دکتررضاداوری:
#کار_امام_حسین_نجات_تاریخ_است
》》شما در ضمن صحبت قبل از مصاحبه به عاشورا اشاره داشتید. یک سؤال: ادبیات لیبرال، ادبیات چیرهی فلسفهی سیاسی زمان ماست که یکی از شاخصهای آن مرگ انقلابهاست. با این توصیف عاشورا در این زمان به چه کار میاید؟
#دکترداوری: عاشورا روز آشکارگی عظمت انسان و آزادگی اوست.
》》اما شما معتقدید، آزادی امروزین که برگرفته از آزادی پس از قرن هجده است، مفهوم جدیدی است.
#دکترداوری: بله، ولی آزادی به معنای آزادگی، مفهوم کهن است. آزادگی صفت خاص آدمیان در همهی زمانهاست و حال آنکه آزادی به عصر جدید تعلق دارد.
》》به عنوان آخرین سؤال: میخواهم بدانم امام حسین (ع) برای فیلسوفی چون رضا داوری اردکانی چه بهرهای دارد؟
#دکترداوری: بهره به زندگی عادی تعلق دارد. وقتی در برابر عظمت قرار میگیریم، سودای سود و زیان از میان برمیخیزد. شما یکبار از نسبت علم و عمل پرسیدید. در کربلا علم و عمل یکی شد و حقیقت و خیر و جمال یکجا جلوه کردند و شاهدش اینکه بانوی کربلا «ما رایت الا جمیلا» گفت. برای من که سرم در کتاب و درس و فلسفه است و قدری هم به سیاست نزدیک شدهام، مسئله این است که کار امام حسین (ع) نجات تاریخ است و نجات تاریخ به همهی ما مربوط میشود. وقتی زمان و تاریخ به تباهی و تبهکاری میافتد، باید تاریخ را نجات داد. در این اوقات کسانی پیدا میشوند که رشتهای را که در حال گسیختن است، نگاه میدارند. امام حسین (ع) منجی تاریخ اسلام است؛ به این دلیل نه فقط یک مسلمان شیعه، بلکه هیچکس نمیتواند نسبت به عاشورا بیتفاوت باشد و آن را ندیده بگیرد؛
اما برای اینکه اشارهای به بهره و بهرهمندی هم کرده باشیم، میگویم که اگر کسی عظمت عاشورا را درک کند، از برکات آن نیز بهرهمند میشود.
بخشی از مصاحبه #مجلهخیمه با #دکتررضاداوریاردکانی سال ۱۳۸۹
🌒🌒🌒
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
1385_J1_Hossein_Zaminesaz_Ayandeh_Tarikh_lobolmizan.ir[L].MP3
7.77M
🍁آینده تاریخ🍁
بازپخش سخنرانی
#استاداصغرطاهرزاده با موضوع "امام حسین (ع)، زمینهسازِ آیندهی تاریخ"
#جلسهاول
🌒🌒🌒
#مدرسهآفاق
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
1385_J2_Hossein_Zaminesaz_Ayandeh_Tarikh_lobolmizan.ir[L].MP3
8.56M
🍁آینده تاریخ🍁
بازپخش سخنرانی
#استاداصغرطاهرزاده با موضوع "امام حسین (ع)، زمینهسازِ آیندهی تاریخ"
#جلسهدوم
🌒🌒🌒
#مدرسهآفاق
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
May 11
پژوهشکدهفرهنگوهنراسلامی برگزار میکند:
🔻/➕نظریه تاریخی انقلاب اسلامی؛ تاملات نظری و روش شناختی
#جلسه اول:
👈 دکتر محمد رجبی
👈 دکتر حسین کچویان
🕓چهارشنبه ۱۱مهرماه، ساعت ۱۶
انتهای خ سمیه،حوزه هنری،طبقه بالای مسجد حوزه
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
مدرسهآفاق منتشر کرد:
➕/🔻 #متنخوانیتأملاتدکارت| ۹ جلسه
بازپخش درسگفتار #علینجاتغلامی پیرامون اندیشه دکارت
⭐️⭐️⭐️
در درسگفتار «متنخوانی تأملات دکارت» ، علی نجات غلامی می کوشد به شیوه ای اساسی وارد عالم پدیدارشناسی و پس زمینه های آن در تاریخ فلسفه مدرن شود. ازآنجا که هوسرل در آغاز سخنرانی های پاریس – که متن مبسوط آنها تأملات دکارتی است – پدیدارشناسان را نودکارتیان راستین می نامد، وی می کوشد نخست تأملات در فلسفه اولی از دکارت را مو به مو تحلیل کند و آنگاه وارد تحلیل متن هوسرل شود. تحلیل وی نه تنها همراه با ترجمه دقیق متن و شرح آن است، بلکه به گونه ای می شود گفت که در حال فلسفیدن است، طوری که عامدانه می خواهد مخاطب صرفاً مقداری فرمول صوری را به یاد نسپارد و اساسی ترین دغدغه های فلسفی را به طور زیسته درک کند.
💎دریافتفایل:
https://goo.gl/xcPLDk
منبع: صدانت
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
mohadesee and moradi[1].mp3
27.08M
➕/🔻#نقشبستراجتماعیدرنظریهپردازی
گفتگوی #دکترحسنمحدثی و #دکترمحمدعلیمرادی
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
➕/🔻تفکر در خویشاوندی فلسفه اسلامی و یونانی
شرح #استادطاهرزاده بر پیام #دکتررضاداوریاردکانی در باب «گذشته و آینده وضع میان فرهنگی فلسفه دورهی اسلامی»
🔰دریافتفایل:
https://goo.gl/Ey4Eys
#منبع:
گروه فرهنگی المیزان، خردادماه ۹۷
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
➕/🔻تفکر در خویشاوندی فلسفه اسلامی و یونانی
شرح #استادطاهرزاده بر پیام #دکتررضاداوریاردکانی در باب «گذشته و آینده وضع میان فرهنگی فلسفه دورهی اسلامی»
⭐️⭐️⭐️
🔻درسگفتار پیش رو، شرح استاد طاهرزاده بر پیام دکتر رضا داوری اردکانی؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی است.
🔻این پیام با عنوان: "فلسفه اسلامی و ارتباط ایران و اروپا" به همایش بین المللی "فلسفه، دین و علم در زیست جهان اسلامی" در دانشگاه وین اتریش ارائه شده است.
🔻در بخشی از پیام دکتر داوری چنین آمده:
فلسفهی اسلامی از تلاقی میان دو روح و دو فرهنگ که تفاوت ذاتی با یکدیگر داشتند به وجود آمد. تفاوت این دو روح را بعضی فیلسوفان و نویسندگان به صراحت ذکر و تصدیق کرده اند. در فلسفه اسلامی این دو روح به یکدیگر نزدیک شدند و امکان هم سخنی پیدا کردند. با توجه به این معنی فلسفه اسلامی یک فلسفه میان فرهنگی است. بعد از افلاطون و ارسطو و از زمان رواقیان و افلوطین همهی فلسفه ها میانفرهنگی است. منتهی در زمانی که تفکر دچار افسردگی و جمود و قشریت می شود. نیروی میانفرهنگیبودنش را از دست میدهد. اکنون این نیرو رو به ضعف دارد اما هنوز می توان به آن امید داشت. کاش اهل فلسفه می توانستند بنشینند و دربارهی وضع روحی و فکری جهانِ توسعه نیافته و نسبت این وضع با جهان متجدد غربی و مخصوصاً در باب شرایط امکان خروج از توسعه نیافتگی تأمل و تحقیق کنند.
🔰دریافتفایل:
https://goo.gl/Ey4Eys
#منبع:
گروه فرهنگی المیزان، خردادماه ۹۷
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir