♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانستهاند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است.
📚 یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ج٤، ص٢٩٩ و ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦؛
@Yusufi_Gharawi
4_5926838539567235333.doc
22K
📌 #نماز توسل به #صاحب_الامر...
این نماز برای رفع گرفتاریها و برآورده شدن حاجت های مادی و معنوی با کیفیتی که ذکر شده است، خوانده شود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #تلنگر...
🌻آيت الله مجتهدی تهرانی:
#وضو میگیری، اما در همين حال اسراف میکنی..
#نماز میخوانی، اما با برادرت قطع رابطه میکنی..
#روزه میگیری، اما غيبت هم میکنی..
#صدقه میدهی، اما منت میگذاری..
بر پيامبر و آلش #صلوات میفرستی، اما بدخلقی میکنی..
دست نگه دار بابا جان!
ثواب هايت را در #کيسه_سوراخ نريز!
🌻 #قرآن کریم:
هرکس از یاد خدای رحمان روی گرداند،
شیطانی بر او میگماریم که همواره همراهش باشد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
نهم ربیع مهدی مسائلی.pdf
2.01M
کتابی مفصل درباره نه ربیع و پاسخ به برخی سوال های پیرامون آن.
نویسنده: مهدی مسائلی.
این کتاب صرفا دیدگاه های ایشان است و بنده دیدم کتاب جامعی است، بارگذاری کردم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #اتحاد و #اخوت، اساس شوکت مسلمانان.
متن خطابه ای از آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی ره:
http://pishine.ir/archives/16798
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌موقوفه اى براى #حرامزاده_ها
به ابو عبید علی بن الحسین بن حرب بغدادی که یکی از محدثان و قاضیان مشهور مصر در قرن سوم و چهارم هجری قمری میباشد، گفته شد:
«ولید بن رفاعه» مالی را #وقف نموده و شرط کرده که این موقوفه صرف امور خیر شود، ولی خودش مصداق معینی برای آن تعیین نکرده است.
ابو عبید از احوال واقف پرسید. به او گفتند:
او والی مصر بود و روی منبر #علی بن ابیطالب(ع) را #لعن میکرد. تا ابوعبید این را شنید، گفت:
پس موقوفه اش را برای #حرامزادهها مصرف کنید!
ابن حجر عسقلانی پس از نقل این ماجرا میگوید:
این کلام ابو عبید اشاره به این حدیث نبوی دارد که دشمن علی حلالزاده نیست.
📌وقيل لأبي عبيد:
إن فِي حُبس الوليد بن رفاعة شرطاً، وهو أن يُجعل فِي وجوه البرِّ وَلَمْ يعين شيئاً. فسأل أبو عبيد عن ترجمته، فقيل لَهُ: كَانَ عامل مصر. وَكَانَ يلعن علي بن أبي طالب على المنبر فقال: اجعلوا حُبسه للمنبوذين، فثبت إِلَى الساعة. وأراد أبو عبيد التلميح بالحديث الوارد، إن من يبغض علياً لغير رِشْدَةٍ.
📚عسقلانی، رفع الإصر عن قضاة مصر، تحقیق: دکتر علی محمّد عمر ، مکتبة الخانجي، قاهره، ١٤١٨ق
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 منزلت #صدقه....
امام #صادق(ع) در هنگام شب کیسه ای بسیار سنگینِ پر از #نان را بر دوش می کشید و برای گروهی از #فقیران بی خانمان #مدینه که زیر سایبان محله بنی ساعده خوابیده بودند می برد.
ایشان قرص های نان را در لباس آن فقرا قرار می داد تا صبح فردا که از خواب بر می خیزند گرسنه نمانند.
یکی از #شیعیان به امام(ع) عرض کرد: آیا این فقیران به امر امامت و ولایتِ{ اهل بیت(ع)} شناخت و اعتراف دارند؟
امام فرمود: خیر. اگر شناخت داشتند که بر ما واجب بود حتی #آرد و #نمک خود را نیز با آنان شریک شویم.
سپس امام صادق(ع) به آن شخص فرمودند:
پدرم امام #باقر(ع) وقتی چیزی را به عنوان صدقه به #نیازمند می داد {برای چند لحظه} از او پس می گرفت و آن را #می_بوسید و می بویید و سپس دوباره به او بر می گرداند؛
زیرا #صدقه پیش از آنکه به دست نیازمند برسد، نزد #خدا قرار می گیرد.
از این رو دوست دارم آن را {صدقه یا دست سائل را} ببوسم زیرا هم خداوند و هم پدرم به آن عنایت داشته اند.
📚عیاشی، تفسير، ج۲، ص۱۰۸_۱۰۷
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سؤال
آیا #شیعیان اعتقادی یا همان اثناعشری در قیام #زید فرزند امام #سجاد(ع) حضور داشتند؟
پاسخ:
بله.
نوح، منصور و حمزه فرزندان ابوحمزه #ثُمالی و سلیمان بن خالد اَقطع در قیام زید شرکت کردند و فرزندان ابوحمزه شهید شدند.
📚احمدبن علی نجاشی، الرجال، ص115، 183.
👇👇
🌾 @ahlebait110
زیدیه.pdf
87K
📌توضیحی مختصر درباره شخصیت و قیام #زید پسر امام #سجاد(ع).
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #پیامبر_رحمت...
#پیامبر(ص) با جامعه ای فرو رفته در ظلمات، تندی، تیزی، فقدان حلم، خشونت ورزی روبرو شد و وقتی امیرمومنان #علی(ع) از او پرسید:
راه و رسم و سنت شما در تغییر دادن مردم جامعه جاهل چه بود؟
پیامبر(ص) فرمود:
#محبت،
بنیاد و اساس روش و سنت من است.
👇👇
🌻 @ahlolbit