هدایت شده از منتظر
❌❌ دم از قرآن زدن و عمل نکردن به آن، عیب بزرگ امت اسلامی ❌❌
⬅️ حمد و شکر میکنیم، خدای متعال را که به ما توفیق انس با قرآن را داد.
💡اگر ملتی بتواند از طریق انس با قرآن، خود را در فضای قرآنی قرار دهد، در فضای معرفتی قرآن قرار دهد، خواهد توانست مشکلات خود را برطرف کند.
🔴 مشکل بزرگ مسلمانان دنیا #دوری_از_قرآن است؛ علاج هم برگشت به قرآن است.
🔸قرآن فقط برای تلاوت کردن در کنج و زوایا نیست؛
▪قرآن برای عمل است؛
▪قرآن برای شناخت و معرفت است؛
▪قرآن برای این است که جامعه اسلامی تکلیف خود را بفهمد؛
▪وظیفه خود را بفهمد؛
▪از حیرت نجات پیدا کند؛
▪از ظلمات نجات پیدا کند.
◀️ جلسه قرآن، تلاوت قرآن و صوت قرآن مقدمه برای فهم مفاهیم قرآنی است.
🔹عیب بزرگ کار ما مسلمان ها، ما امت اسلامی این جاست که دم از قرآن میزنیم، اما به قرآن عمل نمی کنیم؛ دم از محبت خدا می زنیم، اما از دین خدا پیروی نمی کنیم.
💡«قل إن کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم اللّه» آل عمران/۳۱
🔸اگر کسی خدا را دوست می دارد، دلیل صدق او تبعیت از پیغمبر -صلی الله علیه و آله- است؛ تبعیت از قرآن است.
۱۳۷۹/۸/۹
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
هدایت شده از بانک مقاله
🎉مژده🎉 🎉مژده🎉
👈 پیرو درخواست مخاطبان و برنامه های تبلیغی مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت،
🎧🎧🎧 به لطف خدای متعال طی چند روز آتی اقدام به انتشار صوت مباحث مورد طرح، تحت عنوان « #انقلاب_علمی » نموده و به مرور فعالیت های خود را در این زمینه گسترش خواهیم داد.
📢 منتظر باشید ...
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت "
🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از پزشکیِ قرآن "مصطفی جمالی"
⚫️ تعریف #ابن_سینا از علم طب :
" ان الطب علم یتعرف منه احوال بدن الانسان من جهة ما یصح و یزول عنه الصحة "
#قانون ، جلد 1 ، ص 21
" طب علمی است که بوسیله آن حالات بدن انسان از جهت صحت و مرض شناخته می شود . "
✅ اما .....👇👇👇👇
#علم_طب درباره بدن و روح سخن میگوید . در واقع اینها دو چیز نیستند .
تعبیر دقیق تر آن است که بگوییم " #بدنِ_روح_دار " .
اگر این دو را باهم مرتبط دانستیم ، قرآن کتاب پزشکی خواهد بود ، البته به شرط آنکه زبان پزشکیِ علمی آن را استخراج کنیم .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
🔆 مبانی #حضرت_امام رحمه الله علیه در استنباط #ادبیات_عرب :
1 _ #تبادر : ایشان در اثبات معنای #اسم_جنس_نکره می فرمایند :
" الظاهر انها دالة بحكم التبادر علی الطبیعیة اللامعينة ای المتقیده بالوحده بالحمل الشایع لکن بتعدد الدال فالمدخول یدل علی الطبیعیه و التنوین علی الوحده "
#تهذیب_الاصول ، ج2 ، ص 71
" متبادر از کلماتی چون ( رجلٌ ) آن است که دلالت بر معنای ( یک مرد ) دارد .
تنوین دلالت بر وحدت و مدخول آن دلالت بر طبیعت می نماید .
بنابراین ایشان از تبادر استفاده کرده اند . "
🔅 دلیل تبادر اختصاص به معنای تنوین و مدخول آن ندارد ، بلکه در تمام مسائل ادبیات ( صرف . نحو ، بلاغت و لغت ) جاری می شود .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
🔆 مبانی #حضرت_امام رحمه الله علیه در استنباط #ادبیات_عرب : 1 _ #تبادر : ایشان در اثبات معنای #اسم_ج
❓ سؤال ❓
این مبنایِ #حضرت_امام رحمه الله علیه چه نقشی در ادبیات موجود دارد ⁉️
🗂 این مبنا قابلیت پایه ریزی ادبیات را دارد ، درحالی که در ادبیات موجود از آن استفاده نمی شود .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از فلسفه قرآنی "مصطفی جمالی"
🔴تعارض بین ادبیات و فلسفه از کجا نشأت می گیرد؟❓❓❓❗️
💡در ادبیات مکاتب مختلفی تا کنون وجود داشته است. اگر ادبیات را به معنای آنچه لغویین و صرفیین و نحویین گفته اند خلاصه کنیم، در این صورت موارد زیادی به تعارض بر می خوریم...
❇️این تعارض بین ادیبان و فیلسوفان هم مبنایی و روشی است و هم در مسایل و قواعد آن است...
🔸تعارض مبنایی در این است که فلسفه درباره وجود سخن می گوید اما ادیب درباره سماع که امری اعتباری است و در اختیار اهل لسان است. بنابراین مهمترین عامل تعارض نگاه اعتباری به ادبیات است...
⬅️قول صحیح آن است که روش شناسی ادبیات و فلسفه اگر به صورت صحیح تدوین شود با هم تعارض نخواهند داشت...
🔹در واقع ادیب و فیلسوف هر کدام بخشی از معانی را گفته اند و اصولا نباید با هم متعارض باشندو مواردی که وجود دارد به علت عدم تدوین نظام جامع در استنباط ادبیات است....
🔰 مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "فلسفه قرآن"
🆔 @philosophy_af
🔵 آیاتی از قرآن که دلالت بر #فطری بودن ادبیات دارد :
" الرحمن* خلق الانسان* علمه البیان*. "
🔷 این آیات دلالت دارد که علم ادبیات همزاد با خلقت انسان است.
🔹 " #بیان " یعنی ادراک معانی و خداوند این ویژگی را به انسان از همان ابتدای خلقتش داده است.
✔️ بنابراین #علم_صرف_و_نحو_و_بلاغت در ادبیات چون درباره معانی سخن می گوید ، درک آن معانی برای انسان ، فطری است.
🔴 درباره نفس الفاظ و #ساختارهای_ادبی نیز بحثی وجود دارد که نیاز به تفصیل دارد .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از پزشکیِ قرآن "مصطفی جمالی"
🌑 آیا قران درباره #مزاج های چهارگانه ( #دم_و_سودا_و_صفرا_و_بلغم ) سخن گفته است ❓⁉️
🔺 خیر . در قرآن الفاظ این مزاجها حتی یکبار هم به کار نرفته است.
🌗 سوال : در روایات چطور ❓⁉️
🔺در روایات عناویت این مزاجهای چهار گانه به کار رفته است.
🌖 سوال : چگونه باید بین روش #پزشکی_قرآن با روایات و #طب_سنتی جمع کرد؟
آیا #مزاج درست است یا خیر ؟ در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
🔸فقه؛
معنای مصطلح و مشهور، احکام خداوند متعال در ابواب شصت و چند گانه مشهور در لسان فقهاء مثل؛ صلاة، صوم، زكاة، خمس، حج، بيع، ارث و ...
🔻معنای قرآنی؛ احکام و برنامه های خداوند متعال در تمامی شؤون مورد نیاز بشر برای رسیدن به سعادت؛
🔹لازم به ذکر است از این نیاز های مذکور به تمدن اسلامی نیز تعبیر می شود. کما اینکه در لسان مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای نیز این واژه کلیدی را شنیده اید....
◀️نتیجه:
💡طبق معنای دوم قرآن که وسیله نجات امت است باید برنامه های خداوند در زمینه #پزشکی، #فیزیک، #شیمی، #شهر_سازی، #کشاورزی، #شناخت_جهان_آفرینش، #فلسفه، #جغرافیا، #مدیریت، #سیاست، #حقوق، #فیزیولوژی، #جامعه_شناسی، #روان_شناسی، #عرفان، #هنر و سایر مولفه هایی که نقش اساسی در هدایت و سعادت بشر دارند را ارائه کرده باشد...
❇️و عالم دین که به تعبیر قرآن «فقیه» است؛ «لیتفقّهوا فی الدّین» باید با کسب ابزار فهم قرآن برنامه های مذکور را استخراج کند ...
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت "
🆔 @adabiatfeghahat_ir
📚📚📚 معرفی کتاب #مکتب_ادبی_فقها ( #علامه_طباطبایی رحمه الله تعالی علیه) جلد ۵
🔺 این کتاب دیدگاه های #علامه_طباطبایی رحمه الله تعالی علیه در مسائل مختلف ادبی در کتاب #المیزان و دیگر کتب ایشان را جمع آوری و بررسی نموده است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
📚📚📚 معرفی کتاب #مکتب_ادبی_فقها ( #علامه_طباطبایی رحمه الله تعالی علیه) جلد ۵ 🔺 این کتاب دیدگاه ها
🔵 به عنوان نمونه: 👇👇👇
ایشان درباره معنای "أم منقطعه" می فرمایند:
«الخلاف فی أم المنقطعة معروفٌ و الحق إنّ أم، لإفادة التّردید و إنّ الدلالة علی معنی الإضراب من حیث انطباق معنی الإضراب علی المورد، لا أنها دلالةٌ وضعیةٌ».
#المیزان ج٢ ص١٥٨.
🔷 بنابراین "#أم" در نظر ایشان به معنای تردید است نه اضراب.
🔻این در حالی است که #ابن_هشام در #مغنی_الأدیب میگوید:
«و معنی أم المنقطعة الذی لا یفارقها الاضراب ثمّ تارة تکون له مجردة ...»
📋 نتیجه:
مرحوم علامه طباطبایی در بسیاری از مسائل ادبی به صورت اجتهادی عمل کرده اند؛
که ما نیز می توانیم با استخراج مبانی و اصولی که ایشان در ادبیات داشته اند، شیوه اجتهادی را در ادبیات پایه ریزی نماییم.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
🌑 آیا قران درباره #مزاج های چهارگانه ( #دم_و_سودا_و_صفرا_و_بلغم ) سخن گفته است ❓⁉️ 🔺 خیر . در قرآن
👈 #قرآن_و_طب_سنتی 👉
💎 #مزاج، مشترک بین جماد، گیاه، حیوان و انسان است.
بنابراین #پزشکی_سنتی در واقع انسان را تا حد جماد نیز پایین می آورد.
💡قرآن می فرماید: انسان از آب و خاک آفریده شد، لکن به آن روح دمیده شده است.
✔️ در واقع آب و خاک روح دار شده است، آن هم روح انسان که الهی است.
📋 #طب_سنتی، قرآن را تا «خلقناکم من طین» معنا می کند، اما #طب_قرآنی ادامه آیه را نیز داخل در طب می داند «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین».
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af