#خسارت به #بيت_المال 🔰
🔻 برخى افراد به اموال عمومى مانند اتوبوسها و يا تلفنهاى عمومى و يا ساختمانهاى ادارى و پاركها و ... خساراتى وارد مىآورند، اين افراد ضامن هستند و بايد خسارت آن را به اداره مربوطه بپردازند.(1)
💡 و اگر نمىدانند مربوط به كدام اداره است، در اختيار مجتهد جامع الشرايط بگذارند تا به مصرف شرعى برساند. (2)
--------------
1. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 165.
2. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 116، س 1555.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص65
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
😳 مواردى كه #رضايت ديگران #شرط #نيست 🔰
💡 گرچه رضايت افراد در بسيارى از مسائل فقهى همچون بيع، نكاح، شركت، عاريه، قرض و ... شرط است، اما در بسيارى از مسائل رضايت ديگران شرط مشروعيت نيست. همچون:
1. پورسانت حرام
2. رشوه
3. ربا
4. ارتباط نامشروع
5. اداى واجبات مانند نماز و حج.
❓پرسش: اگر پدرى به فرزند بگويد راضى نيستم قرآن بخوانى يا در جلسه قرآن شركت كنى، آيا بر فرزند اطاعت از پدر در اين مورد لازم است؟
✅ پاسخ: اگر منشأ نارضايتى پدر عناد يا بى اعتنايى به قرآن باشد اطاعت از او لازم نيست. (1)
6. تقلب
7. بدحجابى
8. خوردن چيزهاى مضر
9. بى عفتى و ارائه فيلم و عكس به نامحرمان
10. غيبت
----------------
1. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 632، س 2213.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص64
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
سه نكته درباره #تاوان 🔰
1. تاوان و غرامت عبارت است از آنچه كه بابت جبران خسارت داده مىشود. هر عمل ضمان آورى، موجب تاوان و غرامت مىشود، خواه سبب ضمان اختيارى باشد يا قهرى مانند اتلاف مال ديگران و يا كوتاهى در حفظ امانت. بنابراين خسارت گرفتن در تصادفات رانندگى مانعى ندارد.
2. تاوان گرفتن در يك صورت جايز نيست و آن جايى است كه مالى به عنوان امانت در اختيار شخصى قرار گرفته و بدون كوتاهى در حفظ آن و بدون شرط ضمان آسيب ببيند. (1)
3. جبران خسارت گاه به تعمير عين مال آسيب ديده است مانند وسايل برقى آسيب ديده، و گاه به دادن قيمت آن است، اگر برگرداندن مثلش ممكن نباشد و يا صاحب حق به قيمت راضى شود. (2)
---------------
1. جامع الاحكام صافى، ج 1، ص 375، س 1246.
2. تحريرالوسيله، ج 2، ص 180؛ توضيح المسائل مراجع، م 2553 و 2554.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص63
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
سه نكته درباره #ضرر و زيان 🔰
1. ضرر رساندن به خود و ديگرى، خواه به جان يا آبرو و يا اموال او حرام است.
2. اگر چيزى تنها زيادش زيانآور باشد، مصرف زياد آن حرام خواهد بود. همچنين اگر به تنهايى ضرر داشته باشد نه همراه چيز ديگر، مصرف آن به تنهايى حرام خواهد بود. (1)
3. استعمال و خوردن چيزى كه براى بدن ضرر دارد حرام است.
❓پرسش: آيا درحرمت استعمال چيزى كه ضرر دارد، علم به ضرر لازم است يا گمان و يا احتمال ضرر نيز كافى است؟
✅ پاسخ: ظن به ضرر، بلكه احتمال ضرر كفايت مىكند. (2)
-------------
1. فرهنگ فقه، ج 5، ص 144.
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 3، ص 64.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص62
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari