eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
826 دنبال‌کننده
313 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سه نكته درباره دروغ‏ 🔹1. دروغ يكى از گناهان است. (1) 🔹2. در حرمت دروغ، تفاوتى بين دروغ در و و و مانند آن نيست. و نيز فرقى بين و بودن دروغ نيست. مگر اين كه قرينه اى در كلام باشد كه دلالت كند شخص قصد خبر دادن ندارد. (2) 🔹3. نشر نيز حرام است. (3) --------------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 2554. 2. استفتائات جديد تبريزى، ج 2، س 1036؛ توضيح المسائل مظاهرى ص 471، م 106. 3. مكاسب محرمه، ج 2، ص 131. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص95 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 موارد دروغ‏ 🔸1. اگر امر بسيار در پيش باشد مانند نجات جان مسلمان، گفتن دروغى كه از آن جلوگيرى كند اشكال ندارد. (1) 🔸 2. جايى كه هدف از دروغ گفتن بين مردم باشد، جايز است. بنابراين دروغ گفتن براى آشتى دادن بين دو يا چند نفر جايز است. (2) 🔸3. اگر انسان در حال مى‏تواند دروغ نگويد، نبايد دروغ بگويد بلكه بايد توريه كند يعنى چيز ديگرى غير ازآنچه شنونده متوجه مى‏شود قصد كند. (3) 🔸4. دروغ كه گاه براى حفظ منافع گفته مى‏شود، مانند اين كه كسى نمى‏خواهد وسيله خود را به ديگرى بدهد، مى‏گويد ندارم، اين دروغ جزء موارد استثناء . ❓پرسش: آيا مى‏شود بنا بر مصلحت دروغ گفت؟ ✅ پاسخ: دروغ از گناهان كبيره است و مصلحت انديشى موجب رفع حرمت نمى‏شود. (4) --------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 618، س 9. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 603. 3. همان. 4. استفتائات امام خمينى، ج 2، ص 617. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص96 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 افشاگرى‏ ⛔️ 🖌 افشاگرى به معناى و گسترش ‏ها يا ‏ها و شخصى يا شخصيتى افراد، با هدف مطلع كردن افراد جامعه از بدى‏هاى يك فرد يا گروه است. اقدام براى رسيدن به اين هدف شيطانى از هر راهى كه باشد، گناهى است. ❓پرسش: چنانچه كسى مرتكب گناهان كبيره شده باشد، آيا افشاى آن جايز است؟ ✅ پاسخ: جايز نيست مگر اين كه به فسق باشد. (1) ❓پرسش: آيا زن مى‏تواند اسرار و مسائل خانوادگى را كه بين خود و است براى ديگران تعريف كند؟ ✅ پاسخ: افشاى اسرار مؤمن، جايز نيست. (2) ---------------- 1. استفتائات بهجت، ج 4، ص 6564. 2. احكام روابط زن و شوهر، ص 58، چهل حديث امام، ص 302. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص98 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 افشاى راز ⛔️ 1. برملا كردن آنچه خداوند بر مؤمن پوشانده است، اعم از گناهان و آنچه به آبرو و حيثيت او مربوط مى‏شود در صورتى كه موجب هتك حرمت وى گردد، حتى بر خود فرد حرام است. ⛔️ 2. پرده ‏درى از آنچه كه صاحب آن از برملاشدنش ناخشنود است است حرام است. (1) ❓پرسش: كسى كه راز دوستش را به ديگران بگويد آيا مرتكب گناه شده است؟ ✅ پاسخ: بلى، كشف اسرار ديگران معصيت است. (2) -------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 622. 2. معارف دين، صافى، ج 1، ص 382. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص99 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره تهمت‏ 🔸1. يكى از گناهان است. 👈 تهمت آن است كه درباره برادر مسلمان، چيزى گفته شود كه در او وجود . (1) 🖌 امام على (عليه السلام) مى‏فرمايد: المُؤمِنُ لا يَغُشُّ اخاه و لا يَخُونُهُ و لايَخذُلُهُ وَ لا يَتَّهِمُهُ‏ (2) مؤمن برادر مؤمنش را گول نمى‏زند، به او خيانت نمى‏كند، او را خوار نمى‏سازد و به او تهمت نمى‏زند. 🔸2. تهمت زدن به هركسى حرام است و نسبت به مرده و هركسى كه نمى‏تواند از خود دفاع كند، گناهش بيشتر است. (3) 🔸3. تهمت، مانند تهمت زدن، حرام و از گناهان كبيره است و بايد از كسى‏كه تهمت به او مى‏زنند دفاع كند و اگر قدرت ندارد يا فايده ندارد، بايد ترتيب اثر ندهد. (4) 🔸4. اگر كسى تهمت به كسى زده باشد و او مطلع شده باشد بايد او را راضى كند تا توبه او قبول شود و اگر مطلع نشده باشد، در توبه رضايت او شرط ؛ ولى علاوه بر لزوم و براى او بايد اگر قدرت دارد آن تهمت بنمايد و اگر قدرت بر اين كار ندارد بايد به واسطه تعريف او و امثال آن به اندازه ممكن جبران آن خسارت را بنمايد. (5) 🔸5. در مقابل تهمت، جرم و گناه است. (6) ---------------- 1. فرهنگ فقه، ج 2، ص 152؛ توضيح المسائل آيةالله مظاهرى، ص 462، م 88. 2. بحارالانوار، ج 72، ص 194. 3. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، ص 523، س 1719. 4. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م 94. 5. توضيح المسائل آيت الله مظاهرى، م 90. 6. صحيفه امام، ج 20، ص 443. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص101 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حسد 🔸1. حسد از صفات بسيار زشت و خطرناك بوده و در صورتى كه در گفتار يا كردار كند گناه كبيره به شمار رفته و حرام است 👈 و خطور آن در قلب، بدون ترتيب اثر حرام باشد. (1) 🔸 2. حسد از موانع نماز شمرده شده است. (2) 🔸 3. تظاهر به حسد، موجب زوال مى گردد. (3) --------------- 1. مفاتيح الشرائع، ج 2، ص 25؛ جواهر الكلام، ج 41، ص 52. 2. مستمسك عروه، ج 5، ص 617. 3. مسالك الافهام، ج 14، ص 184. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص109 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 بدبينى‏ 🖌 بدبينى يكى از گناهان كبيره است كه سرچشمه بسيارى از ناكامى‏ها، نااميدى‏ها و گناهان است. (1) 🖌 قرآن كريم مى‏فرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ‏ (2) اى كسانى‏كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى ازگمان‏ها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمان‏ها گناه است. 🖌 مى‏توان گفت يكى از عوامل حوادث ناگوار، سوءظن‏هاى بيجا است كه بى گناهان را هدف‏گيرى كرده است. 🖌 سوءظن داراى چند قسم است و هر يك حكم خاص خود را دارد: 🔸1. شخصى به مسلمانى سوءظن دارد و بر مبناى اين سوء ظن ترتيب اثر مى‏دهد و آن را در رفتار و يا گفتار خود آشكار مى‏كند. اين قسم از سوء ظن قطعا حرام است و مورد اتفاق فقها است. 🔸2. نسبت به مسلمانى، گمان بدى به ذهن انسان خطور كند (بدون اختيار و ناخودآگاه) و خود شخص از اين حالت ناراحت بوده و ابداً اين گمان بد را در رفتار و گفتار خود نشان ندهد بلكه در صدد رفع آن برآيد. 👈اين قسم از سوءظن قطعاً حرام چون چنين حالت و خطورى براى ذهن، غيراختيارى است و نهى كردن از امر غيراختيارى قبيح است. (3) 🔸3. انسان نسبت به مسلمانى گمان بدى ببرد و به اين امر عقيده داشته باشد. هم‏چنين بدون يقين حكم به بدى او كند و از اين حالت ناراحت هم نباشد اما اين حالت را در رفتار و گفتار خود بروز و تنها قلبا از او متنفّر باشد. 👈اين قسم از سوءظن مورد بحث است برخى از علما مانند شهيد ثانى و مرحوم مجلسى (ره) اين‏قسم را حرام مى‏دانند. (4) --------------- 1. فرهنگ فقه، ج 4، ص 547. 2. حجرات/ 12. 3. الميزان، ذيل آيه 12، سوره حجرات. 4. مرآة العقول، ج 11، ص 16. 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏4 ؛ ص110 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احترام مقطعى و هميشگى‏ 🖌 رعايت ادب در مناسبت‏هاى معصومين عليهم السلام بسيار مناسب و زيباست. 👈 اين آداب دو گونه است: 🔹1. برخى است مانند به‏تأخير انداختن مجالس عقد و عروسى، تعطيلى كسب و كار در روزهاى شهادت، حال حزن داشتن، لباس سياه بر تن كردن و ... 🔹 2. برخى از احترام‏ها است و نمى‏توان بعد از مناسبت، آنها را رعايت ننمود، مانند نماز، حجاب، استفاده نكردن از سى دى‏هاى مبتذل، نرفتن به مجالس گناه و ... . 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص170 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام فورى‏ 🔸 1. كردن خط و ورق حرام است، و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب كشيد. (1) 🔸2. اگر بعد از معامله عيب مال را بفهمد و فوراً معامله را به هم نزند، ديگر حق به هم زدن معامله را ندارد. (2) 🔸3. اگر طلبكار طلب خود را مطالبه كند، چنانچه بتواند بدهى خود را بدهد، بايد فوراً آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد گناهكار است. 🔸4. اگر در زمينى كه كرده زراعت كند، يا درخت بنشاند، زراعت و درخت و ميوه آن مال خود او است و چنانچه صاحب زمين راضى نباشد كه زراعت و درخت در زمين بماند، كسى كه غصب كرده بايد فوراً زراعت يا درخت خود را اگرچه ضرر نمايد از زمين بكند. (3) 🔸5. كسى كه نشانه‏هاى را در خود مى‏بيند، اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است بايد فوراً بدهد و اگر نمى‏تواند چنانچه از خودش مال دارد، يا احتمال مى‏دهد كسى آنها را ادا نمايد، بايد وصيت كند و همچنين است اگر حج بر او واجب باشد. (4) 🔸6. كسانى كه خانه يا دكان يا غير آنها را از صاحبانش مى‏كنند، مدت اجاره كه به سر رسيد حرام است بدون اذن صاحب محل در آنجا اقامت كنند، و بايد محل را فوراً با عدم رضايت صاحبش تخليه كنند، و اگر نكنند غاصب و ضامن محل كار، و ضامن مثل مال الاجاره آن هستند. (5) 🔸7. اگر فراموش كند كه است و سر را در آب فرو برد، بايد فوراً سر را بيرون آورد، و چنانچه بيرون نياورد، روزه‏اش باطل مى‏شود. (6) 🔸8. قليله بعد از وضو و مستحاضه كثيره و متوسطه بعد از غسل و وضو بايد فوراً مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز اشكال ندارد و در نماز هم مى‏تواند كارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را بجا آورد. (7) 🔸9. كسى كه مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز دارد، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند، و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا كند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نيت ادا و قضا بجا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا، معلوم شود كه به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است بايد فوراً نماز مغرب را به نيت ادا به جا آورد. (8) 🔸10. اگر وقت نماز وسعت دارد و هم طلب خود را مطالبه كند در صورتى‏كه ممكن است بايد اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند. (9) 🔸11. اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او است و در بين نماز بفهمد، چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است بايد فوراً لباس غصبى را بيرون آورد، و نمازش صحيح است. (10) 🔸12. نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند. (11) 🔸13. در هريك از چهار سوره و النجم، علق، فصلت و سجده يك آيه سجده است، اگر انسان بخواند يا گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آيه، بايد فوراً كند و اگر فراموش كرد، هروقت يادش آمد بايد سجده نمايد. (12) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 135. 2. همان، م 2132. 3. همان، م 2556. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2701. 5. همان، م 2846. 6. همان، م 1615. 7. همان، م 413. 8. توضيح المسائل مراجع، ص 105. 9. همان، ص 106. 10. همان، م 818. 11. همان، م 900. 12. توضيح المسائل مراجع، م 1093. 📚 احكام معيارى ؛ ص127 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari