❎ عدم پرداخت فطریه، احتمال فوت شخص را به همراه دارد!
حضرت #امام_صادق صلواتاللهعلیه به مُعَتِّب (مسئول خرید منزلشان) فرمودند:
🌿 «برو و زکات فطرۀ اهل و عیال و غلامانم را بپرداز و هیچ کدام را از قلم نیانداز؛ زیرا اگر فطریۀ انسانی را ندهی، از فوت او بیم دارم!»
معتّب پرسید: «منظورتان از فوت چیست؟» حضرت فرمودند: «منظور، مرگ اوست!»
💠 «أبوعلي الأشعري، عن محمد بن عبدالجبار، عن صفوان بن يحيى، عن إسحاق بن عمار، عن معتب، عن أبيعبدالله عليهالسلام قال: قال: اذهب فأعط عن عيالنا الفطرة وأعط عن الرقيق واجمعهم ولا تدع منهم أحدا، فإنك أن تركت منهم إنسانا تخوفت عليه الفوت، قلت: وما الفوت؟ قال: الموت.»
📚 کافی (شیخکلینی)، ج۴، ص۱۷۴
علل الشرائع (شیخصدوق)، ج۲، ص۳۸۹
📝 بر هر مکلّفی که در موقع غروب شب #عید_فطر شرایط ذیل را دارا باشد، پرداخت زکات فطرۀ خود و کسانی که عرفاً نانخور او محسوب میشوند، واجب است:
بالغ باشد؛ عاقل باشد؛ (بنابر احتیاط واجب) بیهوش (یا در حالت کُما) نباشد؛ فقیر نباشد (برای مخارج متعارف و ضروری سالانۀ زندگیاش، کسری نداشته باشد)؛ بنده و عبدِ دیگران نباشد.
📚 رساله جامع آیتالله #سیستانی، مسأله ۲۶۴۵
🍃 زکات فطره را بنابر احتیاط واجب، فقط باید به فقرای شیعه دوازده امامی که شرایط مذکور در مستحقّین #زکات مال را دارا هستند، پرداخت کرد؛ فقیری که به او فطریه میدهند، لازم نیست عادل باشد، ولی احتیاط واجب آن است که به شرابخوار، بینماز، کسی که معصیت علنی دارد و متجاهر به فسق است و فطریه را در معصیت مصرف میکند، نباید فطریه بدهند.
📚 همان، مسأله ۲۶۶۴ و ۲۶۶۶
🍂 «اللّهمّ عجّل لمولانا الغریب الفرج.»
#فطریه
❎برخورد حضرت امیر با سلبریتیِ خطاکار در ماه رمضان
🌿…عَنْ جَابِرٍ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالنَّجَاشِيِّ اَلشَّاعِرِ قَدْ شَرِبَ اَلْخَمْرَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَضَرَبَهُ ثَمَانِينَ ثُمَّ حَبَسَهُ لَيْلَةً ثُمَّ دَعَا بِهِ مِنَ اَلْغَدِ فَضَرَبَهُ عِشْرِينَ سَوْطاً فَقَالَ لَهُ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَدْ ضَرَبْتَنِي فِي شُرْبِ اَلْخَمْرِ وَ هَذِهِ اَلْعِشْرُونَ مَا هِيَ؟ فَقَالَ: «هَذَا لِتَجَرِّيكَ عَلَى شُرْبِ اَلْخَمْرِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ.»
📚الکافي، ج۷، ص۲۱۶
🔷از جابر بن یزید جعفی، از ابو مریم نقل شده است:
نجاشیِ شاعر را نزد امیرالمؤمنین (علیهالسلام) آوردند. او در ماه رمضان شراب نوشیده بود.
🔹حضرت هشتاد ضربه تازیانه به او زدند. بعد، یک شب او را حبس کردند. سپس فردای آن روز او را خواستند و بیست ضربه دیگر به او تازیانه زدند.
🔷نجاشی به حضرت عرض کرد:
ای امیر مؤمنان! (دیشب) مرا بهخاطر شرابخواری (هشتاد تازیانه) زدید. اما این بیست ضربه برای چه بود؟
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند:
«این بیست ضربه برای این بود که چنان جسارت به خرج دادی که در ماه رمضان شراب بنوشی.»
📌پینوشت:
در زمان صدر اسلام «شعر» قویترین و مؤثرترین رسانه محسوب میشد و شعرسرایی رونق ویژهای داشت و شاعران میان مردم از محبوبیت و مرجعیت خاصی برخوردار بودند.
🔺حال رفتار امیرالمؤمنین (علیهالسلام) با یکی از شاعران مشهور زمانشان که خطای بزرگی مرتکب شده بود را ملاحظه بفرمایید...
به امید روزی که بلوغ جامعه ی اسلامی به حدی برسد که در اجرای حدود و تعزیرات نه آقا زاده بودن لحاظ شود و نه سلبریتی بودن...
❎پرداخت زکات فطره به نیابت از پدران و مادرانی که از دنیا رفته اند...
رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام: وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي.
📚مستدرك الوسائل، ج7، ص151 به نقل از دعائم الإسلام
💢روایت است که حسن بن علی و حسین بن علی علیهماالسلام بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خویش می پرداختند. حضرت سجّاد علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خویش می پرداخت. حضرت باقر علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدر خویش، زکات فطره می پرداخت. حضرت صادق علیه السلام فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره می پردازم.
🔵مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مامقانی بر اساس روایت فوق، در «مرآة الکمال» می نویسد:
مستحبّ است که فرزند بعد از فوت پدر، هر سال از جانب او زکات فطره را پرداخت نماید.
📚مرآة الکمال، ج3، ص556
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
بانوی پوشیه ای
❤️ کلیمو میفروشم تا چشماتو بخرم❤️
اگر بانویی پیدا شد که چشمش نامحرم ندیده و نامحرمی هم چشماشو ندیده
کلیمو میفروشم تا دیدن اون چشم ها رو بدست بیارم
👈🏾اینها گنج هایی هستند که اگر پیدا شد باید غنیمت شمرده بشن و در خانه روزی چند بار تصدقشان رفت
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
بانوجانِ پوشیه ایِ جانِ جان
وه که چه برازنده ی شماست این بیتی که میگوید:
نشاط انگیز و جانپرور چو بوی گل سراپایی
نداری غیر از این عیبی که میدانی که زیبایی
♥️♥️
@hejabe_momenat313
#پوشیه
#حجاب
❎این جمله را باید ابتدای دفتر زندگی نوشت و آویزه گوش کرد:
مبادا عشق و محبتهای دیگر مانع محبت الهی شود...
قال الامام المهدی علیه السلام:
إِنَّ مُوسَى نَاجَى رَبَّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ فَقَالَ يَا رَبِّ إِنِّي قَدْ أَخْلَصْتُ لَكَ الْمَحَبَّةَ مِنِّي وَ غَسَلْتُ قَلْبِي عَمَّنْ سِوَاكَ وَ كَانَ شَدِيدَ الْحُبِّ لِأَهْلِهِ فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ أَيْ انْزِعْ حُبَّ أَهْلِكَ مِنْ قَلْبِكَ إِنْ كَانَتْ مَحَبَّتُكَ لِي خَالِصَةً وَ قَلْبَكَ مِنَ الْمَيْلِ إِلَى مَنْ سِوَايَ مَغْسُولًا
🔸امام مهدي عليه السلام:
موسى در وادى مقدّس با پروردگارش مناجات كرد و گفت : پروردگارا ! محبّتم را براى تو خالص ساخته ام و دلم را از غير تو شسته ام»؛ در حالى كه ايشان ، بسيار خانواده اش را دوست مى داشت. پس خداوند متعال فرمود: «كفشت را در آور» ؛ يعنى اگر محبّتت براى من خالص و قلب و دلت از گرايش به غير من پاك است ، محبّت به خانواده ات را از دلت بركَن.
📚كمال الدين/ج۲/ص۴۶۰/
📚بحار الأنوار/ج۱۳/ص۶۵/ح۴
📚الاحتجاج/ج۲/ص۴۶۲
📌پینوشت :اگر بناست به هر چیز یا هر کسی محبت بورزیم باید به خاطر خدا باشد نه در کنار خدا
تمام محبت ها مختص اوست و تمام محبت ها باید در راستای محبت الله تعالی باشد هر چیزی یا هر کسی را که دوست داریم باید ببینیم آیا این دوست داشتن مورد رضایت الله و در مسیر اوست یا خیر و این قاعده شامل ِ تمامیِ افعال، اشیاء و اشخاص خواهد بود و تماما باید محبت و بغض بر اساس دوستی و رضایت الله تعالی باشد
❎کشش و جذبه اهل بیت علیهم السلام برای شیعیان
💢عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ خَلَقَنَا مِنْ أَعْلَى عِلِّيِّينَ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِيعَتِنَا مِمَّا خَلَقَنَا مِنْهُ وَ خَلَقَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِكَ وَ قُلُوبُهُمْ تَهْوِي إِلَيْنَا لِأَنَّهَا خُلِقَتْ مِمَّا خُلِقْنَا مِنْهُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ كِتابٌ مَرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ﴿مطففین 7 الی 10﴾ وَ خَلَقَ عَدُوَّنَا مِنْ سِجِّينٍ وَ خَلَقَ قُلُوبَ شِيعَتِهِمْ مِمَّا خَلَقَهُمْ مِنْهُ وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَقُلُوبُهُمْ تَهْوِي إِلَيْهِمْ لِأَنَّهَا خُلِقَتْ مِمَّا خُلِقُوا مِنْهُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ- كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ كِتابٌ مَرْقُومٌ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿مطففین 18 الی 21﴾
🔸 از ابی حمزه ثمالی روایت شده است «شنیدم امام باقر (علیه السلام) می فرمود: «به راستی، خدای عز و جل ما را از اعلی علیین آفرید، و دلهای شیعیان ما را آفرید از آنچه ما را آفرید، و بدنهای آنها را از پایین آن آفرید، و دلهای آنها هوای ما را دارد، چون آفریده شد از آنچه ما از آن آفریده شدیم.» آنگاه این آیه را خواند:
«کَلَّا إِنَّ کِتابَ الْأَبْرارِ لَفِی عِلِّیِّینَ وَ ما أَدْراکَ ما عِلِّیُّونَ کِتابٌ مَرْقُومٌ یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُون» ﴿مطففین 18 الی 21﴾
نه چنين است، در حقيقت، كتاب نيكان در «علّيّین» است. (۱۸) و تو چه دانى كه «علّيّین» چيست؟ (۱۹) كتابى است نوشته شده. (۲۰) مقرّبان آن را مشاهده خواهند كرد. (۲۱)
«و دشمن ما را از سجین آفرید و دلهای پیروان آنها را از پایین تر آن و تنشان را از پایین تر آن آفرید و دلشان هوای آنان را دارد زیرا آفریده شده از آنچه که آنها از آن آفریده شدند.» سپس این آیه را تلاوت کرد:
«کَلَّا إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ وَ ما أَدْراکَ ما سِجِّینٌ کِتابٌ مَرْقُوم وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ» ﴿مطففین 7 الی 10﴾
نه چنين است [كه مىپندارند]، كه كارنامه بدكاران در «سجّين» است. (۷) و تو چه دانى كه «سجّين» چيست؟ (۸) كتابى است نوشتهشده. (۹) واى بر تكذيبكنندگان در آن هنگام (۱۰)
📚بصائر الدرجات/ص15
📚الكافي- ط الاسلامية/ج2/ص4
📚تفسیر البرهان/ج5/ص606
❎خالق یا مخلوق؟
💢و قال عليه السلام: لَا طَاعَةَ لَمخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ.
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: اطاعت مخلوق در معصيت خالق روا نيست، (هرگز به خاطر اطاعت مخلوق معصيت خالق مكن).
📚نهج البلاغه حکمت 165
📌پینوشت :گاهی ما میتوانیم بعضی اطرافیانمان را انتخاب کنیم که اطاعتشان مستلزم معصیت خداوند منان نباشد، مثلا دوستمان را جوری انتخاب کنیم که میدانیم چنین دوست و رفیقی امر و خواسته ای خلاف دستورات خداوند ندارد، همسرمان را جوری انتخاب کنیم که مطمئن شویم این شخص به مطلبی که خلاف امر خداست، امر نمیکند مثلا زنی که در انتخاب همسر به غیرتش توجه نکرده به مردی بله گفته که غیرت کافی نداشته فردا روز که اوامر همسرش مثل نانوایی برو بازار برو کارمند فلان اداره باش با اوامر خداوند متعال مقابله کرد خودش را باید مذمت کند مردی که زنی غیرتی انتخاب کرده فردا روز اگر زنش در مقابل حلال خدا غیرت ورزید و کارهای ناشایست انجام داد کسی را جز خودش مذمت نکند. لذا گاهی عدم تقابل اوامر خلق و خالق به خودمان بستگی دارد.
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎دو تا نکته
1.بوضوح بی فایده بودن حضور زنان ناهی از منکر و حتی بی احترامی بهشون رو میبینید لذا همین کلیپ به پیوست دهها کلیپ دیگری که منتشر شده براحتی میگوید که این کار، کار زنان نیست نتیجتا زنانی که به بهانه ی نهی از منکر بیرون از خانه میروند و مرتبا درگیری های عدیده ایجاد میکنند و موجب دست درازی و بی حرمتی به نوامیس چادریِ شیعیان بدانند که کار، کارِ آنها نیست
2.الان باید خوشحال باشیم که موهاتو بده داخلِ پارسال رسیده به شالتو سرت کن؟ که معلوم هم نیست اینها میرن داخل همون شال رو سرشون نگه میدارن یا نه
باید خوشحال باشیم که زنانی که حجم... و... و... بیرون انداختن و هزار قلم آرایش کردند براحتی بروند و بیایند بگوییم بح بح شال به سر دارند؟؟
این ها شو هستند برای خر کردن جماعت مذهبی که بگویند ما داریم برای حجاب فعالیت قانونی میکنیم دانسته یا ندانسته (که میگیم ان شاء الله گربست) دارید گند میزنید به جامعه با این قوانین عجیب و غریبتان
قانون تا زمانی که بازدارنده نباشد تا زمانی که سفت و سخت نباشد تاثیرش بالعکس است کم کم میترسم ابواب حدود و تعزیرات هم در حوزه های علمیه حذف شود.