eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
تجلّی حق
▫️ وجود مبارك حضرت ‌امیر فرمود «لَا یخَالِفُونَ الْحَقَّ وَ لَا یخْتَلِفُونَ فِیهِ»؛ اهل ‌بیت (علیهم السلام) نه مخالف هستند نه اختلاف دارند. ▫️ اینکه می ‌گویند «لا تخلّف فیه و لا اختلاف»، فرق «تخلف» و «اختلاف» این است كه «تخلف» یعنی گاهی هست گاهی نیست؛ «اختلاف» یعنی همیشه هست ولی گاهی آن‌ طور است گاهی این‌ طور، پس «تخلف» این است كه گاهی غیبت دارد گاهی حضور و «اختلاف» این است كه همیشه حضور دارد ولی متفاوت حضور دارد. 👈 مردان الهی درباره نه تخلّف دارند نه اختلاف؛ نه مخالف حق هستند نه با حق و صاحب حق، مختلف هستند. ▫️ «وَ هُمْ دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ»؛ اینها هستند «وَ وَلَائِجُ الِاعْتِصَامِ»؛ نه تنها ستون اند، ستونی اند كه هم دارد. ▫️ «بِهِمْ عَادَ الْحَقُّ إِلَى نِصَابِهِ»؛ حق به وسیله اهل ‌بیت به اصلش برمی‌گردد؛ اگر در جایی اختلاف بود، اهل_‌بیت تعیین كننده است كه حق چیست. ▫️ «وَ انْزَاحَ الْبَاطِلُ عَنْ مُقَامِهِ»؛ باطل از جای خود كنده می ‌شود یعنی به وسیله‌ بیانات نورانی اهل ‌بیت، سیره اینها و سنّت اینها، باطل ‌زدایی می‌شود. ▫️ «وَ انْقَطَعَ لِسَانُهُ عَنْ مَنْبِتِهِ»؛ زبان باطل از آن جایی كه نموّ می ‌كند و روییده می ‌شود كنده می‌ شود یعنی اینها اصل باطل را بر‌ می ‌دارند. اینكه فرمود با اینها «و انزاحَ الباطلُ عن مُقامِهِ و انقطَعَ لسانُهُ عن مَنبتِهِ» برای همین است كه اینها ریشه جهل را بر می ‌دارند در بخش های و ریشه جهالت را بر می ‌دارند در بخش های . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/08/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار مسئولین ستاد کنگره شهدای مازندران با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: اعضای ستاد کنگره شهدای مازندران صبح پنج شنبه 18 مرداد 1403 با حضرت آیت ‌الله العظمی جوادی آملی، دیدار و گفتگو کردند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات جامعه ▪️ سالار شهیدان همه ایام مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید، با خونش، با جانش، با فرزندانش، آن قدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند. ▪️ فرمود نهضت من عاشورای من، قیام من، شهادت و اسارت من این طور نیست که با اتخاذ مضلّ همراه باشد ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 📚 پیام برای مبلغین تاریخ: 1400/05/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 18. اصلاح روابط 🔹 ... امام صادق (ع) خطاب به شاگرد خود مفضل بن عمر (مسئول امور مالی امام) می‌ فرماید: اگر میان دو نفر از شیعیان ما نزاعی پیش آمد با هزینه كردن از مال من میان آن دو آشتی برقرار كن. [1] [1]. إِذَا رَأَیتَ بَینَ اثْنَینِ مِنْ شِیعَتِنَا مُنَازَعَةً فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِى (الكافى، ج2، ص209). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 معرکه جمال

▫️ ... زینب کبریٰ طبق بیان نورانی امام سجاد، بود که حضرت می ‌فرمود: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَة»؛ یعنی تو جزء نگاران به مکتب‌ نرفته‌ ای که عالم شدی... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 معرکه جمال

▫️ وجود مبارک زینب کبریٰ (سلام الله علیها) فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»؛ به ما خیلی خوش گذشت، ما غیر از زیبایی، چیز دیگر ندیدیم. 👈 زینب کبریٰ طبق بیان نورانی امام سجاد، بود که حضرت می ‌فرمود: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَة»؛ یعنی تو جزء نگاران به مکتب‌ نرفته‌ ای که عالم شدی. ▫️ این بانو که _هاشم است، وقتی بفرماید به ما خیلی خوش گذشت، معلوم می ‌شود ریشه قرآنی دارد. ریشه قرآنی بیان نورانی زینب کبریٰ، آیه سوره مبارکه «آل‌عمران» است. در سوره مبارکه «آل‌ عمران» فرمود: ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون ٭ فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ﴾؛ فرمود حسین بن علی در عصر عاشورا خوشحالِ خوشحال بود، چون به رسید و مهمان الهی شد؛ آنجا که جای رنج نیست. ▫️ زینب کبری از حسین بن علی با خبر است که خیلی به حسین به علی در آنجا خوش می ‌گذرد، چون ـ به مقصد رسیده است؛ ـ ، ـ عده ‌ای را «إلی یوم القیامة» هدایت کرده ـ جلوی خیلی از فسادها را گرفته و ـ حکومت‌های ظالم را سرنگون کرده است. ▫️ این آیه سوره مبارکه «آل‌عمران» دارد: ﴿فَرِحینَ﴾؛ خدا می‌فرماید اینها خوشحال‌اند، به مقصد رسیده ‌اند. زینب کبریٰ (سلام الله علیها) هم از آیه سوره «آل ‌عمران» باخبر است و هم از آنچه به برادرش می ‌گذرد باخبر است، لذا فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ خیلی به ما خوش گذشت! 🔻 ما وظیفه ‌مان را انجام دادیم، بشر را آزاد کردیم؛ هر کسی هر جا سخن از حرّیت و آزادی دارد شاگرد کربلاست؛ ما زنده ‌ایم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/L2Q1N ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/3mwBm2OSgcY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/06/21 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نزاهت مؤمنانه
🔹 اگر کسی اهل بازیچه نیست، نه به دنبال بازی و بازیگری و بازیگران می ‌رود و نه دست بازیگران به او می ‌رسد. 🔹 بخشی از آیات است که می‌ فرماید اینها ﴿الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون﴾؛ اینها به طرف بازی نمی ‌روند؛ بخش دیگر، آیاتی است که می ‌فرماید اینها آن قدر بزرگ هستند که نه بازی به طرف آنها می ‌رود و نه بازیگران سیاسی و غیر سیاسی می ‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند و آنها را بازی دهند. 🔹 آیه سوره مبارکه «نور» همین است: ﴿رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه﴾. یک «لهو» و «لغو» داریم که اینها از «لهو» و «لغو» اعراض می ‌کنند: ﴿الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون﴾ یعنی اینها به طرف بازی نمی ‌روند؛ یک «الهاء» داریم که یعنی بازیگران می‌ خواهند اینها را سرگرم کنند اما توان آن را ندارند. 👈 این ﴿رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه﴾؛ یعنی بازیگران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، بخواهند به وسیله ابزار بازی، آنها را بازی دهند نمی ‌توانند، پس این منزّه از هر دو جهت است؛ نه خودش به طرف بازی می ‌رود و نه بازیگران سیاسی می ‌توانند او را به بازی بکشانند؛ هم از «لهو» منزّه است و هم از «الهاء» منزّه است. 🔹 فاصله آیه سوره «نور» با آیه سوره «مؤمنون» خیلی است! در سوره «مؤمنون» دارد که مومنون ﴿الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون﴾؛ امّا آیه سوره «نور» دارد که نه تنها اینها به طرف بازی نمی‌ روند، دست بازیگران هم به اینها نمی ‌رسد: ﴿لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه﴾. 📚 سوره مبارکه غافر جلسه 21 تاریخ: 1393/11/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔻 هشدار! ▫️
آیت الله الظمی جوادی آملی: 
نداى آسمانى قرآن حكيم هماره از خيانت صهيونيسم و جنايت اسرائيل سخن مى گويد؛ آيه آسمانى ﴿وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ هشدارى است به جامعه بين الملل كه اسرائيل، كه هيچ عهدى را به رسميت نمى شناسد! 📚 فرازی از پیام تسلیت شهادت جناب اسماعیل هنیه تاریخ: 1403/05/10 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 شایسته است مسلمانان در انجام كار خیر و برآوردن حاجت دیگران، وساطت كرده و مشكلات آنان را حل كنند. رسول خدا (ص) فرمود: بهترین مردم كسی است كه به مردم سود برساند، آنان را به هم نزدیك كند و در امر خیر، آن‌ها را یاری كند. [1] [1]. خَیرُ النَّاسِ مَنْ نَفَعَ وَ وَصَلَ وَ أَعَانَ (مستدرك الوسائل، ج12، ص390). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 محراب خودسازی ▫️ همه ما تلاش و کوشش ما در است. بدن ‌سازی یک وقت این است که انسان جوان است و می ‌خواهد رشد بکند، این یک محدوده خاصی دارد، بعد از چند سالی هم رخت بر می ‌بندد؛ اما آن بدن ‌سازی که همه ما موظف هستیم این است که ما در قیامت با بدنی محشور می ‌شویم... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 محراب خودسازی ▫️ همه ما تلاش و کوشش ما در است. بدن ‌سازی یک وقت این است که انسان جوان است و می ‌خواهد رشد بکند, این یک محدوده خاصی دارد، بعد از چند سالی هم رخت بر می ‌بندد؛ اما آن بدن ‌سازی که همه ما موظف هستیم این است که ما در قیامت با بدنی محشور می ‌شویم, این بدن یا زشت است یا زیبا؛ یا _خدای ناکرده_ سیاه‌ روییم یا روسفید. ▫️ ما الآن شبانه ‌روز داریم بدن می‌ سازیم. مگر ما نمی‌ خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ مگر بدمان نمی ‌آید که سیاه ‌روی باشیم؟ چه باید کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی وضو می‌ گیرید آب را به صورت می‌ پاشید, این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَبیضُّ فیه الوُجوه و لا تُسوِّد وجهی یومَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ‏»؟ ما داریم بدن می ‌سازیم. حالا لازم نیست اگر عربی نمی ‌دانید حتماً با آن کلمات بگویید، فارسی بگویید خدایا صورت ما را در قیامت سفید کن! ما داریم . این طور نیست که حالا نمازی که خواندیم، خواندیم! خیر, نماز با ما هست، روزه با ما هست، مخصوصاً در قبر! ▫️ جایی که بدن سازی خوبی است در و است. کدام قدرت است که انسان را می ‌تواند در قیامت مثل یوسف در بیاورد؟ همین نماز است، همین وضوست. چرا وجود مبارک موقع نماز که می‌ شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه‏» دو پهلویش می ‌لرزید, چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می ‌سازیم. ▫️ یک وقت ثواب و اینهاست مطلب دیگر است; اما کارهای اساسی مسجد، بدن سازی است! بدن خوب را هم روح خوب می ‌سازد؛ آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوه‏»، این بدن ساخته می ‌شود. این‎طور نیست که ما با این شکلی که داریم همین‎طور محشور بشویم. اگر ـ إن ‌شاء الله ـ بودیم خیلی زیبا محشور می شویم و همیشه هم جوان خواهیم ماند; این کار مسجد است. آپارت: https://aparat.com/v/3ztyk 📚 سخنرانی عمومی ـ دماوند تاریخ: 1395/06/26 🌐 http://news.esra.ir
💠
خیرُ الامور
▫️ یک خطبه نورانی در نهج‌ البلاغه هست، حضرت وقتی را معرفی می ‌کند می‌ فرماید طوری این بزرگان در جامعه زندگی می ‌کنند که مقام آنها در دسترس دیگران نیست؛ لذا می‌ گویند: «لَقَدْ خُولِطُوا»؛ اینها مخلوط کردند. ◀️ «وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»، اینها مخلوط نکردند! اینها سرگرم چیز دیگر هستند. اگر یک سلسله کارهایی می ‌کنند که به عقل شما مناسب ‌نمی‌ آید، . ▫️ وجود مبارک چند بار کلّ اموالش را [بین خود و فقرا] تقسیم کرد، بعضی از موارد هم همه اموال را داد. برخی ها خیال می‌ کنند که این اسراف است! اینکه می‌گ ویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، برای ماست که در راه نیستیم، گاهی در راه هستیم گاهی در حاشیه راه و پیاده‌ رو هستیم؛ اما آن که در است که به او نمی‌گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»! ▫️ همه حکما می ‌گویند اگر کسی خودش صراط مستقیم بود یا در صراط مستقیم بود، از آن به بعد «خیر الامور اکثرها و اوفرها و اشدها و اعلاها» نه «اوسطها». اگر کسی در راه است، چرا کُند برود؟! چرا آرام آرام برود؟! هر چه تُندتر بهتر! لذا ﴿سَارِعُوا﴾، مربوط به همین است. ▫️ در بخش‌ های قبل ما این فصول پنج‌گانه را گذراندیم که برای کسی که سالک «الی الله» است، اوّل ، بعد ، بعد ، بعد ، بعد ؛ خب به این که نمی‌ گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، آرام ‌تر! این هر چه تُندتر، بهتر! ▫️ حالا کسی خوب است، خوب ‌تر، خوب ‌تر! اینجا که جای «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» نیست. «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» برای اینکه پرهیز از یمین و شمال باشد که «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»؛ این «خیر الامور» است. 📚 سوره مبارکه قلم جلسه 2 تاریخ: 1397/09/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیاست دینی ▫️
آیت الله العظمی جوادی آملی
: از وجود مبارك سؤال كردند سیاست چیست؟ امام مجتبی(ع) در پاسخ این سوال فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات». ▫️ امام مجتبی(ع) سیاست را در اضلاع سه‌ گانه این مثلث بابركت معنا كرد، بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود: یعنی ـ رعایت حقّ الله ـ رعایت حقّ الناس ـ رعایت حقّ الأموات 👈 این معنی است؛ یعنی رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا، مستحكم كنید یك، رابطه ‌تان را با زنده‌ ها، آن‌ كه انسان است، رابطه انسانی ‌تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/293109 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 19. میانجیگری در كار خیر 🔹 ... در حدیثی دیگر فرمود: كسی كه حاجتی را از برادر مؤمن خود برآورد مانند كسی است كه در همه دوران زندگی خود به خدا خدمت كرده است. [1] [1]. مَنْ قَضَی لأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً كَانَ كَمَن خَدَمَ الله عُمْره (اعلام الدین، ص148). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 نور هُدی ▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و بر حذر باشید، چون او با می ‌بیند. اگر كسی تقوا و اخلاق و ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور، اشیا را می ‌بیند. ▫️ هر مطلب تازه‌ای كه باشد است ؛ ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ ؛ شخص با نور الهی، نعمت الهی را می ‌بیند ، آن‌گاه در فنّ خودش دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، چراغ روشنی هست, عینكی در اختیار او هست و كتابی هست که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن دارد می ‌بیند. ▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است. 👈 اگر درباره سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، همین است؛ , و او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند؛ خاصیت این است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
منزلت سلمان
🔹 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت». اگر ذات اقدس الهی اهل بیت (علیهم السلام) را به عنوان مطهَّر معرفی کرد و درباره اینها نازل شد، چون سلمان، «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏» است، گرچه به قله طهارت نرسیده و نمی ‌رسد و هیچ کسی دستش به مقام قُربی این ذوات قدسی نمی ‌رسد؛ اما در دامنه این قله به سر می ‌برد. 🔹 او در زمان حکومتش که از طرف امیرمؤمنان (سلام الله علیه) سِمَتی داشت، مثل خود حضرت امیر از دسترنج خود استفاده می ‌کرد. کم بودند کارگزارانی که مثل خود حضرت امیر عمل بکنند؛ یکی از کسانی که مثل خود حضرت امیر _ البته در مراحل نازل _ عمل می ‌کرد، همین بود که از دسترنج خود بهره می ‌برد و با اینکه کارمند رسمی حکومت اسلامی بود، دست او به دراز نمی ‌شد، با اینکه حقوق مسلّم او بود. 🔹 اگر وجود مبارک رسول گرامی فرمود: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏»، وجود مبارک امیرمؤمنان (سلام الله علیهما) فرمود چند نفر هستند که در آن نژاد و قبیله و آن حدود و سامان، حرف اول را می‌ زنند؛ من در بین عرب‌ ها زیر تربیت رسول گرامی، اولین نفر هستم، در بین فارس، اولین نفر است، در بین روم، اولین نفر است، در بین حبش، اولین نفر است و پنجمین نفر را هم حضرت ذکر کرد؛ فرمود: «اَلسُّبَّاقُ خَمْسَةٌ فَأَنَا سَابِقُ اَلْعَرَبِ وَ سَلْمَانُ سَابِقُ فَارِسَ وَ صُهَيْبٌ سَابِقُ اَلرُّومِ وَ بِلاَلٌ سَابِقُ اَلْحَبَشِ وَ خَبَّابٌ سَابِقُ اَلنَّبْط». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/08/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra