eitaa logo
احکام دین 📚
136.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 👥 💬 سوال: 🔰 آیا کسی که با اجازه مرجع تقلید زنده، بر تقلید میت باقی مانده، می تواند به مجتهد زنده رجوع کند⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر کسی با فتوای مرجع زنده (که بقای بر میت را جایز می داند) باقی بر میت ماند، می تواند در آینده به مجتهد زنده رجوع کند، ولی بر عکس آن جایز نیست. --------------- 📚 منبع: خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 33 و 39؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 23، م 10. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 خمس مال؟ ✅ پاسخ در تصویر #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اسماء معصومین (علیهم السلام) 👉 💬 سوال: 🔰 آیا لمس اسامی پیامبر (صلی الله علیه و اله) و ائمه (علیهم السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون وضو جایز است⁉ ✅پاسخ: ✍آیات عظام: امام، رهبری، صافی، بهجت و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، این عمل ترک شود. ✍آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، فاضل، تبریزی و خویی: جایز است و بنابر احتیاط مستحب، بدون وضو لمس نکنید. ✍ آیات عظام: نوری، مکارم و اراکی: اگر موجب هتک حرمت و بی احترامی باشد، حرام است؛ در غیر این صورت، بنابر احتیاط مستحب لمس نشود. --------------- 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، غایات وضوف دوم؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 164؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی غایات الوضوئات الواجبه، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الفصل السابع، احکام الوضو، م 162؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 148؛ بهجت: وسیله النجاه، الوضو، م 151؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 319. بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 38-37. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📝 متن صلوات خاصه امام رضا(ع) 🌺 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ. 🌺ولادت امام رضا(ع) مبارکباد🌺 @ahkam_din
💬 آیا پاداش بازنشستگی خمس دارد؟ ✅ پاسخ در تصویر #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👟 راه رفتن برای طهارت کف پا👟 💬 سوال: 🔰 برای پاک شدن کف پا در صورت داشتن عین نجاست، چه مقدار باید راه برویم⁉ ✅ پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، صافی، مکارم، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: مقداری که عین نجاست از بین برود و بهتر است مقدار پانزده قدم یا بیشتر باشد. ✍ آیات عظام: رهبری، سیستانی، وحید، زنجانی، نوری، خویی و تبریزی: مقداری که عین نجاست از بین برود و بهتر است مقدار پانزده ذراع (تقریبا ده قدم) یا بیشتر برود. -------------- 📚 منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 185؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 46، مورد دوم زمین. 🔸بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 60. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👂 🎶 💬 سوال: 🔰 آیا شنیدن ناخواسته موسیقی نیز اشکال دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍ آنچه در موسیقی حرام است، گوش دادن است، ولی شنیده شدن آن بدون توجه اشکال ندارد. 🔺مانند شنیدن موسیقی در اتوبوس که مسافر در شرایط ناچاری می شنود و تذکرات او اثری ندارد. ---------------- 📚 منبع:استفتائات جدید مکارم، ج 2، س 716؛ اجوبه الاستفتائات، س 1064 و 1138. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🐶 ظرفی که به آن زده🐶 💬 سوال: 🔰اگر ظرفی را سگی لیسیده باشد، چگونه باید آن را تطهیر کرد⁉ ✅ پاسخ: ✍آیات عظام: امام، رهبری، وحید، صافی، گلپایگانی، تبریزی، خویی: به احتیاط واجب در حکم ولوغ (ظرفی که در آن آب یا چیز روان دیگری بوده و سگ از آن خورده است) می باشد. ✍آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، مکارم، بهجت، اراکی: در حکم ولوغ است. ✍آیت الله فاضل: حکم ولوغ را ندارد. ------------ 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، مطهرات، الاول، ماء؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 44، طریقه تطهیر ظروف؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فی المطهرات، الماء، م 5؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، فی المطهرات، م 457؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، مطهرات، م 592؛ بهجت: وسیله النجاه، المطهرات، م 567؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 150. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 46. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬مبدأ سال خمسی قهری است یا انتخابی؟ ✅پاسخ در تصویر #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍵 حکم خوردن غذاهای در صورت اطلاع نداشتن از بودن آنها🍵 💬سوال: 🔰با توجه به اطعام‌هایی 🍚 که در ایام محرم داده می‌شود و انسان به حلال بودن آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید. اگر نذری کسی که خمس نمی‌دهد را بخوریم چطور⁉ ✅پاسخ: ✍ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد به حرام بودنش، مثلا اطعام می‌کنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما می‌آورند یا فردی نذری می‌دهد و شما یقین دارید که خمس نمی‌دهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. 🔺 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضی‌ها می‌گویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. 🔺 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می‌کنید و طعام برای شما می‌آورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است. ------------- 📚 منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا استفاده از واکس مو یا ژنها برای وضو اشکال دارد؟ ✅پاسخ در تصویر #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌞 🌞 💬 سوال: 🔰آفتاب با چه شرایطی پاک کننده است⁉ ✅ پاسخ: 1⃣ از بین رفتن عین نجاست؛ 2⃣ تر بودن محل نجاست و اگر خشک باشد باید بوسیله مایعی آن را تر کنند؛ 3⃣ چیزی مانع تابش خورشید نباشد؛ 4⃣ آفتاب به تنهایی چیز نجس را خشک کند؛ 5⃣ در یک مرتبه و به تنهایی چیز نجس را خشک کند. -------------- 📚 منبع: کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 62، س 42. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❌ بسیاری از مردم فکر می کنند اگر در موقع ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی متوجه این پدیده نشوند، نماز آیات بر آن ها واجب نیست. این در حالی است که:👇 "اگر کسی در موقع گرفتن ماه یا خورشید، متوجه این پدیده نشود و پس از آن متوجه گردد، اگر تمام ماه یا خورشید گرفته بوده نماز آیات بر او واجب است و در غیر این صورت واجب نیست."1 🌗 بنابراین نماز آیات دیشب بدلیل کامل بودن خسوف بر همه واجب است. 1. توضیح المسائل مراجع، ج 1 ص 545 م 1499 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا در نماز آیات "بسم الله الرحمن الرحیم" یک آیه مستقل حساب می شود؟ ✅ پاسخ در تصویر 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇 1️⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. 2️⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 منظور از مَؤونه که خمس واجب نیست چه مواردی می باشد؟ ✅پاسخ در تصویر 👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌀 🌀 💬 سوال: 🔰وظیفه زن در استحاضه کثیره چیست⁉ ✅پاسخ: ✍ علاوه بر کارهای قلیله، باید برای هر نماز یک غسل انجام دهد، بنابر این در هر شبانه روز باید پنج غسل انجام دهد و در صورتی که نماز ظهر و عصر و همچنین نماز مغرب و عشاء را با هم بخواند، سه غسل کافی است؛ یعنی برای هر وعده نماز، یک غسل کند. ✍آیت الله زنجانی: ... در هر حال بنابر احتیاط واجب برای هر نماز یک وضو بگیرد و هر یک از وضو و غسل را که اول انجام دهد، اشکالی ندارد بلکه مستحب است که اول وضو بگیرد. ✍آیت الله بهجت: ... بنابر احتیاط واجب با هر غسلی یک وضو هم بگیرد، بلکه برای نماز عصر و عشاء نیز باید بنابر احتیاط واجب وضو بگیرد و ... . ✍آیت الله صافی: ... وجوب وضو در استحاضه کثیره محل تأمل است. احتیاط آن است که پیش از غسل به قصد رجا، وضو بگیرد و در میان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء، اگر جمع میان آن ها می نماید، گرفتن وضو برای مستحاضه کثیره خلاف احتیاط است، مگر در حال گفتن اقامه نماز دوم که با جمع عرفی منافی نباشد. ✍آیت الله سیستانی: ... بنابر این اگر زن غسل کرد و مثلا نماز ظهر را خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن، خون دوباره از پنبه به دستمال رسید، باید برای نماز عصر نیز غسل نماید، ولی چنانچه فاصله به قدری باشد که زن بتواند در آن میان، دو نماز یا بیشتر بخواند، مثل این که بتواند نماز مغرب و عشاء را نیز قبل از آن که خون دوباره به دستمال برسد، بخواند، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری کند و در هر صورت در استحاضه کثیره، غسل از وضو کفایت می کند. -------------------- 📚 منبع: تحریر الوسیله، ج 1، 357 و العروة الوثقی/ ج 1، 351 و توضیح المسائل، م 396. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 18 و 19. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا به وسایل منزل اگر در تمام سال از آن استفاده نشود خمس تعلق می گیرد؟ ✅پاسخ در تصویر 👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟ ✍️پاسخ: ✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند: ۱ - برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱] از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست. ۲ - برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.» از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند. برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳] از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴] ۳ - برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵] از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد. از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد. [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶. [۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰. [۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲. [۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴. @ahKamvahadith
💬 آیا ما می‌توانیم برای نماز های قضا اذان و اقامه نگوییم؟ ✅پاسخ در تصویر 👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⚜️ ⚜️ 💬 سوال: 🔰وظیفه زنی که استحاضه متوسطه دارد، چیست⁉ ✅پاسخ: ✍ مستحاضه متوسطه علاوه بر اعمال مستحاضه قلیله، باید در هر شبانه روز، یک غسل به نیت غسل استحاضه انجام دهد. [1] 🔺همچنین باید برای همان نمازی که قبل از آن، خون استحاضه متوسطه دیده است، غسل کند؛ 🔺چنانچه در روزهای بعد نیز استحاضه متوسطه ادامه پیدا کرد، هر روز فقط برای نماز صبح، غسل می کند و برای سایر نمازها، غسل واجب نیست و وظیفه مستحاضه قلیله را انجام می دهد. 👇 1⃣ اگر قبل از نماز صبح، یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید در هر شبانه روز فقط برای نماز صبح غسل کند. 2⃣ اگر قبل از نماز ظهر یا وسط آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز ظهر آن روز، غسل کند و در ادامه فقط برای نماز صبح غسل کند. 3⃣ اگر قبل از نماز عصر یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز عصر آن روز غسل کند و روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 4⃣ اگر قبل از نماز مغرب یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز مغرب، غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 5⃣ اگر قبل از نماز عشاء یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز عشاء، غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. [2] 🔰 اگر زن در بین نماز، مستحاضه متوسطه شود، نمازی که می خواند، باطل است و باید برای خواندن همان نماز، غسل کند و دیگر وظائف مستحاضه متوسطه را نیز انجام دهد. [3] --------------------- 📚 پی نوشت: [1]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 56، فصل فی الاستحاضه و توضیح المسائل مراجع، م 395. [2]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 57-56 و العروة الوثقی، ج 1، ص 350، م 201. [3]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 57-56 و العروة الوثقی، ج 1، ص 350، م 395. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 17 و 18. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
چگونه نماز بخوانیم؟ حکم تکبیرة الحرام؟ ✅ پاسخ در تصویر 👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkamdin
😣 😣 ✅ آیا می دانید: 🔸یکی از کارهای حرام در اسلام ، قهر كردن دو مؤمن از يكديگر از روى ناراحتى و كدورت است و بر حسب آنچه در روايات آمده است در فرض قهر نيز - حتى اگر موجّه باشد - جايز نيست بيش از سه روز به درازا بكشد و مستحب است هر كدام از آنان در برقرارى ارتباط و آشتى پيش قدم شود. 🔺 🔰 قهر كردن با معصيت كارانى كه بر گناه خود اصرار مى ورزند در راستاى نهى از منكر جايز است.بنابر اين، اگر انجام دهندهء منكر با قهر كردن از او، از ارتكاب منكر دست بردارد به همان بسنده میشود. 🔺 🔰 عبادات قهر کننده (مثل نماز و روزه) باطل نیست و اعمال او از نظر شرعی صحیح است. --------- 📚 منبع: فرهنگ فقه آیت اله هاشمی شاهرودی ج 6-ص 698. استفتائات آیت اله بهجت مسائل متفرقه نماز و (1) صراط النجاة 3/ 301 ؛ وسائل الشيعة 12/ 260. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 گاهی موقع نماز چادرم روی مهر می افتد، آیا نمازم قبول است؟ ✅پاسخ در تصویر 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🕗 زمان تعیین شده برای در 🏢 💬 سوال: 🔰 آیا اقامه نماز جماعت در ادارات مجاز است و در صورت جواز، مدت زمان آن چقدر است⁉ ✅ پاسخ: ✍ با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه، تأکید زیاد بر اقامه نماز اول وقت و با توجه به فضیلت بسیار زیاد نماز جماعت، شایسته است کارمندان ترتیبی دهند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری، نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان (حدودا 20 دقیقه و بیش از آن اجازه داده نشده) بخوانند؛ ولی باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت، بهانه و وسیله ای برای تأخیر انداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود. البته در فاصله بین دو نماز جماعت می توانند نماز نافله یا نماز دیگر هم بخوانند و اشکال ندارد. [1] 🔺 🔰 بنابر آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز، مصوب هیئت وزیران، تمام دستگاه های اداری در سراسر کشور به منظور ادای فریضه نماز، موظف اند حداکثر مدت 20 دقیقه زمان جهت اقامه نماز اختصاص دهند. [2] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی Khamenei ir، مبحث نماز جماعت. [2]. ماده 3 آیین نامه، مورخ 75/12/1.و ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din