moredi_3666 ss 24 bit.mp3
10.11M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#صوتی
▪️ به مناسبت تاسوعای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/6
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3666 p2.pdf
4.71M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#متن
▪️ به مناسبت تاسوعای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/6
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 فرمایش کاشف الغطاء این است که اگر قرآن ـ معاذالله ـ نبود، دینی روی زمین نمی ماند و این قرآن به وسیله #حسین_بن_علی (صلوات الله و سلامه علیه) زنده شد. این است که #عاشورا برای ما یک #اصل است، آن عزاداری ما یک عبادت است؛ اما آن وظیفه دوم طی راه #حسین_بن_علی (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) است.
#ما_ملت_حسینیم
#لبیک_یا_حسین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 پیام سالار شهیدان
▪️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) که قرآن متحرّک و قرآن ناطق است، هم با اصحاب خاص خود پیمان توحیدی و وحی و نبوت ولوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ها و غیر مسیحی ها را راهنمایی کرده است، آن راهب را و آن افرادی که در کِسوت رهبانیت مسیحی بودند هدایت کرده است و هم یک پیام جهانی تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه ظلم بکند و نه زیر بار ظلم برود. این ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾،[1] یک پیام جهانی انسانی است.
▪️ در جریان کربلا سالار شهیدان گاهی خطاب می کرد: «یا اهل کوفه»! گاهی به اصحاب خطاب می کرد، گاهی می فرمود: «یا ایها الناس». این «یا ایها الناس» پیام جهانی سالار شهیدان را به همراه دارد. انسان یک سلسله خِیراتی را در رهگذر انسانیت خود انجام می دهد، ولو مبادی عالیه را هم نپذیرد، اما مبادی وُسطی و نازل، سهمی در بهره برداری انسان از آنها دارند، یا بهره رسانی دارند و این هیچ استبعادی ندارد که برکت حسین بن علی و برکت نهضت عاشورا یک خیر دنیایی و مادی هم به آن ملحد و مشرک و به آن ترسا و یهودی و مانند آن برساند. یک عده دارد که ﴿وَ مِنْهُمْ مَنْ یقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا﴾[2] اینها را هم ممکن است خدای سبحان خِیری به آنها برساند، گرچه ﴿وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ﴾؛[3] خَلاق و نصیب و بهره اُخروی ندارند؛ اما فیض دنیوی اینها قطع نمی شود.
▪️ مبارزه با ستم، محبوب هر انسانی است؛ چه ملحد چه مشرک و چه موحّد. زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن، محبوب هر انسان است؛ لذا اگر در ظهر عاشورا نماز خواند، عده ای هم به او اقتدا کردند که این مخصوص حوزه اسلامی است و اگر با سرش راهبِ دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده اش در قتلگاه این پیام را به جهان انسانیت داد ولو مشرک! ولو کمونیسم! «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ»؛[4] این دستور حسین بن علی است. این پیام قتلگاه است. این پیام آخرین لحظات حسین بن علی است. اگر این چند میلیاردی که فعلاً روی زمین زندگی می کنند همین پیام گودال کربلا را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جامعه گرفتار این جنگ ها نمی شود. این کارخانه های اسلحه سازی چند شیفته کار نمیکنند. این دستور دین است! اینها کسانی اند که لبان مطهّرشان معصوم است، اینها مثل پیغمبر هستند، جانشین پیغمبر هستند؛ منتها وجود مبارک پیغمبر (علیه أفضل صلوات المصلین) وحی را مستقیماً می گیرد بعد به اینها منتقل می شود، اینها هم از الهام های الهی برخوردار هستند، اینها در همان مکتب ﴿ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾[5] را یاد گرفتند، این سخن معصوم است که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ».
▪️ با فقر مبارزه کردن حرف حسین بن علی است، نه فقیر را کمک کردن! فقیر را کمک کردن حرف عاطفی است، فقر را از بین بردن حرف عقلانی است. به مظلوم کمک کردن حرف عاطفی است، ظلم نکردن حرف عقلی است. سالار شهیدان پیامش در گودال قتلگاه این است: اگر دین ندارید دستورهایی که خدا به انسان از آن جهت که انسان است می دهد و از رهگذر وحی و الهام طبیعی به درون انسان که ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[6] فهماند، فرمود اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. با فقر مبارزه کنید، با بردگی مبارزه کنید، با ستم مبارزه کنید، با بدعهدی مبارزه کنید، با اختلاف مبارزه کنید، با نفاق مبارزه کنید، این پیام سالار شهیدان است.
[1]. سوره بقره، آیه279.
