39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#تصویری
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3667 ss 32 bit.mp3
7.93M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#صوت
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_3667 p2.pdf
2.65M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#متن
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
شهادت امامت و حق طلبی.mp3
2.06M
🏴 روز یازدهم ماه #محرم1442
▪️ شهادت امامت و حق طلبی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 شهادت امامت و حق طلبی
▪️ جریان حسین بنعلی به شخصیت حقوقی او برمیگردد، نه شخصیت حقیقی او! حسینبنعلی از آن جهت كه یك شخص حقیقی است فرزند علیبنابیطالب است مانند سایر فرزندان امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) یك انسان متعارف است كه مانند افراد دیگر محكوم ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] است؛ یك شخصیت حقوقی به نام امامت دارد، آنها با خود حسینبنعلی از آن جهت كه یك شخص عادی بود كه در نبرد نبودند، به عنوان اینكه او فرزند پیغمبر است و داعیه امامت دارد در نبرد بودند. بنابراین دشمن ها با امامت درگیر بودند نه با شخص امام، این یك نكته؛ و وجود مبارك ابیعبدالله هم در همین جریان مدینه نفرمود كه وقتی یزید حاكم شد باید فاتحه اسلام را خواند، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِیدَ»،[2] جریان یزید تمثیل است نه تعیین؛ یعنی خصوصیتی برای یزید نیست، هر كسی یزیدی فكر میكند. خصوصیتی برای حسینبنعلی(سلام الله علیه) نیست، هر كسی دارای مقام امامت است. خود ابیعبدالله فرمود اگر مثل یزید بر مردم حاكم بشود دیگر اسلامی نمیماند. بنابراین براساس این دو نكته: یكی اینكه شخصیت حقوقی حسینبنعلی(سلام الله علیه) به امامت برمیگردد، دوّم اینكه وجود مبارك حضرت وظیفه همه مسلمان ها را تا روز قیامت مشخص كرد كه اگر حاكمی مثل یزید شد نباید ساكت نشست؛ براساس این دو جهت امامت و حقطلبی شهید شد. بنابراین وجود مبارك سیدالشهداء فرمود سخن من و یزید نیست، سخن از مثل یزید است؛ حالا هر كسی شد. سخن از حق و باطل و صدق و كذب و خیر و شرّ و حُسن و قبح و مانند آن است.
▪️ مطلب بعدی هم این بود كه وجود مبارك سیدالشهداء سه جهاد داشت: هم جهاد اصغر داشت كه با دشمنان جنگید، هم جهاد اوسط داشت كه با اوصاف نفسانی جنگید امام عادل بود و هم جهاد اكبر. چون جهاد اكبر معمولاً مطرح نیست این اوسط را اكبر مینامند و گرنه مبارزه با نفس، تهذیب نفس، تزكیه نفس، آدم عادل شدن، آدم متّقی شدن، آدم بهشتی شدن، این جهاد اوسط است نه جهاد اكبر! جهاد اكبر برای كسی است كه این مرز جهاد اوسط را گذرانده؛ یعنی آدمی است عادل، متقی، وارسته، اهل نماز شب، پاك، منزه، اهل بهشت، ولی میخواهد وارد حوزه جهاد اكبر بشود. جهاد اكبر این است كه انسان تلاش و كوشش بكند اینجا كه هست بهشت را ببیند، جهنّم را ببیند نه بهشتی بشود! اگر كسی تلاش و كوشش او این است كه بهشتی بشود این در جهاد اوسط هست.
▪️ خود سیدالشهداء (سلام الله علیه) بهشت را میدید و در شب عاشورا نشان یك عدّه هم داد، بنابراین جهاد اكبر این نیست كه آدم ایمان داشته باشد بهشتی هست و جهنمی هست. جهاد اكبر یعنی اینكه آن قدر تلاش و كوشش بكند در مال حلال، فكر حلال، غذای حلال، نماز شب، طهارت روح كه جز خدا نیاندیشد تا جهنّم را ببیند و بهشت را ببیند كه ـ إن شاء الله ـ امیدواریم در همین فضا حركت كنیم.
▪️ این ایام را با عظمت و جلال ما برگزار كنیم عزاداری و گرامیداشت جریان نهضت كربلا از مهم ترین اركان دین ماست، برای اینكه او حفظ كرده است. تا این خون هست تا این نام هست، مبارزه با ظلم هست، مبارزه با ستم هست، بیداری مسلمان ها هست. تلاش و كوشش كنیم كه این عزاداری را با جلال و شكوه برگزار كنیم. چیزی كه از عظمت این عزاداری كم میكند چیزی كه از جلال و شكوه این عزاداری كم می كند، نه آن حرف ها را بزنیم، نه آن ابزار را به همراه داشته باشیم، نه آن حركت ها را امضا بكنیم؛ كاری بكنیم، حرفی بزنیم و عزاداری بكنیم كه واقعاً یكی از این جهادهای سه گانه را به همراه داشته باشد.
[1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره أنبیاء، آیه35؛ سوره عنکبوت، آیه57.
[2]. مثیر الاحزان، ص25.
#محرم
#از_مهم_ترین_ارکان_دین
#جهاد_اکبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/09/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه یازدهم
▫️ پخش از شبکه های سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام.mp3
2.29M
🏴 روز دوازدهم ماه #محرم1442
▪️ نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام
▪️ نمونهٴ اهتمام آن حضرت به تشكل حكومت و نظام اسلامی همان است كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست و در دعای عرفهٴ خود امام سجاد، وجود مبارک سالار شهیدان در دعای عرفهٴ معروف خودشان به خدا عرض می كنند پروردگارا تو را شكر كه در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حكومت الهی سامان یافت و مرا در حكومت اسلامی و نظام دینی به دنیا آوردی، من شاكر این نعمتم![1] همین مضمون كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست، در دعای عرفهٴ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آمده که عرض می كند برای هر عصر و مصری یك امام است كه حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده كه امام شناس باشـم، در مسیر امام حركت كنم، او را دعا كنم و او را تأیید كنم؛[2] این اهتمام آن حضرت به یك نظام الهی حكومت دینی بود، این مطلب اوّل كه وظیفهٴ همهٴ ما این است كه نسبت به نظام اسلامی و حكومت دینی حقشناس باشیم و قدردانی بكنیم.
▪️ مطلب دوّم آن است كه ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت كه نظام هستی را بشناسیم، جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم، پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی كنیم و با سامان یافتن این مثلث وظیفه خود را بشناسیم. عدّه زیادی بر این باورند كه این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می گردد و هر كاری یك علّتی دارد و خدای سبحان سرآغاز این علّت است، سلسله جنبان این علّت است، اوّلین علّت اوست بقیه علل و اسباب بعدی اند و واقعاً بر اساس نظام علّی در جهان تكوین به بعضی از امور می نگردند و همان تفكر جهان بینی در مسائل اخلاقی اینها، سیاسی و اجتماعی اینها اثرگذار بوده و هست؛ یعنی گاهی كار را به دیگری واگذار می كنند، او را به عنوان علّت قریب می شناسند؛ گاهی نیازی دارند به كسی مراجعه می كنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سسب قریب كمك می طلبند، آن را سبب می دانند گرچه مسبب همه اسباب خداست؛ این تقریباً یك نگاه عقلی است، از نظر موحّدان جهانبین یك نگاه میانی است؛ ولی وجود مبارك امام سجاد مانند سایر ائمه (علیه السلام) كل هستی را مظاهر و آیات الهی می دانند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می شود بازگشتش به این است كه به نظر ما اینها سبب اند، ولی سبب حقیقی و راستین همان خدای سبحان است كه ﴿وَ مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾.[3] ما لازم نیست راه های طولانی را طی بكنیم و بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است، آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم. آیا ما باید تسلسل را باطل كنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اوّل می توانیم خدا را ثابت كنیم؟ یعنی این مجاری واقعاً اسباب اند، واقعاً عللاند، منتها خدا سبحان رأس علل است كه تا این سلسله را طی نكنیم به خدا نمی رسیم؟ یا نه همه اینها مجاری فیض اند، در عین حال كه خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد خدای سبحان به هر كدام از اینها از كسی كه یا چیزی كه سبب قریب است نزدیك تر است. اهلبیت (علیه السلام) این راه دوّم را كه راه عرفان است نه راه فلسفه و كلام به ما آموختند و در دعای نورانی امام سجاد این مطلب شكوفاتر است.
▪️ برای اوحدی از اهل نظر راهی كه اهلبیت ارائه كردند خودشان میروند آن راه موثرتر است؛ زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است یك، ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] دو، لازم نیست ما سلسله را طی كنیم و بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست، بلكه خدا را در همین قدم باید مشاهده بكنیم و بیابیم.
[1]. البلد الأمين و الدرع الحصين، ص251؛ «... لَمْ تُخْرِجْنِي لِرَأْفَتِكَ بِي وَ لُطْفِكَ لِي وَ إِحْسَانِكَ إِلَيَ فِي دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ...».
[2]. صحیفه سجادیه، دعای47؛ «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ...».
[3]. سوره نحل, آيه53.
[4]. سوره حدید, آيه4.
#محرم
#مقام_شهود
#اثر_تفكر_جهان_بینی_در_مسائل_اخلاقی_سیاسی_و_اجتماعی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امام سجاد (علیه السلام)
تاریخ: 1390/09/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 امام #سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او تفسیر #ادعیه_قرآنی است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می كند، توضیح می دهد و بیان می كند. #فرهنگ_دعا را طرزی تبیین می كند كه جامعه را #جامعه_عقلانی می كند و از آن جاهلیت نجات می دهد.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/08/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ کلیپ تسنیم ولایت
#باز_نشر
🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 به یاد سید الشهداء
▪️ وجود مبارك ابی عبدالله طبق آن زبان حالی كه به حضرت منسوب است فرمود كه شما در مراسم ماتم اگر ماتم مربوط به ماتم خود من هست كه خوب اشك و اندوه شما رواست و فضیلت است و اگر مربوط به من نیست عزیزی را از دست دادید و گرفتار ستم شدید یا گرفتار غربت شدید مرا بهانه نكنید و برای خودتان و متوفایتان گریه بكنید، بلكه آنها را بهانه كنید به یاد من اشك بریزید. گاهی شما می بینید كسی كه آن تولّی تام را ندارد برای اینكه مظلوم واقع شد یا عزیزی را از دست داد یا به اسارت رفت براساس این مظلومیت خودش و بازماندگی خودش و اسارت خودش اشك بریزد جریان كربلا را بهانه می كند، شعری كه مربوط به حضرت سیدالشهدا و شهدا (علیهم الصلات و علیهم السلام) می خواند یا برای او می خوانند، به بهانه كربلا برای مشكلات خودش می نالد؛ این روا نیست. اگر كسی یك حادثه تلخی برای او پیش آمد یك قلب شكسته ای پیدا كرد، یك حالت مناسبی است كه این حالت مناسب را بهانه كند زمینه قرار بدهد برای حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه) اشك بریزد كه آن می شود فضیلت.
▪️ در آن شعر معروف و منسوب به حضرت فرمود كه «اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی»؛[1] اگر از خاندان شما كسی شهید شد یا در مراسم شهادت یكی از شهدای جنگ شركت كردید آنها را بهانه قرار بدهید برای من اشك بریزید، نه اینكه مرا بهانه قرار بدهید و برای آنها ناله كنید «اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ»؛ نه «فندبوه» «فَانْدُبُونی»؛ آنها را بهانه قرار بدهید و برای من اشك بریزید تا فضیلتی باشد، نه اینكه كربلای مرا بهانه قرار بدهی برای آنها ناله بكنی كه فیضی نبری. فیض مال آن هدف اشك است، اگر اشك شما برای آن غریب خودتان مظلوم خودتان متوفای خودتان باشد یك تأثیر روانی دارد یك مقدار سبك می شوید، اما هیچ اجری ندارد، خب آدم این همه نیرو صرف بكند و بی أجر! حالا اگر گناه نباشد یقیناً ثواب هم ندارد؛ حالا پدر كسی مرده, مادر كسی مرده برادر كسی مرده آدم این قدر سر و سینه بزند و نیرو صرف بكند و لا أجر! اما بعضی از مراحل اش كه خب اشكال دارد حالا به صورت بزند یا مثلاً.. همین كارها را اگر درباره حضرت سید الشهداء (سلام الله علیه) كنید میبینید روح و ریحان است! فرمود ما را بهانه نكنید برای آنها گریه بكنید برای اینكه نه خیر دنیا دارد نه خاصیت آخرت، آنها را بهانه كنید برای ما گریه كنید كه هم سبك می شوید از نظر روانی هم فیض می برید.
[1]. المصباح للكفعمی(جنة الأمان الواقیة، ص741؛ «شِیعَتِی مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَی عَذْبٍ فَاذْكُرُونِی ٭٭٭ اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی».
#تدفين_پیكرهای_مقدس_شهيدان_كربلا
#محرم
#روح_و_ریحان
#فضیلت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه مکاسب ـ جلسه 260
🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️یکی از عمده ترین امتیازات مکتب تشیع بر دیگر مکاتب بشری، وجود سالار شهیدان حسین بن علی است/ آن حضرت، مرز بین حق و باطل را در نهایت شفافیت آشکار کرد
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنرانی خود با موضوع «انديشه و انگيزه در نهضت سالار شهيدان » بیان داشتند: يکي از عمده ترين جهاتي که مکتب تشیع را سرآمد ساخته و اين مکتب را نسبت به مکاتب ديگر بشري و غير بشري و الهي اينگونه به آراستگي و زيبايي در آورده است، وجود مبارک حضرت سالار شهيدان حسين بن علي(سلام الله عليه) است که انديشه ايي فوق العاده، سراسر آگاهي، شناخت، معرفت دارند؛ چه کسي همانند حسين بن علي(سلام الله عليه) بين حق و باطل را امتياز بخشيد؟! بين ظلم و عدل را جدا کرد؟ بين جريان تباهي و گناه و فساد را از جريان حق و عدل و داد امتياز بخشيد و هم انديشه را به نهايت رساند و شفاف کرد؟! انصافاً آن هنر سالار شهيدان اين بود که مرز بين حق و باطل عدل و داد و ظلم را، زشت و زيبا را به نهايت زيبايي و شفافيت روشن و آشکار کرد.
منبع: news.esra.ir
https://b2n.ir/744970
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بیداری علما
🔹 ابوریحان بیرونی را خدا غریق رحمت كند! سقراط كه مسموم شد، او مشكل سیاسی داشت؟ مشکل فقط توحید بود، مشكلی دیگری نداشت! آن جا جای الحاد و شرك بود، او برخاست توحیدی فكر كرد، توحیدی حرف زد، توحیدی تبلیغ كرد، «إلاّ و لابد» گفتند باید سمّ بخوری و سمّ خورد و آن مقاومتِ سمّخوری سقراط باعث شد افلاطون پیدا شد، بعد ارسطو پیدا شد. آنها كه پیغمبر نداشتند آنها كه امام نداشتند، یعنی خود سقراط اینطور قیام كرد؟ فلسفه تولید كرد یا معبر بود نه مبدأ؟
🔹 مرحوم ابوریحان بیرونی مستحضرید چون در برابر إبن سینا قرار گرفت خیلی شهرت پیدا نكرد، ولی ابوریحان بیرونی خیلی مرد عظیمی است! ایشان در تحقیق ماللهند چون خودش مدتی هند بود گرچه به صورت تصریح عبارت انموذجی اینطور حرف نزد و متنی حرف زد، ولی در همان متنی فرمودند خلیل حق (سلام الله علیه) كه قیام كرد دو سه فرمایش داشت: یكی براهین ﴿لاَ أُحِبُّ الآفِلِین﴾[1] بود كه در بخشی اثر كرد، یكی هم تبرگیری بود ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلَّا كَبِیراً لَّهُم﴾[2] بود كه در بخش دیگر است، یكی وقتی ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَ سَلاَماً﴾[3] در خاورمیانه پیچید، این خبری نبود که در جایی دفن شود، آن روز رسانه نبود ولی قاصد تازه نفس در هر شهری بود؛ در كمترین مدت از بارگاه خلیل به یونان و امثال یونان رسید، فهمیدند یك خبری هست، عاقلتر از دیگران بودند و از الحاد و شرك صرف نظر كردند، به فكر توحید افتادند و چون به فكر توحید افتادند دیدند كه این حق است و گفتند باید سمّ بخوری، سمّ هم خورد، موحّداً مُرد، افلاطون تربیت كرد، از آن جا فلسفه به كشورهای دیگر رسید.
🔹 من یادم است همین حرف ابوریحان بیرونی ایشان یك گِلهای از علمای هند می كند گفت یونان این تفكّر را داشت و این بیداری را داشت ولی هند این را نداشت.[4] چند سال قبل كه علمای هند آمده بودند ایران، به مؤسسه اسراء هم آمدند، من این داستان ابوریحان بیرونی را برای اینها نقل كردم اینها اشك ریختند گفتند اگر علمای گذشته ما بیدار بودند ما الآن گرفتار موش پرستی و گوساله پرستی نبودیم.
[1]. سوره انعام، آیه76.
[2]. سوره انبیاء، آیه58.
[3]. سوره انبیاء، آیه69.
[4]. تحقیق ماللهند، ص21؛ «...إنّ الیونانیین أیام الجاهلیة قبل ظهور النصرانیة كانوا علی مثل ما علیه الهند من العقیدة، خاصّهم فی النظر قریب من خاصّهم و عامّهم فی عبادة الأصنام كعامّهم و لهذا أستشهد من كلام بعضهم علی بعض بسبب الاتّفاق و تقارب الأمرین لا التصحیح فإنّ ما عدا الحقّ زائغ و الكفر ملّة واحدة من أجل الانحراف عنه و لكنّ الیونانیین فازوا بالفلاسفة الذین كانوا فی ناحیتهم حتى نقّحوا لهم الأصول الخاصة دون العامّة لأنّ قصاری الخواصّ اتّباع البحث و النظر و قصاری العوامّ التهوّر و اللجاج إذا خلوا عن الخوف و الرهبة یدلّ علی ذلك سقراط لمّا خالف فی عبادة الأوثان عامّة قومه و انحرف عن تسمیة الكواكب «آلهة» فی لفظه كیف أطبق قضاة أهل اثینیة الأحد عشر علی الفتیا بقتله دون الثانی عشر حتى قضی نحبه غیر راجع عن الحقّ و لم یك للهند أمثالهم ممّن یهذّب العلوم فلا تكاد تجد لذلك لهم خاصّ كلام إلا فی غایة الاضطراب و سوء النظام و مشوبا فی آخره خرافات العوامّ من تكثیر العدد و تمدید المدد و من موضوعات النحلة التی یستفظع أهلها فیها المخالفة و لأجله یستولی التقلید علیهم...».
#قیام_ابراهیم_علیه_السلام
#روز_بزرگداشت_ابوریحان_بیرونی
#فکر_توحیدی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مدیر حوزه های علمیه با حضرت استاد
تاریخ: 1398/05/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فتح خیبری
🔹 این بیان که [پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)] فرمود «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»،[1] این جمله خبریهای است که به داعی انشاست؛ یعنی «یا أیها الذین آمنوا یجب علیکم» جهانی فکر کنید، جهانی حرف بزنید، حضرت جهانی است تعارف که ندارد! ظهور و حضور او جهانی است، آن وقت ما جهانی حرف می زنیم اما حداکثر دید ما حرم است تا جمکران، این نمی شود.
🔹 مطلب بعدی آن است که حالا چکار کنیم که جهانی بشود؟ یک وقت است که ما استدلال بکنیم به ائمه (علیهم السلام) این را فوراً جواب می دهند به اینکه او امام بود و قدرت داشت و مانند آن، اما اگر به شاگردان ائمه (علیهم السلام) استدلال بکنیم جواب ندار! و آن این است که جریان فتح خیبر یک داستان مشکل گشایی بود برای مؤمنین و مسلمان های مدینه، چون همه اینها ستون پنجم بودند برای مشرکین. این صنادید اسرائیلی در خیبر یک ستون پنجمی بودند با مشرکین حجاز، مرتّب گزارش می دادند، سرمایه دست اینها، آنها کاخ نشین بودند، اینها کوخ نشین بودند، ربا دست آنها بود، قرض الحسنه هم که خبری نبود، فتح خیبر برای جامعه اسلامی مشکل گشایی کرد، عظمت فتح خیبر کم نبود! آن جریان حضرت امیر و آن درِ خیبر و این همه تبلیغات! روز فتح خیبر جعفر از حبشه برگشت آمد مدینه، یک بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد که من به کدام یک از این دو امر خوشحال تر بشوم، به فتح خیبر یا آمدن جعفر؟[2] جعفر یک مسافری بود آمد، چه کاری به خیبر دارد؟! عظمت خیبر و فتح خیبر نظام اسلامی را تفهمیم کرده است، حالا پسرعمویتان است از مسافرت آمده، چرا این را با آن می سنجی؟! فرمود: «بِأَیهِمَا» خوشحال تر بشوم؟ این یعنی چه؟ یعنی یک روحانی بفهم رفته حبشه را عوض کرده، او چندین سال در آن جا کار عالمانه کرده، حرف عالمانه زده، حرف های ما را بازگو کرده، حبشه را متحوّل کرده، بله کار فتح خیبر کرده است، فتح که تنها با شمشیر نیست با قلم هم هست! فرمود به «بِأَیهِمَا» خوشحال بشوم؟ پس می شود که یک روحانی کاری بکند که نظیر فتح خیبر باشد، درِ قلعه خیبر را بکَند، پس می شود! حالا ما به خود حضرت امیر که استدلال نمی کنیم تا کسی بگوید او امام بود، اوایل بعثت جعفر (سلام الله علیه) او از مکه رفته بود حبشه، چند سال آن جا بود؟ تا فتح خیبر بود، برود در حبشه آن افکار مسیحیت، تمام «اعدا عدوّ» آنها را به هر حال یا قانع کرد یا ساکت کرد، پس میشود این کار را کرد.
🔹 من تعجّب می کردم که چطور پیغمبر میفرماید «بِأَیهِمَا» من خوشحال بشوم؟! معلوم می شود که خبری است، وگرنه از مسافرت آمده، این چکار به فتح خیبر دارد که فرمود به کدام یک از اینها خوشحال تر بشوم؟ پس می شود که یک روحانی کار فتح خیبر را بکند.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334.
[2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر».
#سالروز_فتح_خیبر
#جهانی_شدن
#سخن_و_عمل_عالمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار ریاست مجمع جهانی اهل بيت با حضرت استاد
تاریخ: 1398/07/22
🆔 @a_javadiamoli_esra