eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مردم وقتی حرف روحانیت را گوش می دهند که جهانی و انسانی حرف بزنند / حرف جهانی و انسانی آن است که مطابق با روزگار، زمان و زمانه باشد 🔹 امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در ما را به معرفت از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به عمل دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت هدایت کرد، سه. زیر مجموعه این اصول سه ‌گانه هم مطالبی را گوشزد کرد؛ فرمود شما وارثان انبیا هستید باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می ‌دهند که شما و حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که مطابق با روزگار و زمان و زمانه باشد. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
مردم وقتی حرف روحانیت را گوش می دهند که جهانی و انسانی حرف بزنند / حرف جهانی و انسانی آن است که مطابق با روزگار، زمان و زمانه باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
امام راحل(قدس سره) در روز سوم اسفندماه سال ۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات، استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه ‏های علمیه را تعیین کردند که از آن به «منشور روحانیت» یاد می شود. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود با موضوع «تبیین پیام امام و منشور روحانیت» بیان داشتند: شایسته است هر از چند گاهی طلاب عزیز و همه عالمان دین ‌دار، وصیت نامه و امام را بخوانند و به دیگران منتقل کنند، که امام در آنجا عالمان دین را به از زمان و زمانه فرا خواند، یک؛ به دعوت کرد، دو؛ با پذیرش دیگران به وحدت کرد، سه؛ زیر مجموعه این اصول سه ‌گانه هم مطالبی را گوشزد کرد و فرمود شما هستید باید عالم و آدم را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند، وقتی حرف شما را گوش می ‌دهند که شما جهانی و انسانی حرف بزنید! وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که و زمان و زمانه باشد، چیزی که تاریخ مصرف آن گذشت این قصه است و آنچه که درد روز مردم است آنها را باید مطرح کنید. 🔹 ایشان اظهار داشتند: شبهات، اشکالات و علوم هر عصری، آن مردم است و اگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس‏» عکس نقیض چنین قضیه ‌ای این است که «من هجمت علیه اللوابس فلیس بعالم» آن‌ که نمی ‌داند در چه فضایی نفس می‌ کشد، قهراً زیر پوشش شبهات قرار می‌ گیرد و کسی که «هجمت علیه اللوابس» عکس نقیض این فتوا آن است که «لیس بعالم» پس او عالم نیست. 🔹 معظم له بیان داشتند: اگر روحانیت بخواهد به عمل کند، باید بداند در چه فضا وعصری زندگی می‌ کند، مشکل و شبهات مردم این عصر چیست. مردم گرفتار شبهه هستند و که آدم را رها نمی ‌کند. اگر مسایل نظامی هست، غالباً بعد از آن صحنه ‌های فکری و ساحت ‌های فکری بوجود آمده است، این ‌چنین نیست که مارکس و انگلس اول دست به کشتار زده باشند؛ بلکه استالین‌ ها بعد پیدا شدند، اول فکر کمونسیتی بود بعد حمله استالین! فکر که آمد، به هر حال بشر چون با فکر زندگی می ‌کند و با اندیشه به سر می‌ برد، او را به سمت خود می‌ برد و اگر او را به سمت خود برد دیگر کنترل او آسان نیست. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: کردن کار آسانی نیست! تا کسی خود از جهنم هراسناک نباشد، حرف او در مردم هراس از معاد ایجاد نمی ‌کند و تا جریان قیامت در بین نباشد و مردم از روز حساب نهراسند، اصلاح جامعه آسان نخواهد بود: ﴿لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾. 🔹 ایشان بیان داشتند: همان توصیه خاصی را که ذات أقدس الهی به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) درباره انذار و تعلیم و تربیت جامعه بیان کرده، همان حرف ها را به علمای دین گفته و آنچه را که کتاب و سنت به علما تذکر داده است امام راحل (ره) به عنوان یک به روحانیت و علمای حوزه و غیر حوزه تذکر داده که اولاً دین شناس کامل باشند، یک؛ دین باور و مؤمن باشند، دو؛ وحدت و اتحاد و هماهنگی و هم آوایی را از دست ندهند، سه؛ از زمان و زمانه با خبر باشند، چهار؛ این انقلاب را تا زمان ظهور صاحب اصلی و اصیل آن حفظ کنند، پنج. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مواهب جنّت
🔸 در بهشت یک قسم نعمت‌ های آماده هست كه «نُزُل» نامیده می شود _ «نُزُل» یعنی آن چیزی كه وقتی مهمان آمد اوّلین بار نزد او حاضر می‌ كنند _ قسم دوم آن است که هر چه آرزو كنند و به ذهن اینها بیاید و بخواهند، برای اینها حاصل است كه فرمود: ﴿لَهُمْ ما یدَّعُونَ﴾؛ قسم سوم هم یك سلسله نعمت ‌هایی است كه نمونه آن در دنیا نیست (یك)؛ اصل آن به ذهن انسان هم نمی ‌رسد (دو); اگر چیزی به ذهن انسان نرسید آرزوی آن را هم نمی‌كند (سه)، زیرا حوزه آرزو و قلمرو اُمنیه به مقدار معرفت است. قسم سوم این است كه ﴿وَ لَدَینا مَزیدٌ﴾؛ یعنی بیش از آرزوهای اینها و بیش از اُمنیه اینها یك سلسله نعمت ‌هایی هست كه ما آنجا به اینها عطا می‌ كنیم و از این شفاف ‌تر و روشن ‌تر همان آیه ‌ای است كه فرمود: ﴿فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ﴾؛ هیچ‌ كس نمی ‌داند که در آنجا چه لذّتی هست ﴿فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْینٍ﴾. 🔸 بالاتر از همه كه آن نقطه نهایی است سلام الهی است: ﴿سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ﴾؛ یعنی «لهم سلامٌ»، از ناحیه چه كسی؟ از ناحیه پروردگاری كه مهربان است. خود «سلام» از اسمای حسنای ذات اقدس الهی است؛ خدای سبحان سلام است و از طرف خدای سلام, سِلم و سلامت و امنیت برای مؤمنان نازل می ‌شود. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 18 تاریخ: 1392/11/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 594 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از پذیرش هدایای مشركان امام صادق (ع) فرمود: عیاض در زمان جاهلیت مردی مهم و قاضی اهل عكاظ بود. وی هرگاه وارد مكه می‌ شد لباس گناهان و پلیدی را از خود دور می ‌ساخت و لباس پیامبر (ص) (قبل از رسالت) را به سبب پاكی آن می‌ گرفت و طواف خانه خدا می ‌كرد. سپس به آن حضرت باز می‌ گرداند. وقتی پیامبر (ص) ظهور كرد (به مقام رسالت مبعوث شد) عیاض برایش هدیه ‌ای آورد؛ ولی رسول خدا (ص) از پذیرش آن اجتناب كرد و فرمود: ای عیاض! اگر اسلام آورده بودی هدیه تو را پذیرفته بودم، چرا كه خدا مرا از پذیرفتن عطیه مشركان باز داشته است. پس از آن عیاض اسلام آورد و به خوبی هم به اسلام عمل كرد. سپس هدیه ‌ای برای رسول خدا (ص) آورد و حضرت رسول (ص) آن را از او پذیرفت.[1] [1].‏ (الكافى، ج5، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 321. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
استنباط اصول اسلامی از سنّت و سیرت اهلبیت (ع) / سیدالشهداء (ع) از مصادیق بارز وجه الله 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت فرارسیدن ماه پر برکت شعبان و اعیاد فرخنده شعبانیه به بازخوانی پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت این ایام می پردازیم؛ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود ضمن تبریک این ایام فرخنده، به تبیین برخی از اصول اسلامی که از سنّت و سیرت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌‌‌السلام) مخصوصاً استنباط می ‌‌‌شود، پرداختند که در ادامه توجه شما را به این پیام ارزشمند جلب می نماییم: 🔹 هویت انسان بدون شهود سیرت و سنّتِ انسانِ كاملْ صَعْب است 🔹 تأسّی به امام معصوم مایهٴ جذب كمال و پایهٴ رفع نقص است 🔹 تنها راه رسیدن به هدف والا، پیمودن راه اطاعت خداست 🔹 حریت از جهل علمی و آزادگی از جهالت عملی در تأسی از امام معصوم (ع) 🔹 متقیان و پرهیزكارانِ عادی، مرهون مبارزات رادمردان الاهی‌‌‌ اند 🔹 توحید خالص از لوث هر گونه دوگانگی منزّه است 🔹 برای رسیدن به چشمهٴ بقا، جز عبور از دالان فنا مسیر دیگری نخواهد بود مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1123533 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم آشنایی مردم و مسئولین با معارف قرآن و نهج البلاغه / مشکلات کشور در سایه مدیریت صحیح، عقل و تدبیر حل می شود 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت‌الاسلام ابراهیم یعقوبیان امام جمعه شهر آمل امروز پنج شنبه 4 اسفند 1401 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم آشنایی مردم و مسئولین با معارف قرآن و نهج البلاغه / مشکلات کشور در سایه مدیریت صحیح، عقل و تدبیر حل می شود 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت‌الاسلام ابراهیم یعقوبیان امام جمعه شهر آمل با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار امام جمعه شهر آمل بیان داشت: البلاغه را جدی بگیرید، حتما در حوزه ها تدریس شود و برای مردم نیز بیان شود، چرا که با آشنا شدن با معارف قرآن و نهج البلاغه است که می توانیم دریابیم وظیفه ما چیست. 🔹 ایشان بیان داشتند: بین مردم و مسئولین نباید فاصله ای باشد و باید همگان در کنار هم و برای اعتلای کشور همکاری نمایند. 🔹 معظم له ادامه دادند: مردم باید اداره کشور را بر عهده خود بدانند و هر جا نیاز به راهنمایی مسئولین بود وارد شوند و هر جا خلاف و اختلاسی دیدند، با مدرک گزارش نمایند تا مشکلات کشور حل شود، با سر و صدا و اغتشاش نه تنها عقلاً کاری جلو نمی رود که تجربه نیز نشان داده مشکلی حل نخواهد شد! 🔹 ایشان اظهار داشتند: مشکلات کشور در سایه و با حل می شود، حکومت اسلامی در حقیقت مبین و مفسر قرآن کریم است و اگر قرآن فرموده که ما امنیت، آزادی، استقلال و اقتصاد می آوریم، باید این موارد توسط حکومت اسلامی در عمل برای مردم به صورت صحیح پیاده شود که در این صورت جلوی توهین به قرآن و قرآن سوزی ها نیز گرفته خواهد شد. 🔹 معظم له ادامه دادند: مرحوم کلینی روایتی از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده است که «اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لاَ صَلَّيْنَا وَ لاَ أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ» که خدایا بین مردم و نان آنها جدایی نیانداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود. نان یعنی ، اگر اقتصاد صحیح نباشد خبری از دین نخواهد بود! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه السلام هم باشد، داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، اگر مسئولین درست عمل نکنند و مدیریت نداشته باشند، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. 🔹 ایشان در پایان اظهار داشتند: ما به این نظام امید داریم و پشتوانه انقلاب اسلامی است، لذا از خارج نشینان و بیگانگان که دندان طمع تیز کرده اند، هیچ کاری ساخته نیست؛ اما مسئولین هم باید همت کنند و با توجه به امکانات فراوان کشور، با برنامه ریزی صحیح وضعیت کشور را سامان دهند. در ابتدای این دیدار حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان امام جمعه شهر آمل گزارشی از وضعیت فرهنگی شهر آمل ارائه داد و آیت الله العظمی جوادی آملی نیز دعا فرمودند تا خداوند حسنات قبلی را به احسن وجه بپذیرد و توفیق خدمات برتر نیزـ انشاء الله ـ عنایت کند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/12/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
کژ راهه

🔸 وجود مبارک سیدالشهداء (سلام الله علیه) بیان نورانی اش این است که اگر کسی مقصدی دارد مقصودی دارد هدفی دارد، الا و لابد باید راهش باشد. این حرفی که برخی ها در آوردند که «هدف وسیله را توجیه می کند»، فرمود این باطل محض است؛ هیچ ممکن نیست کسی از راه خلاف به مقصد صحیح برسد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کژ راهه

