💬سوال:
🔰آیا بازی با بدن در تماس تصویری زن و شوهر برای تحریک خود و یکدیگر اشکال دارد⁉
✅پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سؤال جایز نیست. [1]
✍ آیت الله مکارم:
از انجام این کار به صورت جدی پرهیز نمایند. [2]
✍آیت الله سیستانی:
لذت بردن زن یا شوهر از صدا و چهره یک دیگر جایز است اگر چه به اوج لذت جنسی برسد و یا منی از او خارج شود. ولی جایز نیست با خود کاری بکند که چنین شود چون استمنای حرام می باشد. [3]
✍آیت الله فاضل:
اگر زن و شوهر از طریق تماس تصویری برای همدیگر با دست و بدن خود بازی کنند و سبب تحریک خودشان بشوند و به مرحله ارضا شدن برسند که مقدمه خود ارضائی حساب شود هرچند به اوج لذت نرسند جایز نیست. [4]
-----------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: fiWiA7rWXRg.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608060111.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 672493.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612218.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
قضا شدن نماز صبح
♨️سوال:
🔰من نماز ظهر و شب رو اول وقت ميخوانم،اما براي نماز صبح بيدار نميشم،آيا اينکار من باعث سبک شمردن نماز ميشود؟
✍️پاسخ:
✅سبک شمردن نماز، با ترک نماز متفاوت است. اگر شما نماز صبح را اصلا نمی خوانید و این به صورت عادت درآمده، قطعا گناهتان بیشتر از سبک شمردن نماز است.
🍀بیدار شدن برای نماز صبح راه دارد و اگر واقعا نسبت به نماز مقید هستید، باید بتوانید برنامه ریزی زندگی تان را بر اساس تقیدتان تنظیم کنید. اگر صبح زود با یک شخص مهم قرار ملاقات داشته باشید، چطور برای بیدار شدن برنامه می چینید؟! برای نماز هم به همان اندازه اهمیت قائل شوید، حتما بیدار خواهید شد.
🌱ضمنا خواندن آیه آخر سوره کهف برای بیدار شدن سفارش شده و مجرب است.
📍در کنار برنامه ریزی صحیح، این آیه را قبل از خواب بخوانید و از خدا بخواهید که برای نماز صبح بیدار شوید:
🌺«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد فَمَن کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یشْرِکْ بِعِبادةِ رَبِّهِ أَحَدا؛
🔹بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی می شود که خدای شما خدای یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید وایمان دارد، پس کار شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد. (سوره کهف، آیه 110)
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا فرزند می تواند ماهواره کار گذاشته شده توسط پدر را تخریب کند⁉
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
اگر نهی از منکر متوقف بر اطلاع به مسئولین مربوطه است، باید به آنها اطلاع بدهید.
✍ آیت الله مکارم:
هر چند اگر به گونه ای این کار انجام شود که موجب اختلاف در خانواده نشود مانعی ندارد اما لازم است ابتدا به صورت دلسوزانه و با زبان نرم و ملایم اهمیت این موضوع را به پدرتان تذکر دهید و از این کار خسته نشوید تا ان شاء الله نتیجه مطلوب حاصل شود.
✍ آیت الله سیستانی:
در فرض مذكور با اجازه حاكم شرع جايز است ولی مشكل را حل نمی كند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
در فرض توقف نهی از منکر بر آن، بنا بر احتیاط بدون اذن حاکم شرع جایز نیست.
✍ آیت الله وحید:
کاری کنید که بدونِ وارد کردنِ خسارت، نتواند از آن چنین إستفاده ای نماید.
✍ آیت الله صافی:
وظیفه شما با فرض اجتماع شرایط نهی از منکر است. سعی کنید با زبان خوش به ایشان بگویید که ماهواره به دین و اخلاق ضرر می زند و ایشان را راضی کنید که خودش آن را بردارد ولی آن را تخریب نکنید.
✍ آیت الله فاضل:
اگر پدر شما از برنامه های مفسده دار ماهواره در خانه استفاده می کند که سبب انحراف بچه ها و سایر اعضای خانواده می شود، اول با روش خوب پدرتان را منع کنید، اگر قبول نکرد در صورتی که بتوانید باید ماهواره را خراب کنید تا استفاده مفسده دار از ماهواره صورت نگیرد.
.
🌐 مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
✅سوال
سلام به نظر همه مراجع آیا #گوشت_خرگوش حرام است ؟
➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ پاسخ
سلام
یکی از حیواناتی که اکثر مردم حرام بودن یا حلال بودن گوشت آن را نمیدانند،خرگوش است! اظهار نظرهای زیادی در مورد گوشت این حیوان می شود بعضی میگویند مکروه است! بعضی میگویند که خرگوش ها دو گروه هستند یک دسته حلال و دسته دیگر حرام! اما یکی از اظهار نظرهای عجیب در مورد گوشت این حیوان این است که نصف آن حلال ونصف آن مکروه! همه ی این #نظریه_پردازیها_غلط است.
✍و طبق نظر همه مراجع گوشت #خرگوش_حرام است
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✈️سفر غیر واجب بدون اجازه شوهر👱
💬 سوال :
🔰حکم سفر غیر واجب زن بدون اجازه شوهر چیست⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر زن بدون اجازه همسرش به سفری برود که بر او واجب نباشد، سفر معصیت است و باید در آن سفر، نماز را تمام بخواند، ولی اگر مثل سفر حج واجب باشد، باید نماز را شکسته بخواند.
------------------------------------------
📚 منبع: توضیح المسائل امام، پس از م 1294.
🔸برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معرووف 1395، ص 194.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️ رقص در برابر محارم
⁉️سوال:
👈 رقص مردان در برابر زنانی که از محارم آنان هستند و همچنین رقص زنان در برابر مردانی که از محارم آنان هستند، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:⬇️
✍در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.
💢رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است؛ رقصی که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا لهوی یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است.
🔸و منظور از رقص لهوی و غیر لهوی: تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، بهگونهای که یکی پس از دیگری بلند شود و برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه.
📚 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال :
🔰آیا حق الناسی است که خداوند آن را ببخشد؟
✍ پاسخ:
✅ بخشیدن حق دیگری از جانب خدا بدون این که جلب رضایت او بشود ، از عدالت خداوند به دور است. خداوند که عدل مطلق است حقوق بندگان را که بر عهده ما است نمی بخشد وما در برزخ و قیامت با آن دست به گریبانیم؛ به خصوص در محکمه قیامت خداوند به بندگان اعلام می کند برای گرفتن حقوق خود از دیگران اقدام کنند و بدانند که خدا پشتیبان آنان است.
این مضمون اعلامی است که در قیامت از طرف خدا صادر می شود:
من خدایی هستم که جز من خدایی نیست ،حاکم عادلی که ستم نمی کنم . امروز به عدل و قسط بین بندگان حکم می کنم و در پیشگاه من کسی نمی تواند به دیگری ظلم کند. امروز حق ضعیف را از قوی می ستانم و صاحب حق اجازه دارد به اندازه حقش از نیکویی های بدهکار بردارد ( و در صورت نداشتن حسنه) یا به اندازه طلبش از گناه خود بر دوش او می گذارد و اگر کسی هم ببخشد ،بر بخشش او جزا می دهم.
در ادامه روایت آمده خدا بندگان را به حق خواهی اجازه می دهد و خلایق همدیگر را شناسایی کرده و به مطالبه حق خود اقدام می کنند. در این میان از کثرت ازدحام و مراجعات چنان تنگی وهول و هراس و ... پیش می آید که همه آرزو می کنند کاش با بخشیدن یکدیگر از این مهلکه نجات یابند .
پس منادی خداوند آنان را به بخشیدن یکدیگر و نجات یافتن از این مرحله دعوت می کند . بسیاری برای نجات از مهلکه از هم راضی می شوند ولی بعضی اعلام می کنند: خداوندا طلب ما بزرگتر از آن است که از آن چشم پوشی کنیم. در این موقع به اذن خدا، کلیددار بهشت قصری بهشتی با متعلقات آن را در افق محشر نمایان می سازد و منادی ندا می دهد: این قصر به کسی داده می شود که از حق برادر دینی اش در گذرد. در اینجا بقیه طلبکاران از حقوق برادران خود با رضایت در می گذرند. (۱)
بنا بر این خداوند حق الناس را به ترتیبی که گفته شد، می آمرزد. در طول عمر خود باید سعی کنیم تا ممکن است به بندگان ظلم نکنیم و اگر ظلمی از ما بر بنده ای واقع شد قبل از آنکه فرصت بگذرد با ادای حق او، از او رضایت بطلبیم.
چنانچه رضایت طلبی به دلایل مختلف ممکن نبود یا با مشقت فراوان همراه بود، کارهای صالح انجام دهیم و ثواب آن را به طلبکاران خود اهدا کنیم، بدان امید که قیامت از ما بگذرند. در دعا ها هم از خدا بخواهیم کسانی را که بر گردن ما حقی دارند با بخشیدن از دریای بیکران فضل خود ،از ما راضی گرداند. دعای امام سجاد(ع)در روز دوشنبه حاوی چنین مضمونی است. (۲)
پی نوشت ها:
۱- بحار الانوار،ج۷،ص۲۶۸.
۲-مفاتیح الجنان،دعاهای روز های هفته.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
آیا مالیدن دستها بهصورت بعد از قنوت در حال نماز، موجب بطلان آن می گردد، و در صورتی که نماز را باطل کند، آیا معصیت و گناه محسوب می شود؟
✅پاسخ:
✍کراهت دارد ولی نماز را باطل نمی کند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✋لمس «باسمه تعالی» و «ا...» ✋
💬سوال:
🔰 لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ امام:
مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1]
✍ آیت الله بهجت:
«باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2]
✍آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و مکارم:
اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3]
✍آیت الله صافی:
بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4]
-----------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79.
[2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689.
[3]. خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا.
[4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54.
📚 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
آیا با شروع اذان می شود نماز را شروع کرد؟
✅ پاسخ در تصویر 👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ارث زن به شوهر می رسد یا به فرزندان؟
استاد #وحیدپور
#زمزم_احکام
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🚰 وضو با آب بدون مجوز🚰
💬سوال :
🔰شخصی بدون مجوز سازمان آب، از خیابان یا پشت کنتور، انشعاب به منزل خود کشیده است، وضو گرفتن یا غسل کردن با این آب چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ آیات عظام: خامنه ای، نوری، مکارم و بهجت:
حکم غصب را دارد و وضو و غسل با آن باطل است.
✍آیت الله سیستانی:
وضو و غسل، صحیح است.
✍ آیت الله وحید:
بنابر احتیاط واجب، باطل است.
✍ آیت الله صافی:
اگر مسئولین امر، اجازه دهند، اشکال ندارد.
✍آیت الله زنجانی:
غسل و وضو با آب مذکور، حرام است و بنابر احتیاط، غسل و وضویش باطل است.
✍آیت الله فاضل:
اگر بنا دارد پول آب مصرفی را بدهد، وضو و غسل صحیح است و اگر بنا دارد پول آب مصرفی را ندهد، وضو و غسل اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب، صحیح نیست.
---------------------------------------
📚 منبع: بهجت: استفتائات، ج 1، س 597 و 598؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از س 146؛ تبریزی: استفتائات، ج 2، س 1276؛ بقیه مراجع: استفتائات کتبی موجود در مرکز ملی پاسخگویی.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 28.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰 آیا در هنگام غسل مثلا بعد از شستن سر و گردن، میشود نیت چند غسل دیگر را به نیت غسل اولیه اضافه کرد؟ 💢
✅ پاسخ:
✍ غسل به دو صورت انجام مي گيرد
1⃣ #ارتماسي
2⃣ #ترتيبي
1. در غسل ارتماسي انسان بعد از پاک کردن بدن خود از نجاست نيت مي کند (غسل جنابت مي کنم قربتا الي الله ) . بعد به يک باره تمام بدن خود را به زير آب فرو مي برد. مانند پريدن در استخر.
براي انجام غسل ترتيبي انسان ابتدا نيت کرده ، بعد به شستن سرو گردن می پردازد و بعد ..... (1)
🍀 در هر غسلي نيت لازم است . انسان همين که در ذهن خود بداند که براي غسل جنابت و يا ... سر و گردن و همچنين بقيه اعضا را مي شويد ، کافي است . لازم نيست نيت را بر زبان جاري کند .
نکته ی مهم در پاسخ به این سوال، این است که نیت، باید در 👇 ابتدای غسل 👇 باشد حتی اگر چند نیت را برای یک غسل بکند.
—---------------------—
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 192 .
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر کسي غسل جنابت کنه و بعد بخواد نماز بخونه اگر وضو بگيره اشکالي نداره؟
✅پاسخ:
✍ اگر فرد جنب باشد و غسل جنابت انجام دهد تا زمانی که مبطلات وضو سر نزده باشد برای خواندن نماز نباید وضو بگیرد و با همان غسل نماز بخواند وضو گرفتن جایز نیست.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#حکم_کاشت_ناخن_و_مژه_مصنوعی‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا کاشت ناخن و مژه ي مصنوعي اشکال دارد؟
✍️پاسخ:
✍ مژه اگر مانند مژه معمولی در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع محسوب نمی شود.
💠 اما اگر روی مژه یا پوست چسبانده شود مانع برای وضو وغسل است و وضو وغسل باطل می شود وباید برطرف شود.
✍ کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به اعضا است و وضو و غسل را باطل می کند و درصورت کاشتن برای وضو وغسل باید برطرف شود هرچند هزینه داشته باشد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
#مسح_سر
♨️سوال:
🔰اگر #جلوي سر خيس باشد يا زخم باشد ميتوان بر #پشت_سر يا طرفين مسح کرد؟
✅ پاسخ:
✍ مسح سر #فقط بر #بالای_پیشانی صحیح است و برطرفین سر یا پشت سر مسح صحیح نیست.
اگر جلو سر زخم باشد مانعی روی آن قرار دهید و به نیت جبیره روی آن مسح بکشید.
اگر خیس باشد محل مسح را خشک کنید بعد مسح بکشید.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👕 #تعریف_لباس_شهرت 👕
🔰 منظور از لباس شهرت چیست⁉
✅ پاسخ:
✍ ️مقصود از لباس شهرت، لباسی است که پارچه یا رنگ یا دوخت و یا شیوه پوشیدن آن بر ای شخص، معمول و عادی نیست✡️☯️➰👁🗨☣️♈️⚛️ و بر خلاف شأن اوست و یا به دلیل داشتن خصوصیتی، در نظر عموم جلب توجه می کند و انگشت نما است.
✅ #نکته 1👇
هر چیزی که «پوشیدن» بر آن صدق کند، مشمول این حکم می شود. از این رو اگر به کفش، کلاه، مانتو، روسری و جوراب نیز «لباس شهرت» گفته شود، این حکم در مورد آن جاری است.
✅ #نکته 2👇
لباس شهرت می تواند به خاطر مدل آن، این عنوان را گرفته باشد؛ مانند لباس رپر ها.
------------------------------
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 1361؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1361؛ امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، (شرایط لباس مصلی)، م 42 و توضیح المسائل، م 845؛ بهجت، توضیح المسائل، م 711؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853 و احکام جوانان، م 422.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 104.
