eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
738 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
207 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«برد پیت و اذان مغرب» ✍ فاطمه میری‌طایفه‌فرد اذان به آجرهای خانه بها می‌دهد، به غذای سر گاز مزه می‌دهد، نور خانه را زیاد می‌کند بی‌آن‌که به منبع نوری وصل باشد. اصلاً اذان خودش منبع نور است، مثل یک جسم منیر، مثل خورشید. صدای اذان می‌آید و من دنبال شبکه‌ای که اذان مؤذن‌زاده را داشته باشد. کنترل تاب می‌خورد توی دستم تا می‌رسم به شبکه ورزش. یک صفحه سفید و کلی درصد و دو پرچم که مال ایران نبود. کلی گذشت تا صفحه اصلی بیاید. حالا آن گوشه صفحه نوشته‌شده: اذان مغرب به‌ افق تهران. تازه مجری شروع می‌کند به تذکر اذان. بعد با هیجان به تعریف بازی شروع نشده می‌پردازد. بازیکن‌ها خودشان را برای تنیس گرم می‌کنند. همان موقع آقای برد پیت روی صفحه ظاهر می‌شود و چیپس خوردنش توجه مجری را به خود جلب می‌کند و شروع می‌کند به واکنش. برد پیت چیپس می‌خورد و هنوز گوشه تصویر نوشته است اذان مغرب به افق تهران... برایم سؤال شد این بازی که نمی‌دانم کجا با کجاست؟ و هنوز شروع نشده و تلویزیون مجبور است حاشیه زمین را نشان می‌هد چه اهمیتی دارد؟ مدیر محترم شبکه محترم ورزش! یک سؤال را جواب بدهید: اذان کلاً چند دقیقه است؟ @AFKAREHOWZAVI
. افزون بر راویان وقایع رویداد عاشورا نظیر امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و بانوان خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام و دیگر بانوان، افرادی از سپاه دشمن نیز راوی رویداد عاشورا بودند اما اغلب شفاهی بود و گاه همه رویدادها احصاء نشد. اولین مقتلی که به عنوان اثر مکتوب در مورد رویداد عاشورا نگاشته شد مقتل ابومخنف(متوفای ۱۵۷ق) بود که سند اصلی باقی نماند و در کتب تاریخی متقدم نکاتی ذکر شده که اشاره به این اثر دارد. نکته مهم این است که به گفته‌ی اساتید، محتوای کتاب منتسب به ابو مخنف با نام مقتل الحسین که اکنون در دسترس عموم است، قابل اعتماد نیست، اما استاد یوسفی غروی، گزارش‌های قابل اعتماد ابو مخنف را بر اساس منابع معتبر، به زبان عربی، بازسازی و احیا کرده‌اند و این اثر با نام "وقعه الطف" منتشر شده و در سالیان اخیر جزو منابع اصلی واقعه عاشورا بوده است. "وقعه الطف" کهن‌ترین گزارش مکتوب از واقعه کربلا است و استاد، با این کتاب به گزارشی تاریخی از واقعه عاشورا، بدون افزوده‌های متاخر دست یافته است. در این کتاب، همه نقل‌های بازمانده از کتاب ابو مخنف گردآوری شده و می‌توانیم بگوییم اکنون ساختار اصلی کتاب مقتل الحسین را در اختیار داریم. کتاب "وقعه الطف" استاد یوسفی غروی توسط محمد صادق روحانی ترجمه شده است. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. گام نهادن در طریق عشقنجمه صالحی این روزها حال ‌و هوای دل، غرق در دریای دلتنگی است، اندیشیدن به حال و هوای زیارت و نفس کشیدن در فضای بین‌الحرمین وجود را مالامال از شادی و شعف می‌کند‌ و آسمان دل را ابری و رخ را بارانی. حال و هوای پیاده روی اربعین، جادهٔ عشق که گویی به جای گام نهادن روی زمین، چند متری از آن بالاتر بودیم و سر‌مست از رایحهٔ جان‌فزای حرم آن هم شبانه در کنج ضریح. همیشه با آمدن محرم، بغض، گریبان دل را تنگ در آغوش می‌کشد و هق‌هق ناله‌ها تا دامان ستاره‌ها پر می‌کشد. با آمدن محرم، صدای مویهٔ عرشیان به گوش می‌رسد، صدای ندبه‌های دسته جمعی‌... دل‌های زلال عاشقان مکتب سیدالشهدا علیه السلام چون آب ریخته از مَشک تیر خوردهٔ قمر منیر بنی هاشم علیه السلام بی‌تاب آل الله علیهم السلام هستند. روزهایی که شانه به شانهٔ دلدادگان حسینی در طریق عشق هم‌قدم می‌‌شویم و چای را همچو داروی شفابخش به جان تزریق می‌کنیم و علاج پیکر ناخوش را نفس کشیدن در این طریق می‌دانیم و از بُن‌جان از گام نهادن در این طریق خرسند هستیم. 🥀من و این روضه‌ها الحمدلله...🥀 @AFKAREHOWZAVI
✍فاطمه میری طایفه‌فرد واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخاسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی حل ناشدنی نمی‌رسد. 👇 https://rasanews.ir/0035yh @AFKAREHOWZAVI
. مساله این است ✍زهرا نجاتی هرسال به این شب‌ها که می‌رسم، حسرت آرزوهایی چنگ به دلم می اندازد که هیچ وقت محقق نمی‌شوند! ولی‌ نمی‌دانم چرا هربار باز تکرار می‌شوند، حسرت این‌که امسال دیگر دستهای اصغر، رباب را زخم نکند.. یا این بار دیگر باران بباردــ یا مثلا رقیه و سکینه کمی بزرگتر باشند این‌قدری که سفربی بازگشت پدر را تحمل کنند! یا این‌که مردم کوفه امسال بر طبل نکوبند و صدای حسین فاطمه(س)، امسال دیگر قلب‌هایشان را بلرزاند و همان‌طور که دل حر لرزید. مثلا هزار نفر از بیست هزار نفر چکمه‌هایشان را روی گردن بیندازند و به خیمه گاه بروند!!! اما خب چه فایده قصه تکراری است شک ندارم که بازهم مثل تمام این هزار و چهارصدسال، حسین فاطمه(س) بازهم به مسلخ خواهد رفت، رقیه یتیم خواهد شد، رباب حسرت گریه‌های اصغر را با خود به گور خواهدبرد و یک‌سال باز، در آفتاب خواهد ماند و زیرسایه نخواهد رفت... اما این‌ها آن‌قدرها هم مهم نیست، آنچه مهم‌ است، این است که این تکرارها، این اشک‌ها، این «مکن ای صبح طلوع‌»های هرساله، منجر به این خواهد شد که امام زمان ما، به خاطر لقمه و نطفه حرام، میان جماعت به ظاهر مسلمان، مثل جدش، غریب و مظلوم، نماند. چه چیز منجر به واقعی‌تر شدن اسلام و ولایت ما خواهد شد؟!! @AFKAREHOWZAVI
. هیئت کانون تبیین ✍زينب نجیب در رهنمودهای رهبر انقلاب، جهاد تبیین از اهم عرصه جهاد برشمرده شده است و ضمن باارزش شمردن دیگر عرصه‌ها توجه بیشتر و ویژه‌ای به آن مبذول داشته و همه اقشار جامعه مخصوصا جوانان را به این جهاد دعوت می‌کنند. ایشان تأکید دارند که از همه‌ی عرصه‌های جهاد مهم‌تر، عرصه «تبیین و روشنگری» است. اگر روشنگری باشد، همه‌ی این عرصه‌های گوناگون دیگر در وقت خود و جای خود وضعشان روشن خواهد شد. آیت‌الله خامنه‌ای در توصیف امر روشنگری می‌فرمایند: «هرکدام از شما به‌عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید... افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده‌ی از این امکان منتشر کنید و می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید.»5/7/1400، (بیانات در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی) ایشان با نگاهی مکتبی به هیئت‌ها به‌عنوان عناصر تأثیرگذار در پیروزی انقلاب و پس‌ از آن، در هشت سال دفاع مقدس، آن را کانون تبیین معرفی می‌کنند. حال سؤال این است؛ چه زمینه‌ها و چه ویژگی‌هایی در بستر هیئت‌ها وجود دارد که رهبری آن را کانون و مرکز مهم‌ترین و باارزش‌ترین جهادها معرفی می‌کند؟ ۱. اولیت دلیل مردمی بودن است، این خود مردم هستند که هیئت را بر محور عشق به ائمه علیهم‌السلام تشکیل داده و اداره می‌کنند نه دستگاه دولتی و حکومتی. همین خصلت مردمی بودن یعنی؛ مراسم و تشکیلات را خود برپا می‌کنند، خود اداره و مدیریت می‌کنند و خود، آن را پاس می‌دارند. بدین‌ترتیب هیئت، نمایشی یا تزئینی نیست بلکه از دل‌ها و قلب‌ها می‌جوشد. از این رو مؤثر است و تداوم دارد. ۲. نقش روحانیت و مداح بسیار مؤثر است. مردم گردانندگان اصلی آن‌اند، اما روحانی، تبیین‌گر و گسترش‌دهنده‌ی معرفت است و مداح نیز با هنرنمایی خود، آن محتوای ناب و معارف الهی را به دل ‌و جان مردم منتقل می‌کند. درواقع هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به‌‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند. رهبر معظم انقلاب راجع به این موضوع می‌فرمایند: «ما مسلمان‌ها و به‌خصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیت‌ها و ادیان این امتیاز را به‌قدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل روبه‌رو، چهره به چهره، نفس به نفس تشکیل می‌شود که این را درجاهای دیگر دنیا و در ادیان دیگر کمتر می‌شود پیدا کرد. هست؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.» 4/4/1387(در دیدار با مداحان) ایشان معتقدند، فضای هیئت به‌گونه‌ای است که منطق و عاطفه را باهم در خود جمع کرده است؛ و راز موفقیت آن‌هم این است که در کنار شعور، شور را نیز در خود دارد. سوال دیگری نیز در رابطه با اهمیت هیئت مطرح می‌شود بدین‌ترتیب که با توجه به وسعت و قوت فضای مجازی، چرا رهبر انقلاب هیئت را که اغلب در مکان‌هایی همچون مسجد و حسینیه تشکیل می‌شود و محدود هستند؛ کانون جهاد می‌دانند به عبارتی رهبر انقلاب چطور با علم به تأثیر فضای مجازی، هیئت‌ها را به شکلی موظف و مسئول در این حیطه معرفی می‌کند و انتظار دارد در هر دو وجه «تبیین مکتب» یعنی تبیین مسائل اصولی و سبک زندگی و در وجه دوم «حرکت و پویایی» فعالیت مثبت و جهادی داشته باشند. به این سؤال شاید بتوان به این صورت پاسخ داد: ۱. همان‌طور که هیئت خود دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که می‌تواند کانون جهاد قرارگیرد؛ قطعاً مسجد و حسینیه نیز به‌عنوان مکان برای چنین جهادی از شرایطی برخوردار است که تأثیرگذار بر روح و افکار انسان‌هاست. یکی از این خصوصیات می‌تواند منزلت این اماکن مقدس باشد که حضور در آنها روح را جلا می دهد چرا که آنجا مرکز اتصال زمین به آسمان است. ۲. افرادی که برای بزرگداشت و احیای یک واقعه و یا یک شخص به این مکان‌ها می‌روند سابقه اعتقادی دارند و همین، زمینه‌ی جذب بهتر و بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌کند. ۳. وجود یک مکان خاص که افراد صورت به‌صورت و نفس به نفس با یکدیگر تعامل دارند و در مدار جذب معارف قرار می‌گیرند و اسباب بروز احساسات، برایشان مهیاست بی‌شک در انتقال مفاهیم مؤثرتر است. بنابراین هیئت‌ها هم از جهت گردانندگان آن و هم از جهت مکانی که حضور دارند دارای ظرفیت‌های بسزایی هستند که می‌توانند کانون تبیین و تبیین‌گری قرار گیرند. @AFKAREHOWZAVI
. عصر حماسه ✍فاطمه ابن‌علی 🏴این پرچم را ۱۵سال پیش از سوریه خریدم. آن موقع دمشق پررونق و شاد بود؛ عصرها بازار شام و میدان صلاح‌الدین پر می‌شد از جوان‌های سوری که سرگرم گعده‌های دوستانه‌شان بودند. آن موقع هنوز بغض دشمنان اهل‌بیت(ع) سوریه را به تلی از ویرانی تبدیل نکرده بود. اما حالا بعد از همه فراز و نشیب‌ها، وقتی این پرچم را به دیوار می‌زنم، با افتخار به خودم می‌گویم: دیدی ایران نگذاشت تاریخ تکرار و دوباره به ساحت اهلبیت(ع) تعرض بشه!؟ اسم و رسم و عکس و بچه‌های مدافعان حرم در ذهنم می‌آید و ناخودآگاه صورتم خیس می‌شود و می‌گویم خدا رو شکر که در عصر شیربچه‌های خمینی زندگی میکنم. بزرگ‌مردانی که از ملیت‌های مختلف زیر سایه جمهوری اسلامی جمع شدن و حماسه آخرالزمانی‌ها رو سرودند. بله، ما در عصر حماسه زندگی می‌کنیم؛ عصر عزت؛ عصر پایداری؛ عصر لبیک یاحسین و لبیک یازینب... @AFKAREHOWZAVI
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
#حسینیه_اهالی_قلم بیا برگرد خیمه، ای کس و کارم منو تنها‌ نگذار، ای علمدارم 🎙 #حاج_محمود_کریمی #م
. میدان‌داری زنان ✍سعیده رحیمی، عضو تحریریه مجتهده امین میدان‌داری زنان در سوگواری عاشورایی، امری است برآمده از فطرت زنانه. فرقی نمی‌کند در کجای مجلس باشند، در حاشیه، در متن، حتی اگر اصلا بطور فیزیکی در لحظه‌ی روضه‌خوانی حضور نداشته باشند. باز هم اوج حزن را دریافت می‌کنند. مثل مادر حاج محمود کریمی که اصلاً او را بیرون از مجلس یا از فاصله‌ای دور در این حالت دیده و دلش نه تنها به حزن پسر گره خورده است، بلکه سوز و گداز او را نیز به راحتی به اوج استیصال اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز عاشورا گره می‌زند. مادر حاج محمود دریافت می‌کند؛ از همان حاشیه از همان بیرون متن. 🏴 اینکه می‌گوییم زنان عاملیت تام در صحنه‌ی سوگ عاشورایی دارند، یعنی از ظرفیتی سخن می‌گوییم که می‌تواند دل را بلرزاند نه تنها دل‌های عاشق و عاشورایی مردان مومن را ، بلکه دل‌های سنگ و سیمانی جبهه‌ی کفر را. اشک‌های کثیف معاویه را هم زنی سرازیر کرد به محبت علی (علیه آلاف التحیة و الثناء). 🏴 اصلا در خود روز واقعه ی محرم ۶۱ هجری، زنان کجا بودند؟ در متن یا در حاشیه؟بله در میانه‌ی میدان، حسین( علیه‌السلام) و اصحابش جنگیدند و زنان در حرم و خیام مانده بودند. اما چه کسی می تواند بگوید که زینب (سلام الله علیها) در این صحنه عاملیت تام نداشت؟ زنان عاشورا در تمام روضه‌های ما، نقشی را خلق می‌کنند و حرکتی میدان دارانه در نوع خود دارند، نه در مقایسه با مردان. معمولاً شمشیر بدست نمی‌گیرند، اما تصویر بدیع خلق می‌کنند؛ از همسر زهیر که او را به صحنه فرستاد تا مادر وهب تا بانو سکینه و رباب و ....و زینب (سلام الله علیها). 🏴می‌خواهم بگویم عاملیت زنان در صحنه‌ی سوگ و رهبری عواطف انسانی لا مکان است و شاید لا زمان. حتی در حاشیه مجالس روضه بودنشان خللی به اصل این "بنیان‌مرصوص" نمی‌زند، چون از طبیعت و فطرت رحامتی وجود زن برخاسته است. به همین دلیل در طول تاریخ سوگواری عاشورایی، هدایت و انتقال این حزن مقدس و عشق اولا کار زن‌ها بوده است و همه غم و مهر حسین را از مادر گرفتیم. پس میان‌داری پنهان او همیشه بوده است. هرچند توجه بیشتر به این ظرفیت الهی و تاثیر آن در ساختمان جامعه‌ی دینی، می تواند به حرکت جامعه در "سفینه‌النجاة‌حسینی" تسریع بخشد. 🏴اما توجه کنیم در این جا از نقش اجتماعی در مفهوم جامعه شناسی مدرن سخن نمی‌گوییم که افراد تنها در مناسبات اجتماعی تعریف می‌شوند و ایفای نقش می‌کنند. بلکه از یک ظهور انفسی حرف می‌زنیم و سرشت این کوتاه سخن معرفت شناسانه است. هرچند با این بینش معرفتی می‌توان به طرحی بدیع در عاملیت زنان اشاره کرد که گاه روایت‌ها و نگاه‌ها آن‌را ندیده‌اند و گاه کوچک انگاشته شده است. @AFKAREHOWZAVI
. دختر خورشید ✍️نجمه صالحی نور چشم آشناترین آشنا بود، همو که همچو معنی لقبش موجب حفظ و نگه‌داری می‌شود*، حفظ خوبی‌ها، نگهداری رابطه‌ها، او "رقیه" است و واسطه‌ی اجابت دعا! هنوز طنین صدای دعوت پدر، در کوچه پس کوچه‌های تاریک تاریخ بشری به گوش می‌رسد. هنوز داستان مظلومیت پدر، صفحات تاریخ را سرخ‌ نگاه داشته و داستان رشادت‌های عاشورا و عاشوراییان، حماسی‌ترین شاهنامه جهان را سروده است. هنوز دستان کوچک رقیه بوی نوازش‌های پدر را می‌دهد. هنوز چشمان معصوم و نگاه خسته‌ی رقیه، نور امید را به قلب عمه می‌تاباند و از دیدار روی او، دل عمه آرام می‌گیرد. هنوز دل همراهان کاروان، به وجود رقیه گرم‌ است و همه، چشم امید به بازگشت وطن دارند اما نه بی رقیه! چه زود پر کشیدن را آموخت! چه زود رخت سفر پوشید! چه زود از قفس دنیا رها شد! چه زود داغدار پدر شد! چه زود از جهانِ جان جدا شد! چه زود در آغوش پدر آرمید! چه زود...! ♡اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الزَّکِیَّةُ الْفاضِلَةُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَهِیَّةُ♡ *رقیه: آنچه برای حصول امری یا به جهت حفظ و نگه‌داری خود به کار می‌برند از قبیل افسون، دعا، تعویذ، و مانند آن/فرهنگ عمید @AFKAREHOWZAVI