🔸 وجود مبارک سیدالشهداء (سلام الله علیه) بیان نورانی اش این است که اگر کسی مقصدی دارد مقصودی دارد هدفی دارد، الا و لابد باید راهش باشد. این حرفی که برخی ها در آوردند که «هدف وسیله را توجیه می کند»، فرمود این باطل محض است؛ هیچ ممکن نیست کسی از راه خلاف به مقصد صحیح برسد. 🔸 آن بیان نورانی این است: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر کسی هدفی دارد هدفش بسیار خوب است می خواهد دین را یاری کند یا می خواهد کار مباحی یا خیری را انجام بدهد ولی از راه باطل بخواهد برود، زودتر از دیگران گرفتار می شود. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً»؛ یعنی مقصد؛ از چه راهی می خواهد به آن مقصد برسد؟ «بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ از راه خلاف می خواهد به مقصدی برسد، زودتر از دیگران به چاه می افتد. 🔸 این یک است، البته این در بیانات نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم هست. وجود مبارک صریحاً این را به عنوان اعلام کرده که از راه باطل نمی شود به مقصد صحیح رسید، چون گناه بیراهه است؛ یعنی این وسط ها چاه دارد، این وسط ها هلاکت دارد؛ راه نیست! «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَرُ». آپارات: https://aparat.com/v/VefbY 📚 درس خارج فقه ارث – جلسه 88 تاریخ: 1399/12/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   کیمیای محبت
🔸 نمك زندگی، علاقه و گرایش و دوستی است. قرآن كریم این را هم پیش بینی كرده است فرمود برای اینكه آن معرفت شما به عبادت بنشیند و این عبادت شما از معرفتتان استمداد كند من یك به نام علاقه و دوستی و گرایش بر شما واجب می‌كنم _ این وجوب هم وجوب تحمیلی نیست، در حقیقت شكوفایی آن دفینه عقل است _ شما باید باشید دوست امام زمان باشید دوست پیغمبر و سیزده معصوم دیگر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) باشید. 🔸 فرمود: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرَاً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾. این مثل نماز و روزه بر ما واجب است؛ همان طوری كه بر ما عقیده واجب است بر ما نماز واجب است، دوستی امام زمان, دوستی امام حسین, دوستی اهل بیت و این با آن معرفت حاصل می‌ شود. وقتی اینها ما شدند كارها به آسانی از ما صادر می‌شود، چون هرگز محبوب خود را نمی ‌رنجاند! 📚 مجمع سراسری فرماندهان سپاه تاریخ: 1384/06/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 595 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از تشبّه به كفار امام صادق (ع) فرمود: خدا به پیامبری از پیامبران چنین وحی كرد: به قوم خود بگو: لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای دشمنان مرا نخورند و خود را به شكل دشمنان من در نیاورند كه از دشمنان من به شمار می ‌آیند، چنان‌كه آنان دشمنان من هستند.[1] امیرموٴمنان (ع) فرمود: كسی كه خود را شبیه گروهی كند به آن‌ها ملحق می ‌شود و اندك ‌اند كسانی كه چنین كنند (به شباهت آن‌ها درآیند) و به آنان نپیوندند.[2] [1]. أَوْحَی اللَّهُ إِلَی نَبِىٍّ مِنَ الأَنْبِیاءِ أَنْ قُلْ لِقَوْمِكَ لا یلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِى وَ لا یطْعَمُوا طَعَامَ أَعْدَائِى وَ لا یشَاكِلُوا بِمَشَاكِلِ أَعْدَائِى فَیكُونُوا أَعْدَائِى كَمَا هُمْ أَعْدَائِى (تهذیب الاحكام، ج6، ص172) [در فقیه، ج1، ص252 با اختلافی اندك روایت شده است]. [2]. ... قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاّ أَوْشَكَ أَنْ یكُونَ مِنْهُم (نهج البلاغة، حكمت 207). 📚 مفاتیح الحیات ص 322. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پناهگاه پناه جویان 

🔹 پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) ... در ضمن فضایل فرمود: حسین از من است... و پناهگاه پناه جویان است: «أما الحسین فإنّه منّی... و کهف المستجیرین». 📚 ادب فنای مقربان ج2، ص77. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  هنر آسمانی
🔸 هنرنمایی حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابیطالب یك بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می ‌تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هنر آسمانی
🔸 هنرنمایی حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابیطالب یك بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می ‌تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! از شعر نازل، از هنر نازل، از تعزیه نازل، از تماشای نازل، كار افقی ساخته است نه كار عمودی. اگر جامعه بخواهد انسانی شود، اگر جامعه بخواهد عرشی شود با پیام فرشی، با پیام نازل، با شعر و تعزیه و هنر نازل چنین كاری شدنی نیست. 🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل از زمین نشأت گرفته و خودش زمین ‌گیر است و مخاطبش را در فضای زمین سیر افقی می ‌دهد، هنر متنزّل چون از سنخ تجلّی است نه تجافی، از معقول شروع می ‌شود به متخیل و بعد به حسّ می ‌رسد؛ مخاطب خودش را از حسّ به خیال می ‌برد و از خیال به عقل می ‌نشاند او را به عقلانیت می ‌رساند، عقلی كه به تعبیر كلینی (رضوان الله علیه) جامعه بشری است به آنجا می‌ رساند. 🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی می ‌شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود. ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر، جهاد اصغر جنگ برون ‌مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه ‌اش دفاع مقدس هشت سال، جنگ اوسط ابزارش است كه «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء» نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل، یكی هوس و هواست یكی تقوا، انسان در جهاد اوسط موفق می ‌شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولی خدا بشود در این دو محدوده، جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل، عقل می‌خواهد حكیمانه بفهمد، قلب می ‌خواهد عارفانه ببیند، كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند، جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشته‌ها برسد. در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می ‌شود «عرش ‌الرحمان»، «أَنَّ قَلْبَ‏ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَن‏» آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می ‌شود «حكمةٌ عرشیة»، گرچه بعدها هر مطلب عمیق و اریقی را می ‌گویند ، ولی زادگاه این اصطلاح آن‌جایی است كه بر قلب خود عارف مطلبی افاضه شود چون قلب مؤمن «عَرْشُ‏ الرَّحْمَن» است آن مطلب عرشی خواهد بود، اگر از عرش رحمان مطلبی تنزّل كند به عقل برسد و از عقل به خیال و وهم برسد و از خیال و وهم به حسّ برسد آن است كه می‌ توان به تعبیر جناب سنایی گفت: «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش» این حرف راه دارد. 🔸 جریان حسین‌ بن ‌علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه‌ ها و خطبه‌ ها و نامه ‌ها و پیام‌ ها و گفتمان و اینها بیان كرد و از مرحله عقل به مرحله خیال آورد كه در شب عاشورا برای عده ‌ای مجسّم كرد بهشت را به اینها نشان داد این معقول را متخیل كردن است، وجود مثالی دادن است، از عالَم مثال به عالم طبیعت آورد كه خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند و در بارگاه قلب، عقل را تضحیه كردند از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه است. 📚 پیام به هیئت‌های عاشورایی تاریخ: 1394/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  حشر با فرشتگان

🔸 در ذیل آیه كریمه ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ یزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ﴾ آمده است كه (سلام ‏الله‌ علیه) وقتی دو دستش را در راه خدا داد، خدای سبحان به او دو بال مرحمت كرده كه «یطیر بِهِما فى الجنّة» وی با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است. 🔸 فضیلت حشر با فرشتگان، كه هیچ لذتی بالاتر از آن نیست، در روایات برای ، حضرت نیز گفته شده و اینگونه پاداش های غیبی، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگی است. 📚 حكمت عبادات - صفحه 103 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 هم پرواز ملائک
🔸 یك نكته مربوط به جانبازی است و آن این است كه هر كس كالایی كه داشته باشد و در راه خدای سبحان مصرف بكند خدا می ‌پذیرد و این اختصاصی هم به قرآن و اسلام مصطلح ندارد، همه كتاب های آسمانی و همه انبیا این را آوردند. فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَری مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ﴾؛ این حرف را خدا در قرآن گفته در تورات گفته در انجیل گفته كه هر كسی باید برای مبارزه كند این اختصاصی به یك دین و یك شریعت ندارد ﴿ وَعْداً عَلَیهِ حَقّاً فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ﴾. بنابراین برای حفظ دین خدا و مبارزه با ظلم و كفر همه انبیا پیام دارند لكن خدای سبحان هر كالایی را كه می‌ خرد صاحب كالا می‌ خرد. 🔸 امیرالمومنین (سلام الله علیه) یك بیان نورانی در نهج ‌البلاغه دارد كه در جواب نامه معاویه است؛ حضرت در آن جواب فرمود كه معاویه! بدان، جنگ هایی كه در اسلام شده خیلی ها رفتند كشته شدند خیلی ها رفتند و جانباز شدند؛ اما كسانی كه از خانواده ما شدند خصوصیتی پیدا می ‌كنند از خانواده ما كسی بشود خصوصیتی پیدا می ‌كند و آن این است كه عموی من، شهید جنگ احد بود شده سیدالشهداء، برادر من جعفر جانباز بود دست هایش را در راه خدا داد شده ! خدا دو بال به جای دو دست به برادرم داد كه «یطیر بهما مع الملائكة فی الجنة»؛ با آن دو بال شده هم پرواز فرشته‌ ها! خب كسی دست می ‌دهد بال می ‌گیرد، می‌شود جعفر طیار و كسی دیگر، در دنیا دستش هست ولی به جای اینكه از دیگران دستگیری ‌كند، می‌شود جعفر طرار؛ این كجا آن كجا! 📚 دیدار جمعی از جانبازان و ایثارگران با حضرت استاد تاریخ: 1390/01/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 596 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از مسموم‌سازی شهرهای مشركان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از افكندن سمّ در شهرهای مشركان نهی فرمود.[1] [1]. نَهَی رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ یرْمَیٰ السَّمُّ فِى بِلادِ الْمُشْرِكِین‏ (عوالی اللئالی، ج3، ص186). 📚 مفاتیح الحیات ص 322. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فخر امت

🔹 گاهی انسان یك شبه ره صدساله می‌ رود، گاهی صد ساله ره یك شبه را هم نمی ‌تواند طی كند، هر دو اتفاق افتاده! فرمود: ﴿فَاضْرِبْ لَهُمْ طَریقاً فِی الْبَحْرِ یبَساً﴾ با یك چشم به هم زدن چون پیرو موسای كلیم بودند این راه دریا را طی كردند، اما وقتی برگشتند و گرفتار دنیا شدند و یادشان رفته راه یك شبه را چهل سال معطل شدند! 🔹 شما برادران بزرگوار جانباز فخر ما هستید، حجت خدایید بر ما و آبروی مایید، سند شرف این مملكتید! 📚 سخنرانی در جمع جانبازان و ایثارگران تاریخ: 1383/06/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تحقیق و تشخیص 

🔸 امام سجاد (علیه السلام) از خدای سبحان چنین درخواست می کند: «... و صَوِّر فی قلبی مثالَ ما ادّخرتَ لی من ثوابک و أَعْدَدْتَ لخصمی من جزائک و عقابک و اجعل ذلک سبباً لقناعتی بما قَضَیْتَ و ثِقتی بما تخیّرتَ»؛ خدایا! نمونه آنچه را که برای من ذخیره کردی، در دلم تصویر نما تا در تحقیق آن، به خطا نروم و در تشخیص آن، اشتباه نکنم و از صبر و قناعت، بهره مند گردم. 📚 ادب فنای مقربان ج2، ص113. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra