eitaa logo
دقایق الحقایق!
242 دنبال‌کننده
51 عکس
5 ویدیو
21 فایل
ظرائف و لطائفی از معارف نظرات خود را حتماً بگویید : @Mahdiabdollahii
مشاهده در ایتا
دانلود
2 از 2 🔹«سیستم» ابزار کنترل اراده ها و بندگی انسانها در ساختار محدود شبکه و ذیل مهندسی شبکه برای تحقق اهداف مادی و ظلمانی و فانی مهندسان شبکه است، اما هدف اسلام از طریق ولایت، اعتلای اراده ها و جهت دهی و به حرکت در آوردن آنها در مسیر بی نهایت قرب الهی و تکامل ابدی و صراط مستقیم هدایت و سعادت است... 🔹این سیستم مادی نمی تواند حامل فرهنگ دینی باشد که ماهیت آن روحی و معنوی و اتصال به ماوراء است! فرهنگ مادی که ماهیت آن التذاذ و تبعیت شهوات و پرستش اهواء و بندگی دنیا و ثقالت ارض است با آن سازگاری دارد... تعبد و تعهد، ایمان، زهد و تقوی، محبت و اخوت و ایثار و اخلاص و بسیاری دیگر از ارزشها در روابط سیستمی معنا ندارند و آنچه این روابط سیستمی را شکل می دهد کمیات و محاسبات ریاضی است! مسیر فرهنگ اسلامی عینیت و مشافهت و مشاهده و مذاکره و جماعت و زیارت است و نه فضای بی روح سیستمی! این سیستم قابلیت حاکمیت و جریان نظام ارزشی اسلام را ندارد چه اینکه اساساً این نظام ارزشی از ولایت شروع شده و در روابط انسانی و حقیقی محمل و مجرا پیدا می کند. 🔹این سیستم نمی تواند محمل علم الهی و اسلامی قرار گیرد چه اینکه علم در مختصات دینی، نوری است که از مسیر عبادت و طهارت قلب و روابط حقیقی بین خدا و انسانها منتقل می شود و ابزار مادی نمی تواند غیر از اطلاعات و دانش های مادی را منتقل نماید. 🔹این سیستم مادی حتی با اقتصاد اسلامی هم میانه خوبی ندارد! اقتصاد مادی که بر مبنای محاسبه سود و توسعه منافع مادی قدرتمندان است بر این سیستم حاکم است چه اینکه این سیستم نهایتاً در جهت سلطه مادی و اقتصادی طاغوت نقش ایفا می کند و اقتصاد اسلامی بر مبنای انفاق و توزیع عادلانه قدرت و ثروت نمی تواند در این سیستم جریان یابد. این سیستم نمی تواند تناسبات را محاسبه نکند اما ملاحظه نماید! در صورتیکه بخش اعظمی از مناسبات اقتصادی جامعه ایمانی «من غیر لایحتسب» است که به حساب عقول و سیستم ها نمی آید! (توضیحه فی محله إن شاءالله) 🔹همچنین مناسبات سیاسی اسلام قابل تحقق در این سیستم نخواهد بود چرا که مسیر آن تقویت صاحبان قدرت و ثروت و تضعیف مستضعفان است و نمی تواند بستری برای «عدالت بر محور ولایت» قرار گیرد. 🔹یک سیستم، نظم مادی و زمانبندی و مراحل و مراتب و ارزیابی محصول مادی را محقق می سازد در حالیکه در نظام خلقت و دستگاه هدایت و اسباب تربیت و ربوبیت خدای متعال، این نظم و ارزیابی در قالب روابط حقیقی «ولایت و تولی» و مناسبات «اخوت» بین انسان ها، مختصات دیگری می یابد که لحاظ همه قواعد و سنت های الهی حاکم بر آن قابل احصاء با محاسبات ریاضی و نظم زمانی و مکانی تعریف شده سیستمی نیست! 🔹آیا می توان سیستم اسلامی داشت؟ @abdollahimahdi
مطلب فوق توسط شخصی مورد نقد قرار گرفت که فرمایشات ایشان و پاسخ بنده به شرح زیر است : 1-«ذهن های کارکرد گرا چنان سخن می گویند که گویی طرحی برای اداره جامعه آرمانی و مدینه فاضله خود دارند و کثرت مسائل و ابتلائات جامعه را راحت می توانند با کلمات مقدس حل نمایند.» بله حتماً برای جامعه آرمانی و مدینه فاضله مورد نظر اسلام، طرح و نقشه وجود دارد و کثرت مسائل و ابتلائات جامعه در سایه آموزه ها و معارف دینی قابل حل است و کلمات مقدس و معارف وحیانی مسیر و مقصد سعادت بشر را مشخص نموده و به میزان جهد در بهره مندی از این دریای بیکران می توان جامعه را به وضعیت آرمانی خود نزدیک تر نمود ... 2- «روابط انسانی امری بسیط نیست و کل علوم انسانی در مدیریت، برنامه ریزی و سیاستگذاری آن عاجز مانده است.» کسی نگفت روابط انسانی امری بسیط است و شکی نیست که علوم انسانی موجود نیز بخاطر خاستگاه و مبنا و منبع و روش و مقصد و کارآمدی غیر از آنچه مورد نظر دین اسلام است، حتماً عاجز از مدیریت و برنامه ریزی روابط انسانی است. 3-«اراده افراد ارتباطی به وجود یا عدم سیستم ندارد والا سیستم در قالب های متنوع می تواند بروز و ظهور نماید.» آنچه در عرایض بنده روشن بود اینکه منظور از سیستم، مطلق سیستم به معنای یک مجموعه منسجم و مترتب و دارای هدف نیست بلکه منظور سیستم مادی نرم افزاری بر اساس محاسبات ریاضی است که فضای مجازی و حقیقی انسان ها را کنترل و مدیریت می کند... این سیستم ها فارغ از کارآمدی و سلطه گری در جهت اهداف باطل مدیران و مهندسانش، اساساً به عنوان یک ابزار خنثی نیستند بلکه بخاطر ابتنا به دانش غربی، قطعاً ابزاری برای تحقق صلاح و سعادت بشر نخواهند بود ... (جهت داری علوم در جای خود قابل اثبات است...) وقتی چنین سیستمی بر همه مناسبات و روابط انسانها سایه می اندازد و زندگی و روابط او را کنترل و مدیریت می کند و انسانها ملزم به رعایت قواعد سیستم ها هستند و اراده آنها منحل در اراده مهندسان سیستم می شود، نمی توان ادعا نمود که اراده افراد ربطی به سیستم ها ندارد! 4- « آنچه در دلها واهمه و ترس ایجاد می کند طی مسیری است که تاکنون برای انسان مسلمان ناشناخته همراه با ابهام و سئوالات فراوان است» مسیر انسان مؤمن با تمسک به ریسمان قرآن و عترت روشن است و صراط مستقیم را می شناسد و مختصات خروج از ظلمات به سوی نور را می یابد. خداوند انسان مؤمن را در زندگی و مناسبات اجتماعی رها نکرده است و هرآنچه تا قیامت نیاز دارد بیان نموده است... ابهام و واهمه و ترس متعلق به انسان حیران در ظلمات است! سئوالی نیست که با استنطاق از منابع وحیانی پرسش نیابد و البته نیاز به ارتقای روش فقاهت در ابعاد اجتماعی و حکومتی دارد ... 5-« سیستم ها محصول دانش بشری هستند و اختصاص به طاغوت ندارند. » اینکه دانش بشری را مطلقاً حجت و موجه می دانید عجیب است! دانشی که در دل جریان کفر و طاغوت توسط کفار و ملحدین ایجاد شده است بر مبنای دنیا پرستی است یا عبودیت خدای متعال؟ از منابع اسلامی است یا غیر آن؟ با روش اسلامی است یا غیر آن؟ کارآمدی در جهت اعتلای جریان حق برای آن تعریف شده یا غیر آن؟ و... اگر مختصات علم اسلامی نداشته باشد، اختصاص به طاغوت پیدا نمی کند؟! 6- « عصر کنونی مواجهه سیستم ها هست یعنی در برابر مثلا سیستم تربیتی شما نمی توانید با تک گزاره ها یا احکام پراکنده از ساحت دین دفاع نمایید.» ما منکر وجود و ضرورت سیستم به معنای یک مجموعه منظم و منسجم و کارآمد با هدف مشخص نیستیم و البته شرط پذیرش آن، حجیت آن سیستم است... دین و احکام و معارف و آموزه های آن «نظام مند» است و از جمله نظام تربیتی اسلام است که می تواند در هر زمان یک سیستم تربیتی متناسب با اقتضائات زمان و مکان ارائه دهد ... 7-«این پیش فرض که ما حق هستیم و طرف مقابل، جریان باطل و طاغوت امری نسبی است و نمی تواند به عنوان گزاره کلی استنتاج شود. حق بودن ما باید خود را در قالب شاخص ها و معیارهایی نشان دهد» نسبیت در جهت معنا ندارد! دو جهت حق و باطل داریم که نه جهت سومی وجود دارد و نه حرکتی محکوم به توقف یا تذبذب بین دو جهت می شود! اگر منظور شما این است که جریان حق خالی از التقاط و آلودگی به مناسبات جریان باطل نیست و جریان باطل نیز بهره ای از حقایق دارد، صحیح است اما معنای آن نسبیت نیست! حتماً شاخص ها و معیارهایی برای حق یا بطل بودن جریانی وجود دارد و اگر منکر حقانیت مطلق خود هستید شاید شاخص ها و معیارها را در مورد خود محقق نمی دانید اما دین اسلام مهم ترین شاخص را برای دینداری و حقانیت، محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام معرفی کرده است که با این ملاک و معیار جریان حق معنا و مصداق می یابد و انسان های مؤمن در حقانیت خود شک و تردیدی نخواهند داشت... ادامه 👇 @abdollahimahdi
8- «تفسیر و فهم اخباریگری و نفی همه تجربه های بشری قادر به برقراری روابط انسانی پایدار نخواهیم بود و اقبالی در جامعه برای پذیرش سخنان باقی نمی ماند...باید از افراط در نگرش کاملا منفی به محصولات و مصنوعات غربی به دور بود تا به دام رویکرد اخباریگری نیفتاد.» اگر استناد به قرآن و حدیث و تعبد به اصطلاحات دینی و مفاهیم قرآنی را اخباری گری می نامید، آنکه اخباری نیست در جهل مطلق است و عقول منهای هدایت قرآن و عترت، عاجز از فهم حقایق است...نفی تجربه های بشری نیز مطلق نیست بلکه ملاک و معیار دارد و البته نفی مطلق جریان باطل و مناسبات آن بخاطر جهت گیری غلط آن عین صواب است. همچنین پذیرش جامعه نیز ملاکی برای حق یا باطل بودن یک ادعا نیست! 9- «بنیان خانواده و جامعه در شرایط انسان کنونی با سیستم ها بهتر به حقوق، شفافیت، تسریع، محاسبه گری و... می رسد.» منکر آن نیستم که برای انسان گرفتار آمده در دل ظلمات مدرنیته و مبتلا به محصولات و تکنولوژی تمدن مدرن، ترک مطلق محصولات و سیستم های مدرنی که گره به امور او خورده و در تاروپود زندگی او تنیده است، نه تنها ممکن نیست بلکه معقول هم نیست و باعث اختلال در زندگی می شود، بله تاحدی شفافیت، محاسبات و مراقبات، امروز با سیستم های موجود سهولت و سرعت می یابد اما دلیل بر حقانیت و صلاحیت آن نیست... بنابراین ترک مطلق آن منظور نیست لکن عرض شد که «هوشمندانه» بایستی برخورد نمود و وضعیت موجود را باید گام به گام منحل در وضعیت مطلوب کرد... و البته شرط آن این است که نقص و آسیب وضعیت موجود را بشناسیم و الا حرکت مصلحانه ای واقع نخواهد شد. با نگاه خوش بینانه به وضعیت موجود به عنوان دستاوردهای بشری هیچ حرکتی بجز فرو رفتن در دل ظلمات مدرنیته واقع نخواهد شد! 10- «دوران جوامع قبیله ای و کم جمعیت سپری شده است و بشر امروز نه از باب اکل میته بلکه با برنامه ریزی، تلاش مجاهدانه، مواسات در سایه عدالت می تواند به زندگی مؤمنانه برسد.» خود جوامع پرجمعیت و ازدحام جمعیتی در شهرها از آثار منفی مدرنیته است که البته اقتضائات خودش را می طلبد و چه بسا این وضعیت نیازمند سیستم های مدیریتی و کنترلی است اما قطعاً وضعیت مطلوب خیلی متفاوت است و ما را از سیستم های پیچیده و سلطه گر امروز بی نیاز می سازد ... وقتی معنای ابتلا به ظلمات مدرنیته درک شود، أکل میته هم معنا و مصداق می یابد و اتفاقاً به حال مسلمانی که ادعای ایمان دارد و آغوش خود را بر مدرنتیه و محصولات آن گشوده باید تأسف خورد! حال زار او مانند کسی است که در بیابان گرفتار آمده و مضطر به خوردن گوشت نجس سگ است اما بجای آنکه به حداقلها اکتفا کند تا به غذای طاهر برسد و در جستجوی غذای طاهر باشد، بساط سیخ و کباب مفصلی راه انداخته و تا بلغت الحلقوم مشغول عیش و نوش است! @abdollahimahdi
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری خانه مصلحان و پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: 🔰 سلسله نشستهای اطلس مصلحان 🔷 اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟ 🔶ارائه دهندگان: حجج الاسلام والمسلمین 🔸 مجتبی نامخواه 🔸حمید آقانوری 🔸 مهدی عبداللهی 🔸محمدامین رضایی 🔷 دبیر علمی: 🔹 حجت الاسلام سید مصطفی مدرس 📆 پنج شنبه مورخ 20 بهمن ماه 🕤 ساعت 8:30 صبح 📌 مکان: قم بلوار امین، خیابان گلستان، پلاک ۱۸، خانه مصلحان 🔰متن معرفی سلسله نشستهای اطلس مصلحان 💠سوالات مربوط به دور اول از سلسله نشستهای اطلس مصلحان —---— 🇮🇷 پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔸مدارا یا برخورد قهری با بی‌حجابی ؟! بر اساس فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری راهبرد اصلی در برابر راهبرد اختلاف برافکنی دشمن، راهبرد افزایش وحدت و اعتماد مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حکومت است. در نتیجه اگر اختلاف و برخورد قهری حکومت یا مردم با برخی مردم بی حجاب (ولو حداقلهایی که انعکاس حداکثری دارند)، منجر به تهمت زنی و افترا و زد و خورد شود و اتحاد و وحدت ملی را از بین ببرد، درست نیست! حفظ وحدت و همدلی و اتحاد و اعتماد بین مردم بر فشار و اصرار بر حجاب ترجیح دارد، بلکه در سایه این اتحاد و اعتماد می توان فرهنگ حجاب را هم بهتر از هر فرصت دیگری ترویج داد و غالب نمود ... خصوصاً اگر فرهنگ اکثر جامعه را حجاب و حیا و عفت می دانیم، باید تلاش نمود این فرهنگ اکثریت را نیز انعکاس حداکثری داد! بنابراین اگر بتوان هم مواجهه نرم و سازنده و اثباتی داشت و هم برخورد محدود کننده و سخت و جدی و سلبی به نحوی که منجر به اختلاف و جدایی و بی اعتمادی نشود، قطعاً مطلوب و لازم و ضروری است و باید از مسئولین و حوزه نیز در این جهت مطالبه‌گری جدی داشت ... به قول استاد نیک منش : می توان ادعا کرد در حوادث آخرالزمانی پیشاظهور؛ سیاست اصلی ج.ا.ا حفظ وحدت ملی و درگیر نشدن با اموری مانند بی حجاب ها و سگ بازها و حتی لیبرال‌های بانی وضع موجود و فتنه گران است. این تحلیل را شاید برخی دوستان نمی‌پسندند ولی وقتی رفتار نظام اسلامی را در چند سال اخیر که شدت و حدت حوادث منطقه اوج گرفته است بررسی می کنیم؛ آنهم منطقه‌ای که محل ظهور تمامی انبیای الهی و محطّ ظهور منجی موعود عج است می‌توان به این جمع‌بندی رسید که نظام اجازه داده است چند صباحی اراذل سیاسی و فکری و اخلاقی و اقتصادی به زیست ضد اسلامی خود ادامه دهند. امارات و ادله زیادی بر این ادعا وجود دارد که در نوشته‌های قبلی به کرات به انها پرداخته بودیم. زمان زمان تحول جهانی و نظم نوین است که انشاالله پس از این اتفاق عظیم صرفا با تلنگری و فقط تلنگری می‌توان معضل این رجاله ها و مزاحمان داخلی و خارجی را رفع بلکه دفع کرد. https://eitaa.com/yahojjatadrekna/2744 @abdollahimahdi
🔸مدل «مشارکت شبکه‌ای» در سرپرستی اموال ملی 🔹اکنون که اراده‌ای بجا نسبت به رهاسازی سرمایه‌های ملی از بی‌کفایتی مدیران دولتی تعلق گرفته است، مدل پیشنهادی ما برای بهره‌وری سرمایه‌های دولتی و حاکمیتی، نفی مالکیت حقوقی خصوصی و نیز نفی مالکیت انحصاری دولتی و تعریف سهم مشخص حقیقی برای آحاد مردم است، مدل «مشارکت شبکه‌ای» تحت نظارت دولت واقع می شود و دولت صرفاً مهندسی کلان شبکه تعاملی بهره‌وری و بهره‌برداری سرمایه‌های کلان و تعریف چارچوب‌های قانونی را بر عهده دارد و در یک سازوکار کاملاً مردمی، مردم نقش اصلی را در ایجاد فرصت‌ها و رفع تهدیدها و تدبیر امور در مسیر رشد و پیشرفت و بهره‌وری حداکثری بر عهده دارند. در این نوع مشارکت، عامل اصلی سود و زیان خود مردم هستند و دولت نیز نقش حمایتی و هدایتی کلان در سطح سیاست‌های کلان اسلامی دارد ضمن آنکه همه آحاد مردم «سهم» و «نقش» حقیقی و مشخصی خواهند داشت (برخلاف مدل سهام عدالت و یا سرمایه‌گذاری‌های مردم در برخی پروژه‌ها که مردم صرفاً سهم دارند) . توزیع نقش‌های مردمی نیز نیازمند مدل خاصی است که اولاً به تناسب استعدادها و تخصص‌ها و حرفه‌ها صورت بگیرد، ثانیاً تعاملات هم‌افزا را در قالب شبکه تعاملات مهندسی نماید، ثالثاً سطوح مختلف و متنوعی از مشارکت و نقش‌آفرینی‌های فردی و گروهی تعریف نماید، رابعاً با هویت‌سازی بتواند نقش‌آفرینی در رشد و پیشرفت کشور را بر نگاه مادی غلبه دهد و ... در این مدل با توزیع عادلانه سهم و نقش بین مردم، قرار نیست که بی کفایتی‌های شخصیت‌های حقوقی دولتی یا زیاده‌خواهی‌های شخصیت‌های حقوقی خصوصی، موجبات رانت و تبعیض و فسادهای مالی و انباشت سرمایه برای سرمایه‌داران و فقرروزافزون برای مستضعفان را رقم بزند... جزئیات این مدل در جای خود قابل تبیین است. إن شاءالله @abdollahimahdi
هدایت شده از آیت الله عبداللهی
اطلاعیه: مراسم هفتمین روز رحلت عالم زاهد، رزمنده جانباز، یار و غمخوار نیازمندان حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد عبداللهی (رحمه الله) فرزند حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالخالق عبداللهی اصفهانی پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - بعد از نماز مغرب و عشاء خیابان شهدا (صفائیه)، مسجد رفعت @Ayatollahabdollahi
عموی بنده حاج محمد عبداللهی به لحاظ ظاهری صاحب منصب و مسئولیت و اسم و رسم نبودند و به همین دلیل هر کس به ایشان احترام می گذاشت فقط بخاطر خودشون و اخلاقشون و محاسنشون بود ... بدون اغراق عرض می‌کنم و این مطلب را هم در زمان حیات ایشان به چند نفر گفته بودم، من مدتی بود به شدت متأثر از روش و منش ایشان بودم، صفاتی همچون آرامی، مهربانی و صمیمیت، بی غل و غش، قناعت و زهد و سادگی، عدم اظهار لحیه و خودبزرگ‌بینی، تواضع و ... در ایشان بسیار برجسته و درس آموز بود، اینکه در جلسات کنار در و پایین مجلس می‌نشست، در هر موضوعی اظهار نظر نمی‌کرد، اهل سکوت و آرامش بود، تظاهر به هیچ داشته‌ای نمی‌کرد، بی‌ادعا بود، بی‌اعتنایی یا احترام و تحویل گرفتن دیگران و جایگاه و اعتبار اجتماعی برایش مهم نبود، کتوم بود و از خودش چیزی نمی‌گفت، در انجام وظیفه و رسالت طلبگی و درس و عبادت و بیان احکام و تبلیغ و غمخواری و رسیدگی به محرومان و فقرا و... بسیار پرتلاش بود، حق صله رحم را از طرق گوناگون بخوبی ادا می کرد ... مدتی بود این ویژگی‌ها در چشم من برجسته شده بود و می‌فهمیدم ایشان از مصادیق این روایت هستند که پیامبر اکرم ص فرمود: «طوبى لِعَبدٍ نُومَةٍ ، عَرَفَهُ اللّه ُ و لم يَعرِفْهُ النّاسُ...» خوشا بنده گمنامى كه او را خدا بشناسد و مردم نشناسند! اما نمی‌دانستم به این زودی از نعمت وجود مادی ایشان محروم می‌شویم ... اما إن‌شاءالله تا قیامت از یاد و ارتباط و برکات روحی و معنوی ایشان بهره‌مند خواهیم بود ... رحمت الله علیه. @abdollahimahdi
ق اول برنامه‌ریزی اخلاقی استاد عبداللهی ۱۴۰۱۱۲۱۴.m4a
15.4M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺 جلسه ششم قسمت اول 📖 ارائه پیشنویس برنامه جامع تهذیبی ستاد برای مدارس کشور تهیه شده توسط با حضور استاد عالم‌زاده ⏱ یکشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ 🌷🇮🇷🌷
ق دوم برنامه‌ریزی اخلاقی استاد عبداللهی ۱۴۰۱۱۲۱۴.m4a
33.94M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺 جلسه ششم قسمت دوم 📖 طرح ابهامات و پرسشهای دانش‌پژوهان بر پیشنویس برنامه جامع تهذیبی ستاد برای مدارس کشور تهیه شده توسط و پاسخ اجمالی ایشان به برخی پرسشها با حضور استاد عالم‌زاده ⏱ یکشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ 🌷🇮🇷🌷
ق اول برنامه‌ریزی اخلاقی استاد عبداللهی ۱۴۰۱۱۲۲۱.m4a
41.16M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺 جلسه هفتم قسمت اول 📖 پاسخ تفصیلی و مکتوب به ابهامات باقیمانده از جلسه پنجم (قبل) دانش‌پژوهان از برنامه جامع پیشنهادی ایشان ⏱ یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ 🌷🇮🇷🌷
ق دوم برنامه‌ریزی اخلاقی استاد عبداللهی ۱۴۰۱۱۲۲۱.m4a
25.68M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺 جلسه هفتم قسمت دوم 📖 طرح پیش‌نویس ابلاغیه ستاد تهذیب برای مدارس کشور تهیه شده توسط و پرسش و پاسخ با دانش‌پژوهان 🔺🔺 برای جلسه هشتم بعد از ماه مبارک انشالله علاوه بر جهاد تهذیبی فردی و اجتماعی عزیزان تهیه نسخه مکتوب نهایی و پیشنهادی هر گروه کلاسی برای ابلاغیه ستاد برای مدارس با توجه به مباحث مهم و مفیدی که خصوصا در همین جلسه (هفتم) مطرح شد. ⏱ یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از تعلیقات
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند. 🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم می‌شود. 🆔 @taalighat
گفتگو با دبیر.docx
22K
👆متن عرایض بنده در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی @abdollahimahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گپ و گفتی پیرامون طرح عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی @abdollahimahdi
در بحث اقتصاد بدرستی گفته شده اقتدار سیاسی باید جذب سرمایه و ثروت کند ، در بحث فرهنگ هم باید گفت «اقتدار» اجتماعی ارزش‌های اسلامی و «تعظیم شعائر» دینی و سیاسی باید منجر به جذب قلوب و همدلی و در نتیجه همفکری و همراهی در عمل از جمله عفاف و حجاب شود... @abdollahimahdi
در مواجهه با فتنه سامری، سه عنصر «اقتدار»، «تحقیر ارزش‌های باطل» و «تعظیم شعائر» وجود داشت؛ حضرت موسی اولاً سامری را به عنوان عامل اصلی فتنه از موقعیت خود عزل و از میان مردم اخراج و او را حصر نمود و وعده مجازات داد (قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ)، - ثانیاً ابزار فتنه را که خدای برخی مردم منحرف بود آتش زد و خاکسترش را به دریا ریخت! (وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا)، - ثالثاً به معرفی خدای حقیقی پرداخت، (إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا)، @abdollahimahdi
هدایت شده از دقایق الحقایق!
🔹حقیقت شب قدر و نزول تدریجی آن! 🔸در روایات، حقیقت شب قدر را وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها دانسته اند، در اینصورت نسبت آن با شبهای قدری که هرساله تکرار میشوند و پی در پی می آیند و می روند چیست؟ 🔸همانطور که قرآن که یک حقیقت نورانی است، یک نزول دفعی در شب قدر بر قلب پیامبر و یک نزول تدریجی در طی 23 سال داشته است، شب قدر (23 ماه مبارک رمضان) نیز یک حقیقت نورانی است که همان وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیهاست و نزول دفعی ایشان بر عالم مادی همان ایام حیات ایشان است و نزول تدریجی مقامات و مراتب کمال آن بزرگوار و تجلی ایشان که سرچشمه جریان قرآن و ولایت است، در شبهای قدر هر سال به میزان تولی و توسل و توصل به دامان اهل بیت علیهم السلام واقع می گردد. 🔸شاید فهم دقیق تر این ارتباط، با شناخت نشأت و حیات انسانی (نشأت دفعی) و تفاوت آن با نشأت مادی و جسمانی (نشأت تدریجی) حاصل شود، علامه طباطبائی درتفسیر المیزان، با اشاره به این دو موطن حیات، به حقیقت ملکوتی ورای عالم مادی اشاره می کنند و تفاوت آنرا با نشئه مادی و دنیوی اینگونه می شمرند : - نشأت انسانی، تقدم زمانی بر نشأت جسمانی ندارد (برخلاف آنچه درمورد عالم ذر گفته می شود)، بلکه همراه آن و محیط بر آن است و صرفاً تقدم رتبی دارد مانند تقدم «کن» بر «یکون» در امر خداوند : «أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» - نشأت جسمانی سیر از عدم به وجود و از قوه به فعل است و تکاملی تدریجی است اما انسان در نشأت انسانی، غیرتدریجی و فعلیت محض است. - نشأت جسمانی، زمانمند و منطبق با مرور ایام و لیالی است در حالیکه نشأت انسانی، دفعی و آنی و ثابت است و ... 🔸همه مخلوقات در آن نشئه مشغول تسبیح خداوند هستند، «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»، نشأت انسانی، همان حقيقتى است كه خداوند از آن تعبير به ملكوت كرده و فرموده: «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»، و آيه شريفه «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ» نيز بدان اشاره دارد. 🔸نشأت انسانی، همان حقیقتى است که آیات قدر نیز بر آن دلالت دارد، مانند آیه «و إن من شی ء إلا عندنا خزائنه، و ما ننزله إلا بقدر معلوم» (حجر21) و آیه«إنا کل شیء خلقناه بقدر»(قمر49) و آیه«و خلق کل شیء، فقدره تقدیرا» (فرقان2) و آیه«الذی خلق فسوى، و الذی قدر فهدى»(اعلى3) 🔸مطابق با این آیات، خداوند با تقدیر و اندازه گیری خود، هر چیزى را از ساحت اطلاق به ساحت و مرحله تعین و تشخص نازل میسازد. بهره مؤمنین از برکات و مواهب شب قدر نیز که حقیقت روحانی آن وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها است، هر ساله در شب قدر متناسب با حد و قدر مؤمنین و اندازه شناخت و معرفت ایشان به قدر حضرت زهرا سلام الله علیها (هرچند فطموا الخلق عن معرفتها)، اندازه گیری و مقدر میشود، شبهای قدر هر ساله با همه تکثر و تعددشان، از یک وجود ثابت و حقیقی از عالم ملکوت و خزائن غیب خدای متعال، نشأت می گیرند و در واقع تنزل نور و تجلی مقام و منزلت وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها بقدر معلوم در شبهای قدر است. 🔸«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا». @abdollahimahdi
🔹حقیقت شب قدر و نزول تدریجی آن! 🔸در روایات، حقیقت شب قدر را وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها دانسته اند، در اینصورت نسبت آن با شبهای قدری که هرساله تکرار میشوند و پی در پی می آیند و می روند چیست؟ 🔸همانطور که قرآن که یک حقیقت نورانی است، یک نزول دفعی در شب قدر بر قلب پیامبر و یک نزول تدریجی در طی 23 سال داشته است، شب قدر (23 ماه مبارک رمضان) نیز یک حقیقت نورانی است که همان وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیهاست و نزول دفعی ایشان بر عالم مادی همان ایام حیات ایشان است و نزول تدریجی مقامات و مراتب کمال آن بزرگوار و تجلی ایشان که سرچشمه جریان قرآن و ولایت است، در شبهای قدر هر سال به میزان تولی و توسل و توصل به دامان اهل بیت علیهم السلام واقع می گردد. 🔸«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا». @abdollahimahdi
«حجاب» در واقع بروز و نمودی از عفاف و حیاست و عفاف و حیا یکی از اصلی‌ترین و زیربنایی‌ترین ویژگی‌های انسان مؤمن است ... یکی از ابزارهای مؤثر شیاطین انس و جن نیز همین حیازدایی و شهوت‌طلبی است؛ چنانچه در روایات آمده است که شیطان پس از 6000 سال عبادت، از خداوند درخواست دام‌ها و فتنه‌هایی برای گمراهی و فریب انسان‌ها نمود و خداوند اجازاتی به او داد و هرچه خدا به او عطا می‌کرد، شیطان بیشتر مطالبه می‌نمود تا به عاملی رسید که احساس کفایت کرد و گفت بس است و من با این به اهداف خود خواهم رسید و آن امکان حیاءزدایی و ایجاد شهوت حرام بین زنان و مردان و جلوه‌فروشی‌های حرام زنان و بی‌غیرتی مردان در مقابل آنان بود! بنابراین حیاء و عفاف و حجاب یکی از کلیدی‌ترین عوامل مؤثر در بندگی خدای متعال است و از این روی دستگاه ابلیس و استکبار جهانی به منظور ایجاد مانع در مسیر بندگی خدای متعال و ایجاد سلطه بر بندگان الهی، عفاف و حیاء را به عنوان محوری‌ترین و زیربنایی‌ترین عناصر وجودی انسان در سعادت فردی و اجتماعی نشانه گرفته و آماج حملات و تهاجمات قرار می‌دهند... @abdollahimahdi
امر به معروف و نهی ازمنکر در موضوع حجاب و عفاف، بصورت «فردی» و «تذکر خشک لسانی» که احتمال واکنش تند و درگیری زیاد است، الان کارآمد نیست بلکه باعث اختلاف و تشتت در جامعه می‌شود. الان وقت حرکت‌های «گروهی» و «هنری» خلاقانه در قالب موکب امر به معروف و یا گروه نمایش عمومی در معابر ، دادن هدیه و... است. «اکنون باید بیشتر از یک تذکر لسانی آمرانه هزینه کرد...» @abdollahimahdi
🔸آسیب‌شناسی رویکرد «حل مسأله» در کنشگری علمی اجتماعی حوزه‌های علمیه رویکرد «حل مسأله» گرچه در فقاهت شیعه و منطق فهم دین موضوع جدیدی نیست و اساساً ائمه اطهار علیهم السلام امر به استنطاق از قرآن نموده‌اند و اینکه موضوع را می‌بایست جهت یافتن حکم به قرآن و حدیث عرضه نمود و «موضوع شناسی» بخش مهمی از فرایند فقاهت و اجتهاد است، لکن توجه به موضوعات و مسائل عینی و اجتماعی، یکی از خلاءهای حوزه‌های علمیه در فرایند علمی و پژوهشی بوده است اما رویکرد حل مسأله پاسخ کافی به این خلاء نیست و لازم است حلقه‌های مفقوده دیگر آن تا منابع و فقه و فقاهت و روش اجتهادی و حجیت یافته‌ها حتی در خوانش از مسأله و تحلیل موضوع، مورد توجه قرار گیرند. آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سه اصل مهم را راجع به رویکرد حل مسأله فرمودند که ناظر به آسیب‌های وضعیت موجود نهادها و مؤسسات نوپایی است که چنین رویکردی را تبلیغ و ترویج می‌نمایند... 1- راهبری حل مسأله : وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه راهبری اجتماعی است و در این موضوع هم باید در مقام راهبری حل مسأله ورود کند و در حل مسائل خرد باقی نماند... 2- حل مسائل کلان : اولویت با مسائل کلان و مؤلفه‌های اساسی حیات اجتماعی است ... 3- حجیت و استناد و اجتهاد عالمانه در حل مسأله تصاویر/ نشست صمیمی مدیران و اساتید طرح جامع شهید بیاضی زاده با آیت الله اعرافی https://b2n.ir/m60219 @abdollahimahdi
تصاویر/ نهمین نشست تخصصی "مدیرجوان - امید انقلاب" https://b2n.ir/k11109 @abdollahimahdi
🔸قابل توجه روضه‌خوان‌ها ... گاهی روضه‌خوان از روح و غایت مرثیه غفلت می‌کند ... گریه برای مصائب اهل بیت علیهم‌السلام اگر آن جهت‌گیری محوری و انبعاث لازم را نداشته باشد، با همه آثار و برکاتش، اما ابتر است... یک مرتبه بالاتر از مصائب جسمی، مصائب روحی و معنوی است و ضربه‌ای که عفاف و حیای نوامیس ایشان را نشانه گرفته باشد دردناک‌تر از مصائب جسمی ایشان است... همه مصائب اهل بیت علیهم‌السلام یک طرف، مصائب ناموسی ایشان یک طرف ... تا جایی‌که اهل بیت ‌علیهم‌السلام حاضرند همه مصائب را به جان بخرند تا نوامیسشان در امن و امان بمانند... اما بالاترین مصیبت‌ اهل‌بیت علیهم‌السلام که محور مصائب برای اهل عالم است، حذف امام از محور مناسبات جامعه و آن مقام و مراتبی است که خداوند برای ولایت مقدّر کرده است... ولایتی که شرط امان و نجات و سعادت و هدایت و برکات عالم است و اهل‌بیت علیهم‌السلام همه مصائب را برای تحقق این وعده الهی یعنی محوریت امام در عالم و هماهنگی همه عالم در عبودیت خدای متعال حول محور، تحمل نموده‌اند... تحمل همه این مصائب برای رسیدن به چنین غایتی برای اهل‌بیت علیهم‌السلام آسان شده است... اینکه لعن به عاملین و مسببین حذف امام از مناسبات اجتماعی (لَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ ، وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فيها) مقدم بر لعن بر قاتلین ایشان شده است (لَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُم) ناظر به اهمیت همین موضوع است... با این اوصاف، روضه خواندن و اشاره به جزئی ترین مصائب اهل بیت علیهم السلام و اشک و آه و ناله و لطمه و ... عدم عنایت به مراتب بالاتر مصیبت ایشان و توجه ندادن به موضوع «ولایت» و «ولایت‌مداری» به عنوان مهم‌ترین رکن عبودیت و مهم‌ترین شرط ظهور منجی و مهم‌ترین عامل تحقق حیات طیبه چیزی کم دارد و جایش هم در روضه است و نه صرفاً سخنرانی... برانگیختن احساسات و عواطف نسبت به مقام و منزلت امام و تبرّی از دشمنان ایشان و آثار و توابع آن تا تمدن ظلمانی و محصولات امروزی آن و ایجاد حسّ انتقام از دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام و تلاش برای ظهور امام زمان عج و اهتمام به ولایتمداری و ... همراه با روضه مصائب جسمی اهل‌بیت علیهم‌السلام لازم است بلکه مکمل تربیت و پرورش مخاطبان است... @abdollahimahdi
وقتی بی‌حجابی رنگ و بوی سیاسی و لجبازی مدنی پیدا می‌کند و در مقیاس اقامه منکر و همراهی با دشمن ظاهر می‌شود، اتفاقاً مجلس عزای امام حسین علیه‌السلام بهترین جا برای توبیخ و تنبیه است...، نباید بی‌تفاوت بود و اگر بی‌حجاب از آثار عملش و همراهیش با دشمن غافل است باید توجیه شود، این‌جا قضیه با پناه گنهکار به مجلس امام و امان امام به گنهکار و... فرق می‌کند... @abdollahimahdi