انقلاب علمی
#سوالات_مخاطبان #سوال1 سلام یک سوال «مطلع الفجر خیر وقت للقرائت» خیر وقت اینجا ترکیب اضافی است
#پاسخ_سوال1
🔶 ترکیب "خیر وقت"، وصفیه است؛ با این لحاظ که کلمه "خیر"چون خبر است در واقع مندک در مبتدا است که "مطلع الفجر" است.
👈 و در این صورت کلمه "خیر" در واقع همان "وقت" است که به آن اضافه شده، همچون گل زیبا که دارای اتحاد است.
✅ راه ساده شناخت ترکیب وصفی و اضافی، قرار دادن کلمه "است" بعد از ترکیب و تبدیل جمله به اسمیه است.
اگر جمله به صورت اسمیه درست بود پس وصفی است و الا اضافی است.
▪مطلب مهم اینکه «اضافه» به معنای انتساب و اضافه است و حصر آن در "لام"، "من"، "فی" بدون دلیل است؛ بلکه غالبی است.
#سوال1
#ترکیب_اضافی
#ترکیب_وصفی
🆔 @adabiatfeghahat_ir
..."مکاتب ادبی فقها"...
✅ مجموعه ای ۷ جلدی است که نظریات فقهای شیعه همچون #امام_خمینی و #شهید_صدر و #علامه_طباطبایی و #شهیدثانی و #مصطفی_خمینی -رحمهم الله تعالی- را در بخشهای مختلف صرف، نحو، بلاغت و معانی حروف جمع آوری نموده است.
این مجموعه به عنوان شاهد و پشتوانه حرکت اجتهاد در ادبیات خواهد بود.
👤مولف؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی
📚انتشارات "دار الفکر"
#معرفی_کتاب
🆔 @adabiatfeghahat_ir
..."نقد مکاتب ادبی"...
✅ مجموعه ای ۷ جلدی است، که به صورت روشی و مبنایی، نظریات ۷ تن از بزرگان ادبیات همچون #سیبویه، #ابن مالک، #محقق رضی،# سیوطی و #عباس_حسن را نقد نموده است.
👤مولف؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی
📚انتشارات "دار الفکر"
#معرفی_کتاب
🆔 @adabiatfeghahat_ir
#سوالات_مخاطبان
#سوال2
سلام علیکم!
تفسیر دیگر «تبیانا لکل شیء»، تبيانا لكل شيء في الهدايه است (وهذا هو الحق)؛ نه مطلق اشیاء! ❗
❌ با اين بيان ديگر نیازی نیست بررسی همه چیز را از قرآن بخواهیم!❗
#جواب_سوال2
🆔 @adabiatfeghahat_ir
May 11
انقلاب علمی
#سوالات_مخاطبان #سوال2 سلام علیکم! تفسیر دیگر «تبیانا لکل شیء»، تبيانا لكل شيء في الهدايه
#پاسخ_سوال2
✔ شیء به معنای "هر چیزی" است و دارای معنای فلسفی است و معادل کلمه «وجود» در فلسفه قرار می گیرد که عام ترین لفظ است.
👈 بالاتر اینکه کلمه "کل" هم به آن اضافه شده است.
«کل شیء» در قرآن معنای ویژه ای دارد؛ مانند: [علی کل شی قدیر]، [بکل شی علیم].
⭕ اصل، عدم تقدیر است.
🔹 💠 🔹 خوشا به حال شما و امثالکم، که بار مسولیت علمی خود را با اینگونه #استنباط_های_آبکی سبک کرده، و مهم تر از آن خیال همه علما را از زحمت کشیدن و تحقیق در قرآن راحت می کنید ... .
#سوال2
🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔷 دیدگاه #شهید_صدر در ادبیات در بخش های مختلف علوم ادبی در میان کتب اصولی و فقهی ایشان ذکر شده است.
📚 مجموعه #مکتب_ادبی_فقها به طور ویژه دیدگاه های این عالم شیعی را در ادبیات در یک مجلد جمع آوری نموده است. (جلد )
ایشان به طور تفصیلی در علم صرف درباره...
🔸معنای فعل ماضی، مضارع و امر،
🔸مشتقات،
🔸مصدر و اسم مصدر و فرق آنها،
🔸ابواب ثلاثی مزید به ویژه باب مفاعله،
▪در علم بلاغت به مباحث بلاغی همچون کنایه و مجاز و حصر،
▪و در علم نحو به مباحث نحوی همچون جمله اسمیه و فعلیه، و همین طور سایر مباحث پرداخته اند.
🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔸🔶🔸 ایشان در کتاب بحوث ج ۱ص ۲۷۴ در اشکال بر تعلیلات نحویه بیان می کنند:
▪«انا قد نتفق فی وقوع شیء من التکلف و التفلسف غیر المنسجم مع طبیعه
البحوث اللغویه
▪و وظیفتها احیانا فی کلمات النحات حین حاولوا تعلیل القواعد العربیه و صیاغتها فی قوالب الفلسفه الاغریقیه».
توضیح:
⃣ ادیبان گاه برای قواعدی که بیان کرده اند ادله ای ذکر کرده اند که فلسفی محض است
و این امر مخالف با وظیفه اوست که باید قواعد لغوی معتبر و مسموع در عرف را بیان کند.
👈✔ نتیجه قول ایشان در ادبیات این است که هر تعلیلی که مخالف فهم عرف است مقبول نیست.
#فهم_عرف
#مکتب_ادبی_فقها
#شهید_صدر
🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از پزشکیِ قرآن "مصطفی جمالی"
✔ بَابُ الرَّدِّ إِلَی الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَیْسَ شَیْ ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِیعِ مَا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِیهِ کِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ
▪باب رجوع به کتاب و سنت و اینکه همه حلال و حرام و تمام نیازهای مردم در قرآن یا سنّت آمده است.
#تبیان_لکل_شیء
🔬 واحد پزشکی موسسه ادبیات و فقاهت
🆔 @physician_ir
💬 واحد ادبیات و فقاهت موسسه ادبیات و فقاهت
🆔 @adabiatfeghahat_ir
⭕ کلام #شهید_صدر درباره عدم دقت علمای نحو در قواعد نحوی
📚 بحوث ص ۴۵۵ ج ۵
«إنّ ما یذکره النحاة من أن الفعل اللازم یتعدّی بحرف الجر، غیر دقیقٍ فإن حرف الجر لا یعطی التعدیة؛ بل یعطی التخصیص الذی نتیجته نفس نتیجه التعدیة خارجاً و صدقاً.»
✔ توضیح:
مساله متعدی به حرف جر، صحیح و دقیق نیست؛ زیرا فعل لازم مانند "ذهب" در "ذهبت" به معنای خود را از دست نداده و "با" نیز همان معنای مصاحبت را دارد؛ بله نتیجه اش همان تعدیه است.
یعنی به وسیله باء از فاعل عبور کرده و به مجرور رسیده.
لکن این مقتضای معنای باء است و فعل لازم همان معنای خودش را دارد.
👈🔸نتیجه؛ اقوال علمای نحو را می توان بر اساس یک سری مبانی اجتهاد کرد و باب اجتهاد در ادبیات مفتوح است.
#مکتب_ادبی_فقها
🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔰🔰🔰 صفحه اینستاگرام واحد ادبیات و فقاهت
⬅مرکز علمی و آموزشی ادبیات و فقاهت➡
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔗 https://www.instagram.com/p/B0D04GzpJRr/?igshid=xi2zcimb40h7
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼
🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از منتظر
🔶 دیدگاه #محق_خراسانی، صاحب #کفایه_الاصول در ادبیات عرب
▪اشکالات ایشان بر #قواعد_مشهور که در زبان علمای نحو رایج است.
📚 کفایه ص ۴۱؛
«قد اشتهر فی ألسنة النحاة دلالة الفعل علی الزمان، حتی أُخذوا الاقتران به؛ و هو اشتباه.»
💡توضیح؛
در زبان نحوی ها مشهور است که فعل دلالت بر زمان دارد و مقترن به آن است؛ لکن این قاعده مشهور اشتباه است.
#دلالت_فعل_بر_زمان
#تعریف_فعل
✔ نتیجه؛
اجتهاد در ادبیات امری ضروری است، زیرا اگر نحوی ها در این قاعده با این درجه شهرت و اهمیت، اشتباه کرده اند، در قواعد دیگر که اختلافی نیز هست چه باید گفت؟❓❓❗❗
🆔 @adabiatfeghahat_ir