eitaa logo
کانال "عاشقان و خادمین اهل بیت علیه السلام
116 دنبال‌کننده
19هزار عکس
6.6هزار ویدیو
149 فایل
کپی فقط با صلوات برای سلامتی و ظهور امام زمان عج ارتباط با ادمین: @GAFKTH
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5767188188493777453.mp3
5.01M
▪️وحیِ خداوند به حضرت مسیح ، درمورد حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها. ▪️ویژگی‌های متمایز کننده‌ و خاصِ حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها . ویژه وفات حضرت خدیجه کبری سلام‌الله علیها 💫 عاشقان اهل بیت علیه السلام
♦️ زیر گذر تاریخ 🔸از غزوه تبوک تا فتح اندلس ✍️ عاطفه میر افضل ❌ ماه مبارک رمضان از ماه های ویژه و بسیار متفاوت قمری است که طی سالیان سال اتفاقات تاریخی خاصی هم آن را ممتاز کرده؛ وجود شب های قدر در این ماه، شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و تولد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها و وفات جناب ابوطالب علیه السلام، از مواردی است که به خاطر شهرتشان اکثرمان با آن آشناییم. اما در این مجال به واقعه دیگری که طبق اسناد تاریخی در ماه مبارک رمضان رخ داده می‌پردازیم... ❌ در رمضان سنه ۹۲ فتح اندلس به دست مسلمین به رهبری طارق بن زیاد صورت گرفت و خداوند او را بر «ملک لذریق» به پیروزی رسانید. مسلمانان عرب و بربرهای شمال آفریقا در سال ۹۲ هجری تحت فرماندهی سردار نامی طارق بن زیاد که خود از قوم سلحشور بربر و یکی از افسران لایق موسی بن نضیر فرمانروای آفریقا بود با ۱۲ هزار سپاهی از تنگه میان مراکش، و اسپانیا، (که امروز به نام این سردار نامی جبل الطارق نامیده شده) گذشت، و در اندک زمانی سراسر اسپانیا که شامل کشور پرتقال کنونی هم بود فتح کرد. گوستاولوبون مینویسد: این فتح با نهایت سرعت انجام گرفت، تمام شهرهای بزرگ دروازه ها را به روی این سپاه گشودند، و مانند قرطبه، مالقه، غرناطه، طلیطله، و شهرهایی دیگر بدون مزاحمت فتح شد و به تصرف مسلمین درآمد و در طلیطله که پایتخت مسیحیان بود، بیست و پنج تاج از سلاطین «گت» به دست مسلمانان افتاد.
♦️ روزگار به کسی ضمانت‌نامه نداده است! ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی ❌ خداوند پسر حضرت نوح علیه السلام را قرار داد که یک جهت آن این که پسر پیغمبر خدا باشی و در بیت‌الوحی هم زندگی کنی، اما این اختیار را داری که هدایت را نپذیری، این دنیا دار اختیار است... و آسیه باشی و همسر فرعون، اما می‌توانی خدا را عبادت کنی و «انک بیت فی الجنه» از خدا طلب کنی. این‌ها برای ما است که بدانیم روزگار به کسی ضمانت‌نامه نداده است.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ♦️ شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان ❌ آیت‌الله مجتهدی تهرانی «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ» خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار بده که متوکل باشم و بر تو توکل کنم و چشمم به دست دیگری نباشد. ♦️«وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ» خدایا من رستگار باشم و نه شقی، اگر رستگار باشم در روز قیامت اهل بهشت می‌شوم. ♦️«وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ» خدایا من را از مقربان درگاهت قرار بده، اینکه آدم مقرب درگاه الهی باشد خوب است نه اینکه خدا عقب بزند او را گاهی خدا غضب می‌کند و بندگان باید حواسشان را جمع کنند. ♦️«بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ» که در پایان دعا آمده است، یعنی به حق احسانت ای کسی که نهایت طالبین تویی، یعنی از هر جا که آدم نا امید می‌شود پیش خدا می‌رود. وی در پایان با بیان حدیثی می‌گوید: هر جا که می‌خواهی بدانی دعایت مستجاب شده است، به دلت نگاه کن، ببین اگر ناامید از همه جا هستی، بدان که آن دعا مستجاب شده است. خدا خودش می‌فرماید:‌ به عزت و جلال خودم قسم که قطع می‌کنم امید کسی را که به غیر از من امید دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🍀 دعای روز دهم ماه مبارک رمضان «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ» خدایا قرارم ده در این ماه از توکل‌کنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت ای هدف نهایی جویندگان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم 🏴بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🖤 همسفر روزهای سخت ◾️ «جناب خدیجه الکبری سلام‌ الله‌ علیها حقیقتاً مظلوم است، به‌خاطر اینکه شرف همسرى حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله پیغمبر در مورد ایشان داراى یک ارزش مضاعف است، دیگران مشرّف به شَرف همسرى پیغمبر شدند لکن این رنج‌هایى را که پیغمبر در عمده‌ دوران رسالت به آنها مبتلا بودند ندیدند. ده سال در مدینه بود، خب عزّت بود، احترام بود، و زندگىِ راحت بود نسبت به آن دوره، جناب خدیجه سلام‌ الله‌ علیها دوران رنج پیغمبر را، دوران سختى‌هاى پیغمبر را تحمّل کردند و دیدند. اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر که اوّلین کسى که ایمان آورد حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و حضرت خدیجه بودند... یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایى است، عبور کردن و صرف‌ نظر کردن از عقایدى که انسان سال‌هاى متمادى با آنها زندگى کرده آسان نیست، براى ما پیش نیامده یک چنین چیزى تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید، تا پیغمبر را دید، با آن حال با آن حالت معروف و مذکور در کتاب‌ها که از غار حرا برگشته بود فهمید که یک حادثه‌ مهم اتفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد. بعد پاى این ایمان ایستاد، حالا شما ثروت را می‌فرمایید، این یک کلمه‌ به زبان آسان است، کارى است که خب، کسانى که پول دارند می‌توانند بالاخره یک پولى هم مصرف کنند، خرج کنند اما اینکه انسان از همه‌ زندگى راحت خارج بشود یعنى همه‌ پولش را مصرف کند، همه‌ ثروتش را صرف کند یک کار یک‌ذره و دوذره نیست، درباره‌ حضرت امام حسن مجتبى سلام‌ الله ‌علیه مثلاً می‌گویند که ایشان چندبار از مال خودشان خارج شدند یا چند‌بار از نصف مالشان خارج شدند، این جزو بزرگ‌ترین امتیازات است. این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه‌ اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختى‌ها و آن مشکلات طاقت‌فرسا شد که یکى‌اش همین مسئله‌ شِعب ابى‌طالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختى‌هایى‌که این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت. خب قرآن درباره‌ کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق می‌کنند می‌گوید «یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل»؛این «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است، یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگى‌اى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد، در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند، هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است، اینها مغفولٌ عنه مانده؛ حضرت، مظلومه است، این بزرگوار واقعاً مظلومه است. تعبیر کردند جناب آقاى اعرافى گفتند غریب؛ واقعاً همین‌جور است، جناب حضرت خدیجه‌ سلام‌ الله‌ علیها غریب است. حالا شما می‌گویید مادر یازده امام، اما در واقع مادر دوازده امام، چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى 🌐 بیانات رهبر معظم انقلاب در بزرگداشت حضرت خدیجه‌ الکبری سلام ‌الله‌ علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔵 به وجود آمدن یازده نسل از حضرت خدیجه الکبری سلام الله علیها ✍️ آیت الله فاطمی نیا ❌ اما حضرت خدیجه‌ الکبری سلام الله علیها از زنان اول کسی بود که ایمان آورد. ثروت بسیار بزرگی داشت، تمام این‌ها را در راه اعلای کلمه‌‌ خدا داد. چقدر زحمت کشید، چقدر این خانم لیاقت داشت، لیاقت او از عقول ما خارج است، آن‌قدر لیاقت که از نسل او یازده امام به وجود بیاید. ما از اسرار خدا خبر نداریم، خود او می‌داند. خدیجه‌ الکبری مادر امامان، مادر صدیقه‌ الکبری است. چه دختری، چه دامادی، چه فرزندانی، چه نسلی، چقدر این خانم بابرکت بود. همیشه به یاد آن‌ها باشید، درود و تحیات برای آن‌ها بفرستید، نمک‌شناسی کنید. چقدر آن‌ها بزرگ بودند. پیغمبر اکرم سال وفات این دو بزرگوار را حضرت ابوطالب علیه السلام و حضرت خدیجه الکبری سلام الله علیها را عام الحزن گذاشت یعنی سال غصّه، سال اندوه. مدام حضرت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله در خانه می‌نشست، کمتر بیرون می‌رفت. وقتی ابوطالب از دنیا رفت، جنازه‌ او را می‌بردند پیغمبر اکرم جلوی جنازه حرکت می‌کرد، می‌گفت: عمو جان خدا جزای خیر به شما دهد که صله‌ رحم فراوانی کردی، عنایات زیادی کردی، به دین خدا کمک کردی و امّا جناب خدیجه ام المؤمنین سلام الله علیها در مکه، منطقه‌ای به نام حجون است که در آن‌جا پیغمبر اکرم حضرت خدیجه را با دست خود در قبر گذاشت. این چه سعادت بزرگی است که سید انبیاء، آقای پیامبران یک نفر را با دست خود در قبر بگذارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسرار روزه _9.mp3
9.54M
۹ 💢 حفظ تعادل بر صراط مستقیم، یعنی؛ حفظ تعادل میان بخش حیوانی و انسانی! ☜کسی که مراقب است طغیان بخش حیوانی، راهِ تنفسِ بخش انسانی‌اش را مسدود نکند؛ درحقیقت از تعادل خود بر صراط، مراقبت نموده است. ※ روزه، ابزار بسیار قدرتمندی در برقراری این تعادل، و عدم سقوط انسان در جهنم است. 🎤
