eitaa logo
شناخت ادیان_عباس مریدی✍️
3.7هزار دنبال‌کننده
283 عکس
82 ویدیو
82 فایل
1️⃣شناخت ادیان جهان🌏 2️⃣ اثبات حقانیت اسلام🔥 3️⃣بررسی و نقد ادیان موجود❌ 🎓دانش آموخته موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم المقدسه خادم کانال جهت سوالات شما عزیزان @najaf_110 ادمین کانال جهت تبلیغ و تبادل @adiann12
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحثی پیرامون مسیحیت✝ نکات جالب😍🥰🤣 عشای ربانی چیست؟ (بنابر نظر مسیحیان)ما باور داریم که آیین عشای ربانی حکم خداوند است که در طی آن ایماندارانی که گرد هم میآیند نان میخورند و پیاله شراب را می نوشند نان بدن مسیح است که برای قومش فدا شد و پیاله خداوند نشانه عهد جديد است در خون مسیح. ما این آیین را به یادبود خداوند به جای می آوریم و کسانی که این حکم را به شایستگی به جای آورند در بدن و خون مسیح شریک میگردند و به واسطه ایمانشان از برکاتی که مسیح با مرگش مهیا نمود جان خود را قوت میبخشند و در فیض رشد مینمایند و رستاخیز عیسی خداوند این اطمینان را به ما داد ما نیز مانند او حیات جاویدان داریم. ادامه دارد🖥 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
مباحثی پیرامون مسیحیت✝ ادامهٔ تاریخچه🔎 مسیحیت در روم📢 🔴کلیسا برپا و استوار شد، اسقفان👳‍♀ رهبری هریک از کلیساهای💒 محلی را برعهده گرفتند، کشیشان به معاونت آنان اقدام کردند و شماسان علاوه بر تکفل امور سالخوردگان و بینوایان، به انواع نیکوکاری و خدمت پرداختند. 🔚علاوه بر این افراد، گروهی نیز میان جامعه مسیحی پیدا شدند که برای خدمت به کلیسا و استواری آن از نعمت های الهی برخوردار شده بودند: ایشان مبشران، شبانان، معلمان و رسولانی بودند که با الهام خدا سخن می گفتند. افرادی نیز قدرت معجزه کردن، شفا دادن بیماران و سخن گفتن به زبان های مختلف را در خود داشتند. 🔴موضع دولت روم در برابر کلیسا گاهی مسالمت آمیز بود، ولی غالبا حاکمان رومی به آزار مومنان می پرداختند و در نتیجه افراد بسیاری مانند پطرس و پولس کشته🗡 شدند.
مباحثی پیرامون مسیحیت✝ ادامه مسیحیت در روم📋 ⛪️هنگامی که در اوایل قرن هفتم میلادی دین اسلام در جزیره العرب ظهور کرد و حاکمان مسلمان اداره امور مناطق مسیحی نشین در مصر، شام،بین النهرین و شمال آفریقا را در دست گرفتند، مسیحیان لازم دانستند به دین اسلام با دیده احترام بنگرند و مسلمانان را یاران ایمان و هموطن، بلکه غالبا حاکم خود قبول کنند.👌 ⛪️ در قرن یازدهم تا سیزدهم، دولت های اروپایی جنگ های صلیبی را به راه انداختند و بر اثر آن، دشمنی و نفرت نه تنها بین مسلمانان و مسیحیان، بلکه بین مسیحیان غرب اروپا و مسیحیان بیزانسی تا به امروز برجای مانده است. ویرانگری‌ها، شکنجه ها و کشتارهایی که مسیحیان در هجوم🥷 به قدس، و قسطنطنیه از خود بروز دادند،بدترین تأثیر👣بر مسلمانان و نیز مسیحیان شرق باقی گذاشتند.🌹 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباحثی پیرامون مسیحیت ✝ فیلمی زیبا از مراسم عشای ربانی در کلیسای مقدس، تقدیم نگاه های زیباتون😍 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بحث از فرق و مذاهب اسلامی 🚨 مختصری از تاریخ شیعه 📅 🔹عصر خلفا در اکثر این دوره، شیعه از شرایط اجتماعی و سیاسی مطلوبی برخوردار نبود؛ ولی در دوران خلافت ظاهری امام علی علیه السلام شرایط مطلوبی به دست آورد و توسط امیرالمومنین معارف توحیدی تبیین گردید و دانشمندان بسیاری در زمینه‌های تفسیر، فقه و کلام از دریای بی‌کران علوم وی سیراب گردیدند 🗣 🔹البته تبیین معارف توحیدی و تربیت دانشمندان توسط امام علی علیه السلام در دوره قبل از خلافت او نیز انجام می‌گرفت ولی در دوران خلافت آن حضرت رشد فزاینده‌ای یافت.📶 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از فرق و مذاهب اسلامی 🚨 شیعه در زمان خلفا👳🏻‍♂ 🔹عصر امویان در اکثر این دوره شرایط سیاسی کاملاً علیه شیعه بود و آنان متحمل آزارها و شکنجه‌های جسمی و روحی بسیاری از حکام اموی گردیدند.⚔ 🔹ولی با این حال از رسالت دینی و کلامی خود غافل نبوده در پرتو هدایت‌های آموزگاران معصوم کلام در حد توان به رسالت خویش جامه عمل پوشاندند.✅ 🔹در بخش پایانی حکومت امویان و بخش آغازین حکومت عباسیان، یعنی بخشی از دوران امامت حضرت باقر و حضرت صادق علیهما السلام شرایط سیاسی نسبتا خوبی برای اهل بیت و شیعیان فراهم گردید زیرا حکومت امویان رو به سقوط و انقراض بود و حاکمان اموی در اضطراب روحی و فکری به سر می‌بردند. در نتیجه فرصت و مجال اعمال فشار علیه علویان را نداشتند.❌ 🔹و در آغاز حکومت عباسیان نیز به خاطر عدم استقرار و ثبات لازم و نیز به دلیل اینکه آنان به انگیزه دفاع از علویان بر امویان غلبه یافته بودند اهل بیت و پیروان آنان از شرایط خوبی برخوردار بودند و به همین جهت نهضت علمی و فرهنگی شیعه توسط امام باقر و امام صادق علیهما السلام پایه گذاری و شکوفا گردید. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از فرق و مذاهب اسلامی🚨 شیعه در زمان خلفا👳🏻‍♂ 🔹از منصور تا هارون سیوطی می‌نویسد: 🔹«منصور اولین خلیفه (عباسی) بود که میان علویان و عباسیان آتش فتنه را برانگیخت. در سال ۱۴۵ پس از گذشت ۹ سال از حکومت منصور محمد و ابراهیم فرزندان عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب علیه منصور قیام کردند ولی آن دو و گروه بسیاری از اهل بیت توسط وی به شهادت رسیدند» (تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص ۲۶۱)📚 🔹این وضعیت در عصر حکومت مهدی عباسی و هادی عباسی و هارون الرشید نیز ادامه یافت و آنان در اعمال فشار و شکنجه، زندان، تبعید و قتل علویان راه منصور را ادامه دادند. ♨️ محمد بن ابی عمیر و فضل بن شازان به دستور او زندانی و شکنجه شدند. وی حکم دستگیری هشام بن حکم را صادر کرد ولی او مخفی گردید.❗️ 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خاطره‌ شنیدنیِ آیت‌الله طبسی از راننده سعودی! 🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان... 👌 این خاطره را از دست ندهید! 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از فرق و مذاهب اسلامی 🚨 شیعه در زمان خلفا👳🏻‍♂ 🔹از امین تا واثق پس از هارون محمد امین به حکومت رسید. ابوالفرج در مقاتل الطالبین می نویسد: « روش امین درباره اولاد علی بن ابی طالب بر خلاف گذشتگان بود. علت آن این بود که او به فکر خوشگذرانی و تهیه وسایل آن بود و پس از آن در بحران جنگ خود با مامون قرار گرفت تا اینکه کشته شد».🩸 🔹در زمان مامون تشیع در اکثر شهرهای اسلامی نفوذ کرد. مامون وقتی کثرت شیعه را دید و دانست که حضرت رضا علیه السلام مورد توجه و محبوب مردم است، ظاهراً روش تفاهم و دوستی با علویان را برگزید و بدین طریق افکار عمومی را متوجه خود ساخت. 🔹لذا از در نفاق و ریا اظهار تشیع نموده از خلافت حقانیت و برتری علی علیه السلام بر ابوبکر و عمر دفاع می‌کرد و حتی مسئله واگذاری خلافت و سپس ولایت عهدی را مطرح نمود ولی در حقیقت او هدفی جز حفظ قدرت و تثبیت موقعیت خود نداشت و سرانجام نیز امام رضا علیه السلام را به وسیله زهر مسموم ساخت. 