eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💠 حضرت زهرا(س)فرمودند: ✨ روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکند، روزه اش به چه کار خواهد آمد؟! 📚بحار الانوار،ج93،ص295. #احادیث 👇 https://eitaa.com/ahadith
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَكَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِكَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِكَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.🙏🙏 خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیكت به مهربانى خودت‌ اى مهربان‌ترین مهربانان🙏🙏 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111993.mp3
4.04M
ترتیل قرآن با حجم پائین ثواب سی جزء را هدیه بدهیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃 @karbbala_ir https://eitaa.com/ahkam_din التماس دعا
💬 سوال: 🔰اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان در بين روز از نيت روزه برگردد اما بلافاصله پشيمان شود و تا قبل از ظهر دوباره نيت كند آيا روزه اش صحيح است؟ ✅ پاسخ: 💠 الف: (۱) ✍ امام، فاضل، خوئي، تبريزي، وحيد، خامنه اي، مكارم، شبيري، نوري، صافي: روزه اش باطل است و بايد تا مغرب از انجام مبطلات خودداري كند و بعدا قضاي روزه را بگيرد. ✍ آیت الله بهجت، سيستاني: بنا بر احتياط واجب روزه باطل است و بايد روزه ان روز را تمام كند و بعدا قضاي آن را هم بجا آورد. 💠ب: (۲) ✍ آیت الله خامنه اي، خوئي، بهجت، تبريزي، سيستاني، وحيد، مكارم، صافي، نوري: اگر نيت روزه را قطع كند چنانچه قبل از ظهر دوباره نيت روزه كند روزه اش صحيح است درغير اين صورت باطل مي شود. ✍ آیت الله شبيري: در روزه قضاي رمضان اگر تا قبل غروب نيت روزه كند روزه اش صحيح است ولي در روزه هاي واجب غير معين ديگر نمي تواند به ان روزه اكتفا نمايد. 💠 ج: (۳) ✍ امام، خامنه اي، خوئي، تبريزي، فاضل، وحيد، صافي، شبيري، نوري: اگر تا اذان مغرب دوباره نيت كند روزه اش صحيح است: ✍آیت‌الله بهجت ومكارم: اگر تا غروب دوباره نيت روزه نمايد روزه اش صحيح است. ✍ آیت الله سيستاني: اگر تا غروب دوباره نيت روزه نمايد روزه اش صحيح است و در فاصله بين غروب ومغرب به احتياط واجب روزه اش صحيح نيست. ____________ 📚پی نوشت: ۱- خامنه اي: اجوبه الاستفتائات، س ۷۵۸؛ توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۷۰. ۲- خامنه اي: رساله آموزشي، ج ۱، ص ۲۴۲؛ توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۷۱ ۳- خامنه اي: رساله آموزشي، ج ۱، ص ۲۴۰؛ توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۷۱ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔴مواردی که مسافر حق افطار ندارد🔻 ❌ هنوز از وطن خارج نشده است. ❌ هنوز به حد ترخص نرسیده است. ❌ بعد از ظهر مسافرت کرده است. ❌ مسافری که تا وقت ظهر به وطنش رسیده و هنوز افطار نکرده است. مسافری که نمازش را کامل می خواند مثل:🔻 🔸 کثیر السفر. 🔸 سفر معصیت. 🔸 در سفر قصد ده روز کرده باشد. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 شک مکلف و منع پزشک از روزه💠 💬 سوال: اگر انسان شک داشته باشد که روزه برایش ضرر دارد یا نه، ولی پزشک او را از روزه منع کند تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ اگر از گفته پزشک برای او ترس پیدا شود و احتمال عقلائی بدهد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠حکم روزه با احتمال ضرر و بیماری💠 💬 سوال: اگر روزه باعث شود بیماری دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟ ✍ همه مراجع: روزه حرام است. [1] --------------------------- 💬سوال(2): 🔰 اگر بیمار با اعتقاد به این که روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد، حکمش چیست؟ ✍ همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان در هنگام سلامت آن را قضا کند. [2] --------------------------- 📚 منبع: [1]. امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی شرایط صحه الصوم و وجوبه، ص 534، م 1؛ امام و مکارم،‌ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (شرایط صحه الصوم)، م 6؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 1029 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2(شرایط صحه الصوم)، قبل از م 1، السادس؛ صفی، هدایه العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1351. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1743 و 1745؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی شرایط صحه الصوم و وجوبه، ص 534، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (شرایط صحه الصوم)، قبل از م 1، السادس؛ بهجت، استفتائات، ج 2، با استفاده از س 2891؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 751، 753 و 755؛ سبحانی،‌ توضیح المسائل،‌م 1652 و 1654؛‌ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1،‌م 1031 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2، قبل از م 1، السادس؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1351؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 3،‌ با استفاده از س 302. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟ ✅پاسخ: ✍آیات عظام امام، بهجت و سبحانی: اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد. [1] ✍مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد. [2] ✍آیات عظام سیستانی و صافی: به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن). [3] ✍آیت الله مکارم: تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند. [4] ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1576؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2869؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌م 1494 و احکام جوانان، م 294. [2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767 و استفتا. [3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1،‌ قبل از م 999؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 473. [4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 امام علے علیہ السلام: ✨خانہ اے کہ در آن قرآن خوانده شود و خدا را بہ یاد آرند، برڪتش زیاد مےشود و فرشتگـان بہ آن خانہ وارد مےشوند و شیاطین از آن دور مےشوند.✨ 📚 اصول کافے 👇 @ahadith
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ... خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم, وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت, بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان 👇 https://eitaa.com/ahadith/82 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111994.mp3
4.06M
⏯ ترتیل قرآن کریم 📕 (از صفحه ۱۰۲، آیه ۱۴۸ سوره نساء) 🌺 ثواب سی جزء را هدیه بدهیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃 @karbbala_ir https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: استفاده از شیاف داروی در هنگام روزه موجب بطلان روزه میشود ؟ ✅پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمی رساند. استعمال شياف‌هايى كه براى معالجه است اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمى‌شود. ✍ آيت الله سيستانى: اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمى‌شود. ✍ آیت الله وحید خراسانی: استعمال شیاف و بو کردن گیاهان معطر برای روزه دار مکروه است ✍ آیت الله مکارم شیرازی: تنقيه (اماله كردن) با مايعات روزه را باطل مى كند هر چند براى معالجه بيمارى و از روى ناچارى باشد، ولى استعمال شيافها براى معالجه اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايى كه براى تغذيه است خوددارى شود. ✅ نکته : اماله كردن كه مبطل روزه است آنست كه دواى روان يا آب مثلاً از طريق مقعد داخل شكم شود 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✍ حکم استمنای عمدی در حال روزه 📝 نظرات مراجع به تفکیک: ( که ایا فقط دارد یا در تصویر)👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 کسی که مسافرت رفته و قرار است در محل اقامتش ده روز بماند اما در طی این ده روز بعضی روزهایش را قرار است به مناطق اطراف برود 🏕 که کمتر از حد مسافت راه است حکم نماز ایشان در محل اقامت چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: پس از قصد اقامت ده روز و خواندن يك نماز چهار ركعتى 4⃣ رفت و آمد تا كمتر از مسافت شرعى ( يعنى چهل و پنج كيلومتر، هرچند به صورت رفت و برگشت، آنهم اگر مسير رفت آن از 5 .22 کیلومتر كمتر نباشد) اشكال ندارد ◀️ لكن اگر از ابتدا تصميم به رفت و آمد بيش از حدّ ترخّص باشد خروج تا كمتر از مسافت شرعى به ميزان 6 يا 7 ساعت در مجموع ده روز به قصد اقامت لطمه نمىزند.✅ ✍ آیت الله مکارم : 1⃣ فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است. 2⃣ فاصله دومحل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است: الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است. 3⃣ فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است: قصد ده روز به هم می خورد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر نیت این باشد که چند ساعت باشد نماز تمام است ✍ آیت الله وحید:‌ مسافرى كه مى خواهد ده روز در محلّى بماند ، اگر از اوّل قصد داشته باشد كه در بين ده روز به اطراف آن جا ـ كه به قدر حدّ ترخّص تا كمتر از چهار فرسخ دور باشد ـ برود ، در صورتى كه مدّت رفتوآمدش به اندازه اى باشد كه در نظر عرف با اقامت ده روز او در آن محلّ منافات نداشته باشد ـ مانند يك يا دو ساعت ـ بايد نماز را تمام بخواند ، و اگر مدّت بيشتر از اين باشد ، در صورتى كه تمام روز يا شب باشد نمازش شكسته است ، و در غير اين صورت بنابر احتياط واجب نماز را هم تمام و هم شكسته بخواند. ✍ آیت الله شبیری:‌ اگر محل اقامت را خوابگاهش قرار داده مانعی ندارد ✍ آیت الله فاضل: اگر مسافر قصد ماندن ده روز در یک شهر را داشته باشد چنانچه بخواهد در اطراف شهر به مقداری که به مسافت شرعی نرسد و کمتر از مسافت شرعی برود چنانچه تا شب به محل اقامتش برگردد نمازش تمام است و نمازهایی که کامل خوانده شده صحیح است. -------------- 💻 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰 کسی که است ایا می تواند در مقابل دیگران چیزی بخورد و کند⁉️ ✅ پاسخ : ✍ آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست. ✍ آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست. ✍ آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید. ✍ آیت الله شبیری: انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست. ✍ آیت الله فاضل: کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است. ___________ 📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💎 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ✨ روزه ماه رمضان سپر نجات از عذاب الهی است. 📚نهج البلاغه،خطبه110. #احادیث 👇 https://eitaa.com/ahadith
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺 بسم الله الرحمن الرحیم🌺 اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین... خدایا 🙏 یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان... https://eitaa.com/ahadith/96 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111995.mp3
4.3M
⏯ ترتیل قرآن کریم 📕(از صفحه 121، آیه 82سوره مائده) 🌺 ثواب سی جزء را هدیه کنیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃 @karbbala_ir https://eitaa.com/ahkam_din