود را پیدا می کند; دیگر ما چه می خواهیم؟ اگر کسی «عند الله» بود, لذّت «عنداللّهی» تجلّی اسمای الهی، صفات الهی، ملاقات اسمای الهی، ملاقات صفات الهی، از آن لذت ها برتر که فرض نمی شود; بنابراین اینها برای آن بزرگواران هم هست.
🔹 مطلب دیگر این است که فرمود این بهشتی ها، ما به اینها جامِ شرابی می دهیم که اینها با این لذّت می برند ﴿وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبینَ﴾;[2] ما نَهرهای شراب داریم. این خَمر[دنیایی]، خمری است که نمی گذارد #نور_عقل به جایی برسد; مثل اینکه قمر در کنار آفتاب قرار گرفته است. آن وقت انسان متحیر است. این که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ».[3] یک وقت انسان متحیر راه گم کرده است، یک وقت که چندین راه دارد; مثل انسان تشنه ای که در بیابان است، راه چشمه را گُم کرده و متحیر است; این یک حیرت مذمومی است. یک وقت به دامنه رسید، ده ها چشمه جوشان زلال و خنک و گواراست این متحیر است که از کدام بنوشد! این «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ» برای آن مرحله است. وقتی نَهر شراب هست، این نَهر دیگر نمی گذارد عقل فعّال باشد؛ لذا انسان متحیر است. فرمود ما چنین شرابی را آماده کردیم، تنها در خُمره نیست، نَهر روان است. عقل را #مدهوش می کند، نه بیهوش! آن نور الهی که ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾[4] است, طوری ظهور می کند که انسان متحیر است, حتّی عقل کلّ عرض می کند: «رَبِّ زِدْنِی تَحَیراً فیکَ». فرمود آن مرحله اینها نشاطی دارند، لذّتی بهشتی ها با هم دارند، این جام شراب را از دست یکدیگر برای تفکّه و نشاط و لذّت بیشتر «تنازع» می کنند. این کَندَنِ محمود است، نه مذموم.
طبیب اگر دوا دهد در آن دوا شفا بُوَد ٭٭٭ حبیب اگر جفا کند در آن جفا وفا بُوَد
مخصوصاً آن حبیبی که دارد وفا می کند و جفایی هم در کار نیست.
🔹 بارها به عرض شما رسید اگر در بهشت یاد کسی باشد که چه خلافی کرد، وجود مبارک #حر_سلام_الله_علیه اگر ـ معاذالله ـ یادش باشد که با #حسین_بن_سلام_الله_علیه چه کرد; برای او بدترین جهنم است, اصلاً یادش نیست; این خداست! کاری که خدا می کند او مقلِّب قلب است. ما اگر کسی نسبت به ما بد کرد، دو سه تا کار میتوانیم بکنیم: یکی اینکه به روی او نیاوریم، یکی اینکه در غیاب او هم چیزی نگوییم، یکی اینکه نسبت به او محبّت بکنیم، همین! اما هر چه محبت می کنیم، او پیش خودش شرمنده است. ما کاری بکنیم که این شَرم از او گرفته بشود، این دیگر مقدور ما نیست. ما باید در درون او تصرّف بکنیم و این مطلب را از خاطره او بگیریم، ما که «مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ»[5] نیستیم؛ لذا از این قبیل کار از ما ساخته نیست; اما از خدا ساخته است. وقتی او از یاد کسی می برد که بد کرده است، اصلاً یادش نیست. #حر_سلام_الله_علیه خودش را با سایر شهدا یکسان می بیند، اصلاً یعنی اصلاً! هیچ یادش نیست که نسبت به وجود مبارک #سید_الشهداء بد کرده است; این خداست! تنها کسی که می تواند دل را زیر و رو بکند و خاطره ای را از دل بکَند و به هیچ وجه, به نحو سالبه کلیه یادش نباشد، خداست!
[1]. سوره انفال، آیه29.
[2]. سوره محمد، آیه15.
[3]. ر. ک: علم الیقین(ملا فیض کاشانی), ص101 و منظومه سبزواری, ج5, ص176.
[4]. سوره نور، آیه35.
[5]. تهذیب الأحكام، ج2، ص74.
#آب_دادن_امام_حسین_علیه_السلام_به_سپاه_حر
#لذت_عقلی_شهدا
#حیرت_عقل_کل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طور جلسه 7
تاریخ: 1395/11/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره77
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امام كاظم (علیه السلام) می فرماید: اساس پرهیز [و رژیم غذایی]، مدارا كردن با بدن است.[1]
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خواب [به موقع و به اندازه] به تن، قدرت و نیرو می بخشد.[2]
[1] . رَأْسُ الْحِمْیةِ الرِّفْقُ بِالْبَدَنِ (بحار الانوار، ج59، ص141).
[2] . ... أَنَّ النَّوْمَ... قِوَامُ الْجَسَدِ وَ قُوَّتُه (بحار الانوار، ج59، ص316).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 105
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ برگزار می شود
🔸معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ، گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰ را برگزار می نماید.
این همایش با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی در روز شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ برگزار می گردد.
لینک حضور در جلسه:
https://www.balagh.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
43.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 تصویری #پیام_موضوعی
▫️ پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰
#مجازی
🔹 #با_محوریت_مسئولیت_اجتماعی
🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/05/16
▫️ لینک آپارات: کیفیت خوب
https://aparat.com/v/zBTNE
#محرم
#سال1400
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قسم به قلم
🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز #سوگند یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه در سایهٴ #قلم, چهره نمایی می كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾.[1] اگر به قلم سوگند یاد می كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع, كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست.
🔹 مطبوعات, رسالت مهمّ آنها در #حق_نگاری است، یپرهیز از باطل روی؛ در #صدق_نویسی است، پرهیز از دروغگویی؛ در #خیرروی است, پرهیز از شرّخواهی؛ در #حسن_روی است, پرهیز از قبیحگویی.
🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ میباشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند, به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند.
🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه ها این طور, در دانشگاه ها این طور, در سطح جامعه این طور. همیشه مردان بزرگ در هر رشته ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و #علم_و_فرهنگ, جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت, حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد!
[1] . سوره قلم، آیه1.
#روز_خبرنگار
#علم_و_فرهنگ
#حق_نگاری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1394/02/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی:
#راستگویی بهترین سرمایه خبرنگار است/ راستگویی ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه است
🔹 به مناسبت 17 مرداد، روز خبرنگار و در تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات ارزنده حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران که در سال های گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم.
🔹 تاکید بر لزوم وجود #روح_ملکوتی در وجود خبرنگاران و گزارشگران!
جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنه ای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک روح ملکوتی متنعم است که آن در اختیار همه نیست.
🔹 ایشان با تشریح #صدق_در_خبر و صدق در مخبر اظهار داشتند: یک صدق خبری است و یک صدق مخبری، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری.
👇👇👇👇👇
🔹 راستگویی، ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه
معظم له #راستگویی را ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه دانستند و خاطرنشان کردند: اول باید راستگو باشیم که این مربوط به #تهذیب_نفس است و بعد باید محقق باشیم، خبر را از منبع اصلی اش به دست بیاوریم که صدق خبری داشته باشد، صدق خبری به وسیله آزمایش ها و آموزش ها و اطلاع رسانی ها و مبادی دیگر حاصل می شود، اما صدق مخبری را در کنار سجاده و مسجد و حسینیه باید جستجو کنیم در هیچ جا انسان را راستگو نمی کنند خیلی از خبرنگارها و گزارشگرها هستند که زود خریدوفروش می شوند.
🔹 راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه!
ایشان با بیان این مطلب که "راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است." فرمودند: نه صدا و سیما این هنر را دارد که شما را راستگو بکند نه مبادی دیگر، اگر مسجد و حسینیه و دعا و نماز و مناجات خدای ناکرده اثر نکرد مطمئن باشید این کالا در هیچ جا پیدا نمیشود و آنچه می ارزد راستگو بودن است. یک انسان راستگو می رود ، میفهمد ، درس می خواند، از راه صحیح پیدا می کند تا چیزی برای او روشن نشد نمی گوید زیرا معتقد است ائمه فرمودند «كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» #خبر_فروشی یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن. بنابراین اساس کار این است آقایان که صدق مخبری را فراهم بکنید، راستگو بودن، بهترین فضیلت و سرمایه است.
🔹 #صداقت، راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل!
ایشان صداقت را راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل عنوان کردند و فرمودند: صداقت در فرهنگ دین معطر است و عطر را هر شامه ای میپذیرد ، این نیازی به درس خواندن ندارد، اینها جزء #فرهنگ_های_فطری و جنبه بین المللی بشر است، حرف صدق و گزارش صدق برای گوش شنوا آشنا است، اینکه می بینید رسانه های جمعی، اخبار و سخنان رسانه های صهیونیستی، رسانه های استکباری، رسانه های خرید و فروشی، رسانه های خبر فروش ، تلاش و کوشش کرده اند که آمریکا را موجه جلوه بدهند ولی نتوانسته اند، به خاطر این است که این اخبار جانبدارانه، مانند زباله بدبویی است که شامه فطرت بشر از آن گریزان و بیزار است. ولی بر عکس آن صدای ضعیفی که از عراق و افغانستان بر می خیزد و در همه عالم هم می پیچد و به گوش همه می رسد، همه هم او را قبول دارند برای این است که این یک #صدای_آشنا است ، این خبر، #صدق_معطر است.
🔹 باید تلاش کنیم از #خبر_راست لذت ببریم!
معظم له تاکید داشتند: اگر کسی خدای ناکرده در باندبازی ها در جناح بازی ها در خبر سازی ها در خبر فروشی ها یک مدتی عادت بکند، آن وقت گوشش را می بندد و دیگر از دروغ گفتن ارتزاق می کند بنابراین تمام تلاش و کوشش همه ما باید این باشد که از خبر راست لذت ببریم، هم محققانه و هم متحققانه عمل کنیم تا جهان سخن و خبر ما را بپذیرد.
🔹 لزوم تحلیل و تعلیل توسط #اصحاب_رسانه!
ایشان با توصیه بر وجود بخش های تحلیلی و تعلیلی برای دادن سبقه علمی به اخبار اذعان داشتند: شما باید در کنار اخبار یک بخش تحلیلی هم داشته باشید، #تحلیل_و_تعلیل خبر یک آدم باسوادی می خواهد که خبر شناس باشد، صدر و ساقه خبر را بشناسد، اطلاع رسانی جزء سواد نیست، اطلاعات مانند کشکول است، تحلیل خبر، مبدأ خبر، منشأ خبر و جوشش خبر از کجا درآمده، چرا این گونه شده، این می شود تحلیل و تعلیل، وگرنه فلان حادثه آنجا اتفاق افتاده برای مخاطبی که قدرت تحلیل ندارد بی ثمر است.
🔹 ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند: اگر ان شاء الله رسانه های گروهی بعد از اینکه #راستگو شدند و خبرهای راست فراهم کردند این اطلاع رسانی را که دروازه علم است زمینه قرار بدهند و سپس بنام تعلیل و تحلیل خبر وارد خود علم بشوند آنگاه می توانند جلوی خیلی از رسانه های بیگانه را بگیرند.
منبع:news.esra.ir
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فروش ویژه در ایام محرم/ تخفیف مجموعه آثار مرکز نشر اسراء
مرکز بین المللی نشر اسراء، ناشر اختصاصی مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در قالب این طرح، کتابهای خود را با 30% تخفیف در اختیار علاقه مندان به آثار معظم له قرار می دهد.
مرکز بین المللی نشر اسراء، ناشر اختصاصی مجموعه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی، همزمان با آغاز ماه محرم الحرام، مجموعه آثار معظم له با موضوع حادثه عاشورا و سیره اباعبدالله الحسین از جمله کتاب«عقل در پرتو نهضت حسینی»، «حماسه و عرفان» ، «کوثر کربلا»، «کوثر اربعین»، «گنجور عشق» و همچنین مجموعه سخنرانی های تصویری معظم له در دهه های محرم با عنوان «لسان الصدق» را تا پایان این ماه، با 30% تخفیف در اختیار علاقه مندان به آثار معظم له قرار می دهد.
این طرح تا پایان ماه محرم الحرام ادامه خواهد داشت.
علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر به سایت نشر اسراء www.nashresra.ir و یا با شماره فروشگاه مرکزی 7- 02537765356 تماس حاصل نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه عاقل و عالم
▫️ [#امام_حسین_علیه_اسلام]:«بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه #ستون_دین است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا جهل را، سفاهت را، بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را #عاقل_و_عالم کند؛ آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند می شوند #ستون_دین.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰
#مجازی
تاریخ: 1400/05/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره78
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_سلامت
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره بیماری كه گزارش درستی از بیماری خود به پزشك نمی دهد می فرماید: كسی كه بیماریش را از پزشك پنهان كند به بدنش خیانت كرده است.[1]
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: اسراف در اموری است که مال را تباه كند و به بدن زیان رساند.[2] در این روایت زیان رساندن به بدن از مصادیق اسراف به شمار رفته که از گناهان بزرگ است.
[1] . مَنْ كَتَمَ الأَطِبَّاءَ مَرَضَهُ خَانَ بَدَنَهُ (غرر الحكم، ص484).
[2] . ... انَّمَا الإِسْرَافُ فِیمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَنِ... (الكافى، ج4، ص53).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 105
🆔 @a_javadiamoli_esra
حفظ عظمت سیدالشهداء.mp3
1.42M
💠 روز بیست و نهم ماه #ذی_الحجه 1442
🔹 حفظ عظمت سیدالشهداء
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حفظ عظمت سیدالشهداء
🔹 شناخت نهضت #سالار_شهیدان همراه با شناخت بعثت جد بزرگوارش (علیهم السلام) است؛ آن صحنه جهانی پر شور و شر را وجود مبارك پیامبر با معجزه قرآن حل كرد، ولی صحنه پر آشوب عصر اموی و خاورمیانه را #سالار_شهیدان با بهترین خون و برجسته ترین اسارت حل كرد و این شهادت آمیخته با اسارت، عِدل آن قرآن كریم است. اگر وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»,[1] ارزیابی و هماهنگی آن بعثت و این نهضت، سند گویای این مطلب است. بنابراین اولین مطلب آن است كه به صورت متن وضع جهان در عصر بعثت روشن بشود، دوم اینكه به صورت متن وضع جهان در عصر نهضت معلوم بشود، سوم اینكه وجود مبارك رسول گرامی دو عنصر محوری هدفش بود، چه اینكه وجود مبارك حسین بن علی (سلام الله علیهما) هم دو عنصر محوری هدفش بود و مطالبی كه مربوط به این مسائل است.
🔹 مطلب دیگر اینكه ما عرض می كنیم «السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ نُوحٍ نَبِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ مُوسَى كَلِیمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ»[2] شما باید كه آن نقاط برجسته این انبیا را در قرآن بررسی كنید و استنباط كنید یك، همه اینها را در نهضت #سالار_شهیدان جستجو كنید دو، تا روشن بشود در كدام مقطع، در كدام مقتل و در كدام گفتار و رفتار و كردار حسین بن علی وارث كدام پیامبر بود سه. وقتی وجود مبارك عیسای مسیح دارد در قرآن ﴿فَلَمّا أَحَسَّ عیسیٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾[3] وقتی كفر علنی شد، از باطل به ظاهر آمد، محسوس شد، قطعی شد، عملاً اینها كفر می ورزند وجود مبارك عیسیٰ گفت: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾ وجود مبارك ابی عبدالله هم «فلما احس منهم الكفر قال «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی»»[4] این «هل من ناصر» الآن هم هست! این می شود وارث عیسای مسیح، الآن هم وجود مبارك حسین بن علی دارد استنصار می كند، از همه شما یاری می طلبد و یاری كردن شما به #نشر_معارف است.
🔹 الآن شما #وارثان امام صادق هستید، وارثان اولیای الهی هستید؛ منتها كاری كه از #عظمت و جلال و شكوه حسین بن علی می كاهد نقل نكنید، برای اینكه خود حضرت هنگام تودیع به بچههایش فرمود: «فلا تَشكُوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم»؛[5] مبادا شكایت كنید گرسنه هستید! ولی نان نخواهید تشنه اگر آب بخواهد ننگ نیست، ولی گرسنه اگر نان بخواهد ننگ است. چیزی از كسی نطلبید، چیزی كه از جلال شما كم می كند نگویید، چیزی كه از عظمت شما می كاهد نگویید، خب این را به بچه های پابرهنه اش گفته! فرمود: «لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» دیگر حاضر نیست كه با زبان ما چیزی گفته بشود كه از جلال و عظمت حسین بن علی كم بشود! خودش فرمود: «فلا تَشُكُّوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» چیزی كه از عظمت شما بكاهد نگویید، شما ـ ان شاء الله رحمان ـ نه تنها از عظمت حسین بن علی نكاهید، از عظمت خودتان هم نكاهید!
[1]. دعائمالاسلام، ج1، ص28؛ كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص647.
[2]. كامل الزیارات، ص206 و 207.
[3]. سوره آل عمران، آیه52.
[4]. ر.ک: اللهوف علی قتلی الطفوف، ص116 و 117؛ «قَالَ وَ لَمَّا رَأَی الْحُسَینُ(علیه السلام) مَصَارِعَ فِتْیانِهِ وَ أَحِبَّتِهِ عَزَمَ عَلَی لِقَاءِ الْقَوْمِ بِمُهْجَتِهِ وَ نَادَی هَلْ مِنْ ذَابٍ یذُبُ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یخَافُ اللَّهَ فِینَا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِی إِعَانَتِنَا...».
[5]. موسوعة كلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 592.
#سخنرانی_در_جمع_مبلغین_حوزه_علمیه_قم
#شناخت_نهضت_سالار_شهیدان
#وارث_انبیاء
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع مبلغین حوزه
تاریخ: 1387/10/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آثار_جدید
#تفسیر_تسنیم
✅ تازه های نشر ✅
📚 « تفسیر تسنیم جلد 60 »
📗آیه 35 تا 64 سوره مبارکه نور
📗آیه 1 تا 40 سوره مبارکه فرقان
♦️ منتشر شد.
🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/k03320
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin