💬سوال:
🔰 با توجه به ضرورت تبعیت از امام در نماز جماعت، اگر امام قنوت را فراموش کند و به رکوع برود، آیا می تواند پس از رکوع آن را جبران کند؟حکم عدم تبعیت مأمومین از امام و انجام قنوت چیست⁉
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سؤال مستحب است امام جماعت بعد از رکوع، قنوت را بجا آورد و برای مأمومین جایز نیست جلوتر از امام به سجده بروند. [1]
✍ آیت الله مکارم:
بهتر است مأمومین به سرعت قنوت را بخوانند و خود را به رکوع امام برسانند ولی کسانی که قنوت را خوانده اند و یا متوجه اشتباه امام شده و با این حال بدون خواندن قنوت به رکوع رفته اند، نباید در قنوت بعد از رکوع از امام تبعیت کنند. [2]
✍ آیت الله فاضل:
اگر امام سهوا بدون خواندن قنوت به رکوع برود چون قنوت مستحب است باید مأمومین نیز متابعت کنند و با امام به رکوع بروند، لیکن اگر قنوت بخوانند و با امام رکوع نکنند در صورتی که در سجده با امام برسند و یکی شوند نماز جماعت صحیح است. هم چنین مستحب است امام بعد از رکوع قنوتی را که فراموش کرده بخواند.. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
جایز، بلکه مستحب است قنوت را بجا آورد؛ مانعی ندارد. [4]
ـــــــــــــــ
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: bkPgjw9zcqo.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510180154.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503106.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37314.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_نماز
#نماز_جماعت
#فراموشی_قنوت
مروج احکام باشید 👇
@ahKamvahadith
💬سوال:
🔰حکم نمازهای قضا که بدون رعایت ترتیب بجا آمده است(یک ماه نماز عصر بعد یک ماه نماز ظهر) ⁉️
✅پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
چون عمدی نبوده است، اشکال ندارد. [1]
✍ آیت الله مکارم:
اگر جاهل قاصر بوده نمازهای گذشته صحیح است ولی در آینده مطابق وظیفه عمل کند یعنی بنابر احتیاط نماز عصر یک روز را بر ظهر همان روز مقدّم کند. ولی اگر مثلا ده روز نماز ظهر و بعد ده روز نماز عصر بخواند ترتیب رعایت شده است. [2]
✍ آیت الله وحید:
فقط نماز عصرتان باطل است و باید نمازِ عصرتان را دوباره بخوانید. [3]
✍ آیت الله فاضل:
اگر کسی اول یک ماه قضای نماز عصر خوانده و بعد یک ماه قضای نماز ظهر خوانده چون ترتیب رعایت نشده نمازهایی که به نیت قضای عصر خوانده باطل است. نمازهای ظهر صحیح است و الآن یک ماه قضای نماز عصر بخواند کفایت میکند. [4]
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 2EEHV6zdkAw.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603230225.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610387.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_نماز
#نماز_قضا
مروج احکام باشید 👇
@ahKamvahadith
💬سوال:
🔰آیا گذاشتن دست روی زانو در رکوع واجب است؟
✍آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل، صافى و نورى:
در رکوع واجب است، به مقدارى خم شود که بتواند کف دستها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دستها بر زانوها واجب نیست.1
✍آیات عظام سیستانى و وحید:
در رکوع واجب است به مقدارى خم شود که بتواند سر انگشتها را بر زانو بگذارد؛ ولى گذاشتن دستها بر زانوها واجب نیست.2
✍آیتالله مکارم و آیتالله خامنهای:
در رکوع واجب است به اندازهاى خم شود که بتواند کف دستها را بر زانو بگذارد و گذاشتن کف دستها بر زانو، بنابر احتیاط، واجب است.3
____________
📚 پی نوشت:
[۱] توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و نورى توضیح المسائل، م ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴.
[۲] سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳ و وحید، توضیح المسائل، م ۱۰۳۱ و ۱۰۳۲.
[۳] توضیح المسائل مراجع، م ۱۰۲۳ و سایت آیت الله خامنه ای .
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
#غروب_جمعه
حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند :
✍ شنیدم پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله مى فرمودند:
👌در روز جمعه ساعتى است که هرکس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود،
👈 و آن زمانى است که نیمى از خورشید غروب کرده باشد.
💐 حضرت فاطمه علیهاالسلام براى درک آن ساعت به خدمتکارش مى گفت:
🌼 بر فراز بلندى برو و هرگاه دیدى نیمه خورشید غروب نمود مرا خبر کن تا دعا کنم.
📚معانى الاخبار:399
کانال احکام و احادیث 👇👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
💬 سوال:
🔰 حکم خواندن نماز بر روی مُهر چرک و یا مُهری که بر روی آن تصویر حک شده چیست ؟
✅ پاسخ:
✍ سجده کردن بر مهری که مثلا بر اثر آب وضو سیاه شده است، اشکال ندارد؛ اما اگر چرک روی مهر طوری باشد که جرم داشته باشد و مانع رسیدن پیشانی به مهر شود، سجده بر آن صحیح نیست. [1]
سجده بر مهرهایی که کلمه الله یا نام اهل بیت (علیهم السلام) بر آنها به صورت برجسته نوشته شده است، اشکالی ندارد، مگر اینکه شخص مطمئن شود به اندازه واجب سجده، پیشانی به مهر نمی رسد. اندازه واجب سجده یک بند انگشت است.
💟بهترین چیز برای سجده، تربت امام حسین (علیه السلام) است. [2]
_______
پی نوشت:
[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 576، م 1060؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 491.
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 587، م 1083.
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
🔰 آیا پارک ماشین در زمین های خالی که صاحبانشان فعلا قصد ساخت و ساز ندارند، صحیح است⁉️
✅پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
اگراطمینان به رضایت صاحبان آنهادارید، اشکال ندارد. [1]
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه پارک اتومبیل موجب سد معبر یا ایجاد مزاحمت برای دیگران نیست همچنین صاحب زمین از این کار نهی نکرده، مانعی ندارد. [2]
✍ آیت الله فاضل:
اگر صاحبان زمین از پارک کردن ماشین ها منعی ندارند، پارک کردن ماشین در آن زمین ها اشکال ندارد. [3]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: fuG2k1uqHI.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9606050115.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری : 9611402.
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
💠 نگهداری از والدین سالخورده و وظیفه فرزندان
💬سوال:
من مادری پیر 👵🏻 و از کار افتاده دارم و باید از ایشان مراقبت کنم ولی همسرم 👩🏻 راضی به این عمل نمی شود و مدام آشوب و دعوا 😫 به راه می اندازد، از لحاظ فقهی وظیفه من چیست؟
@ahkamvahadith
✅ پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
در هر صورت شما ضمن رعایت حقوق خانواده وظیفه رسیدگی به مادر را دارید اگرچه با گرفتن پرستار و در منزل مجزا.
✍ آیت الله مکارم:
نگهداری از پدر و مادر پیر و از کار افتاده بر همه فرزندان لازم است بنابراین لازم است در این زمینه با زبان خوش و با ادب و احترام با همسر خویش صحبت نمایید که به این کار خیر راضی شوند و همچنین به گونه ای برنامه ریزی نمایید که موجب تضییع حقوق ایشان نشود.
✍ آیت الله شبیری:
شوهر نمی تواند شرعا همسر خود را مجبور به نگهداری از مادرش بکند ولی باید با مشاوره و همکاری همه فرزندان و خانواده آنها برای حل مشکل و احسان به مادر اقدام کنند.قطعا کسانی که در این امری کوتاهی نکنند از اجر و پاداش دنیوی و اخروی بهرمند می شوند.
✍ آیت الله وحید:
رضایتِ همسرتان لازم نیست ولی اذیتِ همسرتان را هم تحمّل کنید در پیشگاهِ خدایِ متعال اجر و ثوابِ فراوانی دارید.
✍ آیت الله فاضل:
نگهداری از مادر در صورتی که پیر و از کار افتاده است وظیفه فرزندان است، به حرف همسر خود توجه نکنید به ایشان بگویید یک روز پیری و سالخوردگی به سراغ ما هم خواهد آمد و اگر امروز با ایشان این طور رفتار کنیم در آینده فرزندانمان رفتار بدتری با ما خواهند داشت. هم به همسر و فرزندان رسیدگی کنید و هم از مادرتان مراقبت کنید در مواقعی هم که لازم است به صورت مخفیانه این کار را انجام دهید که همسرتان مطلع نشود. خداوند به شما توفیق خدمت به والدین را عنایت کند.
----------------
💻 استفتا از سایت مراجع عظام
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
❄️✨🌼✨❄️✨🌼✨❄️
✨﷽✨
🌷 #حدیث
🌸امام علی (ع) فرمود:
🔹تا کلامی را به زبان نياوردهای، در
بندِ توستامّاهنگامی كه به زبان آوردی،
تو در بند آن در میآیی.
🔸پس همانگونه كه طلا و جواهر،
و مال و داراییِ خود را در گنجينه
میگذاری، زبانت را نيز در گنجينهی
دهانت نگه دار.
👈زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از
كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده
است.
📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
💬سوال:
حکم انحراف از قبله🕋در نماز چیست؟
✅پاسخ:
✍الف) انحراف، کمتر از 90 درجه به سمت چپ یا راست باشد.(1)
1⃣ بعد از نماز متوجه انحراف شود: نماز درست است.
2⃣ در بین نماز متوجه شود: باید به سمت قبله برگردد و نماز را ادامه دهد.
✍ب) انحراف اندازه 90 درجه یا بیشتر باشد.(2)
ب - 1: بعد از نماز متوجه شود👇🏽
1⃣ در وقت متوجه شود:(3) (هنوز فرصت دوباره خواندن نماز در وقت را دارد): باید نماز را اعاده کند.
2⃣ پس از وقت، متوجه شود(4): نماز صحیح است و احتیاط مستحب قضای آن است.
ب - 2: در بین نماز متوجه شود👇🏽
1⃣ وقت نماز، وسعت دارد: باید نماز را به هم بزند و دوباره شروع کند.
2⃣ وقت نماز، وسعت ندارد: باید به سمت قبله برگردد و نماز را ادامه دهد و احتیاط مستحب قضای آن است.(5)
__________________
📚[1]. سیستانی: اگر این انحراف به خاطر جهل به حکم باشد، بنابر احتیاط واجب باید در صورت بودن وقت، نماز را اعاده کند (دوباره بخواند) و پس از وقت قضا نماید. (منهاج الصالحین، ج1، م 615)
[2]. مکارم: اگر بعد از نماز متوجه این مقدار انحراف شود، بنابر احتیاط واجب باید نماز را اعاده کند؛ و اگر در بین نماز متوجه شود، باید اعاده کند. (العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القبله، م 8 و 9)؛ سیستانی: اگر این انحراف از قبله به خاطر جهل به حکم باشد، باید در خارج وقت نمازش را قضا کند. (منهاج الصالحین، ج1، م)
[3]. صافی: اگر چه در فهمیدن و تلاش برای یافتن قبله خطا کرده باشد. (هدایه العباد، ج1، م 516)
[4]. صافی: حتی اگر پشت به قبله نماز خوانده باشد؛ اما اگر فراموش کرده یا غافل و یا جاهل باشد، احوط آن است که در وقت اعاده کند و پس از وقت قضای نماز را به جا آورد. (هدایه العباد، ج1، م 658)
[5]. امام، تحریر الوسیله، ج1، المقدمه الثانیه فی القبله، ص 257، م 4؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1500، 1501 و 1502 و وسیله النجاه، ص 179 و 622؛ سیستانی، المسائل المنتخبه، ص 109، م 204.
برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 42.
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
💬سوال:
🔰باطل کردن قضای روزه ی رمضان قبل از ظهر و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر پیش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین كند، باید كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد.1
✍حضرت آیةالله مکارم شیرازی:
کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.2
✍ آیت الله سیستانی:
کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، باید به ده فقیر هرکدام یک مُد طعام بدهد، و اگر نمیتواند، سه روز روزه بگیرد.3
___________
📚پی نوشت:
1- سایت مقام معظم رهبری - احکام روزه قضا- تأخیر و سهلانگارى در قضاى روزه
2- توضیح المسائل، ص 267، م 1431.
3- توضیح المسائل، مسأله ۱۶۵۶.
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
#حدیث
✨✨✨🌹✨✨
❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد :
✨مَنْ تَرَكَ قَوْلَ «لاَ أَدْرِي» أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ ✨
💠 کسى که جمله «نمى دانم» را ترک کند مواضع آسيب پذير خود را در معرض ضربه هاى خطرناک (مخالفان) قرار داده است.
✍ اشاره به اين كه با اين كار ، خود را به هلاكت مى افكند اين هلاکت ممکن است جنبه دنيوى داشته باشد، آنجا که سخنان نسنجيده و خطرآفرين است
و يا جنبه اخروى، در آنجا که سخنانش لطمه به حيثيت و آبروى اشخاص وارد مى کند يا مردم را به گمراهى مى کشاند.
📚 حکمت ۸۵
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
💬 سوال:
🔰آیا قضای روزه پدر و مادر بر فرزندان واجب است؟
✅ پاسخ:
✍ آيتالله خامنهاى :
بر پسر بزرگتر واجب است که نمازهایی که از پدر و مادرش فوت شده و از روی طغیان و نافرمانی نبوده، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روی طغیان و نافرمانی هم ترک کرده باشد بنابر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند.
اگر پدر یا مادری اصلاً نماز نخوانده باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت هم قضای نمازها بر پسر بزرگتر واجب است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر پدر نمازهاى واجب خود را به جا نياورده باشد ، و مى توانسته است قضا كند ـ و بنابر احتياط ـ هر چند از روى نافرمانى ترك كرده باشد ، يا صحيح به جا نياورده باشد ، بر پسر بزرگترش واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد ، يا براى او اجير بگيرد ، و قضاى نمازهاى مادر بر او واجب نيست هر چند احوط است.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر پدر نماز خود را بجا نیاورده باشد و میتوانسته است قضا کند، چنانچه از روی نافرمانی ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش ـ بنا بر احتیاط واجب ـ است که بعد از مرگش بجا آورد، یا برای او اجیر بگیرد. و قضای نمازهای مادر بر او واجب نیست، هرچند بهتر است.
_______________
📖 توضیح المسائل ده مرجع، م 1712 و 1390؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی صلاه القضا، م 16.
برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 2
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
☀️امام رضا علیه السلام :
⚡️اين دعا را در مابقی ماه شعبان زیاد بگو:
🌻اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فیمابقی منه؛
🌸خدایا!
💐اگر غفران و بخشش تو در آنچه از شعبان گذشت، شامل حال ما نشد؛ پس در مابقی آن، ما را ببخش!!
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
🔰 سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست⁉️
✅ پاسخ:
سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [1]
✍ مشهور مراجع:
نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است:
1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت)
2. خروج منی
3. تمام شدن 9 سال قمری
✍ آیات عظام: سیستانی و وحید:
نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [2]
—---------—
📚 منابع:
[1]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226.
[2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری، م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444.
مروج احکام باشید 👇
✅ #سروش
https://sapp.ir/ahkamvahadith
✅ #ایتا
https://eitaa.com/ahKamvahadith
🔰 نزدیکی کردن با زن حائض بعد از پاک شدن از خون حیض و قبل از غسل چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
حرام نیست؛ بلکه مکروه است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰 بنابر جواز آمیزش بعد از پاکی از حیض و قبل از غسل، آیا شستن فرج، لازم است⁉
✅ پاسخ:
✍ مشهور مراجع:
احتیاط مستحب است.
✍ آیات عظام: سیستانی و وحید:
بنابر احتیاط واجب، لازم است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
1-توضیح المسائل مراجع، م 467؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28.
2-عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 1، احکام الحائض، م 228 (آیت الله زنجانی فرمودند: این وطی، کراهت شدید دارد. توضیح المسائل، م 473)؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 473.
#احکام_دین👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
#نهج_البلاغه
✨ ومن علمَ أَن كلامه مِنْ عمله قل كلامه الا فيَما يعْنِيه✨
🌺آنکس که بداند گفتارش جزء اعمال او محسوب می شود سخن کم می گوید مگر در آنجا که به او مربوط است
#حکمت ۳۴۹
#برای_دیگران_هم_ارسال_کنید
#عضو_کانال_خودتان_شوید👇👇
@ahadith
💬 سوال:
🔰آيا نيت در هر شب از ماه رمضان لازم است؟
✅پاسخ:
✍آیات عظام: خامنه اي، خوئي، تبريزي، فاضل، وحيد، صافي، شبيري، نوري، مكارم، سیستانی.
انسان مي تواند در هر شب از ماه رمضان براي روزه فرداي آن نيّت كند و بهتر است كه شب اول ماه هم، نيّت روزه همه ماه را بنمايد.
✍ آیت الله بهجت:
جايز است در شب اول ماه نيت روزه همه ماه را بنمايد و احتياط واجب به تجديد نيت در هر شب ترك نشود.
________________
📚 پی نوشت:
توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۵۱؛ العروه الوثقي، ج ۲، كتاب الصوم، فصل في النيه، م ۱۵؛ بهجت رساله، م ۱۲۶۴؛ سبحاني، رساله، م ۱۴۷۰؛ خامنه اي، استفتائات روزه، ص۲۰؛ سيستاني، رساله جامع، ج ۱، م 1932.
#احکام_دین👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰منظور از #نیت_روزه چيست؟ و كيفيت نيت روزه ماه رمضان چگونه است؟
✅ پاسخ:
✍ مشهور مراجع عظام:
روزه آن است كه انسان براي تذلّل و كرنش در پيشگاه خداوند عالم و انجام فرمان او با قصد قربت از اذان صبح تا مغرب از انجام كارهايي كه روزه را باطل ميكنند خودداري نمايد. (۱)
براي صحت روزه نيت شرط است، اگر به طور اتفاقي از صبح صادق تا غروب آفتاب از خوردن و نوشيدن و جماع اجتناب ورزيد ولي نيت روزه را نكرده بود، چنين روزهاي صحيح نيست.
البته لازم نیست انسان نیّت روزه را به زبان یا حتی از قلب خود بگذارند، بلکه همین قدر که برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کاری که روزه را باطل می کند، انجام ندهد، کافی است و برای آن که یقین کند تمام این مدت را روزه بوده، باید (مکارم، احتیاطأ) مقداری پیش از اذان صبح و مقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند، خودداری نماید. (۲)
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
روزه از عبادات است و لازم است با نیّت به جا آورده شود، در موقع نیّت لازم نیست به زبان بگوید، یا از قلب خود بگذراند همین اندازه که در نظرش این باشد که براى اطاعت فرمان خدا از اذان صبح تا مغرب کارهایى که روزه را باطل مى کند ترک نماید کافى است.
_______________
📚 پی نوشت:
۱- رساله ۱۶ مرجع جلد ۱، قبل م ۱۵۵۰
۲- توضیح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۵۰؛ العروه الوثقی، ج ۲، کتاب الصوم، فصل فی النیه؛ منهاج الصالحین، ج ۱، م ۹۷۰ و ۹۷۵؛
#احکام_دین👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠 چرا فقط چادر حجاب برتر و کامل محسوب می شود.⁉️👆
#احکام_دین👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا #حورالعین فقط به مردها بشارت داده شده؟!
🔵حجت الاسلام محمدی پاسخ میدهند
#احکام_دین👇
https://eitaa.com/ahkam_din