#احکام_دین 👇https://eitaa.com/ahkam_din
👕👚 #حکم_لباس_شهرت👚👕
🔰 پوشیدن لباس شهرت چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍آیات عظام خامنه ای و مکارم:
پوشیدن لباس شهرت برای مرد و زن بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1]
✍ آیات عظام: بهجت و صافی:
پوشیدن لباس شهرت، حرام است. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
در صورتی که موجب هتک حرمت و خواری انسان باشد، حرام است. [3]
💠 #توجه:
پوشیه [4] زدن در شهر غیر مذهبی، لباس شهرت محسوب نمی شود. [5]
------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، «شرایط لباس مصلی»، م 42؛ خامنه ای، سایت، پرسش های متداول، نگاه و پوشش و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853.
[2]. بهجت، توضیح المسائل، م 711 و صافی، توضیح المسائل، م 853.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 831.
[4]. پوشیه، روبند، برقع، نقاب و نیم نقاب، پوشاننده هایی از جنس پارچه ای یا دیگر مواد هستند که برخی از زنان مسلمان با آن، چهره خود را می پوشانند.
[5]. بهجت، خامنه ای، صافی و سیستانی: استفتا.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 105
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
#اختیار_زن برای هزینه کرد #مخارج_مشترک زندگی💰
💬سوال:
🔰آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر، پول مخارج مشترک زندگی را هزینه کند⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر شوهر مبلغی را به صورت روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر می گذارد، او نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر به دیگران هدیه یا صدقه دهد. ولی چنانچه مخارج خودش را به صورت وجه نقد می پردازد، یا آن مبلغ را به او می بخشد، یا برای مصرف به او اختیار کامل داده است، بخشش و صدقه و صرف در امور دیگر نیاز به اجازه او ندارد.
-----------------------------------
📚 منبع: تحریر الوسیله، ج 2، ص 317، م 10 تا 12.
💠 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 #فراموشی_نذر 🔆
💬 سوال:
🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼
الف - #اصلا_نمی_داند_چه_نذر_کرده !
ب - #بین_چند_چیز_شک_دارد !
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای :
الف: تکلیفی ندارد.
ب: بايد همه موارد را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله سیستانی:
اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
✍🏻 آیت الله مکارم:
در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد.
✍🏻 آیت الله وحید:
الف:چیزی به عهده ی او نیست.
ب:باید همه را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله فاضل:
اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت:
1. #اگر_اصلاً_نمى_داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند.
2. در مورد دوم #اگر_مردّد_بين_اقل_و_اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد
—---------
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_نذر
#فراموشینذر
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👩 #مانع_بودن_لاک_ناخن_پا 💁
🔰 خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ 🚿 #برای_غسل: همه مراجع:
باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند.
💦 #برای_وضو: اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است.
✍ آیت الله مکارم:
بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند)
------------------------------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33.
#احکام_دین 👇https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 #فراموشی_نذر 🔆
💬 سوال:
🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼
الف - #اصلا_نمی_داند_چه_نذر_کرده !
ب - #بین_چند_چیز_شک_دارد !
✅ پاسخ:
✍🏻 آیت الله خامنه ای :
الف: تکلیفی ندارد.
ب: بايد همه موارد را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله سیستانی:
اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود.
✍🏻 آیت الله مکارم:
در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد.
✍🏻 آیت الله وحید:
الف:چیزی به عهده ی او نیست.
ب:باید همه را انجام دهد.
✍🏻 آیت الله فاضل:
اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت:
1. #اگر_اصلاً_نمى_داند، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند.
2. در مورد دوم #اگر_مردّد_بين_اقل_و_اكثر باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد
—---------
💻 استفتا از سایت مراجع
#احکام_نذر
#فراموشینذر
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din