🔹در عصر معتصم و واثق نیز شرایط سیاسی در مورد اهل بیت همانند زمان مامون بود به ویژه آنکه آن دو نیز به کلام معتزله گرایش داشته و با بحث‌های استدلالی و کلامی موافق بودند. پرسش‌های کلامی و دینی بسیاری که از امام جواد علیه السلام شده است نیز گواه بر این است که ارتباط مردم با آن حضرت در عصر معتصم ممنوع نبود. هرچند معتصم در باطن امر نسبت به امام علیه السلام عداوت می‌ورزید و سرانجام نیز دستور قتل وی را صادر نمود.⚔ 🔹پس از شهادت امام علیه السلام جمعیت انبوهی برای تشییع جنازه آن حضرت اجتماع نمودند. علی رغم اینکه معتصم تصمیم داشت آنان را از شرکت در مراسم تشییع منع کند، ولی آنان به تصمیم وی اعتنا نکرده و شمشیر بر دوش بر گرد خانه امام اجتماع نمودند. این مطلب نیز گواه بر قدرت و کثرت شیعه در آن زمان است.✍ منبع: کتاب فرق و مذاهب اسلامی، علی ربانی گلپایگانی ، ص ۴۷ تا ۵۱ 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«آن سوی تاریخ» اگر میخوای تاریخ و رو تخصصی یاد بگیری ، یه سر به اینجا بزن👌 https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
✅ هفته گذشته مباحثی درباره هند و شبه جزیره هند ارائه کردیم، این هفته با مباحثی کلی درباره ادیان هندی ادامه می‌دهیم. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🌐 روند پرستش در هند 🙏 🔹 این سوال معمولا مطرح است که : آیا هندیان مشرک و بت‎پرستند یا موحد و خداپرست؟ اما پاسخ به این سوال، به سادگی ادیان ابراهیمی نیست و نمی‎توان در یک کلام گفت که مثلا هندیان موحدند یا مشرکند. 🔹 هم هند سرزمینی با مجموعه‎ای از ادیان مختلف است؛ هم هندوییزم، برخلاف سایر ادیان، مجموعه بسیار پیچیده‎ای از آیین‎ها و مسلک‎های مختلف است. 🔹 لذا در جواب سوال فوق به اجمال چنین می‎گوییم : ○ در طول تاریخ در هند و به خصوص در هندوئیسم، انحاء مختلف پرستش رواج داشته است. ○ حوزه گسترش هر پرستشی، با توجه به شرایط زمانی و مکانی و تعالی فکر بشر، متفاوت بوده است. 🔹 انحاء مختلف پرستش و تفکر مذهبی را در هند می‎توان به شرح زیر برشمرد : (1) انیمیزم Animism یا روح پرستی : اعتقاد به روح داشتن تمام موجودات، حتی جمادات. (2) نچرالیزم Naturalism یا طبیعت پرستی : پرستش نیروها و مظاهر مختلف طبیعت، مثل آفتاب. (3) پلی‎تئیزم Polytheism یا چندخدایی : پرستش خدایان متعدد که گاهی تعداد آن‎ها به بیش از سه هزار می‎رسیده است. (4) مونوتئیزم Monotheism یا توحید : پرستش خدای واحد و یکتا. (5) مونیزم Monism یا وحدت وجود: اعتقاد به حقیقت واحدی که مدار هستی است. (6) پن‎تئیزم Pantheism یا همه‌خدا‌پنداری : همه خدایی و نفی وجود غیرخدا. 🔹 می‎توان گفت تمام این انحاء در طول تاریخ هند بطور همزمان وجود داشته است و هنوز هم ادامه دارد. (اما حوزه گسترش هر یک از این مشرب‎ها به شرایط زمانی و فکری بستگی دارد). 🔹 امروزه دامنه روح‎پرستی و طبیعت‎پرستی بسیار محدود است و در عوض دامنه وحدت وجود بسیار گسترده شده است. 🔹 نکته دیگر اینجاست که دامنه مفهوم توحید و شرک در ادیانی چون اسلام (که توحیدی است) نیز گاملا مشخص و معلوم نیست. گاهی برخی عرفا و خواص، توحید مردم و عوام را شرک‎آمیز می‎دانند؛ و گاهی برخی متشرعان و متفقهان، مسلک عارفان و صوفیان را توحیدی نمی‎دانند تا چه رسد به ادیانی مثل هندوییزم با آن ویژگی‎های خاصی که دارد. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شناخت ادیان_عباس مریدی✍️
✅ درون‌گرایی هندی #سه_شنبه_های_ادیان_شرقی 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🌐 درون‌گرایی هندی ♦️ تقسیم جهان به دو قسمت شرق و غرب از دو منظر است : ○ یکی از منظر جغرافیایی ○ و یکی هم از منظر فرهنگی (فرهنگ شرقی و فرهنگ غربی)؛ ♦️ اما باید دانست که این دو تقسیم بندی، کاملاً منطبق بر هم نیستند، مثلاً : ○ عربستان از نظر جغرافیایی به همان اندازه شرقی است که هند و چین شرقی‎اند اما عربستان از نظر فرهنگی هرگز به اندازه آنها شرقی نیست. ○ حتی ایران نیز که از نظر جغرافیایی شرقی است و بین یونان و روم (از طرف غرب) و هند و چین (از طرف شرق) قرار دارد، به اندازه هند و چین شرقی نیست؛ چون ایران بین فرهنگ شرق و غرب واقع و در طول تاریخ دچار نوسانات فرهنگی زیادی شده است، از برخی جهات، رنگ غربی و از برخی جهات رنگ شرقی به خود گرفته است. ○ مصداق بارز این مطلب فلسفه و عرفان ایرانی است که از نظر فلسفی، رنگ غربی (یونانی) و از نظر عرفانی، رنگ شرقی (هندی) دارد. ♦️ برخی کشورهای شرقی مانند هند و چین از نظر بروز روحیات شرقی، بر دیگر کشورهای شرقی تفوق دارند؛ لذا این دو کشور (به خصوص هند) مظهر فرهنگ شرق به شمار می‎روند. ♦️ مهمترین ویژگی فرهنگ شرقی، درون‎گرایی و رازورزی است که هند نماد بارز آن در جهان به شمار می‎رود. ♦️ همه مکاتب هندی تأکید ویژه‎ای به درون و باطن انسان دارند و آزادی و رهایی انسان را در گرو آزادی و رهایی درونی انسان از تعلقات بشری می‎دانند و ظواهر دنیوی را نادیده و تعلق بدان را به سخره می‎گیرند. ♦️ از دید این مکاتب، انسان آزاد یعنی انسانی که باطنی آزاد دارد، و انسان برای رهایی باید به سیر در باطن خود بپردازد و منجی خود را در درون خود بیابد. ♦️ این خصیصه باطن گرایی هندی، مقابل خصیصه‎ای از فرهنگ غرب است که تأکید بر عقل و خردورزی دارد و پیروی از منطق عقل را تنها راه بهروزی و پیروزی می‎داند. از این رو، برای رهایی، یکی رو به سوی درون (باطن) و دیگری رو به سوی برون (ظاهر) دارد. ♦️ بنابراین در جهان معاصر که جهان تجدد و تکنولوژی است و انسان سرگشته و حیران از نظر معنوی در جستجوی آرامش است اگر سخن از درون گرایی و عرفان به عنوان برون‎شوی از این سرگشتگی می‎رود نظرها بیشتر معطوف به هند و عرفان هندی است. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
✅ ادوار تفکر هندی 🟣 رادهاکرشنان، متفکر بزرگ هندی، چهار دوره برای تفکر هندی بر می‎شمارد : 1⃣ دوره ودایی (سال ۱۵۰۰ تا سال ٦٠٠ قبل از میلاد) ○ در این دوره آریاییان وارد هند می‎شوند و استقرار می‎یابند و تمدنی جدید را بنیان می‎نهند. ○ مَنْتْره‎ها (سرودهای ودایی)، براهمنه‎ها و او‎پا‎نیشادها متعلق به این دوره‎اند. ○ دوره ودایی دوره آرمان گرایی است. ○ و گرایش‎های فکری هنوز به معنی دقیق، منسجم و سامانمند نشده‎اند. 2⃣ دوره حماسی (سال ٦۰۰ قبل از میلاد تا سال ۲۰۰ میلادی) ○ در این دوره مکتب‎های مختلف فلسفی جوانه می‎زنند و منظومه های حماسی شکل می‎گیرند. ○ مهابهارتا، بلندترین منظومه حماسی هند و جهان، متعلق به این دوره است. ○ تدوین مجموعه اساطیری پورانا‎ها نیز حاصل این دوره است. ○ همچنین در این دوره است که مکاتب بودایی و جاینی جوانه می‎زنند و فرقه‎های شیوایی و ویشنویی در هندوییزم شکل می‎گیرند. 