و هنگامى که رحمتى به مردم بچشانیم، از آن شاد مى شوند. و هر گاه رنج و مصیبتى به خاطر اعمالى که انجام داده اند به آنان رسد، ناگهان مأیوس مى شوند.
#قرآن_کریم
روم/۳۶
رضا به تقدیر الهی
در روایت آمده: «اعلم الناس باللّه ارضاهم بقضاءاللّه عزوجل» کافى، 2/60؛ در میان مردم، کسى عالمتر مىباشد که به تقدیرات الهى راضىتر است. در احوالات جناب عمار، آمده که در جنگ صفین با شمشیر بین دو صف قرار گرفت و گفت: «پروردگارا، اگر من مىدانستم رضایت تو در این است که من خودم را در دریا بیفکنم و آب مرا خفه کند، همانرا انجام مىدادم و اگر در این است که قبضه شمشیرم را در زمین بگذارم و شکم خودم را بر تیزى شمشیر قرار دهم تا از پشتم درآید، بىتردید این کار را انجام مىدادم، ولى امروز تشخیص دادم که رضایت تو در این است که من این مرد (حضرت على ع) را یارى کنم و با معاویه بجنگم.» همین صفات اخلاقى بود که به او عظمت و کرامت بخشید. رضایتمندى به تقدیرات الهى به معناى جبر نیست، بلکه انسان باید در حد و اندازه خودش فعالیت و تلاش نماید؛ «ولایکلفاللّه نفساً الا وسعها». بقره/۲۸۶.
(هفته نامه افق حوزه ، ش ۱۱ ،ص۳۰۲) https://eitaa.com/ah19620317
قال الباقر علیه السلام : مَن لَم يَجعَلِ اللّه ُ لَهُ مِن نفسِهِ واعِظا ، فإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنيَ عَنهُ شيئا . / (تحف العقول : ۲۹۴)
كسى كه خداوند براى او واعظى درونى قرار ندهد ، موعظه هاى مردم هرگز در او سودمند نمى افتد . https://rubika.ir/asrebidar
چه شده که آیات الهی در ما اثر ندارد؟!
ای عزیز! اگر به هر یک از ما یک طفل ده ساله (ای) اطلاع د هد که خانه ات آتش گرفت یا پسرت در آب افتاد و الان غرق می شود، آیا اگر اشتغال به هر کار مهمی داشته باشیم، دست از آن برداشته، در تعقیب این اخبار هولناک سراسیمه می دویم یا آن که با اطمینانِ نفس نشسته اعتنا نمی کنیم؟ اکنون چه شده است، تمام آیات و اخبار و برهان و عیان به قدر خبر یک بچه ده ساله در ما تاثیر نکرده، اگر تاثیر کرده بود، راحتی را از ما سلب نموده بود. آیا این کوری باطن ... را باید به چه نحو معالجه کرد؟ آیا این مرض قلبی محتاج به علاج و طبیب (نیست)؟
(امام خمینی -ره ، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص ۲۸۶)https://eitaa.com/ah19620317
هرگز!
با دوستداران دنیا دوستی نکن؛
زیرا:
• اگر کم داشته باشی،
در نظرشان ناچیز محسوبت میکنند.
• اگر زیاد داشته باشی،
به تو حسادت میکنند...
_اول روانشناسعالم،علیعلیهالسلام
(غررالحکم،حدیث۶۸۴۰)
سلام صبح تان عالی و روز تان خوش
💯به جهت عاقبت بخیری هر روز صبح میخوانیم
✨بسم الله الرحمن الرحیم
يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ
وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ
يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى
يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا
يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلَانَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا
أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بالنَّار
آمین یا رب العالمین
🌴 اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها و
السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک
May 11
جهنمِ اعمال تو !
تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت غير آنها را كه شنيدي و قياس كردي به آتش دنيا و عذاب دنيا، اشتباه فهميدي، بد قياس كردي، آتش اين عالم يك أمر عَرَضي سردي است. عذاب اين عالم در مقايسه با عذاب آن جهان خيلي سهل و آسان است. ادراك تو دراين عالم ناقص و كوتاه است. همه آتش هاي اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمي تواند بسوزاند. آنجا آتشش علاوه بر اينكه جسم را مي سوزاند، روح را مي سوزاند، قلب را ذوب مي كند. فؤاد را محترق مي نمايد. تمام اينها را كه شنيدي و آنچه تاكنون از هر كه شنيدي، جهنم اعمال تو است كه در آن جا حاضر مي بيني كه خداي تعالي مي فرمايد: وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً (آيه ۴۹ سوره كهف) يافتند آنچه كرده بودند حاضر و آماده.
[ امام خمینی ،چهل حدیث ، مرکز فرهنگی نشر رجاء، چاپ دوم ، ۱۳۶۸ ، ص ۱۹]
السلام علیکِ ایّتها الصّدّیقه الشهیده، سیّده نساء العالمین.
https://eitaa.com/ah19620317
هدایت شده از موسوینژاد
همه اتفاقات خوب ، برای انسانهای مثبت اندیش میافتد انسانهایی که زیبا فکر میکنند
با دیگران با محبت رفتار می کنند،
شکرگزار هستند ، خودشان را دوست دارند ،
و به زندگی لبخند می زنند. و بخشنده هستند
انسانهاییکه حتی دربدترین شرایطو رویدادها،
سعی میکنند جنبه مثبت قضایا را پیدا کنند و ببینند
انسانهایی که با جنس زندگی و عشق هماهنگ
هستند ، و همیشه ، در هر مکانی
بذر امید و شادی می پاشند...
اینگونه افراد مغناطیس عشق هستند و
مغناطیس عشق ، جاذبه ای قوی دارد
و هر چیز زیبایی را به سمت خودش جذب
می کند …
سلام صبح تون بخیر و به نیکی
قال رسول الله (ص) : إنّ أفضَلَ الهَدِيَّهِ أو أفضَلَ العَطِيَّهِ ، الكَلِمَهُ مِن كلامِ الحِكمَهِ يَسمَعُها العَبدُ ثُمّ يَتَعَلَّمُها ، ثُمّ يُعَلِّمُها / (كنز العمّال : ۲۸۸۹۱)
بهترين هديه يا بهترين عطا ، سخن حكيمانه اى است كه آدمى آن را بشنود و ابتدا خود آن را ياد بگيرد و سپس [به ديگران] ياد دهد .

این هیاهوها و شخصیتها چند روز دیگر به پایان میرسد !
اگر برای خدا قدم بردارید، خداوند متعال مُقَلِّبَ الْقُلوب است، دلها را به شما متوجه میسازد: انَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّا . شـما در راه خدا زحـمت بـکشید، فـداکاری کنید، خـداوند شـما را بـی اجر نمیگذارد اگر در این دنیا نشد، در آخرت پاداش خواهد داد. اگر جزا و پاداش شما را در این عالم نداد چه بهتر. دنیا چیزی نیست. این هیاهوها و شخصیتها چند روز دیگر به پایان میرسد، مانند خوابی از جلو چشم انسان میگذرد، لکن اجر اخروی لا یتناهی و تمام نشدنی خواهد بود.
[ امام خمینی (ره)/ جهاد اکبر / ص ۳۳ ،انتشارات امیر کبیر ۱۳۶۰]
https://rubika.ir/asrebidar
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 منْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ؛ طَالِبُ عِلْمٍ، وَ طَالِبُ دُنْيَا.
🔹دو #گرسنه_اند كه هرگز #سير نمى شوند:
طالب #علم و
طالب #دنيا.
#حکمت457نهج_البلاغه
https://eitaa.com/ah19620317
آن را سرنوشت ساز زندگی خود ندان !
فی الکافی عن الصّادقُ عليه السلام: ليسَ الزُّهدُ في الدنيا بِإضاعَةِ المالِ ، و لا بِتَحريمِ الحَلالِ ، بلِ الزُّهدُ في الدنيا أنْ لا تكونَ بما في يَدِكَ أوثَقَ مِنكَ بما في يَدِ اللّه ِ عزّ و جلّ . (الشافی صفحه ۵۳۶.)
می فرماید: زهد در این دنیا این نیست که انسان اموال دنیا را ضایع کند. یک چیزی در اختیار اوست. کنار بیاندازد،اعتنا نکند،ضایع کند. و لا بِتَحريمِ الحَلالِ ، یا آنچه برای او حلال است و خدای متعال آن را مباح کرده،آن را بر خودش حرام کند. این نیست. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ. و این که تصور کنید انسان در یک صومعه ای بنشیند از همه لذّات دنیا خودش را محروم کند. یا آن طور که روحانیون نصارا تصوّر کردند که تأسی به حضرت عیسی به این است که ازدواج نکنند تا آخر عمر مجرد بماند ؛ زهد اینها نیست. حضرت یک ضابطه ای بیان می کنند که از این ضابطه می شود خیلی از ابعاد زهد را فهمید. فرض بفرمائید به آنچه در اختیار خودتان هست، از پولی که پس انداز دارید، امکان و قدرتی که در اختیار دارید، به این ، اطمینانتان بیشتر نباشد از آنچه پیش خداست. یعنی الان در دست شما نیست. اگر این حالت برای انسان پیدا بشود، حرص انسان به دنیا و آنچه از دنیا در دست اوست، از بین می رود. چون می داند خزائن آنچه در دست اوست، پیش خداست.اگر بناست بهره ای داشته باشیم، استفاده کنیم، از آنچه در اختیار خداست استفاده می کنیم. نباید تصور کرد حالا این پول را من دارم. این را نگه دارم. از کجا معلوم که پول دیگری گیرم بیاید؟ نه، آنچه پیش توست، نباید موجب اعتماد تو و اطمینان خاطر تو بشود، بیش از آنچه پیش تو نیست و پیش خداست. که آنچه پیش خداست قابل مقایسه نیست با آنچه پیش توست. این معنای زهد است.یعنی بی رغبتی و دل نبستن به آنچه در اختیار شماست. لذا به آنچه در اختیار دارید دل نبندید. نه این که نداشته باش، داشته باش . آن را سرنوشت ساز زندگی خود ندان.که وقتی این حالت در تو پیدا شد... آن وقت نسبت به آن علاقه ات و دلبستگی ات کم می شود انفاقش هم آسان می شود . برای خاطر آن گناه هم نمی کنی.برای خاطر آن به حق ناحق روی نمی آوری.
[ شرح حدیث از حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی ) در مقدمه درس خارج ۱۲/۰۸/۸۷ ]
https://rubika.ir/asrebidar
السلام علیک یا امام
محمد باقر
امام محمد باقر
( علیه السلام )
فرمود:
هیچ کس از گناه سالم
نمی ماند، مگر آن که
زبانش را نگه دارد.
《تحف العقول》
بی حساب نگو !
وقتی می گویی لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، نه دنیا می ماند، نه عادات و رسوم، نه آبروداری بین اهل دنیا؛ همه از بین می رود.لاَ إِلَهَ یعنی هر چه واله کننده ی من است، دور انداختم ِالاَّ اللَّهُ را. درست دقت کن، اگر می ارزد آن را بگو؛ بی حساب نگویی که وقتی واله کننده ها رفتند فریادت بلند می شود. خداوندبه موسی علیه السلام فرمود هرچه را در دستت است بینداز،به ما فرمود بگولاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ؛ یعنی هر چیزی جز خدا که تو را واله کرده، بینداز. نکند مثل امت موسی علیه السلام ما هم به محمد و آل محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) بگوییم « اجْعَلْ لَنَا إِلَهَاً كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ» یعنی همان طور که اهل دنیا چیزهایی دارند که آنها را واله کرده است، به ما هم از آن واله کننده ها بدهید.
[ منبع: مصباح الهدی(سخنان حاج اسماعیل دولابی)-نوشته ی مهدی طیب-ص۱۸]
https://eitaa.com/ah19620317
🌙شب لیله الرغائب یا شب آرزوها چه روزی است؟
🔹شب لیله الرغائب یا شب آرزوها به اولین شب جمعه ماه رجب (اولین پنجشنبه ماه رجب) گفته میشود که مهم ترین اعمال این شب روزه گرفتن و خواندن دوازده رکعت نماز است. این مناسبت برابر با پنجشنبه ۱۳ دی سال ۱۴۰۳ است.
🔹مسلمانان در این شب به برگزاری نمازهای ویژه و تلاوت قرآن میپردازند. اعتقاد بر این است که آرزوهایی که در این زمان بیان میشوند، برآورده خواهند شد و این موضوع شب آرزوها را به یک مناسبت روحانی مهم تبدیل میکند.
سلامصبحعالی بخیر التماسدعا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ
عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ یا
مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً اَعْطِنى
بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ وَاصْرِفْ عَنّى
بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ
وَ زِِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُیا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا ذَاالنَّعْماَّءِ
وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّار.
به نام خداى بخشاینده مهربان
اى که براى هر خیرى به او امید دارم و از خشمش
در هر شرى ایمنى جویم، اى که مى دهد (عطاى) بسیار، در برابر (طاعت) اندک، اى که عطا کنى به هرکه از تو خواهد اى
که عطا کنى به هر که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى، عطا کن به من
به خاطر درخواستى که از تو کردم همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را و بگردان از من
به خاطر همان درخواستى که از تو کردم همه شر دنیا و شر آخرت را، زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد و
بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار
اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت
و جود، اى صاحب بخشش و عطا، حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ
دعا برای فرزندان از زبان امام سجاد علیه السلام
در صحیفه سجادیه دعایی از امام سجاد (علیه السلام) در این باره وارد شده است:
«خدایا، بر من منّت گذار و فرزندانم را نگهداری کن و آنان را برای من شایسته گردان و مرا از ایشان بهرهمندی ده. ای معبود من، به خاطر من، آنان را در زندگی کامیاب ساز و عمرشان را طولانی کن.
فرزندانشان را بپروران و ناتوانشان را توانا گردان. جسمشان و دینشان و خویِشان را به سلامت دار، و جان و تنشان، و هر کارشان را که به من مربوط است، از هر گزندی در امان دار،
و روزیِ آنان را به دست من فراوان و پیوسته گردان، و آنان را نیکوکارانِ پرهیزگار، صاحبان بینش و پند پذیرانِ سر به راه خود قرار ده که دوستدار و نیک خواهِ یارانت، و دشمن و کینهجوی دشمنانت باشند. چنین باید ای پروردگار هستیها.
☘️☘️☘️☘️☘️☘️
https://eitaa.com/ah19620317
دو اندرز!
مرا شيخ داناي مرشد، شهاب / دو اندرز فرمود، بر روي آب
يكي آن كه در بند خودبين مباش / دگر آنكه در خلق بدبين مباش
شاعر می گوید ما با یک مرشدی روی آب می رفتیم او به ما دو نصیحت کرد (یکی این که )که بر نفس (خویش) خوش بین مباش و(دیگر این که) بر خلق (هم ) بدبین نباش.این خیلی موعظه است . این شعر یک منبر است. به هروئنی هم نمی توانی به نظر بد نگاه کنی . شاید او توبه کند و عاقبت به خیر بشود ومن عاقبت به خیر نشوم. افرادی که ما می بینیم سه قسم هستند: یا هم سن ما هستند،یا مسن تر از ما هستند،یا کم سن تر از ما هستند. اگر سنش بیشتر از شماست ،بگو او بیشتر از من عبادت کرده ،بنا بر این او بهتر از من است. اگر سنش از شما کمتر است،بگو او کمتر از من گناه کرده ،پس بهتر از من است و اگر هم سن شماست ، بگو من از عیب خودم مطلع هستم ،اما از عیب او اطلاعی ندارم . پس همه از من بهتر هستند...لذا می گویند هیچ بنده ای را کوچک نشمار ؛ شاید او ولی خدا باشد.
[ برداشت ازمواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی در کتاب بدیع الحکمة ، نشر بوستان،چاپ چهارم ،۱۳۹۵ ، صص ۲۶۹ و ۲۷۰ ]
https://eitaa.com/ah19620317