🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز سه شنبه:
11 آذر ماه 1399
15 ربیع الثانی 1442
1 (دیسمبر) 2020
#حدیث_روز: شرافت و عزّت مؤمن
🔻#رسول_الله صلياللهعليهوآلهوسلم:
شَرَفُ المُؤمِنِ قِيامُهُ بِاللَّيلِ و عِزُّهُ استِغناؤُهُ عَنِ النّاسِ
◻️ شرافت مؤمن به شبزندهدارىاش
◻️ و عزّت او به اظهار بىنيازى كردن از مردم است.
📚 الخصال، ص ۷
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نماهنگ | دعای هفتم صحیفه سجادیه
@HawzahNews
#اخبار_علمی
#آثار_پژوهشی
✅ترک استفصال و شرایط اطلاق گیری
هر گاه شارع در مورد موضوع خارجیِ محقّقشدهای که امکان تحقّق در صورتهای مختلف را داشته، بدون تفصیل و استفصال، حکمی صادر کند، به این کار، «ترک استفصال» گفته میشود.
🔸 انواع ترک استفصال
ترک استفصال دو گونه است:
1️⃣ ابتدایی و بدون سابقۀ سؤال
گاهی شارع ابتدائاً و بدون سابقۀ قبلی، در مقام بیان حکم قضیّۀ شخصیّهای که امکان تحقّق در صورتهای مختلف را داشته، بر میآید و بدون هیچگونه تفصیلی، حکمی واحد صادر میکند. مثال این گونه از ترک استفصال، این است که حضرت با علم به نجسبودنِ لباسی، بدون اینکه نوع و مقدار نجاست را بداند، بفرماید: «با این لباس نجس، میتوان نماز خواند.»
2️⃣در پاسخ به سؤال
گاهی شارع در پاسخِ سؤال از قضیّۀ شخصیّهای که با الفاظ مبیّن و بدون اجمال و البتّه با سکوت از ذکر برخی خصوصیّاتِ واقعه پرسیده شده، بدون استفصال و تفكیک صورتهای ممکن، حكمی واحد صادر میكند. مثلاً سائل میپرسد: «من با لباس نجس نماز خواندم؛ آیا نمازم صحیح است؟» یا اینکه فرضاً میپرسد: «لباس من نجس شده؛ میتوانم با آن نماز بخوانم؟» و حضرت در پاسخ میفرمایند: «بله.»
در این پرسش، معنای «نجاست» روشن است؛ امّا خصوصیّات مورد سؤال، مانند «نوع و مقدار نجاست» مهمل است؛ با این حال، امام بدون پرسش از اینکه نجاست، خون بوده یا بول، و کم بوده یا زیاد، حكم به صحّت نماز میکنند. در این مثال، از ترک استفصال، اطلاق فهمیده و گفته میشود: هیچیک از اقسام نجاسات، مانع نیست.
✳️اما شرایط استفادۀ اطلاق از ترک استفصال چیست؟
پاسخ به این سؤال را اینجا بخوانید:
👉https://b2n.ir/084966
____
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
🔰بدبختی یک مملکت اسلامی
🔹بدبختی یک مملکت اسلامی است که اتکا پیدا بکنند یا ارتباط پیدا بکنند یا پیمان ببندند با یک دولتی که الآن دشمن اسلام است و در مقابل اسلام ایستاده است و غصب کرده است فلسطین را.
📅 امام خمینی(ره) | ۱۸ شهریور ۱۳۴۳
✅ @EMAM_COM
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز چهارشنبه:
12 آذر ماه 1399
16 ربیع الثانی 1442
2 (دیسمبر) 2020
#حدیث_روز: نشانه تواضع و فروتنی
🔻امام #حسن_عسكري(علیهالسلام):
مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلي كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ
❗️ يكي از نشانههاي تواضع و فروتني آن است كه به هركس برخورد نمایي، سلام كني
و در هنگام ورود به مجلس هر كجا، جا بود بنشيني ـنه آن كه به زور و زحمت براي ديگران جایي را براي خود باز كني-.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲، ح ۹
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️آیت الله العظمی مکارم درواکنش به ترور شهید فخری زاده:
✅ پاسخ مناسب و مأیوسکنندهای به وحشیگریهای دشمن داده شود
ما شهادت او را مبارک می شمریم و امیدواریم پاسخ مناسب و مأیوسکنندهای به اینگونه وحشیگریهای دشمن داده شود. بدیهی است دولتهای شناختهشدهای در این کار دست داشته که شورای امنیت حاضر به محکومیت آن نیست.
دشمن تصور میکند که با حذف نیروهای ممتاز میتواند جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد، در حالی که تجربه نشان داده دانشمندی که ترور میشود، یاران، همکاران و شاگردان او راه او را با جدیت بیشتری ادامه خواهند داد و پرچم پیشرفت و تعالی را به دوش خواهند کشید.
متن کامل پیام:
https://hawzahnews.com/x9VGR
#اخبار_علمی
#نگارش_صحیح
📌بالأخره "میباشد" درست میباشد😊 یا غلط؟!
در فارسی امروزی، مصدر «باشیدن» به صورت یک فعل اِسنادی معادل «است» نداریم و بنابراین، بهتر است فعل «می باشد» به کار گرفته نشود؛ هرچند کاربرد آن را نمی توان غلط دانست.
در این باره، در کتاب ارزشمند «غلط ننویسیم» مدخل ارزشمندی هست که خلاصه اش را برایتان می آورم:
بعضی از فضلا معتقدند که در نوشته های معتبر فارسی، هرگز «می باشد» به جای «است» به کار نرفته و بنا بر این، استعمال آن غلط است. این حکم درست نیست. البته موارد استعمال «می باشد» به نسبتِ «است» بسیار اندک است، ولی بزرگان شعر و نثر فارسی گاه گاه آن را به جای این به کار برده اند...
با این همه، به دو دلیل بهتر است که از استعمال «می باشد» به جای «است» خودداری شود. اولاً «می باشد» و دیگر صیغه های «باشیدن» در گفتار عادی مردم رایج نیست و البته زبان نوشتار...هرچه به زبان روزمره نزدیک تر باشد، بهتر است...
ثانیاً «می باشد» به عنوان فعل اِسنادی، هیچ فرقی با «است» ندارد و بنابراین نیازی نیست که جانشین آن شود، مگر برای احتراز از تکرار؛ ولی [حتی] تکرار فعل را [هم] لزوماً نباید از عیوب نگارش دانست.
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@pejooheshyar
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
#اخبار_علمی
#فراخوان_مقاله
✅مبانی و روش شناسی تعلیم و تربیت اسلامی
👈مهلت ارسال مقاله
99-9-25
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@pejooheshyar
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◾️ استاد جعفر الهادی درگذشت
➖ حجت الاسلام والمسلمین جعفر الهادی (خوشنویس) از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم درگذشت.
جزئیات:
https://hawzahnews.com/x9VLc
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خوشنویس( جعفر الهادی) - مدیر اسبق مرکز تخصصی علوم حدیث - موجب تاثر فراوان گردید. آن فقید سعید در تاسیس مرکز حدیث و ارتقای دانش حدیث نقش بسزایی داشت. خدمات ارزنده علمی، تربیتی و اجرایی ایشان در سطوح عالی حوزه های علمیه و در مجامع علمی بین المللی ستودنی است. ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با بیت و بازماندگان، برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای خانواده و بستگان محترم شان صبر و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال مسالت می نماییم.
جهت شادی روح آن فقید سعید فاتحه ای قرائت بفرمایید.
مرکز تخصصی علوم حدیث