🔰 احكام عاشورا
📌مسأله: روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است. (1)
🖌 در روايت آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: بنى اميه نذر كردند كه اگر موفق به قتل امام حسين عليه السلام شوند. روز شهادت او را جشن بگيرند و روزه بگيرند و روزه در آن روز سنّت بنى اميّه است لذا ائمه اطهار عليهم السلام به جهت مخالفت با اين طايفه تبهكار و عدم هماهنگى با آنان روزه عاشورا را نهى كردهاند. (2)
🖌 مستحب است در روز عاشورا انسان تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند بدون قصد روزه. (3)
مستحب است زيارت عاشورا با صد لعن و سلام خوانده شود. (4)
🖌 مستحب است لعن بر قاتلان حضرت با گفتن جمله «اللهم العن قتلة الحسين». (5)
🖌 مستحب است در روز عاشورا مؤمنان يكديگر را تعزيت بگويند و اين جمله را بر زبان آوردند
«اعظم اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسين و جعلنا واياكم من الطالبين بثاره مع وليّه الامام المهدى، من آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم» (6)
🖌 بسيار مناسب است ظهر عاشورا تمام عزادران حسينى نماز ظهر و عصر را به ياد آخرين نماز امام حسين عليه السلام به جماعت بخوانند.
🖌 بسيار مناسب است روز عاشورا كار و كسب تعطيل شود مگر در حد ضرورت. امام رضا عليه السلام فرمود: مَن تَرَكَ السَعى فى حَوائجه يوم عاشورا قَضَى اللّه له حَوائِجَ الدنيا و الآخره
كسى كه كار و تلاش خود را در روز عاشورا ترك گويد خداوند نيازهاى دنيا و آخرت او را برطرف مىسازد. (7)
❓پرسش: در ايام سوگوارى امام حسين عليه السلام نماز، مقدم است يا عزادارى؟
✅ پاسخ: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين عليه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (8)
----------------
1. توضيح المسائل، مراجع، م 1474.
2. وسائل الشيعه، ج 7، ص 338؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 28؛ جواهر، ج 7، ص 107.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 906.
4. كامل الزيارات، ص 174.
5. مفاتيح الجنان، در اعمال شب و روز عاشورا؛ مجله كوثر فقه عاشورا، 1/ 2/ 78، ص 27.
6. همان، ص 424.
7. بحار الانوار، ج 98، ص 43؛ عيون الاخبار الرضا- شيخ صدوق، ص 268؛ سفينة البحار، ج 2، ص 196.
8. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 623.
احكام مناسبت ها، ص: 34
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام گريه
📌 يكى از سنتهاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1)
🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريهاش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2)
👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4)
🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهلبيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5)
👈 و نيز در عروة الوثقى مىفرمايد: چه بسا گفته شده است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6)
❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال دارد. (7)
------------------
1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192.
2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637.
4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106.
5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى.
6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احكام نذر
🖌 نذر، پيمانى است بين بندگان خدا با پروردگار خويش كه با شرايطى عمل به آن واجب مىشود.
❓پرسش: در صيغه نذر اگر بگويد: «خدايا اگر حاجتم برآورده شد فلان كار را مىكنم» يا «نذر كردهام كه چنين كنم» آيا در انعقاد نذر كافى است يا اينكه حتما بايد «لله عَلىَّ ان كان كذا فعلىّ كذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟
✅ پاسخ: كافى نيست و بايد صيغه مخصوص خوانده شود. (1)
❓پرسش: شخصى نذر سفره حضرت ابوالفضل عليه السلام دارد ولى به علت كمى جا در محل سكونت نمىتواند نذر خويش را اداء نمايد بنابراين آيا مىتواند وجه آنرا به مصرف ديگر برساند؟
✅ پاسخ: اگر صيغه مخصوص نذر را نخوانده باشد وفاء به نذر واجب نيست و اگر صيغه نذر را خوانده بايد بر طبق آن عمل كند مگر آنكه قدرت بر وفاء نداشته باشد. (2)
❓پرسش: شخصى براى امام حسين عليه السلام نذرى نموده و اكنون امكان عمل به نذر را ندارد تكليف چيست؟
✅ پاسخ: چنانچه نذر با صيغه مخصوص بوده صبر كند تا امكان وفا حاصل شود. (3)
❓پرسش: فروختن نذورات جنسى همچون قند و شكر و چاى و صرف در مايحتاج مسجد و حسينيه چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر نذر دهندگان مطلق نذر كردهاند مانعى ندارد. (4)
❓پرسش: آيا نذورات مردم از قبيل برنج و گوشت و روغن كه زائد بر مصرف است مىتوان فروخت و پول آن را صرف كار خير ديگرى نمود؟
✅ پاسخ: اگر براى خرج روز عاشورا باشد نمىتوان آنرا صرف چيز ديگرى نمود مگر در مسير عزادارى. (5)
❓پرسش: باقى مانده اموالى كه به عنوان هزينههاى مراسم عاشوراى امام حسين عليه السلام جمع آورى مىشود، در چه مواردى بايد خرج شود؟
✅ پاسخ: مىتوان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت. (6)
❓پرسش: آيا جايز است از پولى كه در ماه محرّم براى خرج عزادارى جمعآورى مىگردد براى برگزارى كلاسهاى قرآن و جلسات مذهبى مصرف شود؟
✅ پاسخ: اگر براى عزادارى باشد نمىشود براى كار ديگرى مصرف شود ولى اگر براى هزينههاى مسجد باشد مانعى ندارد. (7)
------------------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 460، س 8.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 54، ص 477.
3. همان، ص 472، س 42.
4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 372.
5. هزار و يك مسأله، نورى همدانى، س 754، ص 25.
6. اجوبة الاستفتائات، س 367، ص 131، و س 1452، ص 325.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 521، س 1705.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 46
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نذرهاى بى اساس
🖌 بسيارى از نذرها اساس درستى ندارد، مانند نذر بدون #صيغه، نذرهاى #چشم و هم چشمى، نذر #ديگران براى انسان، نذر در #خواب و نذر زن بدون #اذن شوهر.
❓پرسش: آيا اگر زن، كارمند و حقوق بگير باشد مىتواند از مال خودش در صورتى كه با حق شوهرش منافات نداشته باشد نذر نمايد يا باز هم بايد نذرش با رضايت شوهر باشد؟
✅ پاسخ: در اين صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. (1)
❓پرسش: بدون اذن شوهرم نذر كردهام ولى بعد ايشان راضى شدند. آيا نذر من صحيح است؟
✅ پاسخ: نذر بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدى آن را تصحيح نمىكند. (2)
------------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461، س 10.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 461.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 48
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام مسجد
🖌 از مسائلى كه در رابطه با مناسبتها مطرح است مسجد و احكام آن است در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔻مسأله: نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند و اگر نجس شود نجاستش را برطرف نمايند مگر آن كه واقف، آن را جزء مسجد قرار نداده باشد. (1)
🔻مسأله: تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است، و كسى كه مىخواهد مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه و مناسب بپوشد و ته كفش خود را وارسى كند كه نجاستى به آن نباشد. (2)
🔻مسأله: توقف در مساجد براى افراد ناپاك از قبيل جنب، حائض، نفساء حرام است. (3)
❓پرسش: اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مىتوان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد
✅ پاسخ: جايز نيست، مگر آنكه پول برق مصرف شده را بدهند. (4)
❓پرسش: در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو از فضاى بيرون مسجد پخش مىشود با توجه به اينكه چه بسا بيماران و سالخوردگان از صداى بلندگو اذيت مىشوند، آيا اين عمل جايز است؟
✅ پاسخ: محل اشكال است. (5)
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 523، م 900.
2. همان، م 912.
3. توضيحالمسائل مراجع، ج 1، م 355؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 38 فى احكام الجنب.
4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 96، س 316.
5. همان، ص 97، س 320.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 49
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام حسينيه
🖌 حسينيه محل برگزارى مراسم #مذهبى به ويژه سوگوارى امام حسين عليه السلام است.
🖌 حسينيه حكم مسجد را #ندارد بنابراين احكام مسجد مانند حرمت داخل شدن جنب و حائض را ندارد و وجوب برطرف كردن نجاست از آن بر حسينيه جارى نمىباشد. (1)
🖌 استفاده از حسينيه در غير جهتى كه بر آن #وقف شده، در صورت منافات داشتن با آن، جايز نيست. مانند اجراى برنامههاى نمايشى يا ورزشى و دفن كردن ميت در آن. (2)
🖌 #فروختن حسينيه يا تبديل آن به مسجد جايز نيست، مگر آن كه بر اثر خرابى قابل استفاده نباشد و امكان تعمير آن نيز وجود نداشته باشد كه در اين صورت مىتوان آن را فروخت و با پول آن ملكى خريد و در همان راستا وقف كرد. (3)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 518.
2. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 350؛ توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 341.
3. توضيحالمسائل مراجع، ج 1، ص 518 و ج 2، ص 224.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 50
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام امر به معروف
🖌 امربه معروف و نهى از منكر با شرايطى كه دررسالههاى عمليه آمده است، واجب است و ترك آن معصيت است و در مستحبات و مكروهات، امر و نهى مستحب است. (1)
🖌 هرگاه بدعتى در اسلام واقع شود بر همه مخصوصاً علماى دين واجب است حق را اظهار و باطل را انكار كنند. (2)
🖌 آداب امر به معروف و نهى از منكر:
سزاوار است كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مىكند به نكات زير توجه نمايد:
🔹الف) مانند طبيبى دلسوز و پدرى مهربان باشد.
🔹ب) قصد خود را خالص كند و تنها براى رضاى خدا اقدام كند و عمل خود را از هرگونه برترىجويى پاك گرداند.
🔹ج) خود را پاك و منزه نداند. چه بسا ممكن است همان شخص كه اكنون خطايى از او سرزده است. داراى صفات پسنديدهاى باشد كه مورد محبت الهى است؛ هر چند اين عمل او هم اكنون ناپسند باشد. (3)
🔹د) رضايت به فعل منكر و ترك معروف حرام است. (4)
🔹ه) در وجوب نهى از منكر، فرقى بين گناه بزرگ (معصيت كبيره) و گناه كوچك (معصيت صغيره) نيست. (5)
🔹و) اگر بداند يا احتمال دهد كه امر و نهى در صورت تكرار مؤثّر است واجب است تكرار كند. (6)
❓پرسش: در شرايط امروز وظيفه ما نسبت به امر به معروف افراد ناشناسى كه نمىدانيم اثر دارد يا نه چيست؟
✅ پاسخ: در فرض احتمال اثر و اجتماع ساير شرايط واجب است. (7)
-----------------
1. توضيحالمسائل مراجع، ج 2، ص 618، م 2786.
2. توضيح المسائل مكارم شيرازى، م 2514.
3. تحرير الوسيله، ج 2، شرائط امر به معروف، م 14.
4. همان، القول فى مراتبها. م 7.
5. همان، القول فى اقسامها، م 14.
6. همان، الشروط، م 5.
7. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 482، س 1.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 51
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 وقف بر امام حسين عليه السلام
🔸شدت علاقه شيعيان به سالار شهيدان موجب شده كه در طول تاريخ بسيارى از شيعيان املاك خود را بر حرم ايشان و براى عزادارى او وقف كنند.
🔻اين امر، احكام خاصى در فقه به خود اختصاص داده است كه به برخى از آنها اشاره مىشود:
📍مسأله: آنچه براى برگزارى مراسم امام حسين عليه السلام وقف شده نبايد در موارد ديگر صرف شود. (1)
📍ساختمانى را كه به نام حسينيه ساخته مىشود بايد در همان مورد خاص از آن استفاده شود و جايز نيست به مدرسه و مسجد تبديل شود. اگر هم تبديل شده بايد به حال اول برگردد. (2)
❓پرسش: اثاث حسينيهاى كه متروك و مخروبه شده اگر بماند ضايع مىشود حكمش چيست؟
✅ پاسخ: اگر در آن حسينيه يا حسينيه ديگر قابل استفاده نيست بفروشد و صرف احتياجات حسينيه نمايد. (3)
❓پرسش: آيا جايز است وسايل و ظروف حسينيه را براى مصارف ديگر استفاده نمود؟
✅ پاسخ: اگر براى حسينيه وقف شده است جايز نيست. (4)
❓پرسش: ساختن حسينيه درقبرستانى كه قسمتى از آن به حال تعطيل درآمده چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: قبرستان اگر وقف دفن اموات باشد جايز نيست. (5)
---------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 351، س 40.
2. همان، ص 3526، س 53؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 87، ص 276؛ تحريرالوسيله، ص 74، م 61.
3. همان، ص 386، س 126.
4. استفتائات مكارم، ج 1، ص 299، س 1043.
5. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 358، س 59.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 52
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام مقتل
🖌 در ذكر مقتل و مصيبتخوانى لازم است دقّت شود مبادا مطالب و مسائل بىاساس مطرح شود.
👈 حضرت على عليه السلام در طى نامه خود به حارث همدانى نوشت: لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً. (1)
يعنى نقل مكن از براى مردم هر چه را كه شنيدهاى كه همين بى دقتى در نقل كافى است براى دروغگويى.
❓پرسش: در بعضى از هيئتهاى مذهبى مصيبت هايى خوانده مىشود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است تكليف شنوندگان چيست؟
✅ پاسخ: نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثبت شده باشد وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان #حال به حسب برداشت متكلم باشد.
👈 و تكليف شنوندگان نهى از منكر است به شرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد. (2)
🖌 مسأله: تمام مراجع خواندن روضههاى دروغ و بى اساس را حرام مىدانند. (3)
❓پرسش: آيا داستان عقد و عروسى حضرت قاسم در كربلا صحّت دارد؟ خواندن و بيان كردن اين داستان چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: چون در منابع معتبره نيامده بهتر ترك آن است. (4)
❓پرسش: مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى چيست؟
✅ پاسخ: كتاب لهوف و نفس المهموم. (5)
و برخى از بزرگان كتاب مقتل ابى مخنف، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتهى الآمال را نيز معرفى نمودهاند.
-----------------
1. منتهى الآمال، ص 567 در پايان جلد اول. مرحوم محدث قمى روايات زيادى در مذمت خواندن روضههاى بىاساس و دروغ در كتاب مذكور آورده است.
2. اجوبة الاستفتائات خامنهاى، ج 2، س 36، ص 129.
3. مسائل جديد، ج 3، محسن محمودى، ص 32.
4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 508؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 624، س 218.
5. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2178.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 54
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 غلوّ در مداحى
❓پرسش: برخى از ذاكرين در مدح اهلبيت عليهم السلام تعبيراتى مانند زهرا پرستم، على پرستم، لااله الا الزهراء و ... مطرح مىكنند. اين گونه الفاظ چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: نبايد مسائلى كه خلاف شأن ائمه است، مطرح شود. (1)
❓پرسش: گفتن ذكرهايى مثل خداى من حسين من، من علىاللهىام و ... چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: جايز نيست و بايد ترك شود. (2)
--------------------
1. مسائل جديد، ج 1، ص 41، استفتائات بهجت، ج 4، س 6395 و 6396.
2. استفتائات آيت الله جوادى آملى، ص 114.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 55
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari