💠 انقلاب آموزشی و علمی
{و لولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و بینذروا قومهم إذا رجعوا الهیم لعلهم یحذرون} سوره مبارکه توبه، آیه شریفه 122
بیش از هر علمی در علوم حوزوی ما بدنبال #علم_فقه هستیم.
▪از کاستی هائی که همواره در این حوزه وجود داشته، این است که قواعد مربوطه آن به صورت مستقل و بدون توجه به احکام شرعیه ای که از این قواعد بدست می آید، مورد بررسی قرار گرفته، و در عوض به ذکر فروعات زائد و مثال هائی از پیش خود ساخته و بی فائده پرداخته شده است.
▪دین خطاب های مختلفی اعم از ناس، مومنون، علما و ... دارد. یعنی گروه های مختلفی را مورد خطاب قرار داده است. پس دین اجازه برداشت از سطوح خود را برای افراد مختلف صارد نموده است.
▪از طرفی با وسعت نظام های مختلف علمی و اعم از حقوق، اخلاق، معرفت و اجتماع، سیاست و غیره و نیاز جوامع به پاسخگویی و تنظیم و ارائه کلیات و جزئیات و ظرایف قانونمند آن مواجهیم و اعتقاد داریم که دین در تمامی شئون مورد نیاز بشری برنامه دارد.
❔اما چه می شود که این برنامه ها از متن دین استخراج نمی شود؟؟؟!!!
خود دلایلی دارد که مهم ترین آن روش آموزش فقاهت است. به عبارتی دیگر دین از پیروان خود تفقه را طلب نموده و تفقه بدون روش آموزشی صحیح امکان پذیرنیست.
▪اگر چه تنها روش آموزشی صحیح نیز منجر به #تفقه نخواهد شد که برای این منظور تمهیدات دیگری لازم است که از حوزه بحث ما خارج است اما مطلب درباره آموزش صحیح یعنی بعد علمی استخراج معارف است که نام آن را #فقاهت_و_اجتهاد می گذاریم.
🌼🌸🌼🌸🌸🌼🌸🌼🌸🌸🌼🌸🌼🌸🌼
به لطف و مدد خدای متعال، روزانه به تبیین روش آموزشی اجتهاد و فقاهت و محتوای علمی آن خواهیم پرداخت.
✉ همواره از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما در مورد مطالب ارائه شده، استقبال خواهیم کرد.
ارتباط با مدیریت کانال
🆔@Afeghahat_admin
#انقلاب_آموزشی_و_علمی
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
💠کاربردهای فقهی تفسیری ادبیات عرب
س❓❓❓
چه قدر ادبیات بخوانیم؟😟
بس نیست؟؟؟!!! 😒
▪به لطف و توفیق خدای متعال، در این بخش خواهیم دید که علوم ادبی اعم از #صرف، #نحو، #لغت، #معانی_حروف، #بلاغت در استنابط های فقهی، تفسیری، طبی و ... از قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، چه نقش مهم و حیاتی دارند.
▪اگر دانش پژوه اشراف کافی و کامل بر علوم ادبی نداشته باشد، چه تاثیر در فرآیند استنباط های علمی او خواهد داشت؟ استنباط های او چه مقدار ارزش علمی دارد؟
▪از ویژگی های این بخش، آشنا شده با فضای اجتهاد و نگاه دقیق و اجتهادی به قرآن و روایات است.
▪همواره از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما در مورد مطالب ارائه شده، استقبال خواهیم کرد.
ارتباط با مدیریت کانال
🆔 @Afeghahat_admin
#کاربردهای_فقهی_تفسیری_ادبیات_عرب
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
💠?فقاهت؟💠 💠?فقه؟💠
«... فقاهت، یک شیوه و روش برای استنباط آن چیزی است که ما اسمش را فقه می گذاریم. همان چیزی است که تا این درس را نخوانید، یاد نمی گیرید که چگونه باید از کتاب و سنت استنباط کرد. ...»
👤حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای –مد ظله العالی-
📰دیدار با جمعی از نختبگان حوزوی
📆13 آذر ماه 1374 ه ش
▪به لطف و توفیق خدای متعالی، روزانه از اهداف، برنامه ها، دوره های آموزشی، کتب تالیفی و ... در مورد مجوعه علمی و آموزشی ادبیات و فقاهت سخن خواهیم گفت.
▪همواره از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما در مورد مطالب ارائه شده، استقبال خواهیم کرد.
📞 ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔
#آشنایی_با_مجموعه
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
❓❓ فقهای شیعه در مسائل علوم ادبی تقلید کرده اند❓❓
⬅ طبق بیانات حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای –مد ظله العالی_ در مورد تحول در علوم حوزوی و هدفی که در قسمت #انقلاب_آموزشی_و_علمی تبیین شد ...
👇 👇 👇 👇 👇
▪از عواملی که موجب تحقق اهداف ذکر شده می شود، تحول در مقدمات این علوم یعنی صرف، نحو، منطق، بلاغت و لغت است.
✔آنچه تا کنون، در باب علوم ادبی، در حوزههای علمیه مطرح بوده است، آموزش علوم ادبی بر اساس مکاتب بصری و کوفی است و تا کنون دارای اعتبار خاصی نزد دانش پژوهان است.
🔴مسائل ادبیات نیز همچون علوم دیگر، مبتنی بر یک سری مبانی است که بر اساس آن بنا میشود.
🔻🔻🔻سؤالی که در اینجا مهم به نظر میرسد این است که...
❓آیا فقیه و مجتهد، در این مسائل مقلد است و مسائل علم را از امثال مکاتب مذکور اخذ میکند یا اینکه تقلید در این امور جایز نیست؟
❓آیا اصلاً عالمان شیعی دارای مبنایی در این گونه علوم ادبی هستند تا بر اساس آن مسائل علم را پایه ریزی کنند یا اینکه در علوم ادبی باید تابع نظریات علمای ادب باشیم؟
💠💠💠 علمای شیعه، دارای مبانی محکم در حوزه ادبیات هستند، و این مبانی به گونهای است که قابلیت ثمر بخشی فروان دارد.
▫با دنبال کردن مطالب ما در این بخش، خواهید دید که
🔸قوانین ادبی در فهم قرآن بسیار توانا و مهم هستند،
🔸با روش مکتب ادبی فقها می توان دیدگاه نظری قرآن کریم و به دنبال آن دیدگاه نظری رسالت اسلامی را نسبت به هر موضوعی از موضوعات حیات و هستی تعریف و تعیین کنیم.
🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷
🔘 با مدد و توکل بر خدای متعال، روزانه شما را با آراء و نظرات ادبی علما و فقهاء شیعه، نظیر #مرحوم_امام_خمینی، #مرحوم_شهید_ثانی، #مرحوم_علامه_طباطبایی، #مرحوم_شهید_صدر، #مرحوم_آیت_الله_شهید_مصطفی_خمینی و ... آشنا خواهیم کرد.
همواره از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما در مورد مطالب ارائه شده، استقبال خواهیم کرد.
ارتباط با مدیریت کانال
🆔 @Afeghahat_admin
#مکاتب_ادبی_فقها
#تولید_علوم_اسلامی
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸 🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
💠قبضه سلاح های ادبی توسط ادبا💠
▪آن چه تا کنون در مباحث علوم ادبی مطرح بوده، غالبا بر اساس مبانی و نظرات دو مکتب کوفی و بصری و همچنین سایر مکاتب مثل اندلسیون، مغربیون و ... بوده است؛
▫اما همانطور که عرض شد فضای مباحث علوم ادبی کاملا تحت تاثیر دو مکتب بزرگ کوفی و بصری می باشد.
▫و شایان ذکر است که شخصیت های ادبی بسیاری با کوشش و تلاش خود موجب شکوفایی این علوم گردیده اند.
🔸در این میدان علمی عظیم گروه های مختلف به ارائه آراء، مبانی و نظرات خود پرداخه و در بحث های علمی بسیار زیبا به نقد نظرات یکدیگر پرداخته اند.
🔻به لطف و توفیق خدای متعال، هر روز یکی از مسائل مشهور و کاربردی ادبی را مطرح کرده و مباحثه علمای ادب در مورد آن را برایتان به تصویر می در می آوریم.
🌷🌷⬅ شما هم به این مباحثه علمی دعوت هستید، نقد های خودتان را با ما در میان بگذارید تا در مباحثات مطرح شود.
ارسال مطلب به مدیر کانال
🆔 @Afeghahat_admin
👤حتما می گوئید که:
چه خبر است این همه مغنی خواندیم، سیوطی خواندیم، این همه قیل و قال شلوغ بازی است و ...
به چه درد می خورد ... 😬😡😠😱
😉 🔻در بخش #ارائه_کاربردهای_فقهی_تفسیری_ادبیات_عرب به شما نشان خواهیم داد که مسائل ادبی و نظرات مختلف در مورد آن ها در علوم مختلف از جمله #احکام_عبادات_و_معاملات ، #تفسیر، #طب و سایر علوم چه تاثیری دارند... .
📢 با ما همراه باشید ...
#نقد_مکاتب_ادبی_ادبا
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔒🔒تنها افراد معدودی میتوانند از این مسیر ناهموار عبور نموده و به این مقصود نائل گردند ...🔒🔒
🔸#فقاهت، به #روش_و_شیوه_فقیه_در_استخراج_حکم اطلاق میشود. بنابراین فقاهت همان ابزار دست فقیه است، و #فقه همان علومی است که به وسیله این ابزار استخراج میشود.
▪همانطور که در سخن گهر بار امام خامنه ای دام ظله در پیام قبل عرض شد.
#آشنایی_با_مجموعه
▪با توجه به این تعریف دانسته میشود که فقاهت غیر از فقه است، فقاهت ابزار استخراج فقه است. بر این اساس میتوان #نظام_های_آموزشی را بر دو قسم دانست:
🔻نظام آموزشی #فقه_محور که آموزش در آن، با محوریت فقه است.
🔻🔻نظام آموزشی #فقاهت#محور که آموزش در آن با محوریت فقاهت است که همان شیوه استخراج فقه است.
🔴🔴🔴از #نقدهای نظام آموزشی #فقه_محور؛ عدم جدایی فقاهت از فقه است.
⬅در حقیقت در نظام فقه محور، به بهانه دست یابی به فقاهت دانش پژوه، وارد علم فقه گردیده و ناچار است مسیر طولانی را طی نماید تا اینکه همراه با تعلیم علم فقه و در ضمن آن، به فقاهت نیز دست یابد و ملکه آنرا دارا شود که بدیهی است تنها افراد معدودی میتوانند از این مسیر ناهموار عبور نموده و به این مقصود نائل گردند.
🔸🔶🔸اولین و مهمترین حرکت در انقلاب آموزشی، "#جدا_نمودن_فقاهت_از_علم_فقه" است که ما در نظام فقاهت به آن پرداخته ایم و با جداسازی فقاهت از علم فقه، آن را به عنوان یک علم مستقل مطرح مینماییم.
▪علم فقاهت دربردارنده مجموعه آن ابزارهایی است که فرد مجتهد در مرحله استنباط حکم به آن نیاز دارد.
این ابزارها که به عنوان #علم_فقاهت مطرح میشود، عبارتند از ده علم که با آشنائی و تسلط بر آن، اجتهاد و فقاهت حاصل میشود.
▪این ده علم عبارتند از:
«اصول فقاهت، اصول ادبیات، اصول لغت، صرف، نحو، معانی حروف، بلاغت، منطق، اصول فقه، اصول رجال».
#آشنایی_با_مجموعه
ارتباط با مدیر کانال؛ @Afeghahat_admin 🆔
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶🌺@adabiatfeghahat_ir🌺🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
❌❌❌خبر؛ چند شب پیش شخصی ناشناس قبری را در بهشت زهرا سلام الله علیها نبش کرد، وی دستگیر شد، و حال علما در حکم وی دچار اختلاف شده اند ...❌❌❌
▪لفظ «نَبْش» که به معنای «خارج کردن» است، میتواند به صورتهای گوناگونی چون: «نَبَشَ، یَنبُشُ، نابِش، نَبّاش» در آید تا معانی: «خارج کرد، خارج میکند، خارج کننده، بسیار خارج کننده» بدست آید. ۱
▪حال اگر در روایتی هر کدام از این صورت ها بکار رفته باشد معنای روایت نیز متفاوت میگردد.
🔻🔻🔻بر این اساس در روایت: «حَدُّ النَّبَّاشِ حَدُّ السَّارِقِ»۲، یعنی «حدّ نَبّاش (بسیار خارج کننده) مانند حدّ دزد است».
🔸ممکن است گفته شود، موضوع این روایت لفظ «نَبّاش» یعنی بسیار خارج کننده است؛ از این رو کسی که یکبار این کار را انجام داده است شامل این حکم نمیشود. (صیغه مبالغه)
🔸در حالی که اگر موضوع روایت لفظ «نابِش» یعنی «خارج کننده» بود چنین فردی را هم شامل میشد. (اسم فاعل) (۳)
_______
پاورقی
۱. نَبَشَ الشيء يَنْبُشُه نَبْشاً: استخرجه بعد الدَّفْن، و نَبْشُ الموتى: استخراجُهم، و النبَّاشُ: الفاعلُ لذلك، و حِرْفَتُه النِّباشةُ. لسان العرب؛ ج6، ص: 350. نَبَشْتُهُ: (نَبْشاً) مِنْ بَابِ قَتَلَ اسْتَخْرَجْتُهُ مِنَ الْأَرْضِ وَ (نَبَشْتُ) الْأَرْضَ (نَبْشاً) كَشَفْتُهَا وَ مِنْهُ (نَبَشَ) الرَّجُلُ القَبْرَ وَ الْفَاعِلُ (نَبَّاشٌ) لِلْمُبَالَغَةِ. المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي؛ ج2، ص: 590.
۲. وسائل الشيعة؛ ج28، ص: 278.
۳. مختلف الشيعة في أحكام الشريعة؛ ج9، ص: 240. و السرقة على ضوء القرآن و السنة؛ ص: 249.
#کاربردهای_فقهی_تفسیری_ادبیات_عرب
ارتباط با مدیر کانال
🆔 @Afeghahat_admin
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔴نظام آموزشی موجود، در تمامی سطوح خود تقلیدی عمل میکند.
🎬قسمت ۱
"تقلید از مجتهدان و صاحب نظران ادبی، مشکل را حل میکند؟"
▪این نگاه در نظام آموزشی، موجب #رکود_ادبی_اجتهادی_و_فقهی است.
▪خروجی این نظام، تربیت افراد #مقلد_متخصص است؛ یعنی حتی تخصص نیز در این نظام، در سطح عالی تقلید تعریف میشود.
✔تقلید ادبی به معنای رجوع افراد ناآشنا در مسائل ادبی، به افراد متخصّص در مسائل ادبی، و قبول قول ایشان است.
🔻ممکن است گفته شود در ادبیات از آنجا كه هر لفظی داراى حكم و قاعده خاصّى است، طلبه بايد به آن قواعد آشنا باشد و فهم خود از قرآن و روایات را مطابق آن نمايد.
▫از سوى ديگر، مىدانيم كه يافتن قواعد ادبی و رسيدن به مسائل آن، نيازمند علوم پيش نياز فراوانى است كه مجتهد با فراگرفتن آنها و دقّت و ممارست فراوان مىتواند به استنباط قواعد ادبی بپردازد.
▫بديهى است كه آشنايى به اين علوم و بدست آوردن قدرت استنباط امر سادهاى نيست كه همگان بتوانند از عهده آن برآيند؛ چرا كه از يك سو همگان توان و انگيزه ورود به اين عرصه را ندارند و از سوى ديگر اگر همگان بخواهند (در صورت توان) به اين امر خطير بپردازند، امور اجتماعى ديگر انسانها به مخاطره مىافتد. از اين رو، مسأله تقليد از مجتهدان و صاحب نظران ادبی مشكل را حل مىكند...
ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔
#انقلاب_آموزشی_و_علمی
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔴نظام آموزشی موجود، در تمامی سطوح خود تقلیدی عمل میکند.
🎬قسمت ۲
"هیچ عاقلی تقلید را در صورت اجتهاد جایز نمیداند"
🔻🔻🔻لکن این سخن صحیح نیست؛ زیرا اجتهاد در علوم ادبی امری ممکن است و در همان سالهای ابتدایی میتوان به نحو مطلوب و متناسب با سطح عموم به آن دست یافت. در این صورت هیچ عاقلی نمیتواند #تقلید را جایز بداند.
این عقیده بنابر آنچه امروز در باب ادبیات متداول است، مورد قبول است، زیرا نیاز به زمان طولانی دارد و بر فرض که کسی این هدف را داشته باشد و وقت نیز بگذارد، به این هدف نمیرسد، و بهترین دلیل آن نیز همین وضعیت موجود در میان عموم دانش آموختگان است.
🔸#انگیزه نیز در همه طلاب وجود دارد؛ زیرا کسی که تا آخر عمر خود در یک نظام آموزشی قرار میگیرد و همه آرزوی او این است که حرف #قرآن و #روایات را بزند، آیا اگر طرح اجتهاد ادبی در مدت زمان مناسب به او داده شود، آنرا نمیپذیرد⁉⁉
امتیاز #مکتب_ادبی_فقها، نیل به هدف مذکور در مدت زمان مناسب است.
▪بنابراین با توجه به وظیفه ای که #نظام_آموزشی به عهده دارد و آن فقاهت و اجتهاد و تولید علوم اسلامی است، بر عکس باید #اجتهاد_ادبی را ضروری دانست.
ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔
#انقلاب_آموزشی_و_علمی
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
#مرحوم_امام_خمینی؛
اینکه می گوئیم فعل کلمه ای است که دلالت بر معنای مستقل فی نفسه در یکی از زمان های سه گانه دارد، این تعریف غلط است، اشتباه است...
#مکتب_ادبی_فقها
🌺 @adabiatfeghahat_ir🌺
#مرحوم_امام_خمینی ؛
❓❔❓وارد کردن زمان در تعریف فعل اشتباه است❗❕❗
🎬قسمت ۱
🔻فعل کلمهای است که دلالت بر تحقق مبدأ دارد و #زمان داخل در تعریف آن نیست. زمان از #معانی_التزامی مفهوم فعل است و در #تعریف_فعل داخل نمیشود.
🔸🔶🔸بنابراین با شنیدن معنای فعل، معانی چون وقوع و حدوث به ذهن می آید و مفهوم #زمان متبادر نیست و این مفهوم از راه #لوازم_عقلی استفاده میشود.
«و لیس الزمان ماضیا کان أو مضارعا جزءا لمدلولهما بل من لوازم معناهما و توابعه، حیث ان وقوع الشیء أو لحوق وجوده یستلزمهما طبعا»۱.
❌علمای ادب در تعریف فعل می گویند فعل کلمه ای است که دلالت بر #معنای_ مستقل همراه با #زمان دارد؛ مانند:
زمخشری: «الفعل ما دل على اقتران حدث بزمان»۲.
سیوطی: «الاسم ما دل على معنى في نفسه و لم يقترن بزمان، و الفعل ما دل على معنى في نفسه و اقترن، و الحرف ما دل على معنى في غيره»۳.
عباس حسن: «كلمة تدل على أمرين معا؛ هما: معنى (أى: حدث) و زمن يقترن به»۴.
____
پاورقی
۱. تهذیب الأصول ، ج۱، ص۸۱
۲. المفصل في صنعة الإعراب؛ ص۳۱۹
۳. همع الهوامع شرح جمع الجوامع في النحو؛ ج۱؛ ص۱۷
۴. النحو الوافي مع ربطه بالأساليب الرفيعة و الحياة اللغوية المتجددة؛ ج۱؛ ص۴۵
#مرحوم_امام_خمینی
#مکاتب_ادبی_فقها
ارتباط با مدیر کانال
🆔 @Afeghahat_admin
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
#مرحوم_امام_خمینی؛
❓❔❓فعل معنای غیر مستقل دارد❗❕❗
🔻آنچه از کلمات علمای ادب استفاده میشود این است که فعل دارای #معنای_مستقل و فی نفسه است.
▪سیوطی: «الاسم ما دل على معنى في نفسه و لم يقترن بزمان، و الفعل ما دل على معنى في نفسه و اقترن، و الحرف ما دل على معنى في غيره»۱.
🔸لکن این معنا صحیح نیست و فعل دارای #معنای_غیر_مستقل است و از این جهت تفاوتی با معنای حرف ندارد.
⬅«(التحقیق) ان هیئات الأفعال کالحروف»۲.
🔸🔶🔸فعل مانند حرف، از جهت مفهوم و وجود خارجی، غیر مستقل است؛ زیرا معنای آن نیاز به طرفین دارد؛ مثلاً فعل ماضی دلالت بر تحقق صدور حدث از فاعل دارد و این معنای حرفی و ربطی بین دو طرف است.
⬅«(التحقیق) ان هیئات الأفعال کالحروف لا تستقل معانیها بالمفهومیة و الموجودیة»۳.
🔸🔶🔸به بیان دیگر فعل رابط بین دو معنای اسمی و مستقل است و آن یکی #حدث است که حروف اصلی کلمه بر آن دلالت دارند، و دیگری #فاعل است که انجام دهنده حدث است. اگر فعل نباشد این دو نمیتوانند به هم ربط پیدا کنند و از هم بیگانهاند.
▪این وضعیت در وجود خارجی نیز وجود دارد؛ یعنی معنای صدور و حدوث در خارج امکان ندارد مگر اینکه حدث و فاعل در خارج موجود باشد.
⬅«اما کون معانیها حرفیة فلان هیئة الماضی على ما هو المتبادر منها وضعت للحکایة عن تحقق صدور الحدث من الفاعل و هو معنى حرفی»۴.
🔻🔻🔻صحیح آن است که غیر مستقل بودن فعل را باید ابتداء از استعمالات شروع نمود؛ زیرا ممکن است چیزی در واقعیت دارای وجود غیر مستقل باشد، لکن مفهوم آن مستقل به ذهن آید؛ مانند معنای مصدر؛ به این بیان که حدث «ضرب» در خارج بدون فرد زننده به وجود نمیآید، در حالی که مفهوم ذهنی آن مستقل به ذهن میآید.
✔ملاک معنایابی باید استعمالات باشد که در اینجا باید به کیفیت استعمال فعل در قرآن و روایات و کلام عرب مراجعه نمود. به بیان دیگر؛ چون بحث از استقلال یا عدم استقلال مفهوم رجوع به کیفیت معنای فعل دارد باید به کیفیت استعمال آن مراجعه نمود.
▪فعل در استعمالات به صورت غیر مستقل میآید؛ زیرا همیشه همراه فاعل است و این عدم استقلال لفظی موجب عدم استقلال معنایی آن میشود.
▪بنابراین فعل افزون بر آنکه دارای وجود خارجی غیر مستقل است، و تحقق آن نیاز به غیر خود دارد، مفهوم آن نیز غیر مستقل است، یعنی معنای آن بدون غیر محقق نمیشود.
❎❎❎باید دانست که غیر مستقل بودن خارجی آن نمیتواند علت تام برای عدم استقلال مفهومی باشد. بلکه عدم استقلال استعمالی آن، موجب معنای غیر مستقل میشود.
🔸🔶🔸بنابراین اینکه گفته میشود مفهوم آن غیر مستقل است، بحث فلسفی نباید مراد باشد، بلکه همین معنای متبادر است؛ زیرا ملاک در معنایابی معنای متبادر است نه معنای فلسفی. همین معنا که با شنیدن فعل به ذهن میآید غیر مستقل است؛
✔✔✔زیرا اگر شما به فرزند کوچک خود نیز فعلی را به کار ببرید، به دنبال فاعل آن است و ذهن او با شنیدن فعل به دنبال فاعل میگردد. این به معنای آن است که معنای فعل غیر مستقل گردیده است و این امری طبیعی است؛ زیرا در استعمالات غیر مستقل است.
۱. همع الهوامع شرح جمع الجوامع في النحو؛ ج۱؛ ص۱۷
۲. تهذیب الأصول، ج۱، ص۸۱
۳. همان
۴. تهذیب الأصول، ج۱، ص۸۱
#مرحوم_امام_خمینی
#مکتب_ادبی_فقها
ارتباط با مدیر کانال @Afeghahat_admin 🆔
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶
🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