#استاداراکی در دوره #فقهنظام:
تفاوت حکم حکومتی و فقه حکومتی
خرید #بستهآموزشمجازی و ثبتنام در #دورهعلمی
➕/🔻 فقهنظام؛ رویکردها و نظریات
از طریق:
yon.ir/24JQ1
........[۲۵ ساعت برنامهآموزشی]........
.... #فیلم . #صوت . #اینفوگرافی ...
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
🆔 @afaghehekmat
🌐 afaghehekmat.ir
#مرحومآیتاللهمؤمن در دوره #فقهنظام:
تفاوت احکام صادره در فقه حکومتی با دستورات الهی
خرید #بستهآموزشمجازی و ثبتنام در #دورهعلمی
➕/🔻 فقهنظام؛ رویکردها و نظریات
از طریق:
yon.ir/24JQ1
........[۲۵ ساعت برنامهآموزشی]........
.... #فیلم . #صوت . #اینفوگرافی ...
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
🆔 @afaghehekmat
🌐 afaghehekmat.ir
#درسگفتار
➕/🔻اندیشه و برنامهپژوهشی دکتر مرتضی فرهادی
توسعه پایدار مبتنی بر عقلانیت بومی و سنتی ایرانی
⭐️⭐️⭐️
«ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟» عنوان سلسله نشستهایی است که در زمستان سال گذشته، با هدف آشنایی با اندیشه و برنامه پژوهشی اندیشمندان انقلاب اسلامی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار گردید. در سومین روز این نشست اندیشه و برنامه پژوهشی دکتر مرتضی فرهادی توسط دکتر میثم مهدیار ارائه گردید.
🔰 دریافتفایل:
http://yon.ir/hN02h
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
#مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
مدرسه درسگفتار آفاق
#درسگفتار ➕/🔻اندیشه و برنامهپژوهشی دکتر مرتضی فرهادی توسعه پایدار مبتنی بر عقلانیت بومی و سنتی ایر
#درسگفتار
➕/🔻اندیشه و برنامهپژوهشی دکتر مرتضی فرهادی
توسعه پایدار مبتنی بر عقلانیت بومی و سنتی ایرانی
⭐️⭐️⭐️
«ایرانیها چه رؤیایی در سر دارند؟» عنوان سلسله نشستهایی است که در زمستان سال گذشته، با هدف آشنایی با اندیشه و برنامه پژوهشی اندیشمندان انقلاب اسلامی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار گردید. در سومین روز این نشست اندیشه و برنامه پژوهشی دکتر مرتضی فرهادی توسط دکتر میثم مهدیار ارائه گردید. به اعتقاد مهدیار، مسئله اصلی دکتر فرهادی توسعه پایدار مبتنی بر عقلانیت روستایی و بومی و طبیعی ایرانیان است. درحالیکه بسیاری از اساتید علوم اجتماعی این عقلانیت را مانع توسعه قلمداد کردهاند؛ اما فرهادی توسعه پایدار را مبتنی بر عقلانیت بومی و سنتی ایرانی میداند نه آنچه در معرض واردات آن هستیم. در این راستا عمده تمرکز فرهادی بر مفهوم «یاریگری» است که نشان میدهد برخلاف نقدهای رایج، ایرانیان در کار جمعی و مشارکتی موفق بودهاند. در سنت ایرانی «تعاون برای بقا» جایگزین «تنازع برای بقا» میشود.
🔰 دریافتفایل:
http://yon.ir/hN02h
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
#مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
درسگفتار
#تاریختفکراجتماعیمسلمین| ١٢ جلسه
حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
⭐️⭐️⭐️
درسگفتار تفکر اجتماعی مسلمین، شمایی کلی و درعین حال عمیق از مهمترین متفکران اجتماعی جهان اسلام مانند فارابی و ... ارائه میدهد و مخاطب در پایان میتواند به افق معرفت شناسی عالمان اسلامی و نظر ایشان درباره علم الاجتماع دست یابد.
🔰 #دریافتفایل:
http://yon.ir/dB5AT
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghrhekmat.ir
مدرسه درسگفتار آفاق
درسگفتار #تاریختفکراجتماعیمسلمین| ١٢ جلسه حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ⭐️⭐️⭐️ درسگفتار تفکر اجت
درسگفتار
#تاریختفکراجتماعیمسلمین| ١٢ جلسه
حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
⭐️⭐️⭐️
🔻از آنجایی که میراث تفکر اجتماعی اسلامی قرن ها مسائل جوامع اسلامی را فهم، نقد و حل می کرده است؛ به نظر می رسد بازتولید این میراث و فهم مسائل اجتماعی امروز در چارچوب نظریه اجتماعی برخاسته از این سنت فکری در جامعه فعلی ما ضروری است، بنابراین می توان با عنایتِ ویژه به سنت دینی و آراء اجتماعی متفکران اسلام راه حلهای لازم برای شناخت و حل مسائل اجتماعی را اتخاذ کرد.
🔻درس گفتار تفکر اجتماعی مسلمین هم به آرای اجتماعی متفکرین مسلمان و نحوۀ مواجه هایشان با معضلات اجتماعی و دانشهایی که در حوزه تمدنی اسلام تولید شدهاست، می پردازد و هم تا حد امکان مبانی نظری علوم اجتماعی جدید و آبشخورهای فلسفی آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهد و از این طریق می توان با آگاهی کافی دربارۀ مسائل اجتماعی حال حاضر جامعه اسلامی ما نظر داد.
🔻این درس گفتار به دو بخش عمده تقسیم می شود:
👈بخش اول: باتوجه به اینکه متفکران مسلمان از گذشته تا به حال پدیده های اجتماعی جوامع خود را با رویکردها و روش های گوناگونی مورد مطالعه قرار می دهند؛ ابتدا روش های مختلف عقلی، نقلی و تجربی(قیاسی و استقرائی) از منظر متفکران اسلامی متقدم مانند فارابی و متاخرین مانند شهید مطهری(ره) و استاد مصباح توضیح داده می شود، سپس در ادامه دیدگاه ها در مقام تعارض و عدم تعارض بین عقل و نقل بیان می شود. به تعبیر استاد پارسانیا در تاریخ اسلام نظریه ای نیست که مرجعیت نقل را نپذیرد و سخن بیشتر درباره چگونگی رابطه بین عقل و نقل می باشد و حقیقتاً منزلت عقل در قیاس با نقل از سه حالت خارج نیست یا میزان است یا مصباح و یا مفتاح.
👈بخش دوم این درس گفتار به بررسی مبانی فلسفی ملاصدرا می پردازد. مبانی ای مانند اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، تشکیک وجود، اشتداد وجود، تقسیم وجود به مادی و مجرد، اتحاد عقل و عاقل و معقول، جسمانیه الحدوث بودن و روحانیه البقا بودن نفس و سایر مقدمات که کمک می کند مطابق با دستگاه فلسفی صدرائی یک نظریه اجتماعی شکل بگیرد همان که فارابی نتوانست آن را ثابت کند.
🔻به طور کلی درسگفتار تفکر اجتماعی مسلمین شمایی کلی و درعین حال عمیق از مهمترین متفکران اجتماعی جهان اسلام مانند فارابی، شهید مطهری(ره) و استاد مصباح ارائه میدهد و مخاطب در پایان میتواند به افق معرفت شناسی عالمان اسلامی و نظر ایشان درباره علم الاجتماع دست یابد.
🔰 #دریافتفایل:
http://yon.ir/dB5AT
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghrhekmat.ir
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آیتاللهمیرباقری در دوره علمی #فقهنظام
➕/🔻 #مناسباتفقهوسایرعلومبشری
🔸در نوعی از نگاه میتوان دین را جریان الوهیت و سرپرستی حضرت حق نسبت به اختیارات بندگانش دانست؛ سرپرستیای که از طریق ولایت خلفای الهی جاری میشود. از این منظر، مأموریت فقه، سرپرستی اختیارات انسانها اعم از اختیارات خصوصی و عمومی، فردی و اجتماعی؛ و به عبارتی سرپرستی همه عرصههای حیات بشری است.
🔸در این نگاه مسئله مستحدثه عصر حاضر، مسئله سرپرستی تکامل اجتماعی و برنامهریزی برای توسعه همهجانبه در مقیاس جامعه جهانی است. و لذا مأموریت فقه از ترسیم وضعیت مطلوب به پایش وضعیت موجود و ارائه برنامه تحول برای رسیدن به وضعیت مطلوب ارتقا مییابد.
🔸علاقهمندان به دریافت کامل این ویدئو میتوانند با ثبتنام در دوره علمی «فقه نظام»، علاوه بر دریافت این ویدئو از سایر درسگفتارهای این دوره نیز بهرهمند گردند.
⭐️⭐️⭐️
دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghrhekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیتاللهاراکی در دوره علمی #فقهنظام
➕/🔻 #فقهکلانمهمترینعرصهفقه
🔸آیا دانش فقه موجود میتواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروز ما باشد؟ به اعتقاد آیتالله اراکی در یک جامعه اسلامی که تحت حاکمیت الهی قرار دارد؛ نظامات اجتماعی همچون آموزش و پروش، اقتصاد، فرهنگ و هر آنچه حول محور اجتماع معنا مییابد نیز تابع احکام الهی هستند.
🔸در اینجا مکلف نه فرد فرد انسانها، که جامعه بهعنوان جمع حاکم و محکوم است. از این مکلف تحت عنوان مکلف کلان یاد میشود و فقه بیانکننده احکام آن نیز فقه حکومتی یا همان فقه کلان نام دارد.
🔸علاقهمندان به دریافت کامل این ویدئو میتوانند با ثبتنام در دوره علمی «فقه نظام»، علاوه بر دریافت این ویدئو از سایر درسگفتارهای این دوره نیز بهرهمند گردند.
⭐️⭐️⭐️
دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghrhekmat.ir
مدرسه درسگفتار آفاق
گفتاری از #دکترموسینجفی پیرامون #هویتیابی و #ملتسازینوینشیعه: ➕/🔻مذهب شیعه به عناصر فرهنگی ایر
گفتاری از #دکترموسینجفی پیرامون #هویتیابی و #ملتسازینوینشیعه:
➕/🔻مذهب شیعه به عناصر فرهنگی ایرانی، شخصیت سیاسی داده است.
⭐️⭐️⭐️
🔸نشست «بررسی تاریخی هویت یابی و ملت سازی نوین شیعه» عنوان جلسهای است که با ارائه دکتر موسی نجفی در دی ماه سال ۹۷ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید.
🔸دکتر موسی نجفی، سخنران این نشست، معتقد است که هویت یابی و ملت سازی نوین شیعه در کنار سایر عناصر هویتی ایرانی میباشد. به نظر ایشان دعوای هویت را می توان در سه نظریه خلاصه کرد. یکی نظریه «ایران باستان» است که امروز در ایرانشهری نمود دارد. دوم؛ «بازگشت به خویشتن و تلفیق اسلام و ایران» است. نظریه سوم هم، نظریهایست که می خواهد همه اینها را در یک تفسیر مدرن بپذیرد.
🔸دکتر موسی نجفی خود را در نظریه دوم قرار می دهد. او معتقد است، هویت ایرانی در طی سه مرحله شکل گرفته است. یک مرحله ۵۰۰ ساله داشته که از صفویه شروع شده و هویت شیعی ما بوده است. مرحله دوم، هویت ۹۰۰ ساله ماست که از صدر اسلام تا صفویه است. در این مرحله عنصر زبان فارسی در آن نقش پررنگی دارد. ما جز خلافتی بودیم که همه مسلمان هم بودند، لکن آنچه ما را متمایز میکرد، مذهب ما نبوده بلکه زبان ما بوده است. سومین مرحله تأثیرگذار در هویت ما، هویت ایران باستانی ما در دنیای قدیم و تخت جمشید و هخامنشیان و… است.
🔸دکتر نجفی در این نشست به شرح نظریه خود و نسبت آن با سایر نظریه ها می پردازد. به عقیده وی این سه مولفه نسبت طولی دارند و آنچه در قرن دهم اتفاق افتاده این بوده که مذهب شیعه به این عناصر فرهنگی شخصیت سیاسی داده است و سبب شکل گیری هویت جدیدی شده است.
🔰 #دریافتفایل:
http://yon.ir/6nuSj
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghrhekmat.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجتالاسلاممبلغی در دوره علمی #فقهنظام
➕/🔻#فقهموجود،توانایینزدیکشدنبه انسانمعاصرراندارد.مسئلهشناسی؛رسالتاصلیحوزههایعلمیه
🔸فقه موجود، توانایی نزدیک شدن به انسان معاصر را ندارد. هرچند این توانایی به صورت بالقوه در فقه وجود دارد؛ اما برای به فعلیت رسیدن نیازمند دخالت حوزه است. در این راستا حوزه میبایست از تمرکز خود بر ابواب کنونی فقه کاسته و به ابواب نامطرح بپردازد. مسائل موجود در جامعه را شناسایی کرده؛ آنها را به فقه عرضه کند؛ و درنهایت پاسخ این مسائل را از فقه بگیرد. اما در عمل بخش بسیار کوچکی از مسائل پاسخ خود را از فقه دریافت میکنند؛ درحالیکه هر روز نیازهای انسان معاصر بیشتر و بیشتر میشود.
🔸علاقهمندان به دریافت کامل این ویدئو میتوانند با ثبتنام در دوره علمی «فقه نظام»، علاوه بر دریافت این ویدئو از سایر درسگفتارهای این دوره نیز بهرهمند گردند.
دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir