👇👇👇
♨️سوال :
🔰آیا حق الناسی است که خداوند آن را ببخشد؟
✍ پاسخ:
✅ بخشیدن حق دیگری از جانب خدا بدون این که جلب رضایت او بشود ، از عدالت خداوند به دور است. خداوند که عدل مطلق است حقوق بندگان را که بر عهده ما است نمی بخشد وما در برزخ و قیامت با آن دست به گریبانیم؛ به خصوص در محکمه قیامت خداوند به بندگان اعلام می کند برای گرفتن حقوق خود از دیگران اقدام کنند و بدانند که خدا پشتیبان آنان است.
این مضمون اعلامی است که در قیامت از طرف خدا صادر می شود:
من خدایی هستم که جز من خدایی نیست ،حاکم عادلی که ستم نمی کنم . امروز به عدل و قسط بین بندگان حکم می کنم و در پیشگاه من کسی نمی تواند به دیگری ظلم کند. امروز حق ضعیف را از قوی می ستانم و صاحب حق اجازه دارد به اندازه حقش از نیکویی های بدهکار بردارد ( و در صورت نداشتن حسنه) یا به اندازه طلبش از گناه خود بر دوش او می گذارد و اگر کسی هم ببخشد ،بر بخشش او جزا می دهم.
در ادامه روایت آمده خدا بندگان را به حق خواهی اجازه می دهد و خلایق همدیگر را شناسایی کرده و به مطالبه حق خود اقدام می کنند. در این میان از کثرت ازدحام و مراجعات چنان تنگی وهول و هراس و ... پیش می آید که همه آرزو می کنند کاش با بخشیدن یکدیگر از این مهلکه نجات یابند .
پس منادی خداوند آنان را به بخشیدن یکدیگر و نجات یافتن از این مرحله دعوت می کند . بسیاری برای نجات از مهلکه از هم راضی می شوند ولی بعضی اعلام می کنند: خداوندا طلب ما بزرگتر از آن است که از آن چشم پوشی کنیم. در این موقع به اذن خدا، کلیددار بهشت قصری بهشتی با متعلقات آن را در افق محشر نمایان می سازد و منادی ندا می دهد: این قصر به کسی داده می شود که از حق برادر دینی اش در گذرد. در اینجا بقیه طلبکاران از حقوق برادران خود با رضایت در می گذرند. (۱)
بنا بر این خداوند حق الناس را به ترتیبی که گفته شد، می آمرزد. در طول عمر خود باید سعی کنیم تا ممکن است به بندگان ظلم نکنیم و اگر ظلمی از ما بر بنده ای واقع شد قبل از آنکه فرصت بگذرد با ادای حق او، از او رضایت بطلبیم.
چنانچه رضایت طلبی به دلایل مختلف ممکن نبود یا با مشقت فراوان همراه بود، کارهای صالح انجام دهیم و ثواب آن را به طلبکاران خود اهدا کنیم، بدان امید که قیامت از ما بگذرند. در دعا ها هم از خدا بخواهیم کسانی را که بر گردن ما حقی دارند با بخشیدن از دریای بیکران فضل خود ،از ما راضی گرداند. دعای امام سجاد(ع)در روز دوشنبه حاوی چنین مضمونی است. (۲)
پی نوشت ها:
۱- بحار الانوار،ج۷،ص۲۶۸.
۲-مفاتیح الجنان،دعاهای روز های هفته.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
آیا مالیدن دستها بهصورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود؟
✅پاسخ:
✍کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✋لمس «باسمه تعالی» و «ا...» ✋
💬سوال:
🔰 لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ امام:
مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1]
✍ آیت الله بهجت:
«باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2]
✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و مکارم:
اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3]
✍آیت الله صافی:
بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4]
-----------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79.
[2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689.
[3]. خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا.
[4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54.
📚 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
آیا با شروع اذان می شود نماز را شروع کرد؟
✅ پاسخ در تصویر 👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارث زن به شوهر می رسد یا به فرزندان؟
استاد #وحیدپور
#زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🚰 وضو با آب بدون مجوز🚰
💬سوال :
🔰شخصی بدون مجوز سازمان آب، از خیابان یا پشت کنتور، انشعاب به منزل خود کشیده است، وضو گرفتن یا غسل کردن با این آب چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ آیات عظام: خامنه ای، نوری، مکارم و بهجت:
حکم غصب را دارد و وضو و غسل با آن باطل است.
✍آیت الله سیستانی:
وضو و غسل، صحیح است.
✍ آیت الله وحید:
بنابر احتیاط واجب، باطل است.
✍ آیت الله صافی:
اگر مسئولین امر، اجازه دهند، اشکال ندارد.
✍آیت الله زنجانی:
غسل و وضو با آب مذکور، حرام است و بنابر احتیاط، غسل و وضویش باطل است.
✍آیت الله فاضل:
اگر بنا دارد پول آب مصرفی را بدهد، وضو و غسل صحیح است و اگر بنا دارد پول آب مصرفی را ندهد، وضو و غسل اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب، صحیح نیست.
---------------------------------------
📚 منبع: بهجت: استفتائات، ج 1، س 597 و 598؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از س 146؛ تبریزی: استفتائات، ج 2، س 1276؛ بقیه مراجع: استفتائات کتبی موجود در مرکز ملی پاسخگویی.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 28.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰 آیا در هنگام غسل مثلا بعد از شستن سر و گردن، میشود نیت چند غسل دیگر را به نیت غسل اولیه اضافه کرد؟ 💢
✅ پاسخ:
✍ غسل به دو صورت انجام مي گيرد
1⃣ #ارتماسي
2⃣ #ترتيبي
1. در غسل ارتماسي انسان بعد از پاک کردن بدن خود از نجاست نيت مي کند (غسل جنابت مي کنم قربتا الي الله ) . بعد به يک باره تمام بدن خود را به زير آب فرو مي برد. مانند پريدن در استخر.
براي انجام غسل ترتيبي انسان ابتدا نيت کرده ، بعد به شستن سرو گردن می پردازد و بعد ..... (1)
🍀 در هر غسلي نيت لازم است . انسان همين که در ذهن خود بداند که براي غسل جنابت و يا ... سر و گردن و همچنين بقيه اعضا را مي شويد ، کافي است . لازم نيست نيت را بر زبان جاري کند .
نکته ی مهم در پاسخ به این سوال، این است که نیت، باید در 👇 ابتدای غسل 👇 باشد حتی اگر چند نیت را برای یک غسل بکند.
—---------------------—
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 192 .
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر کسي غسل جنابت کنه و بعد بخواد نماز بخونه اگر وضو بگيره اشکالي نداره؟
✅پاسخ:
✍ اگر فرد جنب باشد و غسل جنابت انجام دهد تا زمانی که مبطلات وضو سر نزده باشد برای خواندن نماز نباید وضو بگیرد و با همان غسل نماز بخواند وضو گرفتن جایز نیست.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#حکم_کاشت_ناخن_و_مژه_مصنوعی‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا کاشت ناخن و مژه ي مصنوعي اشکال دارد؟
✍️پاسخ:
✍ مژه اگر مانند مژه معمولی در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع محسوب نمی شود.
💠 اما اگر روی مژه یا پوست چسبانده شود مانع برای وضو وغسل است و وضو وغسل باطل می شود وباید برطرف شود.
✍ کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به اعضا است و وضو و غسل را باطل می کند و درصورت کاشتن برای وضو وغسل باید برطرف شود هرچند هزینه داشته باشد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
#مسح_سر
♨️سوال:
🔰اگر #جلوي سر خيس باشد يا زخم باشد ميتوان بر #پشت_سر يا طرفين مسح کرد؟
✅ پاسخ:
✍ مسح سر #فقط بر #بالای_پیشانی صحیح است و برطرفین سر یا پشت سر مسح صحیح نیست.
اگر جلو سر زخم باشد مانعی روی آن قرار دهید و به نیت جبیره روی آن مسح بکشید.
اگر خیس باشد محل مسح را خشک کنید بعد مسح بکشید.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👕 #تعریف_لباس_شهرت 👕
🔰 منظور از لباس شهرت چیست⁉
✅ پاسخ:
✍ ️مقصود از لباس شهرت، لباسی است که پارچه یا رنگ یا دوخت و یا شیوه پوشیدن آن بر ای شخص، معمول و عادی نیست✡️☯️➰👁🗨☣️♈️⚛️ و بر خلاف شأن اوست و یا به دلیل داشتن خصوصیتی، در نظر عموم جلب توجه می کند و انگشت نما است.
✅ #نکته 1👇
هر چیزی که «پوشیدن» بر آن صدق کند، مشمول این حکم می شود. از این رو اگر به کفش، کلاه، مانتو، روسری و جوراب نیز «لباس شهرت» گفته شود، این حکم در مورد آن جاری است.
✅ #نکته 2👇
لباس شهرت می تواند به خاطر مدل آن، این عنوان را گرفته باشد؛ مانند لباس رپر ها.
------------------------------
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 1361؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1361؛ امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، (شرایط لباس مصلی)، م 42 و توضیح المسائل، م 845؛ بهجت، توضیح المسائل، م 711؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853 و احکام جوانان، م 422.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 104.
#احکام_دین 👇https://eitaa.com/ahkam_din
👕👚 #حکم_لباس_شهرت👚👕
🔰 پوشیدن لباس شهرت چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍آیات عظام خامنه ای و مکارم:
پوشیدن لباس شهرت برای مرد و زن بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1]
✍ آیات عظام: بهجت و صافی:
پوشیدن لباس شهرت، حرام است. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
در صورتی که موجب هتک حرمت و خواری انسان باشد، حرام است. [3]
💠 #توجه:
پوشیه [4] زدن در شهر غیر مذهبی، لباس شهرت محسوب نمی شود. [5]
------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، «شرایط لباس مصلی»، م 42؛ خامنه ای، سایت، پرسش های متداول، نگاه و پوشش و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853.
[2]. بهجت، توضیح المسائل، م 711 و صافی، توضیح المسائل، م 853.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 831.
[4]. پوشیه، روبند، برقع، نقاب و نیم نقاب، پوشاننده هایی از جنس پارچه ای یا دیگر مواد هستند که برخی از زنان مسلمان با آن، چهره خود را می پوشانند.
[5]. بهجت، خامنه ای، صافی و سیستانی: استفتا.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 105
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
#اختیار_زن برای هزینه کرد #مخارج_مشترک زندگی💰
💬سوال:
🔰آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر، پول مخارج مشترک زندگی را هزینه کند⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر شوهر مبلغی را به صورت روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر می گذارد، او نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر به دیگران هدیه یا صدقه دهد. ولی چنانچه مخارج خودش را به صورت وجه نقد می پردازد، یا آن مبلغ را به او می بخشد، یا برای مصرف به او اختیار کامل داده است، بخشش و صدقه و صرف در امور دیگر نیاز به اجازه او ندارد.
-----------------------------------
📚 منبع: تحریر الوسیله، ج 2، ص 317، م 10 تا 12.
💠 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 #فراموشی_نذر 🔆
💬 سوال:
🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼
الف - #اصلا_نمی_داند_چه_نذر_کرده !
ب - #بین_چند_چیز_شک_دارد !
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای :
الف: تکلیفی ندارد.
ب: بايد همه موارد را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله سیستانی:
اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
✍🏻 آیت الله مکارم:
در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد.
✍🏻 آیت الله وحید:
الف:چیزی به عهده ی او نیست.
ب:باید همه را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله فاضل:
اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت:
1. #اگر_اصلاً_نمى_داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند.
2. در مورد دوم #اگر_مردّد_بين_اقل_و_اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد
—---------
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_نذر
#فراموشینذر
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👩 #مانع_بودن_لاک_ناخن_پا 💁
🔰 خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ 🚿 #برای_غسل: همه مراجع:
باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند.
💦 #برای_وضو: اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است.
✍ آیت الله مکارم:
بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند)
------------------------------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33.
#احکام_دین 👇https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 #فراموشی_نذر 🔆
💬 سوال:
🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼
الف - #اصلا_نمی_داند_چه_نذر_کرده !
ب - #بین_چند_چیز_شک_دارد !
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای :
الف: تکلیفی ندارد.
ب: بايد همه موارد را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله سیستانی:
اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
✍🏻 آیت الله مکارم:
در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد.
✍🏻 آیت الله وحید:
الف:چیزی به عهده ی او نیست.
ب:باید همه را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله فاضل:
اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت:
1. #اگر_اصلاً_نمى_داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند.
2. در مورد دوم #اگر_مردّد_بين_اقل_و_اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد
—---------
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_نذر
#فراموشینذر
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 براي انجام غسل هاي واجب حتما بايد رو به #قبله باشيم؟
✅ پاسخ:
✍ برای انجام غسل #لازم_نیست رو به قبله باشید. فرقی بین غسل های واجب ودیگر غسل ها نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 کدام #غسل احتیاج به #وضو_ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ 💠
✅ پاسخ:
✍آیت الله خامنهای:
کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
✍آیت الله مکارم شیرازی:
با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) میتوان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسلهای مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده میشوند، جانشین وضو نمیگردند.
✍آیت الله سیستانی:
مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسلهای دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسلهای مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز میتواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد.
✍ آیت الله وحید:
مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد.
✍ آیت الله فاضل:
كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
➖➖➖➖
📚 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنه اى، اجوبه، س 188
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💉 #طهارت_خون_لثه_و_مانند_آن
🔰 وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است⁉
✅پاسخ:
✍ مرحوم امام:
پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد.
✍ آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی:
پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد.
✍ آیت الله مکارم:
پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند.
--------------------------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63
#احکام_نجاسات
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰آیا نبش قبر کسی که 27 سال است از دنیا رفته (بخاطر دو طبقه کردن یا موارد دیگر) مشکل شرعی دارد؟
✍️پاسخ:
✅ طبق نظر مشهور فقهاء نبش قبر مسلمان یعنی شکافتن قبر او حرام است ولی اگر بدنش از بین رفته و خاک شده باشد اشکال ندارد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ اقتدا با آگاهی از نبود فرصت برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه
✅پاسخ:👇
🔹مقام معظم رهبری: در هر صورت باید خود را به رکوع امام برسانید و یک تسبیحات کافی است.
🔸 آیت الله مکارم: از آنجا که در رکعت سوم گفتن يک مرتبه تسبیحات اربعه کافي است بعد از یک بار یا دو بار گفتن آن چنانچه امام به رکوع رود ماموم باید از امام تبعیت نماید.
🔹آیت الله سیستانی: اشکال ندارد و گفتن یک بار تسبیحات اربعة كافی است.
🔸آیت الله شبیری زنجانی: باید تسبیحات بار سوم را هم بگویید ولو در سجده خود را به امام برسانید. اگر بعد از گفتن دو بار از گفتن بار سوم منصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر از ابتدا به قصد ذکر خاص نماز دوبار یا بیشتر از سه بار بخواهد بگوید و کم یا زیاد کند موجب بطلان نماز است.
🔹آیت الله فاضل: اگر با گفتن مرتبه سوم تسبیحات، می توانید خود را به رکوع امام برسانید باید ذکر مرتبه سوم تسبیحات اربعه را سریع بگویید و به رکوع بروید و اگر احتمال اینکه به رکوع امام نمی رسید گفتن مرتبه سوم تسبیحات لازم نیست و خود را به رکوع امام برسانید.
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مراجع
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم رساندن عضوی از بدن جنب و حائض به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران(ص) و ائمه (ع)
💬سوال:
🔸آیا رساندن عضوی از بدن شخص جنب به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران و ائمه حرام است؟
✅ پاسخ:
🔹رساندن عضوی از بدن به خط قرآن و نام خداوند متعال [1]
✍ (آیات عظام خامنه ای و صافی: و صفات مخصوص باری تعالی) حرام است. [2]
✍ همه مراجع (به جز سبحانی و سیستانی): اسامی مبارک پیامبران و امامان علیهم السلام (آیات عظام بهجت و صافی: و اسم حضرت زهرا سلام الله علیها) [3] نیز بنابر احتیاط واجب حکم نام خداوند متعال را دارد.
✍ آیت الله سیستانی: بهتر (احتیاط مستحب) آن است که به اسماء پیامبران و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام نیز نرساند. [4]
✍ آیت الله سبحانی: رساندن عضوی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا و پیغمبران و امامان علیهم السلام بر جنب حرام است. [5]
---------------
📖 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یحرم علی الجنب؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 427، 424 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 349؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 181.
[2]. خامنه ای: استفتا؛ صافی، توضیح المسائل، م 361.
[3]. بهجت، توضیح المسائل، م 359؛ صافی، توضیح المسائل، م 361.
[4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 354 و المسائل المنتخبه، م 41.
[5]. سبحانی، توضیح المسائل، م 349.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din