3⃣ دوره سوتره‎ای (از سال ۲۰۰ میلادی به بعد) ○ سوتره عبارتی است موجز و عمیق که به زبانی هنرمندانه ادا می‎شود؛ و به عبارت دیگر سوتره‎ها کلمات قصاری‎اند که در مورد مضامین و موضوعات مختلفی می‎باشند و فهم آنها نیاز به شرح و تفسیر دارد. ○ البته این دوره با نظر به سوتره‎های فلسفی، دوره سوتره‎ای نامیده می‎شود. ○ در این دوره، مضامین فلسفی به صورت سوتره‎ها بیان می‎شوند و فلسفه انتقادی رواج پیدا می‎کند. 4⃣ دوره مدرسی (از سال ۲۰۰ میلادی به بعد) ○ این دوره را نمی‎توان دقیقاً از دوره سوتره‎ای جدا کرد. ○ در این دوره در عرصه فلسفه، متفکران و مفسران نام‎آوری چون کوماریله (Kumarila)، شانکرا (Samkara) و رامانوجه (Ramanuja) ظهور می‎کنند که آثارشان هنوز هم از دست‎آوردهای مهم فکری و معنوی هند به شمار می‎روند. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
🔰 اصول کلی ادیان هندی اصول چهارگانه زیر را که کمابیش مورد پذیرش همه ادیان هندی است می‎توان به عنوان اصول کلی ادیان هند ذکر کرد : 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
1⃣ کارما (Karma) یا کردار : 🔺 منظور از اصل کارما، این است که انسان هر کاری را که در جهان انجام دهد اعم از کردار و گفتار و پندار، اثر و نتیجه آن را خواهد دید. 🔺 به عبارت دیگر هر کنشی در این جهان واکنش متناسب با خود را به دنبال دارد و این واکنش هم در زندگی فعلی انسان و هم در زندگی آینده‎اش در تولد بعدی (سنساره) تأثیر دارد. 🔺 هم از این رو زندگی فعلی هر کسی متناسب با کارمایش در زندگی پیشین است و گرفتاری و رنج هر کسی نتیجه کارما وی در زندگی قبلی است. 🔺 حتی اثر کرمه تا حدی است که می‎تواند طبقه اجتماعی (کاست) انسان را در زندگی بعدی تغییر دهد و آن را بالا یا پایین ببرد. 🔺 کارما بعدها، در سنت و متون مقدس هندو به طرز افراطی‎تری مطرح شد، به گونه‎ای که گویی هر کسی در زندگی فعلی، گرفتار بازتاب کارمایش در زندگی پیشین و در بند سرنوشتی محتوم است و راه گریزی ندارد و تنها باید امیدوار باشد تا نتیجه تلاشش را در زندگی بعدی ببیند : "انسان در اثر ارتکاب گناهان بدنی به موجودی بی‌جان (در تولد بعدی) تبدیل می‎شود، در اثر ارتکاب گناهان گفتاری (در زندگی بعدی) به صورت یک پرنده و یا حیوان و در اثر ارتکاب گناهان پنداری در طبقه‎ای پایین‎تر زاده می‎شود." 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
2⃣ سنســـاره (Samsara) یا تناسخ : 🔸 از این اصل با عناوینی چون گردونه بازپیدایی یا چرخه حیات نیز یاد می‎شود. 🔸 منظور از تناسخ این است که با مرگ ظاهری حیات انسان پایان نمی‎یابد، بلکه پس از نابودی کالبد، روح به گونه‎ای در کالبدی دیگر به حیات خود ادامه خواهد داد و چگونگی حیات بعدی بستگی به کردار انسان (کارما) در حیات قبلی او دارد. 🔸 کردار انسان می‎تواند نحوه زندگی او را در تولد بعدی تعیین و نوع کالبد او را (که انسانی است یا حیوانی) مشخص کند و در صورت داشتن کالبد انسانی طبقه اجتماعی او را و در صورت داشتن کالبد حیوانی، نوع آن را از میان انواع حیوانات اعم از چرنده و پرنده معین کند. 🔸 انسان فقط هنگامی می‎تواند از چرخه حیات رهایی یابد که با طی مراحل سلوک باطنی به حقیقت مطلق واصل شود. 🔸 اینکه اصل تناسخ، ریشه آریایی داشته باشد محل تردید است، چون در وداها نیز مطلب صریحی درباره تناسخ وجود ندارد. 🔸 آنچه در وداها آمده زاده شدن از مرگ و گرفتن پاداش در جهان دیگر است. 🔸 البته در وداها عباراتی مبنی بر حلول روح بشر در جانوران و درختان دیده می‎شود. 🔸 اشاره به اصل تناسخ نخستین بار در اوپا‎نیشادها مشاهده می‎شود. 🔸 به نظر می‎رسد که این اصل از بومیان هند به عاریت گرفته شده باشد. 🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh