eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حفظ دین، وظیفه همگان است / جایگاه والای علم و عالم نزد خداوند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از اعضای مجمع نشست دوره‌ای اساتید با حضور در بیت آیت‌الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👈 آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بر اهمیت تأکید کرده و فرمودند: حوزه‌ علمیه حاصل زحمات علماء و بزرگانی است که برای حفظ آن تلاش و کوشش فراوان کرده اند، ما هم وظیفه داریم حوزه و جایگاه آن را حفظ کنیم. 🔹 همان‌طور که برای رفع مشکلات جهانی نظیر حوادث و و امثال آن دعا می‌کنیم، باید برای نیز ناله و کنیم، تا دین خدا محفوظ بماند، حال که خداوند فرموده من دین خود را حفظ خواهد کرد، چرا این حفظ به دست ما نباشد؟! 🔹 کوتاهی در حفظ دین، خطر واگذاری این وظیفه به دیگران را به همراه دارد؛ اگر ملتی کوتاهی کند، بیراهه برود یا راه کسی را ببندد، خداوند حفظ دین را به دست قومی دیگر خواهد سپرد، این وعده الهی است ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ﴾؛ تاریخ اندلس نمونه‌ای از این امر است که دین در آن سرزمین برچیده شد. 🔹هر عمل خیری که با انجام شود، موجب تثبیت دین انسان خواهد بود، اما گاهی کسی که می خواهد کار خیری انجام دهد، از همان ابتدا قصد قربت کرده و از خداوند طلب می کند که در این مسیر چنان ریشه دار باشد که بماند و در هیچ کجا نلغزد ﴿وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾. 🔹 شهید خیلی مقالم والایی دارد، و ﴿أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ﴾ هستند، اما خداوند به خون شهید قسم نخورده، بلکه به قلمی که است قسم خورده است: ﴿ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾ این نشان‌ دهنده و جایگاه عالم است. ↙️ لیک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5076927 📚 دیدار جمعی از اعضای نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم تاریخ: 1403/09/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نصیحت

🔹 انبیا فرمودند ما جزء هستیم و شما ناصحین خود را دوست ندارید. ، نصیحت است. «نصیحت» به معنی سخنرانی، به معنی موعظه، به معنی سفارش و امثال اینها نیست، «نصیحت» یعنی خیاطی و خیاط را می ‌گویند «ناصح». آن که بر پیکر جامعه می ‌دوزد و می ‌بافد و بر بدنشان می ‌اندازد، ﴿مِنَ النَّاصِحِینَ﴾ است. ◀️ کار این‌ گونه نصیحت است، کار این‌ گونه نصیحت است، وگرنه سخنرانی کردن یا نیش زدن یا خود را نشان دادن که مشکلی را حل نمی ‌کند! 🔹 علمی را که ذات اقدس الهی در اختیار انسان قرار داده است، این نعمتی است، این را جلوتر بگذار تا دیگری هم ببیند؛ آن ‌وقت این می‌ شود نور! نصیحت یعنی همین؛ ما خیال می ‌کنیم که سخنرانی کردن است، چون آنکه از ما برمی ‌آید حرف زدن است یا نوشتن است! 👈 فرمود شما اگر آن عُرضه را داشتید که ببافید و بر پیکر مسئول بگذارید و بپوشانید، این می ‌شود . ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/kogd1lh ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/fWHm0CwXCv4 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 286 تاریخ: 1396/10/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دفاع حق طلبانه
🔹 اگر مسلمین، هر اندازه كه هستند، به وظیفه خاصّ خودشان عمل بكنند و قیام بكنند ﴿أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾، در آن ‌گونه از موارد، 1️⃣ ﴿كَمْ مِن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ﴾ هست 2️⃣ ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُرْكُمْ وَیثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ﴾ هست 3️⃣ و هیچ آسیبی هم به احكام الهی نمی ‌رسد، چه اینكه به اصل كیان دین یا نورانیت دین، آسیبی نمی‌ رسد 🔹 و اگر مسلمین تماشاگر باشند، احكام الهی آسیب می ‌بینند، لذا وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) فرمود مگر نمی ‌بینید به حق عمل نمی ‌شود: «أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ یعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ یتَنَاهَى عَنْهُ». اگر به وظیفه ‌شان عمل نكنند و قاعد باشند، البته دین آسیب می ‌بیند. 🔹 یك وقت كسی حرفی را طبق هر مصلحتی بود زد و آن بود كه گفت: «أنا ربّ الإبل و لهذا البیت ربّ» و از او هم كاری ساخته نبود؛ اما آیا این ‌‌چنین است كه انسان در هر عصری بگوید: «أنا ربّ الإبل و لهذا البیت ربّ»؟ 👈 اگر گفت، ﴿اضاعوا الصّلاة وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ﴾ می ‌شود، ﴿إِذَا نَادَیتُمْ إِلَی الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُواً﴾ می ‌شود، «أَ لاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ یعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ یتَنَاهَى عَنْهُ» می ‌شود و مانند اینها. 📚 سوره مبارکه ال عمران جلسه 289 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار وزیر امور خارجه با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. ↙️ گزارش تصویری: https://news.esra.ir/fa/w/5079470 📚 دیدار تاریخ: 1403/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار وزیر امور خارجه با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر سید عباس عراقچی
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر امور خارجه: جهانی فکر کنید و جهانی عمل کنید / هدف، وسیله را توجیه نمی کند / اگر عهدی بستید، پای امضای خود بایستید دکتر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه ، را توجیه نمی‌کند بیان داشتند: یک بیان نورانی حضرت سیدالشهداء دارد که فرمود هیچ كسی ممكن نیست با گناه به مقصد برسد «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یحْذَر»؛ این منطق، منطق باطلی است كه هدف، وسیله را توجیه می ‌كند؛ اگر كسی خواست به مقصد برسد، از راه باطل نمی ‌شود به مقصد رسید. این کلام، یک کلام جهانی است. ایشان بیان داشتند: ما هرجا آسیب دیدیم به خاطر این بود که یا بیراهه رفتیم یا راه دیگران را بستیم، این کشور بالاتر از نفت و گاز و منابع عظیم خدادای خود، دارد که باید قدر آنها را بدانیم. معظم له اظهار داشتند: ما مردم ایران مردمی و ، ما نه یعنی حوزویان، ما نه یعنی دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران؛ شما اگر سرتاسر آمریکا را بگردید یک اثر باستانی در آن نمی‌بینید، اما هر کجای ایران قدم بگذارید اثری از آثار هنری و باستانی در آن می بینید، با مردم ایران نباید کوچکی کرد، نباید بی اخلاقی و بد رفتاری کرد. ایشان بیان داشتند: کشور با این را باید با اداره کنیم، و باید به دیگران منتقل شود؛ مردم نیز می دانند که باید به قانون کشور احترام گذاشت و لذا اگر ببینند که در کشور نجومی و اختلاسی نیست، آنها نیز به احترام می گذارند. آیت الله العظمی جوادی آملی در توصیه‌ای به وزارت خارجه بیان داشتند: شما باید این قدرت را داشته باشید که کنید و جهانی کنید. معظم له ادامه دادند: در تاریخ بدتر از اعراب جاهلیت ما نداشتیم، اما همین پیامبر گرامی اسلام وقتی با این بت پرست ها و مشرکین پیمانی را بستند، نقض عهد نکردند؛ ﴿فَمَا استَقاموا لَكُم فَاستَقيموا لَهُم﴾، تا وقتی بر و خود مانده اند، شما نیز بر پیمان وعهد خود بمانید، تا تیری به سمت شما نزدند، دست به اسلحه نبرید، اگر با کفار هم عهد بستید، پای امضای خود بایستید، این حرف ها، حرفهای جهانی است. ایشان بیان داشتند: وقتی به مولا امیرالمومنین گفتند که شما فرمانده لشکر هستید و باید اسب تندرو داشته باشید، فرمود که من نیازی به اسب تندرو ندارم چون من نه از صحنه جنگ فرار میکنم که نیاز به آن داشته باشم و نه اگر کسی از دست من فرار کرد، او را تعقیب میکنم؛ ما با داشتن چنین مکتبی، نباید بیراهه برویم و یا راه کسی را ببندیم، در این دیدار دکتر سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، ضمن ارائه گزارشی با بیان اینکه ما به مردم و استعدادهای عظیم علمی آنها متکی هستیم، بیان داشـت: هر چند در دنیا قدرت نظامی و اقتصادی جای خود را دارد، اما دنیا، دنیای ایده ها و ابتکارات است و ما سعی می کنیم از استعدادها و امکانات خوبی که در ایران در دست داریم به نحو احسن استفاده کنیم . ↙️لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5079757 📚 دیدار تاریخ: 1403/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
پاداش نیكوكاری
ورود به بهشت: امام صادق (ع) فرمود: خدای سبحان در روز قیامت به فقیران می ‌فرماید: بنگرید و چهره‌ ها را جست ‌و جو كنید، پس هر كس به شما نیكی كرده دستش را گرفته و به بهشتش درآورید. [1] [1]. أَنَّ اللَّهَ یقُولُ لِلْفُقَرَاءِ یوْمَ الْقِیامَةِ: انْظُرُوا وَ تَصَفَّحُوا وُجُوهَ النَّاسِ، فَمَنْ أَتَی إِلَیكُمْ مَعْرُوفاً فَخُذُوا بِیدِهِ وَ أَدْخِلُوهُ الْجَنَّة (وسائل الشیعة، ج16، ص291). 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دام شیطان ▫️
 فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ تَسْتَجِیبُونَ لِهُتافِ الشَّیطانِ الْغَوِىِّ ـ وَ اِطْفاءِ اَنْوارِ الدِّینِ الْجَلِىِّ ـ وَ اِهْمالِ سُنَنِ النَّبِىِّ الصَّفِىِّ ـ تَشْرَبُونَ حَسْواً فِى ارْتِغاءٍ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دام شیطان ▫️ نتیجه شدن، این است که خدای متعالی در مقام فعل، مجاری ادراکی و تحریکی او می شود؛ یعنی به منزله چشم، گوش، زبان، دست و پای انسان می شود: «...فإذا أحببته کنتُ إذاً سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده الّتی یبطش بها». روشن است که اعضا و جوارحی که با خدا چنین انتساب و ارتباطی داشته باشد، به گَرد گناه آلوده نمی شود. ▫️ در بیان دیگری، رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نتیجه محبّت الهی را معرفی کرده است که انسان را امر و نهی می کند و او را از زشتی و ناپسندی باز می دارد: «إذا أحب الله عبداً جعل له واعظاً من نفسه و زاجراًمن قلبه یأمره و ینهاه». اما که در دام او گرفتار هستند و محبّ و محبوب خدا نیستند، شیطان در همه مجاری ادراکی و تحریکی آنان راه می یابد و در دل آنها دانه گذاری و لانه گزینی می کند و با نفوذِ گام به گام در دل و دامن آنها، با چشمشان می بیند و با زبانشان نطق می کند و سخنان باطلِ خود را با زبان آنها بیان می کند. ◀️ روشن است که دیدنی، شنیدنی و گفتنی های چنین چشم، گوش و زبانی، چیزی جز گناه نیست. البته تعبیر در فضیلت محبّت خدا و تعبیر خطبه علوی در رذیلت پیروی شیطان، همسان نیست؛ زیرا در حدیث قرب نوافل، خداوند در مقام فعل، زبان و چشم محبوب خود می شود؛ به طوری که عبد صالح و محبوب الهی با زبان خدا سخن می گوید، ولی در خطبه علوی، با زبان پیروانِ طالحِ خود سخن می گوید. ▫️ اعضا و جوارحی که منسوب و مرتبط با ذات اقدس الهی است، نه تنها گناه نمی کند، بلکه همه کارهای او به خود می گیرد؛ در نتیجه، به گونه ای با اسما و صفات الهی اتّحاد و یگانگی پیدا می کند که مظهر حبّ و بغض الهی می شود. از این رو، ذات اقدس الهی فرمود: هر کس به ولی من اهانت کند، به جنگ با من برخاسته است: «من أهان لی ولیّاً فقد بارزنی بالمحاربة» و در مرحله بالاتر، حبّ و بغض به آنان را معیار ایمان و کفر دانسته است. 👈 شاهد این کلام، آن مرد سیاه چهره است که امیرمؤمنان (علیه السلام) در مقام اجرای حدِّ الهی، دست وی را قطع کرد، اما او نه تنها کینه ای از آن حضرت به دل نگرفت، بلکه دست قطع شده را گرفت و می گفت: سروَر جانشینان پیامبران، پیشوای سپیدرویان، ذی حق ترینِ مردم نسبت به مؤمنان و... (بیش از سی وپنج صفت کمال برای آن حضرت شمرد) دست مرا قطع کرد. آنگاه در پاسخ اعتراض ابن الکوّاء خارجی گفت: چگونه ثنایش نگویم در حالی که عشق به او با گوشت و پوست من آمیخته است؟ 📚 ادب فنای مقربان جلد 2 ، ص343 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تجلی علوّ
🔹 در مسئله و که «سبحان ربی العظیم» را در رکوع می ‌گوییم و «سبحان ربی الاعلیٰ» را در سجده می‌ گوییم، مستحضرید که به عکس آن هم جایز است؛ یعنی اگر ما در رکوع بگوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ»، درست است یا در سجده بگوییم: «سبحان ربی العظیم»، درست است؛ منتها حالا تناسب این است که انسان هر چه پایین ‌تر می‌ رود، را بیشتر احساس می ‌کند. 🔹 هر چه ما خودمان را ببینیم یا دیگران را ببینیم، عظمت خدا نزد ما آن چنان جلوه نمی ‌کند و وقتی و دیگران را هم ندیدیم، عظمت خدا نزد ما بیشتر جلوه می ‌کند. 🔹 ما وقتی به رفتیم به زمین افتادیم به خاک نزدیک ‌تر شدیم، را بیشتر احساس می ‌کنیم، می ‌گوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ» و وقتی خمیده، با یاد و نام خدا به سر می ‌بریم، می‌گوییم: «سبحان ربی العظیم». 🔹 عظیم بودن با بودن فرقی هم دارد؛ اعلیٰ یعنی او از ما دور است، عُلُوّی دارد که با بُعد همراه است اما ، بُعد را نمی ‌رساند. ما وقتی به خاک می‌ افتیم، علوّ خدا را بهتر درک می ‌کنیم و می ‌گوییم: «سبحان ربی الاعلی و بحمده». 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی

🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه‌ پیشه باشد یا اصول ‌پیشه باشد یا تبلیغ ‌پیشه باشد کار او خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل ‌تر از هر چیزی می ‌ترسد! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ابهّت عالمان ربانی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما فرمود که علم صحیح «العِلمُ میراثی ومیراثُ الأَنبِیاءِ قَبلی» و نشانه ارث هم این است که «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ» اگر یک علم را برای رضای خدا یاد گرفت همه چیز از او حریم می ‌گیرند و هراس دارند، همه چیز! 🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه‌ پیشه باشد یا اصول ‌پیشه باشد یا تبلیغ ‌پیشه باشد کار او خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل ‌تر از هر چیزی می ‌ترسد! 🔹 اینکه چیزی نمی ‌توانست (رضوان الله علیه) را و همچنین علمایی که در این حدّ بودند را مرعوب بکند، مرحوم را، مرحوم را، سایر علمای بنام را چیزی نمی‌توانست مرعوب بکند، برای اینکه اینها مرعوب می‌ کردند «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ»؛ هیچ چیز اینها را نمی ‌ترساند. 📚 درس اخلاق ـ مدرسه سعادت تاریخ: 1381/01/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra