آیا امام حسین(ع) خود را #فدا کرد تا گناهان شیعیان و دوستداران ایشان بخشیده شود؟
پاسخ:👇
در این تحلیل امام حسین(علیه السلام) خود را فدا کرد تا گناهان امّت بخشوده شود و امام کفّاره گناهان امّت باشد. نظیر اعتقاد باطلى که مسیحیان نسبت به حضرت #مسیح(علیه السلام) دارند و مى گویند مسیح(علیه السلام) با تن دادن به صلیب باعث پاک شدن گناهان پیروان خود شد و آنان را رستگار کرد.
معتقدان این تحلیل با تمسّک به تعابیرى چون «یا بابَ نِجاةِ الاُمَّةِ» چنین برداشت کردند که امام حسین(علیه السلام) نیز با استقبال از شهادت موجب بخشوده شدن گناهان فاسقان و فاجران امّت و در نتیجه سبب نجات آنان شده است. در عوض امّت با برپایى مجالس عزا از امام تشکّر و سپاسگزارى کرده و مستحقّ رستگارى مى شود.
این تحلیل نیز با هیچ یک از اصول و مبانى مسلّم دینى سازگار نیست و موجب شده است عدّه اى گمان کنند که امام حسین(علیه السلام) با شهادت خود و فرزندانش، گناهکاران را در برابر عذاب الهى بیمه کرده است. به تعبیر دیگر :
امام(علیه السلام) و یارانش کشته شدند تا دیگران در انجام هر گناه و جنایتى آزاد باشند و در واقع تکلیف الهى از آنان ساقط گردد.
همین پندار سبب شده است که عدّه اى گمان کنند هر کس بر امام حسین(علیه السلام) گریه کند، هر قدر در فساد و تباهى غوطه ور باشد و حتّى نسبت به ضروریّات دین پایبند نباشد، مورد عفو و بخشش قرار گرفته و اهل نجات خواهد بود.
نفوذ این پندار غلط تا جایى بوده است که حتّى سلاطین جبّار و ستمگرى که حکومتشان بر پایه هاى ظلم و بى عدالتى استوار بود و دستشان به خون بى گناهان آلوده بوده، در ایّام عزادارى آن حضرت مجالس عزا به پا کنند و یا خود پا برهنه در دستجات عزادارى به سر و سینه بزنند، و آن را مایه نجات خود بدانند! [۱]
شهید مطهری راجع به این موضوع میفرمایند: «تحریف بزرگی در مسئله عاشورا شده، بعضی ها گفته اند حسین بن علی ـ علیه السلام ـ شهید شد که گناهان شیعه ریخته شود این شبیه اعتقاد مسیحیت است، که معتقدند حضرت مسیح کفاره گناهان آنها بوده است، این مطلب با روح اسلام سازگاری ندارد، با سخن حسین نمی سازد، ابا عبدالله برای مبارزه با گناه قیام کرد،
نه اینکه سنگری باشد برای گنهکاران، ما گفتیم حسین ـ علیه السلام ـ یک شرکت بیمه گناه تأسیس کرده، گفته است شما از نظر گناه بیمه هستید، در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشک بریزید، من گناهان شما را جبران می کنم حال هر کس می خواهید باشید. ابن زیاد، عمر سعد، والله این افتراء و دروغ بستن بر حسین ـ علیه السلام ـ است».
ایشان در ادامه روایات اهل بیت در این زمینه را توضیح می دهند و (گریه مردم) برای تسلّی دل اهل بیت و حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ که نیست، بلکه هدفشان این است که پرتویی از روح حسین بن علی ـ علیه السلام ـ بر روح ما بتابد،
اگر اشکی برای او می ریزیم باید در مسیر هماهنگی روح ما باشد، روح ما پرواز کوچکی با روح حسین انجام دهد، ذره ای از همت او، غیرت او، حریت او، ایمان او، تقوای او، شجاعت او و... در ما بتابد، این چنین اشکی اگر از چشمان جاری شود، آن اشک هر چه دلتان می خواهد قیمت دارد،
اگر گفته اند به اندازه یک بال مگس هم اگر باشد یک دنیا ارزش دارد، باور کنید، اشکی است که برای هماهنگی کردن و پیروی از حسین ـ علیه السلام ـ باشد».
آری این اشک است که این طور در روایات ارزش دارد و به آن توصیه شده، اشکی که ما را عوض کند و مطیع امام شویم، نه اینکه ما هر روز از امام دورتر شده و با اشک بخواهیم گناهانمان ریخته شود.
در نتیجه هدف از این گریه ها و عزاداری ها زنده نگه داشتن یاد و خاطره حضرت است که به سبب آن به سمت کمال حرکت کنیم و با نور حضرت هدایت شویم و به سوی معبود خود حرکت کنیم.
روایاتی که مشتمل بر ثواب و پاداش گریه بر امام حسین علیه السلام هستند، ناظر به حقوق الناس نمی باشند بلکه شامل سائر گناهان می گردد چون در باره حقوق الناس روایات دیگر داریم که قابل بخشش نیست مگر این که صاحب حق راضی شود، اگرچه خداوند متعال می تواند صاحب حق را به رحمت بی پایان خود راضی نماید و از این طریق شخص مدیون را که از شیعیان امام حسین علیه السلام و گریه کننده بر آن حضرت بوده مورد عفو و یخشش قرار دهد ، این مطلبی است که در برخی ادعیه به آن اشاره شده است.
📚پ ن:
[۱] . گردآوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص۶۹.
#تاریخ
#تحلیل
🌐 eitaa.com/adyan8
شبکه ادیان
آیا امام حسین(ع) خود را #فدا کرد تا گناهان شیعیان و دوستداران ایشان بخشیده شود؟ پاسخ:👇 در این تحلی
اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلّق میگیرد، منظور تمامی «هر کسهای» جهان نیستند. بلکه اولاً باید ایرانی باشد، ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد و .... . یا اگر گفتند: حج بر هر مسلمانی واجب است، خمس و زکات واجب است، یا پرداخت مالیات واجب است و ...، بدیهی است که همگان را شامل نیست و فرد باید درآمدی که او را مستطیع کند، یا مالی را که به آن خمس و زکات تعلّق گیرد و ... داشته باشد. اگر گفتند همگان حق دارند و میتوانند گواهینامهی رانندگی داشته باشند، مسلم است که اولاً باید به سن قانونی رسیده باشند، ثانیاً آموزش دیده باشند، ثالثاً امتحان آییننامه و شهری [رانندگی] بدهند، رابعاً قبول شوند و ... .
پس اگر در کلام وحی یا حدیث یا سخنان بزرگان بیان شد، که هر کس توبه کند پذیرفته میشود - هر کس قطره اشکی از خوف گناه خود بریزد بخشیده میشود – هر کس به پدر و مادر نیکی کند بخشیده میشود – هر کس فلان دعا را بخواند چنین و چنان میشود – هر کس برای امام حسین (ع) اشکی بریزید بدون سؤال و جواب به بهشت میرود و ...، منظور این نیست که هر کس به سبب فعّالیت غدد اشکی، قطرهی رطوبتی از چشمش خارج شد، دیگر فرقی ندارد که چه گناهان کبیره و صغیرهای مرتکب شده است و مستقیم به بهشت میرود! خیر. اصلاً چنین نیست، بلکه باید اصول آن محقق باشد و سپس این فرع بر آن پایه استوار گردد. به عنوان مثال:
خداوند کریم میفرماید که اعمال کافر و مشرک «حبط» میشود. یعنی خوب است، اما باطل میشود و به درد آخرتش نمیخورد، چون او اصلاً باوری به خدا و معاد نداشته است. پس اگر کافری عمل خوبی مثل کمک به مستمند و یا جلب رضایت پدر و مادر انجام داد، شامل آن «هر کس» نمیشود، چرا که «اصول» محقق نگردیده است، بلکه این اعمال حسنه فقط به نفع دنیایش خواهد بود.
یا اگر در قرآن مجید خواندیم:
«قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ» (الزمر، 53)
ترجمه: بگو اى بندگانم كه بر نفس خود ستم و اسراف كردید از رحمت خدا نومید مشوید كه خدا تمامى گناهان را مىآمرزد، زیرا او آمرزنده رحیم است.
نمیتوانیم حکم کنیم که پس هر چه گناه کردیم، کردیم. خداوند خود وعده داده که همهی گناهان را میبخشد. خیر. بلکه اصول و شرایطی دارد. اولاً خطاب به «عبادی»، یعنی «بندگان من» است. یعنی مخاطب فقط آن کسانی هستند که خداوند را به الوهیت و ربوبیت قبول کرده و او را معبود میدانند، ثانیاً خطاب به کسانی است که از ترس کثرت گناه ممکن نا امید از رحمت الهی شوند، ثالثاً باید این امید به رحمت در دل ایجاد شود و رابعاً باید بر اساس این باور و امید به رحمت، برگردد و توبه کند. پس اگر آن اصول بود و بر اساس آن توبه کرد، حتماً مقبول است و تازه به شرطی که حقالناس نباشد.
گریه بر سیدالشهداء امام حسین علیهالسلام نیز همینطور است. معلوم است که هر کسی دلش وصل به امام حسین (ع) یا اساساً خدا، قرآن، اسلام و هر یک از معصومین علیهمالسلام شد، پاک میشود، اما باید این وصل صورت بگیرد، نه این که فقط چند قطره رطوبت از چشم او خارج شود. به قول قدیمیها «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود» - با حسین حسین (ع) گفتن نیز کسی حسینی نمیشود. و به قول حضرت امام خمینی (ره) نیز «از گریه فی نفسه کاری بر نمیآید»، بلکه باید وقتی دلش کربلایی شد، محبت به امام حسین (ع) بر وجودش مستولی شد، اشکش سرازیر شد و ...، توبه کند، برگردد و در سپاه امام حسین (ع) قرار گیرد، علیه یزیدهای نفس و جامعه قیام کند، مطیع امام شود و ... . بدیهی است که در این صورت حتّی اگر «حرّ» باشد که راه امام را سد کرد، بخشیده میشود، چه رسد به گناهان دیگر.
البته توجه به این نکته نیز لازم است که آثار و برکات هیئات مذهبی و عزاداری و گریه بر امام حسین (ع) به ویژه در بیداری و حرکت (که خود از مهمترین عوامل بخشش است) آن قدر عظیم و بسیار است که قابل احصاء نیست و دشمن نیز از همین هراس دارد. لذا میخواهد که اصلاً عزاداری نباشد، گریه نباشد، احساس همسنگری و همدردی نباشد، تا تأسّی و قیامی در پیاش نیاید.
#تحلیل
🌐 eitaa.com/adyan8
شبکه ادیان
آیا امام حسین(ع) خود را #فدا کرد تا گناهان شیعیان و دوستداران ایشان بخشیده شود؟ پاسخ:👇 در این تحلی
این سوال پرتکراریه
اگر تونستین بعد از مطالعه ی این دو پست منتشر کنین شاید سوال دوستانتون هم باشه.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بازاریابی شبکه ای و نقش آن در گسترش معنویت سکولار+فیلم
▪️ «بازاریابی شبکهای» یا همان «نِتورک مارکتینگ»، واژهای است که در سالهای اخیر در دنیا و در کشور ما شهرتی برای خود یافته است.
▪️مدّتی پس از فروکش کردن تَب شرکتهای هرمی، شاهد پیوستن تعداد قابل توجهی از مردم، به شرکتهایی هستیم، که مدعیاند بر اساس مدل بازاریابی شبکهای، می توانند اعضای خود را در مدت کوتاهی به ثروتمندانی افسانهای بدل کنند.
▪️اما بازاریابی شبکهای چیست و نسبت آن با معنویتهای نوظهور چیست؟
🔗 ادامه مطلب (کلیک کنید)...
https://jamannews.ir/139806092353/
با تشکّر از استاد عرب از اساتید گرامی شبکه ادیان برای تولید و ارسال این محتوا
#عرفان_های_نوظهور
🌐 eitaa.com/adyan8
پیدا میشود دکتری که تو مطبش دستگاه کارت خوان داره اونم دو تا!💳
و برای بیماران قران گداشته تا نوبتشون میشه قرآن بخونن✨
#آفرین_مسلمان👏🌷
🌐 @adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیالات را تمام کنیم!
حتما شما هم داستان هایی از زندگی خوب سعودی ها شنیده اید،کشوری با 32 میلیون جمعیت و صادرات روزانه 9 میلیون بشکه نفت، اما بهتر است کمی بیشتر بدانیم! ، اینجا رياض پایتخت عربستان سعودی است،این محله فقیرنشین در نزدیکی ساختمان فرمانداری ریاض قرار دارد.....
آنچه هم از اصلاحات در عربستان شنیده اید در حد همان رقص و کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه همین عناصر جناحی قلّابی خودمان است.
🌐 eitaa.com/adyan8
تنها زنی که در کربلا #شهید شد.
هانیه همسر عبدالله بن عمیر کلبی، هفده روز بیشتر از زندگی مشترک با عبدالله بن عمیر را پشت سر نگذاشته بود که در نزدیکی ثعلبیه همراه همسرش و مادر همسرش به اباعبدالله (ع) پیوست.
این نوعروس که احتمالا #مسیحی بود در طول راه چنان شیفته رفتار و گفتار و منش اباعبدالله (ع) شد که در کربلا همسرش را برای یاری اباعبدالله (ع) تشویق کرد. او در بازگشت عبدالله از میدان، در حالی که انگشتان دست عبدالله قطع شده بود، گفت:عبدالله! عزیزم! میثاق را فراموش نکن؛ بنابراین گزارش، وقتی حلقه محاصره تنگ شد و دست راست عبدالله قطع گردید.
هانیه عمودی از خیمه برداشت و به رزمگاه شتافت و درست لحظهای به بالین همسرش رسید که پایش نیز قطع شده بود. هانیه خون از صورت همسر گرفت. پیشانی مردانهاش را بوسید. به او آفرین گفت و سپس گفت:پدر و مادرم فدایت باد که از پاکان و ذریّه پیامبر دفاع کردی. بهشت بر تو گوارا باد! از خدا بخواه مرا نیز با تو همسفر کند.
عمرسعد که نگران تأثیرگذاری این صحنه بر سپاهش بود. به شمر اشاره کرد و شمر غلامش رستم را فرستاد تا با ضربه عمودی به این صحنه خاتمه دهد. عمود فرود آمد و جویباری از خون بر صورت هانیه نشست. لحظهای بعد هانیه، عروس گلگون کربلا بر سینه همسرش افتاد و دو گل ارغوانی با هم به بهشت وصل محبوب پیوستند.
گفتنی است هانیه تنها زن شهید کربلا است. او هنگام شهادت حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله بود.
منابع:
۱. تاریخ طبری
۲. مقتل خوارزمی
۳. تاریخ کامل
۴. بحارالانوار
۵. انصارالحسین (ع)
۶. ابصارالعین
۷. آینه در کربلاست (محمدرضا سنگری)
#تاریخ
#مناسبت
🌐 eitaa.com/adyan8
هدایت شده از کلاس چرا حجاب
زنان غیر مسلمان در بیرمنگام باحجاب شدند.
◀️ یک تشکّل اسلامی در انگلستان به منظور ایجاد پل میان ادیانی بین جامعه های دینی، با دادن بسته های حجابی دارای روسری به زنان غیرمسلمان، از آنان دعوت به امتحان کردن حجاب کرد.
◀️ در صفحه این تشکّل اسلامی در
شبکههای اجتماعی آمده است :
رویداد اجتماعی «آزمودن روسری» در مرکز شهر بیرمنگام، نتیجه فوق العادهای داشت. مردم عاشق این بودند که روسری گذاشتن را امتحان کنند. آنها میخواستند سعی کنند درکی از گذاشتن روسری بر سر داشته باشند.
وقتی صورتشان را از طریق آینه (باحجاب) می دیدند، چهره شان بسیار هیجان زده می شد و عاشق آن بودند.
📝 eitaa.com/Kelasecherahejab
41.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_پایه_خوانی حاج محمود کریمی☝️
☝️شاید برای ما این شیوه جدید باشه ولی از 🌷سنّت های قدیمی بازار #تهران بوده که برای آنکه صدا به همه برسد زیر طاقچه ی بازارچه مدّاح چهارپایه ای می گذاشت و مردم دور او میایستادند و این خود جذّابیت زیادی برای مردم داشت.
یکی از نزدیکانم تو این مراسم پرشور در چیذر حضور داشتند میگن مراسم بسیار پرشور و عالی بود و حضور بانوان باحجاب نیز چشمگیر بود.
تقدیر رهبر معظّم انقلاب از برنامه چهارپایهخوانی #حاج_محمود_کریمی در هیئت رایةالعباس
🔹🔸حضرت آیتالله خامنهای، امسال در حاشیهی مراسم عزاداری شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی(ره)، از برنامهی مدّاحی و مرثیهخوانی حاج محمود کریمی تقدیر کرده و خطاب به وی فرمودند:
♦️آقای كريمی مجلس شما را امسال از تلویزیون ميديدم؛ برنامه چهار پايه خوانیتان در بیرون از جلسه خيلی خوب بود.👌💐
♦️امام خامنه ای پیش از این در دیدارهای مختلف با مدّاحان اهلبیت علیهمالسلام بر احیای عزاداری سنّتی تأکید کرده بودند.
#مناسبت
#تاریخ
🌐 eitaa.com/adyan8
شبکه ادیان
#چهار_پایه_خوانی حاج محمود کریمی☝️ ☝️شاید برای ما این شیوه جدید باشه ولی از 🌷سنّت های قدیمی بازار #
ان شاء الله این کلیپ رو حجمشو کم میکنیم اشتراک میگذاریم که راحت تر دانلود کنید.
شبکه ادیان
#چهار_پایه_خوانی حاج محمود کریمی☝️ ☝️شاید برای ما این شیوه جدید باشه ولی از 🌷سنّت های قدیمی بازار #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از چهارپایه خوانی حاج محمود کریمی در روز عاشورا👆
#مداحی
#مناسبت
🌐 eitaa.com/adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کودکان صهیونیست آموزش کشتار میبینند. از آرزوهای خود میگویند: کشتن عربها، حس شور و شعف از قتلعام انسانها. یکی دوست دارد بزرگ که شد خلبان جنگنده شده و بمب سر انسانها بریزد، دیگری قتال روی زمین را ترجیح میدهد. یکی کشتار در غزه را اولویت میداند، دیگری خونریزی در لبنان را
#صهیونیست
🌐 eitaa.com/adyan8
🔻گریه،نوحه سرایی،لطمه زنی،پخش غذا و نوشیدنی نذری در ایران باستان!
🔍ابوریحان بیرونی،دانشمند و مورخ بزرگ ایرانی در کتاب خود(آثارالباقیه) روایت های جالبی از ایرانیان پیش از اسلام دارد.
وی در مورد نحوه عزاداری ایرانیان چنین می نویسد:
"مردم سغد(یکی از استان های ایران باستان)بر مردگان پیشین خود گریه می کنند و برآنان نوحه میزنند و رویهای(صورت) خود را می خراشند و برای مردگان طعام و شراب می برند.چنانکه ایرانیان(در متن اصلی کتاب عبارت اهل فارس آمده است!) به همین طریق رفتار می نمایند"
📚بیرونی،آثارالباقیه،ترجمه اکبر داناسرشت،صفحه ۳۶۳
#ایران
#تاریخ
#زرتشت
🌐 @Anti_Archaism
🌐 @adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اظهارات شجاعانه مجری آمریکایی علیه اسرائیل، هرچند برای وی مشکلات زیادی پدید آوردند
🌐 eitaa.com/adyan8
شبکه ادیان
#چهار_پایه_خوانی حاج محمود کریمی☝️ ☝️شاید برای ما این شیوه جدید باشه ولی از 🌷سنّت های قدیمی بازار #
این همون کلیپه
حجمشو کم کردیم براتون👇👇
15.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_پایه_خوانی حاج محمود کریمی☝️
☝️شاید برای ما این شیوه جدید باشه ولی از 🌷سنّت های قدیمی بازار #تهران بوده که برای آنکه صدا به همه برسد زیر طاقچه ی بازارچه مدّاح چهارپایه ای می گذاشت و مردم دور او میایستادند و این خود جذّابیت زیادی برای مردم داشت.
تقدیر رهبر معظّم انقلاب از برنامه چهارپایهخوانی #حاج_محمود_کریمی در هیئت رایه العباس
#مناسبت
#تاریخ
🌐 eitaa.com/adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 Understanding Islam by Matt Davies (Part 4)
✳️ تفاوت #جهاد_اکبر با #جهاد_اصغر چیست؟ آیا اسلام دستور به #خشونت_نامحدود در برابر سایرین میدهد؟
✅ پروفسور Matt Davies، به عنوان یک مسیحی در کلیسای Trinity Lutheran Church در دالاس #آمریکا به این سؤال پاسخ میدهد! (بخش چهارم)
🔴 مشاهده این سخنرانی علمی توصیه اکید میشود.
| #مطالعات_اسلامی | #شبهات_اسلامی | #اسلام_در_آمریکا | #مسیحیت | #اسلام #فهم_بین_الادیانی | #جهاد
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح
🌐 @ThrillOfPeace
🌐 @adyan8
سالهای قبل در چنین ایامی راستگرایان فالانژیست و همپیمان اسرائیل، با حمایت #صهیونیستها به اردوگاه آوارگان فلسطینی صبرا و شتیلا یورش بردن و ۳۵۰۰ فلسطینی رو به طرز فجیعی سلاخی کردن؛ این فاجعه به قدری سیاه بود که حتی سازمان ملل هم مجبور شد اون رو به عنوان نسلکشی شناسایی کنه!
🌐 @adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرزند پروفسور سمیعی: منزلت پزشکان متخصّص در #ایران از آلمان بالاتر است.
🌐 eitaa.com/adyan8
🔻
شایعه: 26 شهریور، روز پسر در تقویم هخامنشی!!!
پاسخ به این شایعه را در متن بخوانید!
🌐 @ir_bastan
🌐 @adyan8
پ ن: البته الحمدلله چند سالیست روز تولّد حضرت علی اکبر به عنوان روز جوان میان شیعیان ایرانی شناخته میشه.
سوال:
اگر بگوييم #عقل حجّت است. پس چرا عقل من مرا به سمت خداوند سوق مي دهد و عقل يك لائيك او را به سمت بي خدايي؟
پاسخ:
حجّت عقل نه تنها امري فطري بوده بلكه در روايات نيز به اين مسئله تاكيد شده است. اما توجّه داشته باشيد كه مراد از عقل در كلام الهي، ادراكي است كه با سلامت فطرت براي انسان دست دهد(1) در نتيجه هر نوع رفتار و جهت گيري انسان ناشي از هدايت عقل نيست و به علاوه بسياري از جهت گيري هاي به ظاهر عقلي نتيجه هدايت گري مطلق عقل نبوده، بلكه مسير به واسطه گرايش هاي غير عقلي تنظيم شده يا به عقل تحميل شده است.
🔹در برخي موارد انسان در اثر غلبه شهوت، غضب و در مجموع وابسته شدن به امور دنيوی از اعتدال خارج شده و سلامت عقل و فطرت را از دست ميدهد و در اين صورت قضاوت صحيح انجام نمیدهد. لذا قرآن عقل را به نجات دهندگي از جهنم معرفي كرده است و از قول كافران در قيامت مي فرمايد" لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ"(2) و ميگويند: اگر ما گوش شنوا داشتيم يا تعقّل ميكرديم، در ميان دوزخيان نبوديم!"
در متون روائي نيز عقل به عنوان ابزاري براي شناخت و اطاعت خداوند معرفي شده است در روايت آمده است شخصي از امام صادق(ع) درباره ماهيت عقل سوال كرد و امام فرمود: الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان..."(3) چيزي است كه به وسيله آن خدا بپرستند و بهشت به دست آرند."
🔸بر اين اساس عقل، نيرويي سالم و به دور از شهوت و غضب است كه با درك حقايق و نيكيها و زشتيها، انسان را به سوي نجات از جهنم و نيل به عبوديت و بهشت هدايت ميكند. لذا حجت دانستن عقل بدان معنا نيست همه افراد به نتيجه اي واحد برسند در واقع به اعتقاد ما هرگاه انسان عقل واقعي خود را به دور از هرگونه تعصب به كار گيرد، ممكن نيست براي جهان خدائي قائل نباشد و متجلي نشدن آثار عقل براي فرد لائيك يا ....به خاطر عوامل گوناگوني است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم.
1. گرايش انسان به راحت طلبي، هوسراني، بي بندوباري، فرار از مسؤوليت و....وي از مسير عقلاني صحيح خارج كرده كه در نهايت عقل كارآيي خود را دست مي دهد لذا در بسياري از موارد ميل به بي خدائي ، نه معلول تحقيق و تفكر است. بلكه اساساً خداباوري با تبعاتي مانند تكليف و...همراه است كه شخص مادي، انگيزه اي براي رسيدن به آن ندارد.
2. برخي از منكران خدا و كساني كه در آثار خود، دين و آموزه هاي آن را نقد و انكار كرده اند، به اين جهت بوده كه از نظر فكري و علمي اقناع نشده اند و براي آنها شبهاتي پديد آمده است كه پاسخ آنها را نيافته اند؛ بدين سبب، همان شبهات منشأ اين شده كه دين و خداگرايي را غيرعلمي و غيرعقلاني دانسته، منكر آن باشند، نظير شبهاتي كه حس گرايان به آن دچار شده اند و مي گويند: هر چه را با حواس ادارك نكنيم، وجود ندارد يا اگر هر چيزي علتي و خالقي دارد، علت و خالق خدا كيست.
3. يكي ديگر از علل خمود عقل، عوامل محيطي و اجتماعي است. تاثير محيط و اوضاع اجتماعي چه در هدايت و رشد و شكوفايي عقل و چه در سركوب آن غير قابل ترديد است و بسياري از مردم به سمت و سويي گرايش دارند و ميروند كه دستگاههاي تبليغاتي و فرهنگ اجتماعي و عوامل محيطي براي آنها تعيين و ترسيم كرده اند و دنباله رو خواص و نخبگان خود هستند و بديهي است كه اگر نخبگان و كارگردانان عوامل محيطي و اجتماعي منافع و موقعيت خويش را در دين ستيزي و فاصله مردم از مذهب و دين بدانند، با بهره گيري از همه امكانات كاري مي كنند كه آنها از خداپرستي فاصله بگيرند.
نكته مهم در همه اين موارد آن است كه گرايش بي خدائي در افراد لائيك نه آنكه معلول عقل به عنوان حجت باطني باشد، بلكه دور از عقل به معناي مطرح شده، ثمره بي خدائي است.
البته هيچگاه در صدد نفي صد در صدي نيستيم چه بسا فردي كه واقعاً به اعتقاد خود عقلش را به كار گرفته، اما به وجود خداوند پي نبرده است، حكم عقل براي چنين شخص حجت بوده و وي نزد خداوند معذور است.
پي نوشت ها:
1. ر.ك سيد محمد باقر، موسوي همداني، ترجمه، تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامي جامعهي مدرسين حوزه علميه قم 1374 ش، ج 2، ص 376.
2. ملك(67)آيه 10.
3. كليني، الكافي، چ دارالكتب الاسلاميه، تهران 1365ه ش، ج 1، ص 11.
#تحلیل
🌐 eitaa.com/adyan8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای شفا گرفتن زن مسیحی با یک حبّه قند هیأت امام حسین(ع)
«سیدابوالفضل سیاهپوش» از پیرغلامان اهل بیت(ع) خاطرهای از شفا گرفتن یک زن مسیحی در هیأت امام حسین(ع) تعریف کرد.
#اسلام
#مسیحیت
🌐 eitaa.com/adyan8