هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
🔶امیرالمومنین علیه السلام:
♻️هرگاه تهیدست شدید،با صدقه دادن،با خدا تجارت کنید
@ahadith
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_بیست_چهارم_ماه_رمضان 🌸🍃
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم🌷
اللهمّ إنّي أسْألُكَ فيه ما يُرْضيكَ وأعوذُ بِكَ ممّا يؤذيك وأسألُكَ التّوفيقَ فيهِ لأنْ أطيعَكَ ولا أعْصيكَ يا جَوادَ السّائلين.
خدايا من از تو ميخواهم در آن آنچه تو را خوشنود كند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بيازارد واز تو خواهم توفيق در آن براى اينكه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمايم اى بخشنده سائلان...
#شرح_مختصر 👇
https://eitaa.com/ahadith/236
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
@ahkam_din
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915112012.mp3
3.94M
⏯ترتیل #جزء_بیست_و_چهارم قرآن کریم
📕(از صفحه 462، آیه 32 زمر)
🌺 ثواب سی جزء را هدیه کنیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃
@karbbala_ir
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
اگر خانمی عادت ماهیانه اش همیشه هفت روز باشد و بعد هفت روز پاک شود ولی اخرین بار بعد هفت روز باز هم لک ببیند ، حکم آن لکه ها چیست؟
✅پاسخ:
✍آیت الله خامنه ای :
لکههای بعد از دوران عادت ماهانه اگر خون نباشد حکم حيض را ندارد و اگر خون باشد اگر چه بهصورت لکههاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکهها محکوم به حيض است.
اگر از ده روز بیشتر شد یعنی لکه بینی بعد از ده روز نیز ادامه پیدا کرد دراین صورت همان هفت روز را عادت قرار دهد و لکه بینی بعد از هفت روز استحاضه حساب می شود و بعد از ده روز به احکام استحاضه عمل کند و نمازهایش را بخواند و نماز روزهایی را که بعد از روز هفتم نخوانده است قضا کند.
✍آیت الله مکارم شیرازی :
چنانچه از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر از ده روز تجاوز نکد همه آن حيض محسوب مي شود.
✍آیت الله سیستانی :
تا ده روز تمام نشده هر خونى ببيند حيض است.
✍آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر عادت هرماه هفت روز باشد و گاهی بعد از هفت روز لکه ببیند باید صبر کند؛ اگر قبل از ده روز پاک شود لکه های قبل از ده روز نیز حکم حیض را دارد. اگر از ده روز بیشتر شد یعنی لکه بینی بعد از ده روز نیز ادامه پیدا کرد دراین صورت همان هفت روز را عادت قرار دهد و لکه بینی بعد از هفت روز استحاضه حساب می شود و بعد از ده روز به احکام استحاضه عمل کند و نمازهایش را بخواند و نماز روزهایی را که بعد از روز هفتم نخوانده است قضا کند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰کسی که قصد داشت به بیشتر از مسافت شرعی سفر کند و قصد اقامت ده روز در محل استقرار خود نکرده بود و بعدا متوجه شده که مسافتی که طی کرده کمتر از مسافت شرعی بوده، حکم نمازهایش چیست⁉️
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سوال اگر شرایط قصد ده روز را داشته، از این به بعد نماز را کامل بخواند و نمازهای گذشته را بنابر احتياط قضا نماید. [1]
✍آیت الله مکارم:
نمازهایی که به صورت شکسته خوانده صحیح است و از این به بعد نیز اگر کمتر از ده روز می ماند همچنان باید شکسته بخواند. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
اگر از روزی که متوجه شد سفر نمی کند تا زمان برگشت کمتر از ده روز است نمازش شکسته است و اگر بیشتر از ده روز می شود نمازش تمام است. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
باید نمازهای خوانده شده را به صورت تمام قضا کند و نمازهای بعدی را نیز تمام بخواند. [4]
✍ آیت الله وحید:
كسى كه بايد نماز را تمام بخواند، اگر شكسته به جا آورد نمازش باطل است و باید قضاء نماید. [5]
✍ آیت الله فاضل:
کسی که وظیفه اش تمام خواندن نماز بوده و به دلیل ندانستن مسئله یا به هردلیلی دیگری شکسته خوانده باشد باطل است باید قضای نمازهایی را که شکسته خوانده بجا بیاورد. [6]
-----------------------------------
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: avuFkFTJDzk.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512200006.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 587674.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39551.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503664.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
🔶پیامبراکرم صلی الله علیه وآله:
♻️بهترین زنان شما زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند،اما خود را از نامحرم بپوشاند.
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_بیست_و_پنجم_ماه_رمضان🌸🍃
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران...
#شرح_مختصر 👇
https://eitaa.com/ahadith/239
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915112013.mp3
4.01M
⏯ترتیل #جزء_بیست_و_پنجم قرآن کریم
📕(از صفحه 482 )
🌺 ثواب سی جزء را هدیه کنیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃
@karbbala_ir
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 احکام تراشیدن ریش 💠
1⃣- در بین مراجع موجود،کسی حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت دادهاند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن راجایز نمیدانند.
2⃣- تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است( بنابر فتوی یا احتیاط واجب).
3⃣- به نظر مشهور مراجع تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونهها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
آیت الله مکارم: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که صدق ریش کند، کفایت میکند.
4⃣- هر وسیلهای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویند ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزار دیگری.
5⃣- تراشیدن روی گونهها (بصورت خط ریش) و زیرگلو اشکال ندارد.
6⃣- تراشیدن سبیل و بلند گذاشتن آن اشکال ندارد ولی بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال :
🔰حکم روزه در صورتی که به اندازه کمتر از ختنه گاه دخول صورت گیرد و منی هم خارج نشود، چیست⁉️
✅ پاسخ:
✍ آیت الله زنجانی:
روزه باطل می شود.
✍ آیت الله صافی:
اگر صدق جماع کند به احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضا کند و کفاره هم بدهد.
✍ بقیه مراجع:
روزه باطل نمی شود.
------------------------------------------------
📚 منبع:
توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1585؛ عروه الوثقی، ج 2، الصوم، المفطرات، الثالث؛ منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثالث؛ صافی: هدایه العباد، ج 1، م 1279؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 1594؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1086
.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💎 امیرالمومنین علیه السلام:
✨ سخن چون دواست، اندکش سودمند است و زیادش کشنده.
📚 غررالحكم، ح4081، ص211
#احادیث 👇
http://Eitaa.com/ahadith
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_بیست_و_ششم_ماه_رمضان🌸🍃
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.
خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیدهاى شنواترین شنوایان...
#شرح_مختصر 👇
https://eitaa.com/ahadith/243
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915112014.mp3
3.99M
⏯ترتیل #جزء_بیست_و_ششم قرآن کریم
📕(از صفحه 502 )
🌺 ثواب سی جزء را هدیه کنیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃
@karbbala_ir
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰آیا کفّاره افطار روزه ی غیر سیّد را می توان به سیّد داد؟
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اشکال ندارد هر چند احتیاط در ترک آن است.
✍ ایت الله مکارم شیرازی:
احتياط آن است که کفاره ي غير سادات به سادات داده نشود.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
احتیاطا به سید داده نشود.
✍ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد
منبع:
مرکز ملی پاسخگوئی به سوالات دینی
#احکام_دین
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 حکم روزه بیمار 💠
🔺🔺🔺🔺
❇ روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بيمارى زياد شود ، يا مدت درمان را طولانى كند ، يا درد را تشديد نمايد) صحيح نيست
✴ البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد كه معمولا قابل تحمل نیست،
↙ فرقى نيست بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال باید به نحوى باشد كه موجب ترس شود واين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد) ،
✴ تفاوتی نمیکند این تشخیص را خودش متوجه شود یا با سؤال از پزشک یا شخص دیگری به دست آورد.
❇ بيمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نيست ،
❎ اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر یک روز ۷۵۰ گرم نان يا گندم وامثال آن را به يک فقير فديه بدهد .
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️ سوال:
✍️ طي کردن عمدی مسافت شرعي جهت خوردن روزه چه حکمي دارد؟
👈 آیا اين هم نوعي خوردن روزه عمدي محسوب ميشود؟
👈 آيا کفاره سنگيني دارد يا همان يک مدطعام کفايت ميکند؟
✍️پاسخ:
✅مسافرت رفتن برای باطل کردن روزه گناه نیست وکفاره ندارد بعداز ماه رمضان قضای روزه رابگیرد.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
___________-
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال :
🔰تکلیف روزه و کفاره شخصی که عمدا استمنا کرده و منی از او بیرون آمده، چیست⁉
✅پاسخ:
🔺الف) روزه: همه مراجع: روزه اش باطل می شود.
🔺ب) کفاره:
✍آیات عظام: رهبری، سیستانی و زنجانی:
اگر یکی از خصال کفاره (اطعام شصت فقیر یا شصت روز روزه گرفتن) را انجام دهد، کفایت می کند.
✍ آیات عظام: صافی، اراکی و گلپایگانی:
باید کفاره جمع بدهد.
✍بقیه مراجع:
بنابر احتیاط واجب کفاره جمع دارد.
#توضیح: استمناء یا خودارضایی یعنی انسان با خود کاری انجام دهد، که منجر به خروج منی شود.
----------------------
📚 منبع:
امام: تحریرالوسیله، روزه، مبطلات، الرابع و فیما یترتب علی الافطار، م 2؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 784 و 785؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک عنه من المفطرات، الرابع و کفاره الصوم، م 1، قسم الاول؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، الثامن و کفاره الصوم، م 1009 و 1007؛ صافی: هدیه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک عنه، الامر الرابع و م 1319؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 1597 و 1674؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1087 و 1118؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، فیما یجب الامساک، الرابع، م 1320؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1588 و 1665.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
روزه و کفاره افرد پیر و کهنسال
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولی در صورت دوم(مشقت)، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
مرد و زن پير که روزه گرفتن براي آنها مشکل است مي توانند روزه را ترک کنند، ولي بايد براي هر روز يک مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاي گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر به طور کلی از روزه گرفتن عاجز و ناتوان است کفاره ندارد ولی اگر می تواند روزه بگیرد ولی با سختی و مشقت همراه است کفاره واجب است.
✍ آیت الله وحید:
برکسی کفاره واجب نیست که اصلاً نمی تواند اما کسی که با زحمت ومشقت فراوان میتواند کفاره دارد.
✍آیت الله سیستانی:
کسی که به واسطه پیری نمیتواند روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوّم ( مشقت ) باید برای هر روز یک مُد طعام ـ گندم یا جو، یا نان یا ماکارونی و مانند اینها ـ به فقیر بدهد.
___________
استفتاء از سایت مراجع عظام
https://eitaa.com/ahkam_din