📢 #روشنگری کاروان کربلا....
سر شهیدان #کربلا را از دروازه "توما" به #شام آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند.
هنگامی که #اهل_بیت امام #حسین(ع) در کنار در #مسجد جامع بودند، #پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:
📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و #یزید را بر شما پیروز کرد.
📌 امام #سجاد(ع) به او فرمود:
آیا #قرآن خوانده ای؟
پیرمرد گفت آری.
امام فرمود: پس آیه( #مودت) را شنیده ای که خداوند فرمود:
بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳)
#پیرمرد گفت: آری.
امام سجاد(ع) فرمود:
ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد.
پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت:
📢 خداوندا در پیشگاه تو از #دشمنان آل محمد علیهم السلام، از #جن و انس بیزاری می جویم.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 تاریخ دقیق #زیارت #اربعین چه سالی است.
#پاسخ از حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی:
طبق شواهد موجود،
ماه #صفر سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از #عاشورا، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام #سجاد(ع) به #کربلا است.
برخی از #مورخان و اندیشمندان همانند، #ابوریحان بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، #مستوفی هروی و #شیخ_بهایی، تصریح کرده اند:
حضور اهل بیت امام حسین(ع) در #کربلا در روز بیستم #صفر سال۶۱ یعنی همان #اربعین_اول بوده است.
افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله:
1⃣ الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام #سجاد(ع) در روز #اربعین همان سال؛ به تصریح شیخ #صدوق و ابن فتال نیشابوری؛
زیرا الحاق سر در #اربعین یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد.
2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام #سجاد(ع) در #کربلا در غیر این سال نیست.
📚صدوق، امالی، ص۲۳۱،
📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲،
📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر میلاد امام #موسی کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به #شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر بنده آن است که ۷ صفر #میلاد امام موسی #کاظم علیه السلام است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مقایسه دو برخورد
یک جوان در کشور الجزائر به ظاهر خودش را شیعه معرفی میکند و از مردم آدرس حسینیه و مسجد را سوال میکند، افراد سلفی و وهابی و طرفدار داعش را ببینید چگونه پاسخ او را میدهند!!
اما در مقابل جوان دیگر در پیاده روی اربعین خودش را سنی معرفی میکند و میخواهد در موکب ها نماز به روش اهلسنت بخواند...
ببینید تفاوت درک و فهم بین پرورش یافتگان مکتب اهلبیت علیهمالسّلام مکتب بنی امیه
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌امام #کاظم(ع)
◀️بنابر روایات مشهور، امام موسی بن جعفر(ع) در هفت صفر سال 128 قمری در منطقه اَبواء بین مکه و مدینه به دنیا آمد.
◀️امام صادق(ع) هنگام بازگشت به مدینه سه روز به مهمانان غذا داد.
◀️ابوالحسن، ابوابراهیم و ابوعلی از کنیه های مشهور ایشان بوده و القاب مشهوری مانند کاظم، صابر، امین، عبدصالح و زَيْنِ الْمُجْتَهِدِين برای آن حضرت ذکر شده است.
◀️فروبردن خشم و چشم پوشی از آزار مخالفان، علت اصلی شهرت ایشان به کاظم بیان شده است. براساس خبری از ابن حجر هیتمی(م974ق)، آن حضرت در میان مردم عراق به باب قضاء حوائج در نزد خدا معروف است.
📚 ابن ابی الثلج، تاريخ أهل البيت، ص82؛
📚 فتال نیشابوری، روضة الواعظين و بصيرة المتعظي، ج1، ص221.
📚«طبری شیعی ولادت امام کاظم(ع) را ذی الحجه سال 127 نقل کرده است.» طبری شیعی، دلائل الامامه، ص303.
📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص215؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج4، ص323.
📚خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج13، ص327.
📚 صفار، بصائرالدرجات في فضائل آل محمّد، ج1، ص440.
📚برقی، المحاسن، ج2، ص418.
📚ابونصر بخاری، سر السلسلة العلوية، ص36؛
📚کلینی، الکافی، ج2، ص109، ح3؛
📚ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقة في الرد على أهل البدع والزندقة، ص203.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جاهلیت در دوران مدرنیته
در خبرها آمده بود:
رسوایی وزیر دادگستری #فرانسه!
وزیر دادگستری فرانسه از میان ۸ مردی که باهاشون رابطه داشته، از یکی حامله شده، حالا همشون رو به دادگاه کشونده تا با حکم دادگاه و آزمایش ژنتیک بابای بچه رو پیدا کنه!
به تعبیر یکی از اساتید رشته تاریخ:
این همان نکاح #الرهط در عصر جاهلی است.
با این تفاوت که آن زمان #آزمایش و این بساط در کار نبود و زن، مردان را جمع کرده و به انتخاب خود(بسته به پولی که از مردان می گرفت) یکی را تعیین می کرد.
#نابغه(مادر عمرو عاص) پس از چنین نکاحی، فرزندش را به #عاص بن وائل ملحق کرد زیرا او پول بده خوبی بود؛ لذا ابوسفیان معترض بود و می گفت عمرو فرزند من است و نابغه به خاطر #پول، عاص را تعیین کرد.🙄🙄🙄
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌هفت فایده
امام #باقر(ع) درباره فواید امر به معروف و نهی از منکر فرمود:
1⃣امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه نیکوکاران است؛
2⃣ فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می گردد؛
3⃣ به واسطه آن راه ها امن می گردد؛
4⃣ درآمدها حلال می گردد؛
5⃣ حقوق و اموال غصب شده به صاحبش برمی گردد؛
6⃣ زمین آباد شده؛
7⃣ از دشمنان انتقام گرفته ش ه و کارها سامان می پذیرد.
📚 کلینی، کافی، ج۵، ص۵۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #کوفه_شناسی
اگرچه کتابها و مقالات زیادی درباره کوفه نوشته شده است، اما به نظر می رسد هنوز بخش هایی از کوفه شناسی مورد غفلت واقع شده است. ابن سعد در کتاب #طبقات_الکبرا(کبیر) به شخصیت هایی از رجال کوفه اشاره کرده و آنان را در چند دسته بندی معرفی می کند. در این دسته بندی نگرش آنان نسبت به #خلفا یا #اهل_بیت(ع) بسیار واضح است:
به عنوان نمونه:
1. گروهی که از خلفا روایت نقل می کردند؛
2. گروهی که از خلفا و امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛
3. گروهی از خلفا روایت نقل می کردند، ولی از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل نمی کردند؛
4. گروهی تنها از عبدالله بن مسود روایت نقل می کردند؛
5. گروهی تنها از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛
و....
در این جریان شناسی مشخص است که جریان #تشیع در کوفه در اقلیت بوده است؛
در این جریان شناسی می دانیم که چرا عده ای در واقعه کربلا تصمیم های متفاوتی دارند؛
چرا نخبگان و پیروان آنان در جامعه کوفه تاثیر داشته اند و.....
برای مطالعه بیشتر، ر.ک:
📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج6، ص131 به بعد
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
از مدینه تا کربلا.pdf
2.86M
📌از مدینه تا #کربلا
این کتاب حاوی سخنان امام #حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا است.
نویسنده:
حضرت آیت الله محمدصادق #نجمی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌عثمانی کردن مردم برای جلوگیری از حکومت اهل بیت(ع)
یکی از سیاست های حاکمان نامشروع تغییر باورهای ارزشی مردم است. ممکن است این هدف هم در مورد مردم ایران در دستور دشمنان به ویژه وهابیت خبیث قرار بگیرد. نتیجه چنین تغییری ولنگاری اخلاقی و گسترش فساد و حتی ایجاد تعارض بین مردم و حاکمیت مشروع است. به عنوان نمونه:
بنی امیه افزون بر #شکنجه، #قتل، #ظلم و #تبعید شیعیان، تغییرات اساسی و بدعت گذاری در دین،(1) تلاش برای تغییر جمعیت مذهبی شهرهای شیعه نشین ازجمله #کوفه را در دستور کار قرار دادند.
با حمایت آنان، کوفه مملو از #عثمانی مذهب گشت. (2) تا آنجا که با #زور، #ترساندن یا با #فریب، #محبان، همراهان امیرمؤمنان(ع) در صِفین و اندکی از علویان به تفکر عثمانی پیوستند.(3) آنان علي بن قَرَظه بن کَعب را به تفکر عثمانی دعوت کردند و او در #کربلا در مقابل سپاه امام #حسین(ع) قرار گرفت، در حالیکه برادر وی عمرو بن قَرَظه در ركاب امام حسين(ع) به #شهادت رسید.(4)
بنابر گفته ابن مشهدی(م قرن6)، طایفه بنی تَیم کوفه از امیرمؤمنان(ع) #بغض و کینه داشتند،(5) یا آنکه قبیله بنی اَود، سَبّ و لعن امیرمؤمنان #علی(ع)، امام #حسن(ع)، امام #حسین(ع) و حضرت #زهرا(س) را از افتخارات خود دانسته و به فرزندانشان می آموختند. (6)
📚 اسکافی، المعیار و الموازنه، ص126.
📚ابن حجر عسقلانی، مقدمه فتح الباری بشرح صحیح بخاری، ج6، ص132؛؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج11، ص44.
📚«مُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَة قصد داشت با بخشیدن پنج هزار درهم به حُجرِبن عَدی، مانع قیام وی شود.» احمدبن داود دينورى، الأخبار الطوال، ص223.
📚«برای نمونه، ابووائل شقیق بن سَلَمه، به عثمانی ها پیوست.» ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص99.
📚طبری، تاریخ الامم والملوک، ج5، ص434
📚مشهدی، فضل الکوفه، ص20.
📚ثقفى، الغارات، ج2، ص842؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص61.
📌مراقب #توطئه_دشمن باشیم که ما را در مقابل دین و ارزشها و #انقلاب قرار ندهند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زمانی نام امام #حسین(ع) جرم بود.
نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید:
رسول الله(ص) فرمود:
هرکس من و امام #حسن(ع) و امام حسین(ع) و پدر آنان و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است.
طبق گفته #خطیب_بغدادی:
چون نصر این حدیث را نقل کرد، #متوکل عباسی دستور داد تا #نصر را هزار #تازیانه بزنند. وقتی به او گفتند که نصر شیعه نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد.
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌دور زدن ناصبی ها(دشمنان اهل بیت)
ناصبیان(دشمنان اهل بیت) در بصره خوش نداشتن که #شیعیان به #زیارت_کربلا بروند؛ لذا امام صادق(ع) به آنان سفارش می کرد که در همانجا #عزداری کنند.
به عنوان نمونه،
#مِسمَع بن عبدالملک کِردین از اهلالی بصره است که از بیم جانش نمی تواند به زیارت برود و امام #صادق(ع) او را سفارش به عزاداری در همان بصره می کند.
📚قولويه قمی، كامل الزيارات، ص101.
👇👇
🌻 @ahlebait110