[2]. سوره بقره، آیه201.
[3]. سوره بقره، آیه200.
[4]. اللهوف علی قتلی الطفوف، ص120.
[5]. سوره نجم, آیه3.
[6]. سوره شمس, آیه8.
#محرم
#آزادگی
#سخن_عقلانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش محرم و خیر جمعی
تاریخ: 1395/07/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه دهم
▫️ پخش از شبکه های سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#تصویری
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3667 ss 32 bit.mp3
7.93M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#صوت
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3667 p2.pdf
2.65M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#متن
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
شهادت امامت و حق طلبی.mp3
2.06M
🏴 روز یازدهم ماه #محرم1442
▪️ شهادت امامت و حق طلبی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شهادت امامت و حق طلبی
▪️ جریان حسین بنعلی به شخصیت حقوقی او برمیگردد، نه شخصیت حقیقی او! حسینبنعلی از آن جهت كه یك شخص حقیقی است فرزند علیبنابیطالب است مانند سایر فرزندان امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) یك انسان متعارف است كه مانند افراد دیگر محكوم ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] است؛ یك شخصیت حقوقی به نام امامت دارد، آنها با خود حسینبنعلی از آن جهت كه یك شخص عادی بود كه در نبرد نبودند، به عنوان اینكه او فرزند پیغمبر است و داعیه امامت دارد در نبرد بودند. بنابراین دشمن ها با امامت درگیر بودند نه با شخص امام، این یك نكته؛ و وجود مبارك ابیعبدالله هم در همین جریان مدینه نفرمود كه وقتی یزید حاكم شد باید فاتحه اسلام را خواند، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِیدَ»،[2] جریان یزید تمثیل است نه تعیین؛ یعنی خصوصیتی برای یزید نیست، هر كسی یزیدی فكر میكند. خصوصیتی برای حسینبنعلی(سلام الله علیه) نیست، هر كسی دارای مقام امامت است. خود ابیعبدالله فرمود اگر مثل یزید بر مردم حاكم بشود دیگر اسلامی نمیماند. بنابراین براساس این دو نكته: یكی اینكه شخصیت حقوقی حسینبنعلی(سلام الله علیه) به امامت برمیگردد، دوّم اینكه وجود مبارك حضرت وظیفه همه مسلمان ها را تا روز قیامت مشخص كرد كه اگر حاكمی مثل یزید شد نباید ساكت نشست؛ براساس این دو جهت امامت و حقطلبی شهید شد. بنابراین وجود مبارك سیدالشهداء فرمود سخن من و یزید نیست، سخن از مثل یزید است؛ حالا هر كسی شد. سخن از حق و باطل و صدق و كذب و خیر و شرّ و حُسن و قبح و مانند آن است.
▪️ مطلب بعدی هم این بود كه وجود مبارك سیدالشهداء سه جهاد داشت: هم جهاد اصغر داشت كه با دشمنان جنگید، هم جهاد اوسط داشت كه با اوصاف نفسانی جنگید امام عادل بود و هم جهاد اكبر. چون جهاد اكبر معمولاً مطرح نیست این اوسط را اكبر مینامند و گرنه مبارزه با نفس، تهذیب نفس، تزكیه نفس، آدم عادل شدن، آدم متّقی شدن، آدم بهشتی شدن، این جهاد اوسط است نه جهاد اكبر! جهاد اكبر برای كسی است كه این مرز جهاد اوسط را گذرانده؛ یعنی آدمی است عادل، متقی، وارسته، اهل نماز شب، پاك، منزه، اهل بهشت، ولی میخواهد وارد حوزه جهاد اكبر بشود. جهاد اكبر این است كه انسان تلاش و كوشش بكند اینجا كه هست بهشت را ببیند، جهنّم را ببیند نه بهشتی بشود! اگر كسی تلاش و كوشش او این است كه بهشتی بشود این در جهاد اوسط هست.
▪️ خود سیدالشهداء (سلام الله علیه) بهشت را میدید و در شب عاشورا نشان یك عدّه هم داد، بنابراین جهاد اكبر این نیست كه آدم ایمان داشته باشد بهشتی هست و جهنمی هست. جهاد اكبر یعنی اینكه آن قدر تلاش و كوشش بكند در مال حلال، فكر حلال، غذای حلال، نماز شب، طهارت روح كه جز خدا نیاندیشد تا جهنّم را ببیند و بهشت را ببیند كه ـ إن شاء الله ـ امیدواریم در همین فضا حركت كنیم.
▪️ این ایام را با عظمت و جلال ما برگزار كنیم عزاداری و گرامیداشت جریان نهضت كربلا از مهم ترین اركان دین ماست، برای اینكه او حفظ كرده است. تا این خون هست تا این نام هست، مبارزه با ظلم هست، مبارزه با ستم هست، بیداری مسلمان ها هست. تلاش و كوشش كنیم كه این عزاداری را با جلال و شكوه برگزار كنیم. چیزی كه از عظمت این عزاداری كم میكند چیزی كه از جلال و شكوه این عزاداری كم می كند، نه آن حرف ها را بزنیم، نه آن ابزار را به همراه داشته باشیم، نه آن حركت ها را امضا بكنیم؛ كاری بكنیم، حرفی بزنیم و عزاداری بكنیم كه واقعاً یكی از این جهادهای سه گانه را به همراه داشته باشد.
[1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره أنبیاء، آیه35؛ سوره عنکبوت، آیه57.
[2]. مثیر الاحزان، ص25.
#محرم
#از_مهم_ترین_ارکان_دین
#جهاد_اکبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/09/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه یازدهم
▫️ پخش از شبکه های سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام.mp3
2.29M
🏴 روز دوازدهم ماه #محرم1442
▪️ نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام
▪️ نمونهٴ اهتمام آن حضرت به تشكل حكومت و نظام اسلامی همان است كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست و در دعای عرفهٴ خود امام سجاد، وجود مبارک سالار شهیدان در دعای عرفهٴ معروف خودشان به خدا عرض می كنند پروردگارا تو را شكر كه در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حكومت الهی سامان یافت و مرا در حكومت اسلامی و نظام دینی به دنیا آوردی، من شاكر این نعمتم![1] همین مضمون كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست، در دعای عرفهٴ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آمده که عرض می كند برای هر عصر و مصری یك امام است كه حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده كه امام شناس باشـم، در مسیر امام حركت كنم، او را دعا كنم و او را تأیید كنم؛[2] این اهتمام آن حضرت به یك نظام الهی حكومت دینی بود، این مطلب اوّل كه وظیفهٴ همهٴ ما این است كه نسبت به نظام اسلامی و حكومت دینی حقشناس باشیم و قدردانی بكنیم.
▪️ مطلب دوّم آن است كه ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت كه نظام هستی را بشناسیم، جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم، پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی كنیم و با سامان یافتن این مثلث وظیفه خود را بشناسیم. عدّه زیادی بر این باورند كه این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می گردد و هر كاری یك علّتی دارد و خدای سبحان سرآغاز این علّت است، سلسله جنبان این علّت است، اوّلین علّت اوست بقیه علل و اسباب بعدی اند و واقعاً بر اساس نظام علّی در جهان تكوین به بعضی از امور می نگردند و همان تفكر جهان بینی در مسائل اخلاقی اینها، سیاسی و اجتماعی اینها اثرگذار بوده و هست؛ یعنی گاهی كار را به دیگری واگذار می كنند، او را به عنوان علّت قریب می شناسند؛ گاهی نیازی دارند به كسی مراجعه می كنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سسب قریب كمك می طلبند، آن را سبب می دانند گرچه مسبب همه اسباب خداست؛ این تقریباً یك نگاه عقلی است، از نظر موحّدان جهانبین یك نگاه میانی است؛ ولی وجود مبارك امام سجاد مانند سایر ائمه (علیه السلام) كل هستی را مظاهر و آیات الهی می دانند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می شود بازگشتش به این است كه به نظر ما اینها سبب اند، ولی سبب حقیقی و راستین همان خدای سبحان است كه ﴿وَ مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾.[3] ما لازم نیست راه های طولانی را طی بكنیم و بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است، آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم. آیا ما باید تسلسل را باطل كنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اوّل می توانیم خدا را ثابت كنیم؟ یعنی این مجاری واقعاً اسباب اند، واقعاً عللاند، منتها خدا سبحان رأس علل است كه تا این سلسله را طی نكنیم به خدا نمی رسیم؟ یا نه همه اینها مجاری فیض اند، در عین حال كه خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد خدای سبحان به هر كدام از اینها از كسی كه یا چیزی كه سبب قریب است نزدیك تر است. اهلبیت (علیه السلام) این راه دوّم را كه راه عرفان است نه راه فلسفه و كلام به ما آموختند و در دعای نورانی امام سجاد این مطلب شكوفاتر است.
▪️ برای اوحدی از اهل نظر راهی كه اهلبیت ارائه كردند خودشان میروند آن راه موثرتر است؛ زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است یك، ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] دو، لازم نیست ما سلسله را طی كنیم و بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست، بلكه خدا را در همین قدم باید مشاهده بكنیم و بیابیم.
[1]. البلد الأمين و الدرع الحصين، ص251؛ «... لَمْ تُخْرِجْنِي لِرَأْفَتِكَ بِي وَ لُطْفِكَ لِي وَ إِحْسَانِكَ إِلَيَ فِي دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ...».
[2]. صحیفه سجادیه، دعای47؛ «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ...».
[3]. سوره نحل, آيه53.
[4]. سوره حدید, آيه4.
#محرم
#مقام_شهود
#اثر_تفكر_جهان_بینی_در_مسائل_اخلاقی_سیاسی_و_اجتماعی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امام سجاد (علیه السلام)
تاریخ: 1390/09/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 امام #سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او تفسیر #ادعیه_قرآنی است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می كند، توضیح می دهد و بیان می كند. #فرهنگ_دعا را طرزی تبیین می كند كه جامعه را #جامعه_عقلانی می كند و از آن جاهلیت نجات می دهد.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/08/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت
#باز_نشر
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 به یاد سید الشهداء
▪️ وجود مبارك ابی عبدالله طبق آن زبان حالی كه به حضرت منسوب است فرمود كه شما در مراسم ماتم اگر ماتم مربوط به ماتم خود من هست كه خوب اشك و اندوه شما رواست و فضیلت است و اگر مربوط به من نیست عزیزی را از دست دادید و گرفتار ستم شدید یا گرفتار غربت شدید مرا بهانه نكنید و برای خودتان و متوفایتان گریه بكنید، بلكه آنها را بهانه كنید به یاد من اشك بریزید. گاهی شما می بینید كسی كه آن تولّی تام را ندارد برای اینكه مظلوم واقع شد یا عزیزی را از دست داد یا به اسارت رفت براساس این مظلومیت خودش و بازماندگی خودش و اسارت خودش اشك بریزد جریان كربلا را بهانه می كند، شعری كه مربوط به حضرت سیدالشهدا و شهدا (علیهم الصلات و علیهم السلام) می خواند یا برای او می خوانند، به بهانه كربلا برای مشكلات خودش می نالد؛ این روا نیست. اگر كسی یك حادثه تلخی برای او پیش آمد یك قلب شكسته ای پیدا كرد، یك حالت مناسبی است كه این حالت مناسب را بهانه كند زمینه قرار بدهد برای حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه) اشك بریزد كه آن می شود فضیلت.
▪️ در آن شعر معروف و منسوب به حضرت فرمود كه «اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی»؛[1] اگر از خاندان شما كسی شهید شد یا در مراسم شهادت یكی از شهدای جنگ شركت كردید آنها را بهانه قرار بدهید برای من اشك بریزید، نه اینكه مرا بهانه قرار بدهید و برای آنها ناله كنید «اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ»؛ نه «فندبوه» «فَانْدُبُونی»؛ آنها را بهانه قرار بدهید و برای من اشك بریزید تا فضیلتی باشد، نه اینكه كربلای مرا بهانه قرار بدهی برای آنها ناله بكنی كه فیضی نبری. فیض مال آن هدف اشك است، اگر اشك شما برای آن غریب خودتان مظلوم خودتان متوفای خودتان باشد یك تأثیر روانی دارد یك مقدار سبك می شوید، اما هیچ اجری ندارد، خب آدم این همه نیرو صرف بكند و بی أجر! حالا اگر گناه نباشد یقیناً ثواب هم ندارد؛ حالا پدر كسی مرده, مادر كسی مرده برادر كسی مرده آدم این قدر سر و سینه بزند و نیرو صرف بكند و لا أجر! اما بعضی از مراحل اش كه خب اشكال دارد حالا به صورت بزند یا مثلاً.. همین كارها را اگر درباره حضرت سید الشهداء (سلام الله علیه) كنید میبینید روح و ریحان است! فرمود ما را بهانه نكنید برای آنها گریه بكنید برای اینكه نه خیر دنیا دارد نه خاصیت آخرت، آنها را بهانه كنید برای ما گریه كنید كه هم سبك می شوید از نظر روانی هم فیض می برید.
[1]. المصباح للكفعمی(جنة الأمان الواقیة، ص741؛ «شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَی عَذْبٍ فَاذْكُرُونِی ٭٭٭ اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی».
#تدفين_پیكرهای_مقدس_شهيدان_كربلا
#محرم
#روح_و_ریحان
#فضیلت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه مکاسب ـ جلسه 260
🆔 @a_javadiamoli_esra