eitaa logo
کانال "عاشقان و خادمین اهل بیت علیه السلام
116 دنبال‌کننده
19هزار عکس
6.6هزار ویدیو
149 فایل
کپی فقط با صلوات برای سلامتی و ظهور امام زمان عج ارتباط با ادمین: @GAFKTH
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسرار روزه _9.mp3
9.54M
۹ 💢 حفظ تعادل بر صراط مستقیم، یعنی؛ حفظ تعادل میان بخش حیوانی و انسانی! ☜کسی که مراقب است طغیان بخش حیوانی، راهِ تنفسِ بخش انسانی‌اش را مسدود نکند؛ درحقیقت از تعادل خود بر صراط، مراقبت نموده است. ※ روزه، ابزار بسیار قدرتمندی در برقراری این تعادل، و عدم سقوط انسان در جهنم است. 🎤
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🍀 شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان می‌گوید: «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِحْسانَ» خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. خدایا کاری کن که کار خوب انجام دهیم. یا به درهمی، یا به قدمی و یا به زبانی آدم باید از انجام کارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاکاری نکنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند. 🔸 بهترین خوبی‌ها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. بعضی‌ها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمی‌کنند و به اشخاص دیگر کمک می‌کنند. مرحوم آقای بروجردی احتیاط می‌کرد و می‌فرمود که اگر در شهرتان مستحق است، اشکال دارد کمک خود را به شهرهای دیگر بفرستید. برخی مراجع نیز معتقد بودند که فطریه را باید به مستحقان همان شهر پرداخت کرد. 🔸 حدیث داریم که «بهترین شما کسی است که غذا درست کند و به در خانه‌ها ببرد»، خوب است که به یاد مردگان خود غذایی درست کنید و شب‌های جمعه آن را پخش کنید. 🔸 روایت داریم که روح مردگان مؤمنین شب‌های جمعه به در خانه فرزندان خود می‌آیند و طلب روزی می‌کنند. در گذشته در خیر اموات، نذری‌های زیادی داده می‌شد؛ اما الان این‌گونه نیست و به همین علت است که روح پدران ما از ما راضی نیستند و امورات زندگی‌مان به خوبی نمی‌گذرد. 🔸 هیچگاه خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگویید که هنوز بد هستید. حضرت امام سجاد علیه السلام با آنکه معصوم است در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرماید؛ خدایا آیا بین بندگان کسی از من بدتر وجود دارد؟ 🔸 «وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ» خدایا کاری کن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا می‌شود کسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد می‌شود. معصومین علیهماالسلام به این دلیل گناه نمی‌کنند که معصیت در نظر آنها زشت است. 🔸 «وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ» می‌گوید: خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. جهنم مصیبت‌های بسیاری دارد و إن شاء‌الله هر کسی با ولای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و ولای اهل بیت از دنیا برود، جهنم نمی‌رود. حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرمود: «ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما دستگیری و شفاعت می‌کنیم.» آیات شفاعت موجود در قرآن مربوط به کسانی است که با ایمان از دنیا می‌روند، در قرآن دو نوع آیه درباره شفاعت داریم. به اذن خدا برخی که ایمان دارند، شفاعت می‌شوند؛ اما آنها که بی‌ایمان هستند شامل شفاعت نمی‌شوند. 🔸 «بِعَوْنِکَ» یعنی به کمک تو ای خدا. تا خدا ما را کمک نکند، نمی‌توانیم به محتویات این دعا دست پیدا کنیم. البته باید عمل هم بکنیم. اگر یک گام به سمت خدا بردارید، خدا چند گام به سمت شما حرکت می‌کند. برای این کار با خدا ارتباط بگیرید. با حضور در مساجد و زیارتگاه‌ها با خدا ارتباط بگیرید. 🔸 «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» یعنی اینکه هر کس پناه و فریادرس می‌خواهد، خدایا تو پناهش می‌دهی و با این عبارت از خدا می‌خواهیم که دعای ما را مستجاب کند.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوش‌دار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔵 فلسفه روزه از منظر قرآن 🔻قرآن در باب روزه مى‏ فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ( بقره/ ۱۸۳)‏ اى مردم با ايمان، براى شما روزه واجب شده است همچنان كه براى پيشينيان شما واجب شده بود، 🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مى‏‌كند: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: ‏ براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى‏ تسلط بر نفس. 🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزه‏‌هاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان‏ در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان‏ مسلّط هستيم، بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم، بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم، بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم، و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى‏ توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم، 🔸اين علامت قبولى روزه ماست. 🔵 معیار قبولی روزه چیست؟ 🔻...اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و بهره ما از ماه رمضان‏- آن‏طور كه حضرت پيامبر اكرم صلوات الله علیه و آله فرمود كه بعضى از مردم نصیبشان از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است- فقط اين بوده كه يک ماه گرسنگی‌هايى و يک تشنگی‌هايى كشيديم (اغلب هم از بس كه سحر و افطار مى‏‌خوريم تشنه و گرسنه هم نمى‏‌شويم ولى لااقل بدحال مى‏‌شويم)، يک بدحالى پيدا كرديم 🔻و در نتيجه اين بدحالى قدرت ما بر كار كردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟! (آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان‏ قدرت درس خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)، ❌ اين علامت قبول نشدن روزه ماست؛ 🔻در صورتى كه اگر انسان در ماه رمضان‏ روزه گير واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد و همين‏طور كه گفته شده است سه وعده غذا را تبديل به دو وعده كند، يعنى قبلًا يک صبحانه و يک ناهار و يک شام مى‏‌خورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يک صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند بلكه يک غذاى متعارف بخورد، بعد احساس مى‏‌كند كه هم نيروى بدنى‌اش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحى‏‌اش بر كار خير و براى تسلط بر نفس. اين حداقل عبادت است. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، ج‏لد ۲۳، صفحه: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی
اسرار روزه _10.mp3
10.28M
۱۰ 💢 از میان دونفر، با سطح هوشی و تلاشِ برابر، کسی در کسب کمالات انسانی، موفق‌تر و جلوتر است که ؛ در کنترل پرخوری، و تحمل کم خوری و گرسنگی، موفق‌تر است. مکانیسم این تفاوت چگونه است؟ 🎤
عفت.mp3
2.94M
💠اولین درجه ی عفت 🔹شدنی است و کسانی که سختی اش رو تحمل کردند، شیرینی و لذت عبادات رو چشیدند! 🔹اگر عفت نداشته باشیم، آهسته آهسته اتفاقاتی در ما میفتد... [استاد عالی ] عاشقان اهل بیت علیه السلام
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ⁉️ معیار قرار دادن اکثریت، علل اصلی خطاها و انحرافات فکری بشر از منظر قرآن 🔽 حضرت امام موسی کاظم عليه السلام مى‌فرمايد: قرآن، كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مى‌‏فرمايد: «و إن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله إن يتبعون إلا الظن و إن هم إلا يخرصون» (انعام/ ۱۱۶) اگر از اكثر مردم پيروى كنى تو را گمراه مى‏ كنند، چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏ند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‏ شود دنبالش مى ‏روند. چون اكثر اين‏جور هستند، پس به اكثر اعتماد نكن. ⏹ اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد نه اکثریت 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى؛ ج‏لد ۲۲؛ صفحه ۸۶۷ - ۸۶۶ - با تلخیص و ویرایش جزیی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🔴 شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ❌ در این دعا صفات حسنه‌اى که اسباب زیور و زینت‌انسان مى‌شود و عیب و نقص‌هاى انسان را پنهان‌مى‌کند، از خدا خواسته شده است. خواسته اول این است‌ که مى‌فرماید: خدایا! مرا به دو خصلت ستر و عفاف‌ زینت و آرایش بده. «ستر» به معناى پرده، سایه‌بان، پناهگاه و هر چیزى که انسان را حفظ کند، آمده است. «عفاف» همان معناى عفت را دارد. «عفت» یعنى این که‌آدم زیر بار معصیت یا کار ناشایست نرود و کار زشت وناروا انجام ندهد. ♦️ حضرت امیرالمؤمنین امام على بن ابیطالب سلام‌الله علیه مى‌فرماید: «زینه الفقر العفه» یعنى، آدمى که فقیر است ‌اگر عفت داشته باشد، این عفت چنان فقر را آرایش‌مى‌دهد که فقر او بسیار زیباتر از غناى دیگران‌خواهد بود. خدایا! در این‌ روز ستر و پوشش بر ما قرار بده و ما را به صفت حیا و شرم متصف بفرما و ما را به عفت نفس و خود نگاهدارى‌از کار زشت موفق بدار. ♦️ در ادامه این دعا مى‌گوییم:«واسترنى فیه بلباس القنوع و الکفاف»، «قنوع» به معناى‌قناعت است. قناعت، یعنى این که انسان به هر چیزى که خدا به اوداده است راضى باشد و به آن اکتفا کند و افزون‌طلبى‌نداشته باشد. اگر به همان مقدارى که امرت مى‌گذرد، اکتفا کنى و از خدا راضى باشى که این را به تو داده است،قناعت پیشه کرده‌اى. گاهى قناعت را بد معنى مى‌کنیم.قناعت را به کم خوردن، خانه بد داشتن، زندگى تنگ‌ داشتن و از قبیل این‌ها معنا مى‌کنیم که چنین معنایى‌صحیح نیست. بلکه معناى قناعت همان گونه که گفته‌شده این است که انسان به داده‌هاى خداوند راضى‌باشد؛ حالا اگر خانه او کوچک است به همان خانه کوچک‌ اکتفا کند؛ اگر لباس او متوسط است به همان اندازه بسنده‌ بکند؛ خلاصه طمع نداشته باشد. طمع مقابل قناعت‌است. چنان چه فردى همواره افزون‌طلب باشد و وضع‌ زندگى‌اش را توسعه بدهد یا خیال مى‌کند که کمبودى درزندگى‌اش هست، ناراحت بشود که چرا زندگى‌ام اینطور است؟ این نقطه مقابل قناعت است. «کفاف» در این قسمت از دعا درخواست مى‌کند که: خدایا! مرا لباس قناعت و لباس کفاف بپوشان ♦️ دیگر خواسته‌اش هم‌ این است: «واحملنى فیه على‌العدل والانصاف» عدل وانصاف قریب به یکدیگرند. 🔸معناى عدل و اقسام آن عدل یعنى، کارِ بجا کردن و این که انسان حد وسط کارها را انجام بدهد؛ نه در کارش افراط داشته باشد و نه ‌تفریط. خلاصه این که حقّ هر کارى را به طور شایسته‌ ادا بکند و در حد اعتدال زندگى بکند. این معناى عدل‌است. حالا این عدل (همچون احسان که معناى آن راقبلاً گفتیم) داراى دو جنبه است: یک وقت عدل به خود انسان است؛ یعنى، همه کارهاى شخصى فرد بر میزان‌ عدل است، مثلاً خدا را عبادت مى‌کند. عبادت خدا عدل‌است، چون حق خدا این است که عبادتش بکنى. یا فرض کنید که انسان وقار داشته باشد و متواضع باشد؛ این‌ها از عدل است، زیرا انسان مأمور به داشتن وقار و تواضع است. اما گاهى این عدل به غیر است. عدل به‌ غیر، یعنى با جامعه و افراد آن با عدالت رفتار بکند، به‌ گونه‌اى که حقّىِ را که افراد جامعه شایستگى آن را دارند، به ایشان بدهد، نه این که حقى از آن‌ها پایمال و ضایع‌نکند. بلکه هر چه حق جامعه هست و هر چه را حق فرد است، به خوبى ادا نماید. 🔸 انصاف به معنى نصف و نیم کردن است. انصاف‌ بدهد یعنى، واقعاً هر مقدارى که باید به او بدهد. همان ‌سهم و نصیبش را به او بدهد، نه کم‌تر و نه بیش‌تر. دراین باره قرآن کریم مى‌فرماید: «ان‌الله یأمر بالعدل و الاحسان» (نحل/۹۰) یعنى: به درستى‌که خداوند امر مى‌کند به عدالت داشتن و نیکوکارى. از این رو، در این جا مى‌گوییم خدایا! مرا وادار کن بر این‌ که به عدالت و انصاف زندگى و رفتار بکنم ♦️ «وامنى فیه‌ من کل ما اخاف» و مرا ایمن قرار بده، از هر چیزى که‌مى‌ترسم. 🔸 ترس‌هاى مطلوب انسان از بسیارى چیزها مى‌ترسد، ولى شایسته است‌انسان از این بترسد که نقصى به ایمانش وارد بیاید. ترس از دیگران و ترس از امور دنیوى مذموم است؛ ترس از این که فقیر یا مریض بشوم یا این که دشمن بر ضد من کار بکند، این‌ها ترس‌هایى است که مذموم ‌است. انسان به هیچ وجه نباید از این چیزها بترسد. بلکه‌ باید تنها از خدا بترسد و از هیچ چیز دیگر نترسد. «کل‌ما اخاف» هم که این جا مى‌گوییم مقصود آن مواردى‌است که انسان بترسد ایمانش از دست برود، انسان ‌بترسد که در معصیت واقع بشود یا بترسد که عاقبت بخیر نشود. چنین خوف‌هایى مطلوب است. با این همه، مى‌فرماید که: خدایا! از هر چیزى که از آن مى‌ترسم مرا ایمن بدار و اطمینان خاطر به من عطا کن. ♦️ در آخرین بند این دعا به وصف عصمت و نگاهدارى خدا چنگ مى‌زند و مى‌گوید: خدایا، به حق‌ این نگاهدارى که تو بر خود فرض کرده‌اى که بندگانت‌ را نگاه‌ بدارى، پس آن‌هایى که از تو مى‌ترسند، تو آن‌ها را نگاهدارى کن.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🍀 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان «اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین» خداوندا مرا در این روز به زیور پوشش و پاکدامنى، آراى و در این روز به جامه قناعت و کفایت بپوشان، و مرا در این روز به سوى عدل و دادگرى سوق ده و از هرچه بیم آن دارم نگهدارى و حفاظتم ده، به حقْ حفظ و نگهداریت اى نگهدارنده بیمناکان.
📚 مسافرت در ماه رمضان 💠 سوال: اگر کسی در صبح ماه مبارک رمضان به مسافرت برود و پیش از مجددا به و یا جایی که اقامت_ده_روز دارد برسد، حکم روزه اش چگونه است؟ ✅ جواب: اگر مبطلی انجام نداده باشد، لازم است نماید و آن روز صحیح می باشد.
📚 خون دماغ شدن هنگام روزه داری 💠 سوال: شخصی هنگام روزه شده و تلاش کرده است که خون به حلقش فرو نرود اما از روی بی احتیاطی خون وارد حلق شد، آیا او باطل شده است؟ ✅ جواب: اگر قصد فرو بردن را نداشته و بی اختیار وارد حلق شده است، روزه صحیح است. 🆔
مضمضه کردن روزه دار 📚سوال: اگر فردی در حال (برای شستشوی دهان یا مضمضه* قبل از وضو و یا خنک کردن دهان و با اعتماد به اینکه آب فرو نمی رود) عمداً آب وارد دهان خود کند ، اما بی‌اختیار آب فرو رود آیا روزه باطل است و باید آن را قضا نماید؟ 💠 جواب: اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به اینکه آب از حلق فرو نمی رود، کند و آب بی‌اختیار فرو رود، درصورتی که این کار برای وضویِ نماز ِواجب باشد، روزه‌ صحیح است ولی اگر برای وضویِ نماز غیر واجب باشد و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن باشد و آب بي اختيار فرو رود، بنابر احتياط واجب روزه باطل است و بايد قضاي آن روز را بگیرد. * گرداندن آب در دهان هنگام وضو مستحب است. 🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠چرا این همه کار ثواب انجام میدیم، هیچ تغییری نمیکنیم؟ + بالاترین عمل در ماه رمضان [استاد عالی ]
از امشب دعای مجیر رو بخونین که در ایام البیض یعنی 13 و 14 و 15 ماه مبارک رمضان تأکید فراوانی شده. و فرمودند گناهانش بخشیده شود اگرچه به اندازه قطرات باران وریگ بیابان باشد (که این نشان دهنده ی لطف بیکران خداوند است) التماس دعای فرج [استاد عالی ] ┄┅═✧❁🌹یازهرا🌹❁✧═┅┄
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ♦️ شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان 🔸روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان از دعای مجیر غفلت نکنیم؛ مضامین دعای مجیر انسان را به کمال می رساند؛ فکر نکنیم که دعا خواندن فقط برای ثواب است؛ دعا برای کمال انسان است ♦️اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ خدایا مرا از کثافات پاک کن؛ منظور از کثافات؛ چرک گناه و معصیت است؛ انسان اگر اهل معصیت بود بوی بد می گیرد؛ انسان مومن خوش بو هست. جناب اویس قرنی وقتی به ملاقات رسول الله آمده بود فضای منزل رسول خدا را معطر کرده بود. و این بخاطر ایمان او بود؛ ماه رمضان ماه شستشوی از گناهان و بدی هاست. 🔸حکایت: مرحوم شیخ علی اکبر برهان؛ استاد من حدود ۶۰ سال پیش بر روی منبر می‌گفتند: در سابق که آب حوض ها را می‌کشیدند؛ چند روز بعد؛ آنها را پر از آب می‌کردند و علت آن این بود که بوی تعفن حوض از بین برود. الان حال من و شما هم همینطور هست در طول سال انواع غذا های حرام و شبهه ناک خورده ایم؛ الان غذای پاک واقعی کم پیدا می‌شود؛ ما در زمانی به دنیا آمده ایم که همه چیز شبهه ناک است. ماه رمضان برای شستشوی باطنی است و باید غذای حلال بخوریم تا دعا های ما مستجاب شود. «دنس و اقذار» یعنی کثافات و پلیدی گناه؛ چون گناه آدم را کثیف می کند 🔸وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کائِنَاتِ الْأَقْدَارِ خدایا مرا بر قضاء و قدرت راضی بفرما؛ ممکن است مقدر باشد کسی نزدیکانش را از دست بدهد؛ یا همسایه بد نصیب او شود.... و این مسائل برای انسان دشوار است لذا از خدا درخواست می کنیم که خدایا مرا بر تقدیر خودت صابر قرار بده. « کائنات الاقدار » یعنی قضاء و قدر حتمی الهی هر کسی در لوح محفوظ قضاء و قدری دارد و نمی داند که صلاح او در آن امر است یکی از اساتیدم می گفتند: اگر یک روز گفتی که من غصه ای ندارم بدان که اجلت نزدیک است؛ اگر می گویی دخترانم ازدواج کرد ه اند و پسرانم همسر اختیار کرده اند و بدهکاری اصلا ندارم و....من اصلا غصه ای ندارم بدان که امروز؛ فردا می میری و دنیا طوری هست که هر کسی باید یک ناراحتی داشته باشد 🔸وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی خدایا من را موفق به تقوی کن و تقوی به معنی این هست که اگر کسی از اعمال ما با خبر شود طوری زندگی کرده باشیم که ناراحت نشویم. و اصلا فلسفه روزه هم تقوی است «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ» این یک ماه؛ اوقات تمرین تقوی است. 🔸وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ این مورد هم دعای مهمی هست؛ صحبت الابرار یعنی خدایا مرا با خوبان همنشین کن 🔸بِعَوْنِک یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکین خدایا به کمک و یاری خودت این چهار دعای من را مستجاب کن ای کسی که روشنی چشم فقراء هستی.