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🍀 شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان می‌گوید: «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِحْسانَ» خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. خدایا کاری کن که کار خوب انجام دهیم. یا به درهمی، یا به قدمی و یا به زبانی آدم باید از انجام کارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاکاری نکنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند. 🔸 بهترین خوبی‌ها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. بعضی‌ها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمی‌کنند و به اشخاص دیگر کمک می‌کنند. مرحوم آقای بروجردی احتیاط می‌کرد و می‌فرمود که اگر در شهرتان مستحق است، اشکال دارد کمک خود را به شهرهای دیگر بفرستید. برخی مراجع نیز معتقد بودند که فطریه را باید به مستحقان همان شهر پرداخت کرد. 🔸 حدیث داریم که «بهترین شما کسی است که غذا درست کند و به در خانه‌ها ببرد»، خوب است که به یاد مردگان خود غذایی درست کنید و شب‌های جمعه آن را پخش کنید. 🔸 روایت داریم که روح مردگان مؤمنین شب‌های جمعه به در خانه فرزندان خود می‌آیند و طلب روزی می‌کنند. در گذشته در خیر اموات، نذری‌های زیادی داده می‌شد؛ اما الان این‌گونه نیست و به همین علت است که روح پدران ما از ما راضی نیستند و امورات زندگی‌مان به خوبی نمی‌گذرد. 🔸 هیچگاه خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگویید که هنوز بد هستید. حضرت امام سجاد علیه السلام با آنکه معصوم است در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرماید؛ خدایا آیا بین بندگان کسی از من بدتر وجود دارد؟ 🔸 «وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ» خدایا کاری کن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا می‌شود کسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد می‌شود. معصومین علیهماالسلام به این دلیل گناه نمی‌کنند که معصیت در نظر آنها زشت است. 🔸 «وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ» می‌گوید: خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. جهنم مصیبت‌های بسیاری دارد و إن شاء‌الله هر کسی با ولای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و ولای اهل بیت از دنیا برود، جهنم نمی‌رود. حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرمود: «ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما دستگیری و شفاعت می‌کنیم.» آیات شفاعت موجود در قرآن مربوط به کسانی است که با ایمان از دنیا می‌روند، در قرآن دو نوع آیه درباره شفاعت داریم. به اذن خدا برخی که ایمان دارند، شفاعت می‌شوند؛ اما آنها که بی‌ایمان هستند شامل شفاعت نمی‌شوند. 🔸 «بِعَوْنِکَ» یعنی به کمک تو ای خدا. تا خدا ما را کمک نکند، نمی‌توانیم به محتویات این دعا دست پیدا کنیم. البته باید عمل هم بکنیم. اگر یک گام به سمت خدا بردارید، خدا چند گام به سمت شما حرکت می‌کند. برای این کار با خدا ارتباط بگیرید. با حضور در مساجد و زیارتگاه‌ها با خدا ارتباط بگیرید. 🔸 «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» یعنی اینکه هر کس پناه و فریادرس می‌خواهد، خدایا تو پناهش می‌دهی و با این عبارت از خدا می‌خواهیم که دعای ما را مستجاب کند.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوش‌دار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔵 فلسفه روزه از منظر قرآن 🔻قرآن در باب روزه مى‏ فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ( بقره/ ۱۸۳)‏ اى مردم با ايمان، براى شما روزه واجب شده است همچنان كه براى پيشينيان شما واجب شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏‌كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: ‏ براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ تسلط بر نفس. 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏‌هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم، و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، 🔸اين علامت قبولى روزه ماست. 🔵 معیار قبولی روزه چیست؟ 🔻...اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و بهره ما از ماه رمضان‏- آن‏طور كه حضرت پيامبر اكرم صلوات الله علیه و آله فرمود كه بعضى از مردم نصیبشان از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است- فقط اين بوده كه يک ماه گرسنگی‌هايى و يک تشنگی‌هايى كشيديم (اغلب هم از بس كه سحر و افطار مى‏‌خوريم تشنه و گرسنه هم نمى‏‌شويم ولى لااقل بدحال مى‏‌شويم)، يک بدحالى پيدا كرديم 🔻و در نتيجه اين بدحالى قدرت ما بر كار كردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟! (آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان‏ قدرت درس خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)، ❌ اين علامت قبول نشدن روزه ماست؛ 🔻در صورتى كه اگر انسان در ماه رمضان‏ روزه گير واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد و همين‏طور كه گفته شده است سه وعده غذا را تبديل به دو وعده كند، يعنى قبلًا يک صبحانه و يک ناهار و يک شام مى‏‌خورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يک صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند بلكه يک غذاى متعارف بخورد، بعد احساس مى‏‌كند كه هم نيروى بدنى‌اش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحى‏‌اش بر كار خير و براى تسلط بر نفس. اين حداقل عبادت است. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏لد ۲۳، صفحه: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی