eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
740 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
206 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️به پای قدم های "زائر" ✍زینب سید میرزایی 🔹کوله پشتی، چمدان ، ساک، به همراه یک دنیا اشتیاق و عطش و کشش، همراهان زائران اربعینند. 🔹 و زائر همان عاشقی است که پا ،در جاده طلب می گذارد وبه سمت مطلوب و محبوب، می دود بال می گشاید. 🔸چشمان زائر ازاشتیاق دیدار برق می زند. او آن گنبدهای طلایی را سالهاست که در چشمانش قاب کرده است . 🔹زائر عاشق که باشی درک می کنی چه می گویم. 🔸 جاده اربعین طریق القدس است راه استجابت دعا برای ظهور. 🔹حواست باشد شاید عزیزی در کنارت قدم بردارد که به نیت ظهورش، گام بر می داری. 🔹 شاید با محبوبی چشم درچشم شوی که چشمانت برای غیبتش اشکبار است. 🔸 شاید با دلربایی هم کلام شوی که: " دلت را کوچه گردواژه ها در صبح های جمعه کرده ای و خوانده ای که" این الخیره بعد الخیره" 🔹 پس ادب حضور را به جا آور وبه سلامت گام بردار . 🔸 زاِئر عاشق ! 🔺 چه زیبا همراه حضرت جبل الصبر زینب کبری گام برداشته ای برای رسیدن به حسین علیه السلام. 🔹چه نیکو، راه را برگزیده ای . خستگی پاهایت، رنج عاشقانه سفرت چقدر خریدنی است. 🔸 یادت باشدقدمهایت را که نذر ظهور کرده ای به نیابت ازمسلم امام زمان(عج) برداری که زیارتت ستاره باران برکات خواهد شد. 🔹 زندگیت به عشق اباعبدالله آباد. ای زائر عاشق! اللهم ارزقنا فی الدنیا زیاره الحسین و شفاعته فی الآخره @AFKAREHOWZAVI
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
. دختران ایران (قسمت اول) سخنی به مناسبت افتخار آفرینی بانوان این سرزمین: ✍🏻مریم زارعی ۱.در فرایند
. دختران ایران (قسمت دوم) ✍🏻مریم زارعی ۵. رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی و ایجاد تصویر ذهنی از کشورها دارند. در بسیاری از موارد، رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند تا تصویری منفی از ایران و ایرانیان ارائه دهند. این جنگ روانی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی جوانان داشته باشد و باعث شود که آن‌ها احساس خودتحقیری کنند و به دنبال ترک کشور باشند. ۶. آموزش و پرورش نقش کلیدی در شکل‌دهی به هویت ملی و عرق ملی دارد. اگر سیستم آموزشی نتواند این احساس را در دانش‌آموزان تقویت کند، احتمالاً آن‌ها در آینده به دنبال ترک کشور خواهند بود. ۷. یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان و ورزشکاران، عدم حمایت مالی و معنوی کافی است. باید به دنبال راهکارهایی باشیم که این حمایت‌ها را افزایش دهیم و شرایط بهتری برای نخبگان و ورزشکاران فراهم کنیم تا آن‌ها احساس کنند که در کشور خودشان ارزشمند هستند و می‌توانند به اهداف خود برسند. ۸.متزلزل بودن بنیان های اعتقادی یکی دیگر از عوامل مهاجرت نخبگان و ورزشکاران است. ۳۲نهاد فرهنگی در کشور وجود دارد که غالبا منفعل عمل میکنند. این نهاد ها می توانند در شکل‌دهی به هویت ملی و عرق ملی جوانان اثر گذار باشند.تا آن‌ها احساس کنند که در کشور خودشان ارزشمند هستند و می‌توانند به اهداف خود برسند. در آخر از همه ی دغدغه‌مندان عرصه های مختلف، خصوصا دغدغه مندان عرصه‌ی فرهنگی، تقاضا می کنم که بیشتر به این مسائل اهمیت دهند. تک تک جوانان با هم هستند که ایران را می سازند.🇮🇷 @AFKAREHOWZAVI
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
صدای رقیه ها طنین انداز می‌شود:«ان‌الباطل‌کان‌زهوقا» #رقیه #امام_حسین #حضرت_رقیه #شهادت_حضرت_رقیه
. کان زهوقا ✍زینب رضوی اگر این است تاثیر شنیدن، شنیدن کی بود مانند دیدن؟ دوباره و دوباره اشک، صدای روضه خوان در ذهنمان می‌پیچد، گوشواره،کتک،ضجر،گریه های بی‌امان، جاماندن و کنیزی، سر حسین. سال هاست با این روضه ها زندگی کردیم و قد کشیدیم. اما گاهی اوقات در ذهنمان، زنگ بزرگی به صدا در می آمد و سوال بزرگی خودنمایی می‌کرد، سوالی که از اعماق قلب سوخته‌مان برمیخواست. مگر میشود؟ هرچه نباشد، آدم هست، قلب دارد، دختر سه‌ساله و اینهمه ضجر؟ زجر و اینهمه شقاوت؟ خوب... شاید تاریخ یکجا خطا رفته و گیر اغراق افتاده. دوباره صدای روضه خوان در کوچه های ذهنمان می‌پیچد و دوباره و دوباره حیرت از اینهمه حیوان‌صفتی. سال ها می‌شنیدیم اما نمیفهمیدیم. میشنیدیم اما سختی های رقیه فرای درک ما بود و ما مجبور می شدیم به شنیده ها بسنده کنیم و اشک بریزیم. اما بالاخره دیدیم. دیدیم چشمه ای از سختی های کربلا و شام را. اینبار از گوشه کناره های فلسطین. دیدیم. دیدیم و فهمیدیم بغض صدای روضه‌خوان را. دیدیم و فهمیدیم اشک‌ها و یارب های طفل فلسطینی را. دیدیم و اشک ریختیم با اشک های دخترکی که آرزو می‌کرد، کاش من هم با پدر و مادرم، با برادران و خواهرانم رفته بودم و این روزهارا نمی‌دیدم. دوباره پلک می‌زنم و باز صدای روضه‌خوان، دوباره گریه‌ها و اصرار‌های رقیه به بابا و بازهم روضه تنهایی و جاماندن. روضه‌خوان می‌گفت: هرکس صدای گریه‌هایش را می‌شنید، می‌پرسید چه شده که دختر کوچکی این‌چنین گریه می‌کند؛ روضه خوان می‌گفت از زن غساله و حیرتش: مگر این دختر چه بیماری داشته که اینچنین کبود و سیاه است؟ می‌گفتند چه شده که دختر کوچکی دور از دیارش مدفون است؟ آری رقیه تنهایی و فراق پدر کشید و چشم فروبست اما از همان زمان شد سفیری دیگر برای کربلا. رقیه با گریه‌های جان‌سوزش جان عالمیان را سوزاند و پیام حسین را در جهان فریاد زد. فریاد زد که حسین مظلوم بود و دشمنانش ظالم‌ترین مردمان روزگار. رقیه در دیار غربت چشم از جهان فروبست تا چشمان مارا باز کند و اینک رقیه های غزه شده‌اند ادامه دهنده راه رقیه‌بنت‌الحسین. اگرچه یا بر اثر حملات صهیونیست‌ها شهید می‌شوند یا با دیدن تکه‌تکه شدن والدین خود جان می‌سپارند. آنها می‌میرند و آرام می‌گیرند اما صدایشان در سراسر عالم طنین‌انداز می‌شود. می‌میرند و عالمی را زنده می‌کنند. آنها می‌روند اما مردمانی در قلب آمریکا و گوشه‌گوشه‌های اروپا به حمایت از آنها به پا می‌خیزند. همان مردمانی که سیاست‌نامردانشان، با اسرائیل سر در یک آخور دارند. آری آنها می‌میرند و پیام حسین را به تمام دنیا مخابره میکنند. و به عالم می‌رسانند:«ان الباطل کان زهوقا» @AFKAREHOWZAVI
. ✳️ در آغوش سر : ✍زینب سادات سید میرزایی 🔺دختر شهیدمدافع حرم شهید صدر زاده:" بهش میگم زود بیا بعد دیر میاد شبا نمی تونم بخوابم" 🔹سکوت شب و اندوه بی پدری و غم دلتنگی حس مشترک همه رقیه هاست. 🔹شب‌های بیقراری شکوه های تنهایی. ...... خوب گوش کنید از اعماق زمان صدای رقیه به گوش می رسد و درست مثل فعل ماضی نقلی اثر آن تا امروز باقیست. 🔸 خوب بشنوید صدای رقیه را!! " بابایی مهربونم از وقتی رفتی . آدم بدا تند تند مارو کتک زدن . عمه که بغلم می کرد عمه رو هم کتک می زدن . 🌹 بابایی مهربونم! دلم برات تنگ شده بود تا می اومدم سرتو نگاه کنم بازم آدم بدا منو می زدن. 💐 چه خوبه که اومدی پیشم . چون دخترای اینجا فکر می کردن بابا ندارم. 🔹دستتو بده! دستتو بده بابایی !بیا بریم پیش دخترا تا ببینن. بابای قشنگ منو .ببینن بابای مهربون منو. " 🔸این‌حال خوش لحظاتی،بیش،نبودو رقیه ازخواب پرید و سرزمین دلش،طوفانی شد و آسمان چشمانش بارانی . صدا که به گوش اهریمن رسید صدای بیدار گر رقیه را تاب نیاورد و اینک سر پدر بردامان سه ساله بود .... 🔸برعکس روزهایی که رقیه سربردامان ابا عبدالله الحسین علیه السلام می گذاشت و اندکی بعد رقیه در آغوش سر، آرام گرفت. ✳️ امروز رقیه ها به تعداد پدران شهیدشان تکثیر شده اند و در همین شهر های پر ازازدحام زرق وبرقها، دلتنگ پدرند. ✳️رقیه های شهدا را درخرابه های فراموشی و روزمرگی هایمان رها نکنیم. ✳️ امروزرقیه های فلسطینی گاهی در آغوش پدر وهمزمان با او پر می کشند . فلسطین را تنها نگذاریم. ‌ 🔸رقیه دستان کوچک و کودکانه دارد. اما می تواند دست دختران‌مان را بگیرد و اوج سعادت بالا ببرد. 🌼 دین و دنیای دختران‌مان را به ضریح نگاه رقیه س پیوند بزنیم. @AFKAREHOWZAVI
«أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» غزه ی امروز، یک معیار سنجش برای فهم انسانیت است؛ همان فهم ترسناکی که ما را از هم زیستی در کنار موجوداتی انسان نما، آگاه می کند! از انسانیت می گویم، یکی از ویژگی‌های آدم چهارپا که با حساب‌های مادی، جور در نمی‌آید! برای تفکیک انسانیت از عنوان انسان، توصیف ها گفته اند؛ مانند آنکه، انسان چیزی است و انسانیت چیز دیگری! همانطور که حیوان یک عنوان حیوان دارد و صفات و ویژگی هایی مانند درندگی یا اسب بودن را! قصه به بیراهه نرود، راستی دنیا آنقدر که گفته بودند؛ دوست داشتنی نبود! یاد فرشتگان افتادم، به خداوند اعتراض کردند که خدایا، چرا انسان هایی را می آفرینی که خون هم را می ریزنند! و خداوند حکیم به آنها پاسخ داد، بر چیزی که به آن علم ندارید سخن نگویید! عرض می دارم، ای دادرس مظلومان، ما نیز مانند فرشتگانت، علم به چرایی ابقای ظلم مطلق، در ملک پادشاهی تو نداریم! اینکه چرا آه مظلوم، هنوز نفس ظالم‌ را نبریده است را نمی دانم! و باز نمی دانم که چرا در بین چهارپایانی که خلق کردی، انسان‌نما بسیار است و انسانیت کم! و بازهم نخواهم فهمید که چگونه در این دنیای پر از ظلم و جنایت، هنوز زنده مانده ام! تنها چیزی که می دانم، علم بر راستگویی وعده نجات توست؛ پس خویشتن را با همین منطق الهی، آرام می کنم؛ تا روزی که عدالت تو را در حق مظلومان این عالم به تماشا بنشینم! ✍🏻 فاطمه‌ شکیب‌رخ @AFKAREHOWZAVI
براعت استهلال حسنی ✍️نجمه صالحی براعت استهلال در فارسی خوش آغازی و حسن ابتدا نام دارد یعنی سخنران، مقدمه‌‌ی سخن را چنان شیوا و جذاب بگوید که شنونده را برای شنیدن باقی آن تشویق کند و در جریان اطلاعات مرتبط با موضوع قرار دهد. استفاده از این شیوه از عصر جاهلی تا عصر اموی معمول بوده و امام حسن مجتبی علیه‌السلام نیز به عنوان یک راهبر و خطیب ماهر، از این شیوه بهره می‌بردند. آن حضرت بعد از اميرالمؤمنين علیه‌السلام دومین شخصیتی است که در کتب تاریخی بیشترین خطابه از ایشان ثبت شده و با اندک تأملی در محتوا و صورت ادبی خطابه‌ها، شرایط سخت و حساس دوران سبط اکبر علیه‌السلام قابل تشخیص است؛ البته طول خطبه‌های ایشان، متناسب با حال مخاطب و شرایط زمانی مختلف، متغیر است. به عنوان نمونه، معاویه در مجلسی پس از تحمیل صلح بر حضرت، برای اینکه بخواهد شأن امام حسن علیه‌السلام را در بین مردم بکاهد، ایشان را دعوت به خطابه کرد و چون "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" امام علیه‌السلام چنان خطبه‌ای ایراد نمودند که در صفحات تاریخ به یادگار مانده است. هر چند آشکار است که خطبه با هدف سیاسی و تبیین وضعیت نابسامان اجتماعی مسلمانان ایراد شده ولی سرشار از مباحث توحیدی صفات خداوند و رضا به قضای الهی بوده و از طرفی جایگاه امامت و جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام محور توحید معرفی شده است. در این خطابه، امام علیه‌السلام اشاره می‌کنند نه تنها توحید و امامت دو روی یک سکه‌اند بلکه خلافت و حکومت نیز حق انحصاری اهل بیت علیهم‌السلام است. خطابه‌ی حضرت، علاوه بر آراسته بودن به زیور براعت استهلال، مزین به حسن ختام نیز بوده و این همان انسجام بافت عبارات منطبق با عالی‌ترین مهارت‌های سخنوری در زبان عرب است که کریم آل طه علیه‌السلام از آن برخوردار بود. پ.ن۱: هفتم صفر به روایتی شهادت امام حسن علیه‌السلام، است که البته برخی اساتید محقق از نظر تاریخی آن را نادرست می‌دانند! به نظرم فرقی ندارد سال‌روز شهادت کدام روز باشد، هر دو را محترم بداریم! به احترام اولین عصاره و گل زندگی خانواده آسمانی، امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، به یاد سبط اکبر، امام حسن مجتبی علیه‌السلام! پ.ن۲: نمونه سخنان امام حسن (ع) از هنگام صلح تا کناره گیری از خلافت ویراستی نویسنده @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💢 از عروس کردن بحرین تا گذاشتن داغ بر دل صدام ✍نرگس ایران‌پور مرداد سال ۱۳۵۰ است. تقویم روزهای غم باری را نشان می‌دهد که گوشه‌ای از خاک کشور را عروس کرده و به حجله گاه غارت فرستاده‌اند. بحرین چهاردهمین استان از ایران بود که به دلیل ضعف و ناتوانی پهلوی و به دلیل ترس از جنگ و هجمه غربی‌ها با عقب‌نشینی آشکار تهران و بدون ذره‌ای مقاومت، از کشور جدا شده و جالب است، شخص اول مملکت اولین کسی بود که این استقلال را تبریک گفته و آن را به رسمیت شناخت. هویدا نخست وزیر وقت، در سخنی گفت: «بحرین دختر ایران است و وقت آن رسیده شوهر کند و اگر چنین نشود باید با بیگانگان در منطقه بجنگیم!» ادامه مطلب⬇️⬇️⬇️ 🌐https://btid.org/fa/news/279114 @AFKAREHOWZAVI
. عزادار حقیقی ✍ چمن‌خواه امام حسین(علیه‌السلام) فرمودند:«من کشته‌ی اشکم و هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند؛ مگر آنکه از برای مصیبت‌هایم، گریه می‌کند.» عزاداری برای ائمه اطهار(علیهم السلام)، به خصوص امام حسین (علیه‌السلام)، نه تنها شیعیان، بلکه برای آیین‌های دیگر هم از اهمیت خاصی برخودار است. قدرت سازندگی و آثار یک عزاداری صحیح و منطبق با هدف اصلی قیام سیدالشهدا(علیه‌السلام) به قدری زیاد است که اگر عزاداران از این وسیله استفاده کافی و صحیح را ببرند، مانع نفوذ آفات در آن می‌شوند. عزاداران مانند مؤمنان، دارای درجاتی هستند که میزان قرب آنان را به معصومین(علیهم‌السلام) نشان می‌دهد؛ گرچه تمامی درجات دارای اجر و ثواب می‌باشند. درجه‌ی اول: شخصی از مصیبت وارده به امام حسین غمگین و ناراحت می‌شود، بدون اینکه این ناراحتی را نشان دهد. این پایین‌ترین درجه است. در زیارت وارث چنین آمده است:«خداوند لعنت کند امتی را که تو را کشتند و به تو ظلم کردند و خدا لعنت کند امتی را که خبر چنین جنایتی را شنیدند و به آن راضی شدند. درجه دوم: در این مرحله عزادار غم و نارضایتی خود را به شکل‌های گوناگون از قبیل: گرفتگی چهره، گرفتن حالت بغض، گریه کردن، پوشیدن لباس عزا و به سینه زدن و...بروز می‌دهد. در این درجه هم پیروان دیگر آیین‌ها وجود دارند. درجه‌ی سوم: شیعیان در این درجه، بیشترین نفرات هستند. عزادار نفرت خود را نسبت به عاملین مصیبت و جنایت در حق سیدالشهدا(علیه ‌السلام) و یارانش و به طور کلی همه معصومین اظهار می‌کنند و بر آنها لعن و نفرین نثار می‌کنند. آنچه موجب پیشرفت عزادار از درجه دوم به درجه سوم شده است. شناخت وی نسبت به ائمه(علیهم السلام) می‌باشد. از آفت‌های عزاداری می‌توان به حذف شدن عنصر معرفت از عزاداری‌ها و محوریت، مسائل عاطفی و تکیه بر ظواهر است. اصلی‌ترین آفت این است که عزادار بدون شناخت کامل دقیق از مسئله عاشورا بخواد به آن عمل کند و عزاداری برای او همچون دیگر عبادات دینی، یک عادت شود. امام صادق (علیه‌السلام) در این مورد فرمودند:«خداوند هیچ عملی را جز با شناخت نمی‌پذیرد». درجه‌ی چهارم: در این درجه که از آن شیعیان است. فرد بیشتر دوست دارد در مورد معصومین بداند و به همین خاطر به سراغ منابع و کتاب‌هایی در این باب می‌رود تا آگاهی‌های خود را بالا ببرد و یا پای سخنرانی‌های پرمحتوا و ارزشمند می‌نشیند. مهم‌ترین منابع شناخت اهل بیت (علیهم السلام): قرآن کریم، زیارت عاشورا، جامعه کبیره، زیارت ناحیه مقدسه می‌باشد. درجه‌ی پنجم: این درجه از درجه قبلی کامل‌تر و پربارتر و از معرفت عمیق‌تری برخوردار است. در این درجه عزادار که دیگر یک عزادار حقیقی شده به مودت نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) و نیز به حس انتقام نسبت به دشمنان آنان دست یافته است و عزادار بیشتر به عمل کردن رو می‌آورد. عزادار واقعی کسی است که با شناخت کامل به ائمه و راه آنها تمام رفتار و سکنات خود را در مسیر مولا و امامش قرار می‌دهد. یک عزادار واقعی اگر به درجه پنجم برسد و معرفت کامل نسبت به امام و هدف امامش داشته باشد، به یک منتظر حقیقی تبدیل می‌شود و پیوند بین امام حسین(علیه‌السلام) و حضرت مهدی(علیه‌السلام) را پیدا می‌کند. حق را می‌شناسد و از باطل دوری می‌کند. و همیشه برای او «کلُ یومٍ عاشورا و کلُ ارضٍ کربلا» است. @AFKAREHOWZAVI
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
. #ویژه_خواهران 🔶🔹 سلسله نشست‌های «در آستانه‌ی قله» 1️⃣ جلسه‌ی یکم: ریشه‌های ما 🔰 ارائه‌دهنده: اس
🔶🔹 سلسله نشست‌های «در آستانه‌ی قله» 2⃣ جلسه‌ی دوم: ریشه‌های ما(۲) 🔰 استاد ارائه‌دهنده: مهندس‌محمدعلی‌شکوهیان‌راد 🗓 زمان: شنبه‌ ۲۷مردادماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ 📍مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه‌ی ۶، سازمان تبلیغات اسلامی 🆔 ثبت‌نام: @Ketabsal003 @AFKAREHOWZAVI
به‌نام‌او مرواریدی داشتیم زیبا و پر تلألو در رشته‌ای از مرواریدها. مرواریدی داشتیم از قبلِ تاریخ تا ۵۲ سال پیش، در تلاقی دو بحر، به نام بحرین. مرواریدی درون فیروزه نیلگون همیشه پارس. ناگهان چشم بیگانه به آن افتاد و او را از گردن آویز زیبای‌مان ربود. مانند دست کودکی که از مادر کنده شود آن‌هم به ظلم. ما ماندیم و حسرت ربودنش. ۵۲ سال است که جای نبودنش درد می‌کند؛ دردی از جنس خیانت و بی‌لیاقتی، دردی شبیه دستکش مخملی و دست چدنی، دردی از جنس ردپای روباه‌پیر. 🖊فاطمه میری‌طایفه‌فرد @AFKAREHOWZAVI