فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کسانی که نمی خواهند سخنان #آیت_الله_طالقانی شنیده شود؛
#حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار.
حجاب، ساخته من فقیه نیست،
نص #قرآن است و نمی توانیم از آن خارج شویم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نسل ناپاک....
ابن قولویه قمی در کتاب #کامل_الزیارات با سند صحیح نقل کرده است که امام #صادق(ع) فرمود:
"قاتل امام #حسین(ع) و قاتل حضرت #یحیی بن زکریا(ع) #زنازاده بودند."
📚 کامل الزیارات ، ص77 ، حدیث اول
توضیح:
از مجموع روایات بر می آید کسی جز زنازاده، جرأت قتل #انبیاء(ع) و اولاد صالحِ آنان را پیدا نمی کند و این خود حجت و دلیلی مضاعف بر حقانیت انبیا است.
در برخی منابع نیز اشاره شده است که #شمر فرزند زنی بز چران است.....
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #آتش_زدن #خیمه_ها
آیا سپاه یزید و عمر بن سعد مخالف حمله به خیمه و کشتن امام حسین(ع) بودند؟
بعد از #غارت #خیمه_ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند. در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، عمربنسعد موافق حمله به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120
📚ابن طاوس، لهوف، ص180،
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77
📚صدوق، الامالی، ص190.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 زخمی متفاوت...
🌻شعیب بن عبدالرحمن خزاعی می گوید:
بعد از #عاشورا، مردان قبیله بنی اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام #حسین(ع) را دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر #زخمی کهنه یافتند که کاملا از #جراحتهای #جنگی متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
وقتی از امام #سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود:
این #زخم بر اثر حمل کیسه های #غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه های بی سرپرست و #یتیمان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شکرگزاری امام #صادق(ع)
امام صادق(ع) فرمودند:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ
سپاس خدایی را که از میان مردم، کسانی را قرار داد که به #زیارت ما می آیند و #مدح ما را می گویند و برایمان #مرثیه_سرایی می کنند
و #دشمن ما را کسانی قرار داد که به آنان نیش و #طعنه می زنند.
📚ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۳۲۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه....
آیا روایت زیر صحیح است و به استناد آن می توانیم در #عزاداری امام #حسین(ع) صورت را #بخراشیم یا با سیلی #کبود کنیم یا گریبان خود را بدریم؟
قال الصادق سلام الله علیه:
وَ قَدْ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ.
امام صادق(ع) فرمود:
#فاطمیات (زنان فاطمي) برای حسين بن علي(ع) گريبان هایشان را چاک داده و بر صورت هایشان لطمه زدند و بر فردی مثل حسین(ع) باید بر صورتها لطمه زد و گریبان ها چاک کرد.
📚طوسی، تهذيب الأحكام، ج8، ص 325
📚حرعاملی، وسائل الشيعة، ج22، ص 402
📌 #پاسخ:
اولا: این روایت را نخستین بار شیخ طوسی(ره) متوفای 460هـ در کتاب تهذیب الاحکام با چند واسطه از امام صادق(ع) نقل کرده اند. در بین این واسطه ها دستکم درباره #وثاقت 2 نفر از آنان اطلاعی در دست نیست و درباره وثاقت سومی هم بین علمای رجال شیعه اختلاف وجود دارد.
در واقع شیخ #طوسی(ره) این روایت را از فردی که معلوم نیست نقل کرده که او نیز به نوبه خود از فردی دیگر که اعتبارش معلوم نیست و او از فرد سومی که وثاقتش معلوم نیست، شنیده که امام صادق(ع) چنین فرموده اند.
بنابراین سند روایت #ضعیف است و نمی توان با قاطعیت ادعا کرد که امام(ع) چنین فرموده اند.
ثانیا: اگر متن کامل روایت را ملاحظه کنیم خواهیم دید که در بخش نخست روایت آمده که گریبان دریدن و سیلی به صورت زدن تنها در #عزای_پدر و مادر و برادر و بستگان(نسبی) – بجز فرزند - جایز است وگرنه کفاره دارد. این حکم شرعی در رساله های توضیح المسائل نیز آمده است.
اینکه زنان فاطمی برای امام حسین(ع) چنین عزاداری کرده باشند دقیقا می تواند از این باب باشد که آنان بستگان نزدیک حضرت #سیدالشهدا(س) یعنی خواهران و دختران و برادرزاده های حضرت بودند.
در هر حال باید "متن کامل روایت" ارائه شود نه اینکه یک بخش از روایت را برش بدهیم و عجولانه نشر کنیم.
اینکه امام(ع) فرموده باشند:
سزاوار است برای #عزای امام حسین(ع) گریبان دریده شود و ... نیز می تواند ناظر به زنان خاندان سیدالشهدا(س) باشد و معلوم نیست عمومیت داشته باشد.
ثالثاً : روایت دیگری داریم که خراشیدن صورت را #نهی می کند؛ شیخ مفید در الارشاد روایتی نقل کرده که می گوید امام #حسین(ع) سفارش کرده بود که حضرت #زینب(س) در عزای ایشان گریبان ندرد و به صورتش سیلی نزند:
«یا اُخَيَّة ... لَا تَشُقِّي عَلَيَ جَيْباً وَ لَا تَخْمَشِي عَلَيَّ وَجْها »
خواهر عزیزم! ... (در عزاداری) برای من گریبانت را پاره مکن و صورتت را خراش مده!
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص94
همچنین در #لهوف سیدبن طاوس آمده که حضرت #زینب(س) قبل از #عاشورا وقتی ماجرای #خواب امام حسین(ع) درباره #شهادت را شنیدند سیلی به صورت زدند ولی امام حسین(ع) فرمودند:
"ما را (این کار) دشمن شاد نکن"
📚 اللهوف على قتلى الطفوف؛ ترجمه فهرى، ص90
رابعا: حتی اگر فرض بگیریم که سیلی زدن به صورت و گریبان دریدن درباره امام حسین(ع) برای همه مردم جایز است، باز هم باید به شرایط زمان و مکان توجه کرد زیرا گاهی کاری جایز است اما بخاطر شرایط خاص رسانه ای و تبلیغاتی و اینکه بهانه به دست رسانه های وهابی داده نشود ناگزیریم از شیوه های بهتری به جای آن وجود دارد استفاده کنیم. این همانند آن است که #مسلمانان در زمان #پیامبر(ص) از کلمه « #راعنا» استفاده می کردند که جایز بود ولی وقتی همین کلمه به ابزاری به دست #یهودیان برای تمسخر مسلمانان تبدیل شد، دستور الهی آمد که به جای «راعنا» از کلمه «اُنظرنا» استفاده شود که همان معنا را می رساند ولی قابلیت سوء استفاده ندارد.
📚ر.ک: ترجمه و تفسیر آیه 104 سوره بقره، تفسیر المیزان.
👇👇
🌻@ahlebait110
📌 جواز عزداری در میان اهل سنت....
#شبهه...
مبلغان #وهابی براین باورند که #عزاداری و #گریه بر میت در اسلام بدعت بوده و میان اهل سنت نهی شده است.
#پاسخ...
بنابر نقل منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، #پیامبر اکرم(ص) بر #جنازه حضرت #حمزه بسیار #گریه کرد. همچنین اولين كسى كه در #عزادارى، مراسم سينه زنى به راه انداخت، عايشه همسر #پیامبر(ص) بود.
ابن هشام نقل مي كند:
#عایشه می گوید:
زمانی که رسول خدا(ص) از دنیا رفت، من همراه بقیه همسران پیامبر(ص) به #سینه و #صورت خود می زدیم.
📚ابن هشام، السيرة النبوية ج۶، ص۷۵،
📚ابن حنبل، مسند، ج۱، ص۵۲۶، ج۶، ص۲۷۴،
📚بلاذري، أنساب الأشراف، ج۱، ص۲۴۳،
📚أبي يعلى، مسند، ج۸، ص۶۳،
📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج۲، ص۲۳۲.
👇👇
🌻 @ahlebait110
👆👆شاخص
تشخیص صحیح #امامزمان
و همراهیاش
آنقدر مهم است که میتواند انسان را #حبیببنمظاهر کند یا #شمربنذیالجوشن.
🎨تصویر از علی میری
👉 @alimiriart
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 حکومت #ظلم، بردگی و #ذلت است...
هنگامی که اسرا و سرهای #شهدا را به #کوفه بردند، #عبیداللله_بن_زیاد لعنت الله علیه، با #چوبی که در دستش بود، ساعتی بر #دهان و دندان امام #حسین(ع) میزد. #زیدبن_ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید. آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
ابن زیاد #برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه(س) را کشتید و پسر #مرجانه را به #حکومت پذیرفتید.
او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به #بردگی می گیرد. شما تن به #ذلت دادید.
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۶؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۴۵؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۱۲.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 آخرین #وصیت امام #حسین(ع)...
🌻امام #باقر(ع) فرمود:
چون هنگام وفات پدرم امام #سجاد(ع) رسید، من را به سینه خود چسبانده و فرمود:
تو را وصیت می کنم به آنچه پدرم #حسین بن علی(ع) در هنگام وفات من را به آن وصیت کرد. ازجمله اینکه فرمود:
سخت بپرهیز از #ظلم و #ستم به کسی که دربرابر تو یار و یاوری جز خدای یکتا ندارد.
📚 کلینی، كافى، ج۲، ص۳۳۱
👇👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شهادت امام سجاد(ع) تسلیت باد.
امام #سجاد(ع) می فرمایند:
مردمان زمان #غیبت #امام_زمان(عج)، اگر به امامتش اعتقاد و برای #ظهورش #انتظار برند، از مردم همۀ دورانها برترند.
📚 شیخ صدوق، کمال الدین.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌خیابان #شهدا.....
زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📢 روشنگری....
سر شهیدان #کربلا را در روز اول صفر از دروازه "توما" به #شام آوردند در حالی که شهر را آزین بسته بودند.
هنگامی که #اهل_بیت امام #حسین(ع) در کنار در مسجد جامع بودند، پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:
📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و #یزید را بر شما پیروز کرد.
📌 امام #سجاد(ع) به او فرمود:
آیا #قرآن خوانده ای؟
گفت آری.
امام فرمود: پس این( #مودت) آیه را شنیده ای:
💠 بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳)
#پیرمرد گفت: آری.
امام سجاد(ع) فرمود:
ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد.
پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت:
📢 خداوندا در پیشگاه تو از #دشمنان آل محمد علیهم السلام، از #جن و انس بیزاری می جویم.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌#جنایات #یزید
✅ #ذهبی می نویسد:
یزید #ناصبی و بداخلاق بود.
#شراب می خورد و منکر انجام می داد.
#حکومت خود را با کشتن #حسین(ع) آغاز کرد.
📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38
✅ #مسعودی می نویسد:
#فساد #یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد.
ساز و #آواز در #مکه و #مدینه آشکار گردید و مردم آشکارا شراب می خوردند.
📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص91.
👇👇
🌻 @ahlebait110
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
توضیح استاد #مهدی_پیشوایی درباره کیفیت نگارش #مقتل جامع #سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
👆سبک زندگی سنتی یا مدرن؟
سبکی قدیمی و کامل از زندگی که آنرا بخاطر خیلی چیزها آن را کنار گذاشتیم.
📌 نشاط، رشد و تربیت، حس همنوع دوستی و.... را از دست دادیم و جایش آپارتمان آوردیم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
👆چگونه ۲۰ =۱ است؟
علامه #طباطبایی:
گاهی یک #عصبانیت، بیست سال انسان را عقب می اندازد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌#آتش_سوزی کتابخانه ها در ایران
#شبهه:
با حمله اعراب به ایران کتابخانه های زیادی سوخت و خیلی از اموال را به غارت بردند. آیا این ادعا صحت دارد؟
#پاسخ:
درباره دستور خلفا به کتاب سوزی کتابخانه های ایران توسط مسلمانان میتوان گفت:
تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون هستند.
اول آنکه، ایران کتابخانه های زیادی نداشته است. و به گفته جاحظ، «ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.»
دوم آنکه این کتابهای(ابن خلدون و حاجی خلیفه) از منابع کهن تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» عنوان کرده است. یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. نویسنده نیز خود با قاطعیت سخن نمی گوید. لذا این مطالب در مورد ایران صراحتی ندارد.
گزارش آنان گویا اشاره به کتاب سوزی اسکندریه مصر دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود مسیحیان و بعدها در طول هجوم ها آتش گرفته بود و هنگام فتح آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود.
📚حاجی خلیفه، کشف الظنون من انساب الکتب و الفنون، ج1، ص679؛
📚عبدالرحمن بن محمدبن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر فى تاريخ العرب و البربر، ج1، ص631.
📚عمروبن بحر جاحظ(منسوب)، المحاسن و الاضداد، ص187.
👇👇
📍 @ahlebait110
👆آشنایی با منابع تاریخ و زندگانی و قیام سیدالشهدا.
مجموعه صحبت های حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی با رادیو معارف.