💠 شمّهای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام - بخش اوّل
☀️ نام: علی.
☀️ کنیه: ابوالحسن.
☀️ القاب: رضا (مورد پسند خداوند ـ مورد پسند همگان از شیعه و سنّی ـ راضی به رضایت پروردگار و مقدّرات الهی) ـ عالم آل محمّد ـ صاحب حجج رضویّه.
☀️ تولّد: ۱۱ ذیالقعده ۱۴۸ هجری قمری.
☀️ پدر: موسی بن جعفر، امام کاظم علیه السّلام.
☀️ مادر: نجمه، تُکتَم یا سمانه (لقب: طاهره) که مثل حُمَیده مادر امام کاظم علیه السّلام، اهل مغرب (اندلس) و بانویی جلیلالقدر و اهل عبادت بسیار بود.
▪️حضرت رضا و حضرت فاطمۀ معصومه علیهما السّلام تنها فرزندان امام کاظم علیه السّلام از نجمه خاتون هستند.
▫️حضرت رضا علیه السّلام تا ۳۵ سالگی، در دوران حیات امام کاظم علیه السّلام، یار و دستیار پدر و پس از به زندان افتادن ایشان، وکیل آن حضرت بودند.
▪️پس از شهادت امام کاظم علیه السّلام در زندان و شکنجهگاه هارون در سال ۱۸۳ هجری، امام رضا علیه السّلام در ۳۵ سالگی به امامت رسیدند و تا ۵۵ سالگی، ۲۰ سال عهدهدار امامت بودند (۱۷ سال در مدینه + ۳ سال در خراسان): ۱۰ سال در دوران هارون (مدینه) + ۵ سال در دوران امین (مدینه) + ۵ سال در دوران مأمون (۲ سال مدینه + ۲ سال مرو + ۷ ماه سرخس در زندان)
▫️پس از شهادت امام کاظم علیه السّلام وکلای ایشان (علیّ بن ابی حمزه بطائنی و زیاد بن مروان قندی و عثمان بن عیسی رواسی) خیانت کردند و با ادّعای اینکه امام کاظم علیه السّلام نمردهاند؛ بلکه غایب شدهاند و ظهور خواهند کرد و یا مردهاند و دوباره زنده میشوند (مهدویّت)، و در هر حال جریان امامت به ایشان متوقّف شده است، فرقۀ واقفیّه را بنا گذاشتند و وجوهات و اموال امام کاظم علیه السّلام را که نزدشان بود، غصب کردند و با امامت حضرت رضا علیه السّلام به مخالفتهای شدید و معاندانه پرداختند. امام رضا علیه السّلام هم با آنها شدیداً برخورد کردند.
▪️احمد بن موسی علیه السّلام (شاهچراغ) برادر آن حضرت که سنّش بیشتر از ایشان و شخص عالم و جلیلالقدری بود و برخی تصوّر میکردند، پس از امام کاظم علیه السّلام امامت به او خواهد رسید؛ با امام رضا علیه السّلام بیعت کرد و مردم را به امامت ایشان هدایت نمود (احمد بن موسی علیه السّلام در سفرش به ایران برای دیدار امام رضا علیه السّلام، در شیراز توسّط عمّال حکومت مأمون به شهادت رسید.)
▫️امام رضا علیه السّلام برادران ناخلفی هم مثل ابراهیم و زیدالنّار داشتند، که حضرت به شدّت با آنها برخورد کردند و از کارهایشان تبرّی جستند.
▪️در دوران هارون امام بهشدّت از او انتقاد میکردند؛ امّا هارون به علّت مشاهدۀ تبعات قتل امام کاظم علیه السّلام جرأت نمیکرد ایشان را هم مثل امام کاظم علیه السّلام زندانی کند و به قتل برساند؛ امّا ارتباطات مردمی آن حضرت را به شدّت تحت کنترل گرفت و محدودیّتها و مضیقههای بسیاری برای ایشان ایجاد کرد.
▫️برمکیان که مجوسیالاصل بودند و در حکومت هارون نفوذ زیادی داشتند و فساد و ظلم میکردند، علیه اهلبیت علیهم السّلام نزد هارون سعایت و تحریک میکردند. امام رضا علیه السّلام در برابر آنها به شدّت موضعگیری کردند. نهایتاً در اثر نفرین حضرت رضا علیه السّلام هارون بر آنها خشم گرفت و نابودشان کرد.
▪️هارون الرّشید پسر بزرگش امین را که مادرش عرب و از بنیعبّاس بود، ولیعهد اوّل و پسر دیگرش مأمون را که مادرش ایرانی بود، ولیعهد دوّم خود قرار داد؛ سپس همراه مأمون برای سرکوب شورشیان به خراسان رفت و همانجا مرد. پس از مرگ او امین خلیفه و مأمون والی خراسان شد.
▫️امین در دوران خلافتش به شدّت به عیّاشی پرداخت و با برادرش مأمون سر ناسازگاری گذارد و پسر خود به نام موسی را بهجای مأمون ولیعهد خود کرد.
▪️مأمون از خراسان لشکری برای جنگ با امین به بغداد فرستاد. امین شکست خورد و سرش را جدا کردند و برای مأمون فرستادند. به دستور مأمون سر امین را بر چوبی نصب کردند تا همه بر او لعنت کنند و مأمون گفت هر که سه سنگریزه به آن بزند و آب دهان بر آن بیندازد، نزد من جایزه دارد. پس از مدّتی به مأمون خبر رسید که گروهی برای این کار هجوم آوردهاند؛ لکن به سر امین میگویند لعنت بر تو و بر پدرت هارون باد. لذا دستور داد سر را از آن محل بردارند.
▫️با کشته شدن امین، مأمون به خلافت رسید و پایتخت را از بغداد به مرو منتقل کرد.
▪️دو سال بعد مأمون در صدد برآمد با اهداف زیر امام رضا علیه السّلام را از مدینه به مرو منتقل کند:
ادامه دارد...
« استاد مهدی طیّب »
@ahlevela_channel
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ، صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِکَ
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٩۲ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: چنانچه در موردى خواستى غضب و براى خدا برخورد
💠#حديث ۳١٩۳
بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: اگر بر حسین بگریی، چندان که اشکهایت بر گونهات جاری شود، خداوند تمام گناهانت را میآمرزد.
🔅 إن بَکَیتَ عَلَی الحُسَینِ حَتّی تَصیرَ دُموعُکَ عَلی خدَّیکَ غَفَرَاللّه ُ لَکَ کُلَّ ذَنبٍ أذنَبتَهُ.
امالی، ج ٤٤، ص ٢٨٦
@ahlevela_channel
🌸 ظاهراً میرزا حبیبالله خراسانی که عالم و مجتهد بود و دیوان شعری هم از او باقی است، در حرم امام رضا علیه السّلام رو به ضریح نماز خواند. پس از نماز کسی به او گفت: آقا قبله این طرف نبود، اشتباه نماز خواندید. میرزا حبیب پاسخ داد همهی نمازهای یقینی که خواندهام، فدای این اشتباه.
🌸 هر وقت از خدا راضی شدی، حضرت رضا علیه السّلام را زیارت کردهای و اگر امام رضا علیه السّلام را زیارت کنی، از خدا راضی میشوی.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۱۳- سالک باید از پرخورى، بهویژه افراط در خوردن گوشت و غذاهاى حیوانى و نیز از تنقّلات غیرضرورى، پرهیز کند. پرخورى باعث خمودى فکر و دلمردگى مىشود.
در خوردن همان حدّ ضرورى نیز نباید در پى لذّت نفسانى و جسمانى از راه طعام باشد و صرفآ به قصد تأمین نیازهاى حیاتى خود براى توانایى بر انجام تکالیف بندگى خویش، از خوراکىها استفاده کند.
علاوه بر این، توصیه مىشود در حدّ طاقت و توان جسم خویش روزهى مستحبّى بگیرد.
روزهى روزهاى سیزدهم تا پانزدهم و نیز اولین چهارشنبهى بعد از روز دهم و اوّلین و آخرین پنجشنبه هر ماه قمرى، فضیلت فوقالعادهاى دارند. همچنین، روزهاى خاصّى در سال وجود دارند که روزهى آنها از فضیلت بسیارى برخوردار است.
بنابراین جوع یا کم خوردن، چه به صورت عام و چه در قالب گرفتن روزه، از لوازم سلوک است.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۰
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی
▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
مژده ای اهل وِلاء نور خدا گشته پدید
هشتمینِ حجّتِ حق آن شهِ فرزانه رسید
هم نبی صورت و حیدر صفت است این مهِ ناب
هر که دیدش دل از این خانه و کاشانه برید
بهرِ مولایِ جهان بابِ حوائج زِ وفا
پسری همچو رضا داده خداوندِ حمید
میلاد ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحیّةِ و الثَّناء مبارک و عنایات خاصۀ حضرتش نصیبتان باد.
🌸🍃🌺🍃🌼
@ahlevela_channel
4_5774064864926368152.mp3
2.29M
💎 نکاتی در مورد حدیث سلسة الذَّهَب
☀️ امام رضا علیهالسّلام در جمع مردم نیشابور فرمودند:
▪️ کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی ... بِشُروطِها ... وَ أنَا مِن شُروطِها
۹۰/۰۷/۱۴
@ahlevela_channel
💠 شمّهای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیهالسّلام - بخش دوّم
▫️با کشته شدن امین، مأمون به خلافت رسید و پایتخت را از بغداد به مرو منتقل کرد.
▪️دو سال بعد مأمون در صدد برآمد با اهداف زیر امام رضا علیه السّلام را از مدینه به مرو منتقل کند:
▫️۱- امام رضا علیه السّلام مورد توجّه و محبّت و مراجعۀ مردم در مدینه و دور از دسترس و کنترل حکومت بودند و به عنوان یک رقیب مدّعی خلافت از وجود ایشان احساس خطر میکرد. خواست حضرت را از دسترس مردم خارج و تحت کنترل درآورد.
▫️۲- در برابر شورشهایی که از سوی طرفداران اهلبیت علیهم السّلام علیه حکومتش در جریان بود، خواست با قرار گرفتن آن حضرت در دستگاه خلافتش، نوعی مشروعیّت برای حکومت خود کسب کند و شیعیان، خصوصاً ایرانیان شیعه را از مبارزه منصرف کند و خطر نهضتهای علویان علیه حکومت بنیعبّاس را رفع کند.
▫️۳- حکومت خود در برابر مخالفتهای بازماندگان امین که در بغداد علیه او بودند و او را به ایرانی تبار بودن و خیانت به بنیعبّاس و اعراب متّهم میکردند، تحکیم کند.
▫️۴- چهرۀ منزّه و وارستۀ امام علیه السّلام را با قرارگرفتن ایشان در کنار دستگاه اشرافی خلافت خدشهدار کند و امام علیه السّلام را از سویی به دنیادوستی و از سوی دیگر به قدرتطلبی به دلیل پذیرفتن مناصب حکومتی متّهم سازد.
▫️۵- منزلت علمی امام علیه السّلام با مواجهۀ ایشان با علمای طراز اوّل سایر فرق و مذاهب، به گمان اینکه حضرت از عهدۀ پاسخگویی به ایشان بر نخواهند آمد، لطمه بزند و چهرۀ علمی ایشان را تخریب کند.
▪️مأمون یکی از خشنترین مأموران خود را همراه با کجاوههای مجلّل و اشرافی برای انتقال حضرت به مدینه فرستاد و آن مأمور از ایشان خواست همراه او به مرو بروند. حضرت ابتدا نپذیرفتند و وقتی با تهدید و تحکّم مأمور مواجه شدند و دیدند که به هر حال ایشان را خواهند برد، رفتن به مرو را پذیرفتند؛ لکن قبل از حرکت، به بستگانشان دستور دادند مجلس عزایی برپا کنند و همچون یتیمشدگان بگریند تا معلوم شود که حضرت به اجبار به مرو منتقل میشوند و مسألۀ خلافت یا ولایتعهدی دروغ است و ایشان هم مطلقاً طالب اشرافیّت و مناصب حکومتی در دستگاه مأمون نیستند.
▪️به دستور مأمون حضرت را از مسیر شهرهای سنّینشین به سمت مرو بردند تا کسی در مسیر به حمایت ایشان برنخیزد. (مدینه، مکّه، بصره، خرّمشهر، اهواز، اراک، ری، نیشابور، مرو)
▪️حضرت در طول مسیر از هر فرصتی برای نشر آگاهی و تبیین حقایق دین و در ضمن آن، شناساندن منزلت اهلبیت علیهم السّلام بهره جستند.
▪️در نیشابور حدیث سلسلۀالذّهب «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی؛ فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» را از قول خدای متعال برای انبوهی از دانشمندان اهل سنّت بیان فرمودند.
▪️یعنی باور به توحید انسان را به این حقیقت واقف میسازد که در عالم جز به اذن الهی امری واقع نمیشود و خداوند هم جز به آنچه خیر است، اذن وقوع نمیدهد؛ لذا جز خیر واقع نشده و نمیشود.
▪️بعد از حرکت کجاوه، مجدّداً توقف نموده و فرمودند: «وَلکن بِشَرطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا».
▫️۱- یعنی توحید بدون ولایت هیچ فایده و ثمری ندارد و اسلام بدون امام خمیر شکلپذیری است که هر کس به میل خود به آن شکل میدهد و آن را تفسیر میکند.
▫️۲- یعنی توحید و اجتناب از تمکین در برابر طواغیت لازم و ملزوم هم و جداییناپذیرند. «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ».
▫️۳- یعنی فهم حقایق دین و پرورش یافتن در مکتب تربیتی دین و ادارۀ جامعۀ دینی مستلزم تبعیّت از امام است.
▪️مأمون و فضل بن سهل و بزرگان بنیعبّاس و جمعی از علویان چند فرسخ به پیشباز حضرت رفتند و نهایتاً کاروان حامل حضرت رضا علیه السّلام روز ۱۰ شوّال سال ۲۰۱ هجری به مرو وارد شد.
▪️چند روز بعد مذاکره شروع شد و پیشنهاد اوّل مأمون این بود که خلافت را به حضرت واگذار کند. امّا روشن بود که کسی که برای دستیابی به خلافت، برادرش را کشته و با سر برادرش چنان کاری کرده، واقعاً نمیخواهد از حکومت دست بکشد و حتماً توطئهای در کار است.
▪️حضرت که میدانستند از یک سو مأمون و کارگزارانش بههیچ وجه حاضر به از دست دادن امتیازات نامشروعشان که قطعاً امام علیه السّلام در صورت پذیرفتن حکومت، از ایشان سلب میفرمود، نیستند و از سوی دیگر مردم و جامعۀ به فساد کشانده شده توسّط حکومتها از زمان رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم تا آن زمان (خلفای سهگانه و امویان و مروانیان و عبّاسیان) پذیرای عدالت و تقوای حکومت امام علیه السّلام نیستند، علیرغم اصرار مأمون، پیشنهاد خلافت را نپذیرفتند.
ادامه دارد...
« استاد مهدی طیّب »
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 روزه در ماههای حرام
▫️ماه ذیالقعده آغاز ماههاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذیالقعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست.
▫️روايت شده هر كه در يكى از ماههاى حرام سه روز پی در پى كه پنجشنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود.
▫️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماههاى حرام گناهها و حسنات دوچندان میشود.
📙 مفاتیحالجنان
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٩۳ بنا به نقل، امام رضا عليه السّلام فرمودند: اگر بر حسین بگریی، چندان که اشکهایت بر گونه
💠#حديث ۳١٩۴
بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: چهار چیز از گنجهای نیکوکاری است: پنهان داشتن حاجت، صدقه پنهانی، نهان داشتن درد و نهان داشتن مصیبت.
🔅 أربَعٌ مِن کُنُوز البِرّ: کِتمانُ الحاجَة وَ کِتمانُ الصَّدَقَةِ وَ کِتمانُ الوَجَع وَ کِتمانُ المصیبَةِ.
بحارالانوار، ج ٧٥، ص ١٧٥
@ahlevela_channel
💎 «یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکَارِهِ...»
🌱 در همسایگی مرحوم شهید مطهّری خانم بیحجابی زندگی میکرد که یکباره چادری شده بود. خودش تعریف کرده بود که ما اصلاً اهل دیانت نبودیم. یک بار به قصد تفریح با شوهرم به مشهد رفتیم و چند روزی را که آنجا بودیم، در تفریحگاهها گذراندیم. روز آخر که میخواستیم به تهران برگردیم، من از خیابان جلوی حرم مطهّر امام رضا علیه السّلام عبور میکردم که از خیابان نگاهم به ایوان حضرت افتاد. سلامی کردم و رد شدم.
🌱 شب خواب دیدم که حضرت رضا علیه السّلام فرمودند: کسی که دعای ✨«یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکَارِهِ...»✨ (که در مفاتیحالجنان و صحیفۀ سجّادیه است) را بخواند، ما دست او را میگیریم. بعد از بیدار شدن از خواب، آن دعا را خواندم و تمام زندگیام متحوّل شد و روح دیانت و معنویت بر زندگی ما حاکم شد. ائمّه علیهم السّلام حتّی کوچکترین اظهار ارادت و محبّتی را بیپاسخ نمیگذارند.
🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۱۴- سالک باید از زیاد خوابیدن نیز پرهیز کند و جز به حدّاقلّى که براى سلامتى و شادابى او ضرورى است، اوقات خود را صرف خوابیدن نکند؛ زیرا پرخوابى علاوه بر اینکه موجب هدر رفتن عمر مىشود، به لطافت و صفاى روح نیز آسیب مىرساند.
علاوه بر پرهیز از پرخوابى، بیدارى سحرگاهان و بین الطّلوعین در صفاى روح و پروازهاى معنوى تأثیر فوقالعاده و بىبدیلى دارد و سالک با تنظیم اوقات استراحت و خواب خود، باید ترتیبى دهد که از فیض سحر و بین الطّلوعین محروم نماند.
بنابراین سَهَر یا کمخفتن نیز از امورى است که مراعات آن بر سالک لازم است.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۱
@ahlevela_channel
ya-man-tohallo-behi-oghadolmakareh-telegram.mp3
10.23M
💎 دعای «یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکَارِهِ...»
▫️دعای توحیدی عمیقی که هنگام مشکلات خوانده میشود.
▫️کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل تنگى ذکر کرده، و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است، پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان.
@ahlevela_channel
💠 شمّهای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام - بخش سوّم
▪️نهایتاً زیر فشار مأمون، امام علیه السّلام پیشنهاد ولایتعهدی را به این شرط که در هیچیک از شئون حکومتی (قضا ـ فتوا ـ عزل ونصب مقامات ...) دخالت نکنند، پذیرفتند تا مأمون نتواند از این پذیرش، بهطور ضمنی تأیید حضرت بر حکومتش را نتیجه بگیرد؛ بلکه معلوم شود که حضرت حکومت مأمون را مشروع نمیدانند؛ لذا در امور حکومتی دخالت نمیکنند.
▫️حضرت در پاسخ کسانی که به پذیرفتن ولایتعهدی مأمون ایراد میگرفتند، فرمودند در عین اینکه فرعون منحرف و مشرک بود، بهموجب آیات قرآن، یوسف پیامبر علیه السّلام به او فرمود: اجعلنی علی خزائن الارض انّی حفیظ علیم و این سمت را در دستگاه فرعون عهدهدار شد؛ پس بر من هم ایرادی وارد نیست که در دستگاه مأمون ولیعهدی را پذیرفتم.
▪️در دوران ولایتعهدی، حضرت رضا علیه السّلام در اوج زهد و سادگی زندگی میکردند که در مقایسه با اشرافیّت زندگی مأمون که همگان شاهد بودند، هم وارستگی امام علیه السّلام مشخّص میشد و هم ناشایست بودن مأمون و درباریانش.
▫️در سال ۲۰۲ هجری قمری مأمون برای استفاده از وجهۀ امام علیه السّلام برای تأیید حکومتش، به اصرار از امام علیه السّلام خواست که امامت نماز عید فطر را عهدهدار شوند. ابتدا حضرت نپذیرفتند و وقتی مأمون فشار آورد، مشروط بر اینکه نماز را به شیوۀ رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بر پا کنند، قبول کردند.
▪️آنگاه حضرت با جامۀ کرباس سفید و پای برهنه، الله اکبر گویان از منزل به سمت مصلّا به راه افتادند. سران حکومت که به دستور مأمون با جامهها و مرکبهای اشرافی به مشایعت امام علیه السّلام آمده بودند، با دیدن امام علیه السّلام از مرکبها پیاده شدند و کفشها را بیرون آوردند و جامههای فاخر را از تن بیرون کردند و بهدنبال امام به راه افتادند. مردم نیز در پی امام علیه السّلام به راه افتادند.
▫️به مأمون خبر رسید که اگر امام علیه السّلام با همین ترتیب ادمه دهند و خطبه بخوانند و نماز را اقامه کنند، فاتحۀ حکومتت خوانده شده است؛ لذا دستور داد امام علیه السّلام از نیمۀ راه باز گردند و شخص دیگری نماز را امامت کند. خود این کار هم لطمۀ بزرگی به وجهۀ مأمون زد و به زیانش تمام شد.
▪️حضرت در دوران ولایتعهدی مأمون از خلافکاریهای او به شدّت انتقاد میکردند و مأمون از این امر بهشدّت در عذاب بود.
▫️در طول قریب به دو سال اقامت در مرو، با تفوّق چشمگیر حضرت در مناظراتی که مأمون با سران مذاهب و فرق ترتیب میداد، آن حضرت باعث عزّت و نمایان شدن حقّانیّت اسلام و مکتب اهلبیت علیهم السّلام و درخشش مقام ولایت شدند؛ در حالیکه مأمون تصوّر میکرد از این طریق میتواند به منزلت علمی حضرت در دید عموم خدشه وارد آورد.
▪️مأمون به این بهانه و اتّهام که حضرت به بشریّت اهانت کرده و گفتهاند همۀ مردان عالم غلام و همۀ زنان عالم کنیز ما اهلبیت هستند، ایشان را هفت ماه به زندان سرخس انداخت و ممنوع الملاقات کرد. حضرت در برابر این اتّهام تبسّمی کردند و فرمودند مأمون چهها که به ما نسبت نمیدهد!
▫️بنیعبّاس در بغداد که حکومتشان را درخطر میدیدند، طرح ترور مأمون و فضل بن سهل و امام رضا علیه السّلام را تدارک دیدند و خواستند هر سۀ آنان را در حالیکه در حمّام سرخس استحمام میکنند، به قتل برسانند. امّا آن روز فقط فضل بن سهل به حمّام رفت و در آنجا قطعه قطعه شد و آن دو به حمّام نرفتند و سالم ماندند.
▪️امام رضا علیه السّلام در طول دوران بیست سالۀ امامتشان شاگردان برجستهای پروراندند که از جملۀ آنها زکریّا بن آدم اشعری قمّی، یونس بن عبدالرّحمن (که به موجب روایات، یکی از چهار نفری است که حامل علوم اسلامی هستند؛ یعنی سلمان فارسی و جابر جعفی و سیّد حمیری و یونس بن عبدالرّحمن)، صفوان بن یحیی و حسن بن محبوب را میتوان نام برد.
▫️نهایتاً امام رضا علیه السّلام در سنّ ۵۴ یا ۵۵ سالگی، توسّط مأمون عبّاسی مسموم شده و در ۱۷ یا ۲۳ ذیالقعده یا ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسیدند و در سناباد مشهد در محلّۀ نوقان مدفون گردیدند.
ادامه دارد...
« استاد مهدی طیّب »
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای کمیل
#مراقبات_شب_جمعه
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای عهد
🔸از حضرت امام صادق علیهالسّلام روایت شده است : هرکه چهل صبحگاه دعای عهد را بخواند، از یاوران قائم ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حقتعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو سازد.
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٩۴ بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: چهار چیز از گنجهای نیکوکاری است: پنهان داشت
💠#حديث ۳١٩۵
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: نيكى كردن، گنج است و كريم، كسى است كه مالك اين گنج شود.
🔅 الإحْسانُ، ذُخْرٌ و الكَريمُ، مَن حازَهُ.
غرر الحكم، ح ۱۱۳۵
@ahlevela_channel
☀️ در حدیث اولیالالباب حضرت صادق علیه السّلام میفرماید: مؤمن در یکی از مراحل سیر خود عَمِلَ فِی القُدرَةِ یعنی در ذات قدرت خدا عمل میکند.
☀️ یک روحانی در حرم مطهر امام رضا علیه السّلام گوشهای نشسته بود و با خود میگفت این من بودم که چنین کردم و چنان کردم و کارهای همهی پیامبران و ائمّه علیهم السّلام را به خود نسبت میداد. مؤمن اواخر کارش به اینجا میرسد. خطبةالبیان حضرت امیر علیه السّلام را نگاه کنید، حضرت همهی کارهای خدا و انبیا را به خود نسبت میدهند.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه
☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد
▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت:
▪️ سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «توحید» ۷ بار
▫️و بعد از نماز بگويد :
⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام
▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام.
▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد.
📚 منابع:
مفاتیحالجنان، شیخ عباس قمی
مِصباحالمُتَهَجِّد، شيخ طوسی
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۱۵- سالک باید از اینکه تمام اوقات مفید خود را در جمع و با دیگران بگذراند، بهگونهاى که براى در خلوت به انس با حضرت دوست و تفکّر و ذکر و عبادات و مناجات پرداختن، فرصتى براى او باقى نماند، بهشدّت پرهیز کند.
گرچه انزواطلبى و قطع روابط خویشاوندى و دوستى و بریدن مراودات اجتماعى خطا و زیانبخش است، امّا محروم ساختن خویش از خلوتهاى معنوى نیز مردود و مضرّ است.
بنابراین گرچه سالک باید در حدّ لازم و معتدل در جمع حاضر شود، امّا مىبایست اوقات معیّنى را نیز براى تنهایى و خلوت اختصاص دهد.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۲
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
hc.cad p 3.mp3
4.22M
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۷)
⚪️ مفهوم واجب کفایی در امر به معروف و نهی از منكر
از نظر فقهی واجب كفايی چيزی است كه در آغاز امر بهعهدهی تمام افراد جامعهی اسلامی است؛ یعنی تا وقتی آن نیاز بهطور کامل برطرف نشده، متوجّه تک تک آحاد جامعه است.
فكر نکنیم واجب كفايی يعنی به گردن عدّهای است و به گردن ما نيست! خیر! اگر اين نياز در جامعهی اسلامی تأمين نشود، همهی افراد جامعه در پيشگاه خدا مسؤول و معاقبند.
گرچه در واجب كفايی، توانايی بر انجام هر كاری شرط است، امّا امری كه در جامعهی اسلامی واجب كفايی شد، كسب توانايی انجام آن هم بهعنوان مقدّمهی واجب، بر همه واجب است.
تکتک ما وظیفه داریم براي رفع تمامی منكرها و استقرار همهی معروفها، در همهی شؤون جامعهی اسلامی و در حدّ كفايت گام پيش نهیم و شرایط و صلاحیّتهای لازم برای این کار را هم کسب کنیم.
🎤 استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید
☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آوردهاند.
▫️سيّد ابن طاووس فرموده:
☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن.
⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ .....
🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
💠 شمّهای از زندگانی و فضایل امام علی بن موسی الرّضا علیه السّلام - بخش چهارم
▪️عبادات حضرت رضا علیه السّلام:
▫️همواره به عبادات و سجدههای طولانی اشتغال داشتند.
▫️سه روز یکبار قرآن را با تأمّل و تدبّر در آیات آن ختم میفرمودند.
▫️در همه حال به نماز اوّل وقت مقیّد بودند. (هنگام مناظرۀ حضرت با عمران صابی وقت نماز شد. حضرت به مأمون فرمودند: الصّلاۀ قد حضرت: وقت نماز رسید. عمران صابی گفت: یا سیّدی! لا تقطع علیّ مسألتی؛ فقد رقّ قلبی: آقای من! پاسخ پرسشم را قطع نکن که همانا قلبم رقیق و آمادۀ پذیرش حق شده است. حضرت فرمودند: نصلّی و نعود: نماز میگزاریم و برمیگردیم. حضرت با همراهانشان نماز را بهجا آوردند و سپس بازگشتند و به بحث ادامه دادند.)
▪️علوم و معارفی که از آن حضرت برجا مانده است، ابوابی از معارف الهی را در دسترس قرار میدهد که در جای دیگری یافت نمیشود. احتجاجات آن حضرت استواری مکتب قرآن و اهلبیت علیهم السّلام را بهوضوح آشکار میسازد.
▪️برخی فضایل اخلاقی آن حضرت:
▫️به مستمندان یاری و آنها را اطعام میفرمودند و با خادمانشان همسفره میشدند.
▫️به شدّت متواضع و فروتن بودند. (کسی که آن حضرت را نمیشناخت، در حمّام از آن حضرت خواست که پشتش را کیسه بکشند. حضرت بیدریغ مشغول شدند. کسی که حضرت را میشناخت وارد شد و به آن فرد گفت میدانی از چه کسی خواستهای پشتت را کسیه بکشد؟ وقتی او فهمید، از خطایش ترسید و عذرخواهی کرد. امّا حضرت فرمودند جای عذرخواهی نیست. آرام بنشین تا کارم را تمام کنم.
▫️در اوج رأفت و مهربانی هستند. حتّی نزد شکارچی برای آهو ضمانت کردند. لطف و مهربانی آن حضرت برای محبّینشان آشکار و برای زائرانشان ملموس و محسوس است. حتّی غیرمسلمانان از کرامات آن حضرت بهره میبرند.
▪️اسراری از ولایت رضوی علیه السّلام :
▫️هر کس به زیارت امام رضا علیه السّلام مشرّف شود، قلبش از خداوند و مقدّرات الهی راضی میگردد و متقابلاً هر کس قلبش از خداوند و مقدّرات الهی راضی شود، در باطن خود به زیارت امام رضا علیه السّلام نائل میگردد.
▫️هر کس به مقام رضا نائل شود، حتماً تا انتهای مسیر کمال خواهد رفت و هر کس به امامت حضرت رضا علیه السّلام معتقد باشد، حتماً به امامت امامان بعدی تا امام دوازدهم علیهم السّلام معتقد خواهد بود.
« استاد مهدی طیّب »
@ahlevela_channel
🌿 مراقبات شب پانزدهم ماه ذیالقعده
▪️از كارهاى مهم اين ماه عمل شب نيمۀ آن است. از پيامبر اکرم صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه:
⭐️ «شب پانزدهم ماه ذىالقعده شب مباركى است. خداوند در آن با رحمت به بندگان مؤمنش مینگرد. پاداش كسى كه در آن با عمل از خداوند فرمانبردارى كند، مانند پاداش صد روزهدار ملازم مسجد كه به اندازۀ يک چشم به هم زدن نيز نافرمانى خدا را ننمودهاند، میباشد.»
▪️بنابراين انسان بايد در نيمه شب مشغول به طاعت خداوند شده و به دعا و نماز بپردازد. زيرا روايت شده است:
⭐️ «كسى در اين شب چيزى از خدا نمیخواهد مگر اين كه به او عنايت مىفرمايد»
▪️اگر انسان به كسى چنين وعدههايى بدهد، بیتفاوت از كنار اين وعدهها نخواهد گذشت. به خصوص اگر بداند كه او مىتواند به وعدههاى خود عمل نمايد. و همين كه احتمال توانايى بر انجام وعدههاى او را بدهد، براى عمل كردن به دستورات او كافى است. زيرا پاداش خيلى بزرگ است، پاداشى چون پاداش صد ملازم مسجد كه در عمر خود حتّى در يک چشم به هم زدن نيز نافرمانى خدا را ننمودهاند. اين پاداش قابل مقايسه با هيچ يک از سعادتها، داراییها و شادیهاى دنيا نيست. و وقتى كه سود زياد باشد، گرچه احتمال آن ضعيف هم باشد، عقل حكم به انجام آن عمل براى رسيدن به آن سود مىكند. كه در اينجا احتمال سود ضعيف هم نيست. زيرا «اخبار تسامح» در دليل اعمال مستحبّى سند اين روايت را معتبر گردانيده و احتمال آن قوى مىشود.
▪️به رغبت و اشتياق خود براى به دست آوردن كالاهاى اين دنياى پستى كه بقائى نداشته، با تلخیهاى فراوان همراه و مانع رسيدن نور است بنگر و ببين براى رسيدن به آن و اندوختن آن با احتمال ضعيفى، وطن، آسايش و خانواده را ترک و به مسافرت مىروى. بيابانهاى وسيع را در نورديده، درياها را زير پا گذاشته و از جنگلها عبور مىكنى و نهايت آرزوى تو اين است كه مثلًا از اين سفرها به هزار دينار برسى. درحالى كه احتمال مىدهى به آرزوى خود نرسيده و حتّى مال، جان و آبرويت به خطر افتاده و يا با مرگ دست و پنجه نرم كنى ولى باز هم حاضر نيستى از هدف خود دست برداشته و با اين عذرها از جديّت و تلاش دست بردارى.
▪️پس با توجّه به اين كه نعمتهاى آخرت پايدار و بدون هيچ رنجى است و با اين گونه اعمال بطور يقين مىتوان به آن رسيد، چرا عمل نمىكنی؟ و اگر نقص در خود انسان باشد نيز میتوان آن را رفع كرده و سپس به انجام عمل پرداخت. آيا در اين صورت بیتفاوتى در مقابل اين پاداشها علّتى جز ضعف ايمان يا بيمارى قلب كه ناشى از حبّ دنياست، خواهد داشت؟
🍃 ويژگى طاعت و عبادت اين شب
▪️طاعت و عبادت، در اين شب از اين جهت كه مشهور نبوده و مردم كمتر، در آن به طاعت خدا مشغول مىگردند، آن را از ساير شبهاى مشهور ممتاز مىگرداند كه اين مطلب نزد اهل مراقبت مهم است.
▪️زيرا توجّه، در زمان غفلت عموم، از مراقبات مهم و باعث سرعت اجابت است. و نيز اعمال نزد خداوند بزرگتر و به قبول نزديکتر و اجر بيشترى دارد.
▪️پس با تمام جدیّت و اشتياق براى اجابت دعوت منادى به كرامت خداى متعال اقدام نموده، فرصت را غنيمت شمار و از خواب برخيز.
▪️چون به زودى مصيبت مرگ سراغت میآيد كه بعد از آن نمىتوانى ذرّهاى از اين منافع بزرگ را به دست آورى. هنگام ديدن فرشته مرگ بيدار شده و يک سال مهلت مىخواهى، ولى مىگويد سالهاى زيادى را از دست دادى.
مىگويى: يک روز.
مىگويد: روزهاى زيادى را سپرى كردى. به يک ساعت راضى میشوى ولى اين فرصت را به تو نمىدهد. و با افسوس زياد به خاطر از دست دادن ايّام فرصت و زمان مهلت مىميرى. چه افسوس سخت و چه اندوه جانكاهى!
📗 المراقبات - میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channelِ
4_5974195342894171806.mp3
2.51M
💎 شب نیمۀ ماه ذیالقعده
🌟 شب مبارک و خاصِ عبادت که خدا با رحمت به بندگان مؤمنش مىنگرد.
🌟 پاداش كسى كه در آن با عمل از خداوند فرمانبردارى كند، مانند پاداش صد روزهدار ملازم مسجد كه به اندازۀ يک چشم به هم زدن نيز نافرمانى خدا را ننمودهاند، میباشد.
🌟 شب نیمۀ ماه ذیالقعده از آن شبهايی است كه افراد به عظمتشان كم توجه دارند و لذا كمتر اين شبها را برای طاعت و عبادت و خلوت با خدای متعال اختیار میكنند.
🌟 حديثی است منسوب به پیغمبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم كه فرمودند: در جمعی كه از خدا غافلند، كسی كه ذاكر خدا باشد، دلش به ياد خدا باشد؛ ارزش اين ذاكر در جمع غافلان، مثل ارزش رزمندۀ مجاهدِ پیشتاز و پیشروست در دل لشكری كه ديگر سربازانش، همه پا به فرار گذاشتهاند...
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٩۵ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: نيكى كردن، گنج است و كريم، كسى اس
💠#حديث ۳١٩۶
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: الإنْسانُ، عَبدُ الإحْسانِ.
🔅 انسان، بنده احسان است.
غرر الحكم، ح ۲۶۳
@ahlevela_channel
☀️ متن حدیث اولوالالباب که قسمتی از یک فرمایش طولانی حضرت صادق علیه السّلام است چنین است:
إنَّ اُولِی الاَلبابِ الذّّینَ:
عَمِلُوا بِالفِکرَةِ حَتّی وَرِثُوا مِنهُ حُبَّ اللهِ
فَإنَّ حُبَّ اللهِ اِذَا وَرِثَهُ القَلبُ وَ استَضاءَ بِهِ أَسرَعَ اِلَیهِ اللُّطفُ
فَإذَا نَزَلَ مَنزِلَةَ اللُّطفِ صَارَ مِن أَهلِ الفَوائِدِ
فَإذَا صَارَ مِن أهلِ الفَوائِدِ تَکَلَّمَ بِالحِکمَةِ فَصَارَ صَاحِبَ فِطنَةٍ
فَإذَا نَزَلَ مَنزِلَةَ الفِطنَةِ عَمِلَ فِی القُدرَةِ
فَإذَا عَمِلَ فِی القُدرَةِ عَرَفَ الاَطباقَ السَّبعَةِ
فَإذَا بَلَغَ هَذِهِ المَنزِلَةِ صَارَ یَتَقَلَّبُ فِی فِکرِهِ (ذِکرِهِ) بِلُطفٍ وَ حِکمَةٍ وَ بَیانٍ
فَإذَا بَلَغَ هَذِهِ المَنزِلَةِ جَعَلَ شَهوَتَهُ وَ محَبَّتَهُ فى خَالِقِهِ
فَإذَا فَعَلَ ذَلِکَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الکُبری فَعَایَنَ رَبَّهُ فِی قَلبِهِ
وَ وَرِثَ الحِکمَةَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ الحُکَمَاءُ
وَ وَرِثَ العِلمَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ العُلَمَاءُ
وَ وَرِثَ الصِّدقَ بِغَیرِ مَا وَرِثَهُ الصِّدّیقُونَ
اِنَّ الحُکَماءَ وَرِثُوا الحِکمَةَ بِالصَّمتِ
وَ اِنَّ العُلَماءَ وَرِثُوا العِلمَ بِالطَّلَبِ
وَ اِنَّ الصِّدّیقینَ وَرِثُوا الصِّدقَ بِالخُشُوعِ وَ طُولِ العِبَادَةِ
فَمَن اَخَذَ بِهَذِهِ السّیرَةِ اِمّا أن یسفلَ وَ اِمّا أن یرفعَ
وَ اَکثَرُهُم الذَّی یَسفَلُ وَ لا یَرفعُ، اِذ لَم یَرعَ حَقَّ اللهِ وَ لَم یَعمَل بِمَا اُمِرَ بِهِ
فَهَذِهِ صِفَةُ مَن لَم یَعرِفِ اللهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ لَم یُحِبَّهُ حَقَّ مَحَبَّتِهِ
فَلا یغُرَّنَّکَ صَلاتُهُم وَ صِیامُهُم وَ رِوایاتُهُم وَ عُلُومُهُم فَاِنَّهُم حُمُرٌ مُستَنفِرَةٌ.
هرآینه صاحبان خردهای ناب (اولیالالباب) کسانی هستند که:
به تفکر پرداختند تا آن که محبّت خدا را از آن به ارث بردند،
هرآینه هنگامی که قلب محبّت الهی را به ارث برد و بدان روشنایی یابد، لطف به سرعت به آن روی میآورد.
پس هنگامی که در مقام لطف منزل گرفت، از اهل فایدهها میگردد.
پس هنگامی که از اهل فواید شد، به حکمت سخن میگوید؛ در نتیجه صاحب تیزفهمی و فطانت میگردد.
پس هنگامی که در مقام فطانت منزل گرفت، در قدرت عمل مینماید.
پس هنگامی که در قدرت عمل نمود، مراتب و طبقات هفتگانه را میشناسد.
پس هنگامی که در این مقام منزل گرفت، فکرش (ذکرش) به لطف و حکمت و بیان دگرگون میشود.
پس هنگامی که در این مقام منزل گرفت، شهوت و محبّتش را در آفریدگارش قرار میدهد.
پس هنگامی که این کار را کرد، در مقام بزرگ منزل میگیرد؛ در نتیجه پروردگارش را در قلب بالعیان مشاهده میکند؛
و حکمت را به طریقی جز آنچه حکما به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
و علم را به طریقی جز آنچه علما به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
و صدق را به طریقی جز آنچه صدیقان به ارث بردهاند، به ارث میبرد؛
هرآینه حکما حکمت را از راه سکوت اختیار کردن به ارث بردند؛
و هرآینه عالمان علم را از راه طلب و تحصیل به ارث بردند؛
و هرآینه صدّیقان صدق را از راه خشوع و عبادت طولانی به ارث بردند؛
هر کس این روشها را در پیش گیرد، یا به سفلی و پستی میگراید یا به رفعت و بلندی دست مییابد؛ و اکثراً به پستی میگرایند و به بلندی دست نمییابند، زیرا حقّ خداوند را مراعات نمیکنند و به آنچه بدان امر کرده است، عمل نمینمایند؛ و این صفت کسی است که خدا را بدانگونه که سزاوار است، نمیشناسد و آنچنان که شایسته است، دوست نمیدارد؛ بنابراین نمازها و روزهها و روایتها و علمهای آنان تو را نفریبد که همانا آنان خرانی گریزندهاند.
[با توجه به این حدیث شریف، دوست اهل بیت علیهم السّلام اگر به خوبیهایی که خداوند از آغاز عمرش به او کرده است، فکر کند (عَلَی العَاقِلِ اَن یکُونَ لَهُ سَاعَاتٌ... وَ سَاعَةٌ یتَفَکَّرُ فِی مَاصَنَعَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ اِلَیهِ: بر شخص عاقل واجب است در هر روز زمانهایی برای اموری اختصاص دهد و زمانی که فکر کند درباره آنچه خدای عزّوجل نسبت به او کرده است. التَّفَکُّرُ فِی آلاءِ اللهِ نِعمَ العِبَادَةِ: تفکر کردن در نعمتها و الطاف الهی چه نیکو عبادتی است)، پی میبرد که از قبل از اینکه از رحم مادر متولّد شود تاکنون، خدا بی آن که به او نیازی داشته و یا از خوبی کردنهایش در پی غرضی برای خویش باشد، یا حتّی منّتی بر بندهاش نهاده باشد، از لطف و احسان و اعطاء نعمت و مدارا و ستر و غفران، به او چهها کرده است و میبیند اگر شخص دیگری یکی از این لطف و احسانهای بیشمار را در حقّ او میکرد، یک دل نه، صد دل عاشق آن شخص میشد و محبتش را در دل میگرفت. در نتیجه این تفکر محبّت به خدا را نصیب او میسازد و از این طریق طی منازل کمال را همانگونه که در حدیث ذکر شده است، آغاز میکند]
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۱۶- بسیارى از عادات و رسوم خلق، از جهل و دنیاطلبى آنها برخاسته و با تعالیم و احکام الهى در تعارض آشکار است. سالک باید از تسلیم و تبعیّت محض در برابر عادات و رسوم خلق پرهیز کند و با ارادهى مستقل و استوار، آنچه را با موازین عقل و شرع سازگار نیست ترک نماید و به اینکه دیگران در مورد او چه خواهند گفت و چه قضاوتى خواهند کرد بهایى ندهد.
زیرا عادات و رسوم خلق، خود دین علیحدّهاى است که تبعیّت مطلق از آن با پیروى دین خدا قابل جمع نیست.
البتّه سالک پس از اینکه توانست خود را از انقیاد آداب و رسوم جاهلانهى خلق رها کند، براى اینکه زندگى بر بستگان و اطرافیانش تلخ نشود و به قصد مدارا با آنان که هنوز به چنین معرفت و حرّیّتى نایل نشدهاند، در مواردى که با اوامر الهى تضاد ندارد، مىتواند بدون رغبت قلبى، تا حدودى در عادات و رسوم رایج، با آنان همراهى کند.
امیرالمؤمنین علیه السّلام در نامهاى به فرزند خویش، امام مجتبى علیه السّلام مىنویسند : یا بُنَىَّ کُن فِى النّاسِ وَ لا تَکُن مَعَهُم : فرزندم! در جمع مردم باش، امّا همراه آنان نباش. یعنى در اشتباهات و انحرافاتشان با آنها همراه نباش.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۳
@ahlevela_channel