🔰 اصول تدریس احکام 3⃣
🔸14. سادهگويى:
🖌خداوند در قرآن مىفرمايد: وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ(1)
ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم؛ آيا كسى هست كه متذكّر شود؟!
🖌پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَة (2)
به آيينى مبعوث شدهام كه عمل به آن سهل و آسان است.
🖌حضرت رسول به معاذ بن جبل هنگام رفتن به يمن فرمود: يَسِّر وَ لا تُعَسِّر (3)
آسان بگير و سخت نگير.
🖌 مربّى احكام لازم است احكام را به گونهاى بگويد كه براى همه قابل فهم باشد و از اصطلاحات تخصصى و نامأنوس، اجتناب نمايد.
🖌 توضيح دادن اصطلاحات مىتواند براى آسان جلوه دادن احكام مفيد باشد. بسيارى از مردم مفهوم اصطلاحات #ساده فقهى را نيز #نمىدانند.
🖌 مثلًا وقتى گفته مىشود جايز نيست، مفهوم آن را نمىدانند؛ آيا به معناى گناه است يا نه
و يا در جايى كه احتياط واجب گفته مىشود، نمىدانند مقصود چيست؟
❗️شخصى مىگفت: ريش تراشى مانعى ندارد، زيرا در رساله آمده است: احتياط واجب آن است كه صورت خود را نتراشند
❗️و يا شخصى مىگفت فحش دادن عيبى ندارد، چون در رساله آمده كه جايز نيست و نگفته حرام است.
🔸 15. نگفتن اعداد:
در مواردى كه استاد نمىخواهد به دلايلى زيرمجموعه موضوعى را بگويد، مىتواند بگويد برخى از مبطلات وضو يا برخى از مبطلات روزه، و ....
🔸16. ذكر مثال و مصداق براى احكام:
بسيارى از مردم بدون ذكر مثال، وظيفه خودشان را نمىفهمند. پس بايد در هر مسألهاى از مثالهاى مناسب و گويا براى مخاطبان استفاده كرد؛ مثلًا اگر از حرمت ربا گفته مىشود، بايد مصاديق آن را ذكر نمود.
🔸17. ذكر مدارك احكام:
يكى ازراههايىكه موجب اطمينان مخاطب به معلم و احكام و درس او مىشود، بيان مدارك مسايل شرعى است، به ويژه
در احكامى كه كمتر شنيدهاند.
البته مدرك بايد از كتاب توضيح المسائل مراجع موجود باشد، نه كتابهاى فقهاى گذشته همچون لمعه، مكاسب و جواهر كه مخاطبان، مقلد آنان نيستند.
🔸18. احكام بانوان حتى الامكان بايد توسط خانمهاى مبلغه و آشنا به موضوع بيان شود و اگر قرار است مردى احكام بانوان را بگويد بايد با رعايتهاى لازم بگويد و وارد جزئيات نشود.
🔸19. رعايت تنوع در بيان احكام:
لازم است مربّى احكام، موضوعات مختلف احكام مورد نياز مخاطبان را مطرح نمايد. لذا اگر از احكام نماز مىگويد، احكام حقالنّاس را هم مطرح نمايد و اگر از احكام فردى مىگويد، احكام اجتماعى را هم بگويد.
🔸20. از حلالها بيشتر گفته شود، چون حرامها محدودند:
احكام، به گونهاى بيان نشود كه مخاطب تصور كند احكام، مجموعه اى از حرامها است.
🔸21. خلاصه گويى در پاسخ به سؤالات مردم:
گاه مخاطب اصل مسأله خود را با توضيحِ زيادِ گوينده فراموش مىكند.
امام على عليه السلام فرمود: إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَاب (4)
هرگاه پاسخها متعدد شود، پاسخ صحيح مخفى مىماند.
🔸22. توجه به موارد استثناء:
اگر احكامى مطرح مىشود، موارد استثناء آن نيز مطرح شود.
مثلًا: غيبت مؤمن حرام است ولى در چند مورد استثناء شده است.
و يا قضاى نماز واجب است مگر در چند جا و ... .
---------
1. قمر/ 17، 22، 32، 40.
2. تفسير نمونه، ج 2، ص 297.
3. سيرى در سيره نبوى، مرتضى مطهرى، ص 210.
4. بحارالانوار، ج 1، ص 223.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص70
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اصول تدریس احکام 4⃣
انگيزه آفرينى
🖌 ايجاد انگيزه و علاقه در مخاطب يكى از اصول مهم آموزش احكام است. به قول مولوى:
آب كم جو، تشنگى آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
راهكارهاى انگيزه آفرينى 🔻
🔸1. بيان نكتههاى تازه
گفتن مطالبى كه شنوندگان نمىدانند يا كمتر به آنها توجه دارند، در ايجاد انگيزه مؤثر است، مانند موارد زير:
⁉️ آيا مىدانيد غيبت كردن حق الناس محض نيست. و اگر شخصى بگويد هر كس غيبت مرا كند، من از او راضى هستم، باز اشكال دارد. (1)
⁉️ آيا مىدانيد رضايت افراد، ملاك اصلى در مشروع بودن كارها نيست؟
⁉️ آيا مىدانيد اگر تقليد بر اساس موازين شرعى نباشد، صحيح نيست؟ (2)
⁉️ آيا مىدانيد بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت و گفت و گوهاى آن چنانى جايز نيست.
⁉️ آيا مىدانيد كسىكه وضو ندارد، حرام است نام خداوند را به هرزبانى نوشته شده باشد، مس كند. (3)
⁉️ آيا مىدانيد كسى كه غسل جنابت كردهاست، براى نماز نبايد وضو بگيرد؟ (4)
⁉️ آيا مىدانيد احكام محرم و نامحرم و پوشش، مخصوص غريبهها نيست، بلكه شامل بستگان نامحرم نزديك هم مىشود؟
🔸 2. به كارگيرى عناوين كوتاه، گويا و زيبا
براى ايجاد انگيزه در مخاطب لازم است از عنوانهاى مناسب و زيبا استفاده شود تا مخاطب با علاقه بيشتر بهبرنامه احكام توجه كند، همچون:
سرقتهاى پنهان، مسايل تلگرافى، سنتهاى حسنه، فقه زندگى، حلال و حرام، احكام فورى و ... .
------------
1. جامع المسائل، فاضل لنكرانى، ج 2، ص 493.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 416.
3. همان، م 319.
4. همان، م 391.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اصول تدریس احکام 5⃣
🔸 3. همگام با زمانها، مناسبتها و نيازها
مربى احكام بايد احكام را متناسب با زمان بيان كند، اين مناسبتها اقسامى دارد:
🔹الف) مناسبتهايىكه احكام و اعمال خاصى دارد. مانند: احكام محرم و صفر، عيد غدير، عيد فطر و قربان، اعتكاف، رمضان و ....
🔹ب) مناسبتهايى كه آداب و احكام خاصى براى آن مطرح نشده است، مانند ايام ولادت يا شهادت برخى از معصومين عليهم السلام.
🖌 در چنين شرايطى مربى احكام مىتواند مسايلى را كه به نحوى ارتباط با آن مناسبت دارد، مطرح نمايد.
مثلًا در موضوع ولادت يا شهادت امام صادق عليه السلام مىتواند از موضوعات زير استفاده نمايد:
احكام عمومى معصومين عليهم السلام همچون: #لزوم احترام به آنچه مربوط به آنهاست، حرام بودن #نسبت_دروغ به آنها، احكام #نذر، لزوم #آشنايى و فراگيرى احكام كه مورد توجه و تأكيد امام صادق عليه السلام به عنوان رئيس مذهب شيعه بوده است و بارها بر فراگيرى و عمل به احكام تأكيد نموده است.
👈 مىتوان از سخنان امام صادق عليه السلام تحت عنوان «لَيسَ مِنّا» كه به نحوى به احكام مربوط مىشود، بهره برد مانند: «ليس منا» «من خان مسلماً» «من غش مسلماً» سپس خيانت و غش را بيان نمود و ... .
👈و يا از پرسشهاى فقهى كه از آن حضرت شده بهره برد
و نيز مىتوان از نرم افزارهايى كه به نحوى درباره امام صادق عليه السلام استفتاء احكامى دارد، بهره برد.
🔸4. نوآورى
در بيان احكام بايد با زمان و مسايل جديد همراه بود تا انگيزه شنيدن احكام در مخاطبان بيشتر شود مانند:
احكام #پورسانت، #اسكونت، #ناهنجارىهاى اينترنتى، #جراحىهاى پلاستيك، #كنترل جمعيت، نماز در #قطبهاى شمال و جنوب، #شكستن
قفل برنامههاى نرمافزارى، #هديه جنين، احكام #انسان_منجمد، #شبيه سازى، #تقلب در امتحانات، #چت كردن با جنس مخالف، #مالكيت دولت، استفاده از #فيلمهاى_مبتذل، #جريمههاى بانكى، سفرهاى عمودى و ... .
🔸5. استفاده از مهارتها
مىتوان براى ايجاد انگيزه فراگيرى احكام شرعى، از مهارتهاى #هنرى، رسانههاى تصويرى و نمايشى همچون #فيلم، #اسلايد و ... استفاده نمود.
🔸6. آسان نشان دادن احكام
يكى از عواملى كه براى فراگيرى احكام در مخاطبان ايجاد انگيزه مىكند، آسان نشان دادن احكام است.
🖌 كسى كه به احكام فقهى آشنايى داشته باشد، مىداند كه در تمام ابواب فقهى، شرايط آسانى براى مكلفان قرار داده شده است. براى مثال:🔻
📌اگر شخصى بيمار باشد و نتواند نماز را ايستاده بخواند، مىتواند نشسته بخواند.
📌اگر نمىتواند وضو بگيرد، مىتواند تيمم كند.
📌اگر روزه براى شخص زيان داشته باشد، نبايد روزه بگيرد.
📌نماز مسافر كوتاهتر از نماز حاضر است.
📌تا يقين به نجاست پيدا نشود، همه چيز پاك است
و ... .
📌اگر چنانچه اداى كفاره براى مكلف ممكن نباشد، در نهايت بايد استغفار كند، اگرچه با گفتن يك مرتبه «استغفرالله» باشد. (1)
📌اگر بدهكار در زمان مقرر نمىتواند بدهى خود را ادا نمايد، بايد به او وقت داده شود.
📌اگر انسان ناچار شود درزمين و محلآلوده نماز بخواند و بدن و لباس او آلوده مىشود بايد در حال ايستاده نماز بخواند و براى سجده با سر اشاره كند و تشهد را ايستاده بخواند. (2)
📌در حج، قدرت و استطاعت بدنى واجب است و بر مريضى كه توان رفتن به خانه خدا را ندارد، واجب نيست. (3)
📌از شرايط امر به معروف و نهى از منكر، عدم ضرر جانى و مالى و آبرويى است. (4)
📌اگر چيزى كه سجده بر آن صحيح است، ندارد يا اگر دارد به واسطه سرما يا گرماى زياد و مانند اينها نمىتواند بر آن سجده كند، بايد به لباسش اگر از كتان يا پنبه است، سجده كند و اگر از چيز ديگر است بر همان چيز سجده كند و اگر آن هم نيست بايد بر پشت دست و چنانچه آن هم ممكن نباشد به چيز معدنى مانند انگشتر عقيق سجده نمايد. (5)
✅ در تمام مسائلى كه به صورت تدريجى است نوعى تخفيف براى مكلفان است.
-------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1660.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 605، م 1074.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 380، م 42.
4. همان، ص 472، م 9.
5. توضيح المسائل مراجع، م 1084.
📚 شيوه هاى جذاب سازى احكام ؛ ص74
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 بركات زيارت امام رضا (ع)
💡 قَالَ الرِّضَا (علیه السلام): مَن زارَنى عَلى بُعدِ دارى آتيتُهُ يَومَ القِيَامَةِ فَى ثَلاثَ مَواطِنٍ حَتّى اخلِّصُهُ مِناهوالها:
اذاتَطايَرَتِ الكُتُبُ يَميناًوَ شِمَالًا وَعِندَ الصِّراطِ وَعِندَالمِيزان (1)
🖌 هركس مرا با وجود دورى راه (در غربت) زيارت كند من به روز قيامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترسهاى آنها نجاتش بخشم:
🔸1. هنگامى كه #نامههاى اعمال مردم از راست و چپ به آنان داده شود
🔸2. در نزد #صراط
🔸3. در نزد #ميزان.
-----------
1. خصال شيخ صدوق، ج 1، ص 185.
📚 ارزش هاى اخلاقى در احاديث عددى ؛ ص50
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام
♦️امام رضا عليه السلام فرمود: «انَّ لِكُلِ امامٍ عهداً فى عُنُق اوليائه و شيعته و انَّ من تمام الوفاء بالعهد و حُسن الاداء زيارةٌ قبورهم». (1)
🖌 «هر امامى را #عهدى است بر گردن پيروان و شيعيانشان، وفاى كامل به اين عهد و ادا نمودن آن به وجه نيكو در گرو زيارت قبور آنان است».
♦️امام جواد عليه السلام فرمود: «كسى كه مزار پدرم را زيارت كند #بهشت را براى او #ضمانت مىكنم». (2)
♦️پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «بزودى پاره تن من در خراسان بخاك سپرده مىشود هيچ #گرفتارى زيارتش نكند جز آنكه خدا گرفتاريش را برطرف مىسازد هيچ گناهكارى به زيارتش نرود جز آنكه خداگناهش را #بيامرزد». (3)
♦️امام رضا عليه السلام فرمود: مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ الى زِيارَتى استجيب دُعائُه و غُفِرَ ذُنُوبُه. (4)
🖌«هر كسى بار سفر ببندد و به زيارت من آيد دعاى او #مستجاب شود و گناهانش #آمرزيده گردد».
♦️و نيز فرمود: «هر كس نتواند به زيارت من بيايد #برادرم را در رى يا #خواهرم را در قم زيارت كند كه همان ثواب زيارت مرا در مىيابد». (5)
-------------
1. بحارالانوار، ج 97، ص 116.
2. ضمت لمن زار قبر ابى عارفاً بحقّه الجنة من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 349.
3. امالى صدوق، ص 119.
4. بحارالانوار، ج 99، ص 44.
5. زبدة التَّصانيف، ج 6، ص 151، كريمه اهل بيت على اكبر مهديپور، ص 130.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص33
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 زيارت در سيره اهل بيت عليهم السلام
🔸الف- وجود مطهر فاطمه زهرا عليها السلام هر روز به زيارت قبر پدرش مىرفت و گريه مىكرد و مىفرمود: «پدرم! بر من مصائبى نازل شد كه اگر بر روزها نازل مىشد مبدل به شب مىگشت». (1)
🔸ب- على عليه السلام براى فاطمه زهرا عليها السلام خانهاى ساخت كه نامش بيت الاحزان بود و ايشان بيشتر اوقاتش را در قبرستان بقيع مىگذراندند. (2)
🔸ج- حضرت فاطمه عليها السلام قبر حمزه سيدالشهدا را هر دو سه روز يك بار زيارت مىكرد. (3)
🔸د- على عليه السلام هر روز قبر حضرت زهرا عليها السلام را زيارت مىكرد. (4)
🔸ه- امامحسين عليه السلام هنگام غروب هر جمعه قبر برادرش امامحسن مجتبى عليه السلام را زيارت مىكرد. (5)
---------------
1. تاريخ الخميس، ج 2/ 173؛ الوفا باحوال المصطفى، ص 819، ابن جوزى.
2. بحار الانوار، ج 43/ 177.
3. وسائل الشيعه، ج 1، ص 279.
4. الغدير، ج 2، ص 16.
5. وسائل الشيعه، ج 10، ص 317.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص19
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 فرق زيارت اولياءالله و انسانهاى ديگر
🖌 زيارت اهل قبور براى طلب #رحمت و نثار #فاتحه و دعا براى آنهاست ولى زيارت اولياء اللَّه شكل طلب رحمت و مغفرت ندارد بلكه نوعى #ستايش و درود و #سلام است.
📌به طور كلى بزرگان و خدمت گزاران پس از مرگشان به نوعى تجليل مىشوند و اين تجليل غير دينى صرفاً جنبه اعتبارى و تشريفاتى دارد. مريدان آنها از آنها با كلمه «زنده ياد» ياد مىكنند و سعى مىكنند خاطرات آنها را در يادها زنده نگه دارند.
ولى با اولياء الله از دنيا رفته همچنان عمل مىشود كه با زنده بلكه زندهتر از زندههاى معمولى ياد مىشود چون در آن واحد هزاران نفر با آنها سخن مىگويند و درود مىفرستند و در عالم ضمير خود يك ارتباط #واقعى برقرار مىكنند. (1)
----------------
1. ياداشتهاى استاد مطهرى، ج 5، ص 414.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص29
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استقبال از زائر ائمه اطهار
🖌 معلى بن خنيس مىگويد: از امام صادق شنيدم كه مىفرمود: وقتى يكى از برادران از زيارت ما يا زيارت قبور ما برگشت به استقبال او برويد و سلام نموده و او را به اين نعمت زيارت تبريك بگوييد تا پاداشى #همانند #پاداش او ببريد. (1)
---------------
1. اذا انصرف الرجل من اخوانكم من زيارتنا او زيارة قبورنا فاستقبلوه و سلّموا عليه و هَنِّؤُه بما وهب الله له فان لكم مثل ثوابه؛ بحار الانوار، ج 102، ص 302.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص40
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari