هدایت شده از کانال اهل ولاء
4_5974195342894171806.mp3
2.51M
💎 شب نیمۀ ماه ذیالقعده
🌟 شب مبارک و خاصِ عبادت که خدا با رحمت به بندگان مؤمنش مىنگرد.
🌟 پاداش كسى كه در آن با عمل از خداوند فرمانبردارى كند، مانند پاداش صد روزهدار ملازم مسجد كه به اندازۀ يک چشم به هم زدن نيز نافرمانى خدا را ننمودهاند، میباشد.
🌟 شب نیمۀ ماه ذیالقعده از آن شبهايی است كه افراد به عظمتشان كم توجه دارند و لذا كمتر اين شبها را برای طاعت و عبادت و خلوت با خدای متعال اختیار میكنند.
🌟 حديثی است منسوب به پیغمبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم كه فرمودند: در جمعی كه از خدا غافلند، كسی كه ذاكر خدا باشد، دلش به ياد خدا باشد؛ ارزش اين ذاكر در جمع غافلان، مثل ارزش رزمندۀ مجاهدِ پیشتاز و پیشروست در دل لشكری كه ديگر سربازانش، همه پا به فرار گذاشتهاند...
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel
24.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 شگفتیهای عبادت در شب نیمۀ ماه ذیالقعده
در روایتی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمودند:
در ذیالقعده شبی مبارک است و آن شب پانزدهم است که خداوند به بندگان مؤمنش با رحمت مینگرد.. پاداش کسی که در آن شب به طاعت خدا مشغول باشد معادل پاداش صد سائح (روزهدار) است که حتی به اندازۀ چشم برهم زدنی معصیت خدا نکرده باشد.
سائح به یک تعبیر به معنای روزهدار است و به تعبیری دیگر به معنای سیاحتگری است که حُجُب از دیدگان دلش کنار رفته و عوالم باطن را سیر میکند و سیّاح عوالم ملکوت و جبروت و لاهوت است...
و فرمودند:
احدی باقی نمیماند که در آن شب از خدا چیزی درخواست کرده باشد مگر آنکه به او عطا شود ....
🎤 استاد مهدی طیّب
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel
May 11
💠 دعای فرج
⭐️ دعای مجرّبی که برای برآمدن حاجات از جانب حضرت ولیّعصر ارواحنافداه وارد شده است.
⭐️ بهتر است این عمل در اماکن مذهبی مانند مساجد و حرمهای اهلبیت علیهم السّلام و شبهنگام یا سحرگاهان، خصوصاً شب جمعه انجام شود.
▫️دو رکعت نماز میگزاری؛ سپس میگویی:
▪️يا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِيلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَریرَةِ (بِالسَّرِيرَةِ) وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ [وَ اَلسَّرَارَةَ] يَا عَظِيمَ الْمَنِّ (اَلْعَفْوِ) [يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ] يَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ [وَ] يَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ اَلْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى [وَ] يَا غَايَةَ (صَاحِبَ) كُلِّ شَكْوَى [وَ] يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ وَ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا.
▫️سپس میگویی:
▪️۱۰ بار يَا رَبَّاهْ
▪️۱۰ بار يَا سَيِّدَاهْ
▪️۱۰ بار يَا مَوْلَاهْ (مَوْلَيَاهْ)
▪️۱۰ بار يَا غَايَتَاهْ (غَيْثَاهْ)
▪️۱۰ بار يَا مُنْتَهَى [غَايَةِ] رَغْبَتَاهْ
▫️آنگاه میگویی:
▪️أسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ اَلْأَسْمَاءِ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [اَلطَّيِّبِينَ] اَلطَّاهِرِينَ [عَلَیْهِمُ السَّلامُ] إِلاَّ مَا كَشَفْتَ كَرْبِی وَ نَفَّسْتَ هَمِّی وَ فَرَّجْتَ [عَنِّی] غَمِّی وَ أَصْلَحْتَ حَالِی
▫️و [در حالیکه در سجدهای] برای آنچه میخواهی دعا کن و حاجتت را درخواست بنما.
▫️سپس گونهی راست خود را بر زمین (مُهر) بگذار و ۱۰۰ بار بگو:
▪️يا مُحَمَّدُ يَا عَلِیُّ اكْفِيَانِی فَإِنَّكُمَا كَافِيَایَ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّكُمَا نَاصِرَایَ.
▫️آنگاه گونهی چپ خود را بر زمین (مُهر) بگذار و بگو ۱۰۰ بار (بسیار تکرار کن):
▪️أدْرِكْنِی [يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ]
▫️و در پی آن تا جایی که نَفَست قطع شود، بگو:
▪️الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ.
▫️آنگاه سرت را بلند کن که ان شاء اللّٰه خداوند با کرم خویش حاجتت را برمیآورد.
————-----
* عبارات داخل [ ] به معنای این است که در برخی نسخ، این عبارت هست و در برخی نیست.
* عبارات داخل ( ) به معنای این است که در برخی نسخ به جای عبارت متن، چنین عبارتی وجود دارد.
📚 منابع :
دلائلالامامة، محمّد بن جریر طبری
مستدرک الوسائل، محدّث نوری
بحارالانوار، علّامه مجلسی
زادالمعاد، علّامه مجلسی
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳١٩۶ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: الإنْسانُ، عَبدُ الإحْسانِ. 🔅
💠#حديث ۳۱۹۷
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: با كردار نيك خود، بدكردار را، اصلاح كن
و با گفتار خوش و زيبايت، به خير و خوبى، راهنمايى كن.
🔅 أصْلِحِ المُسيءَ ، بحُسْنِ فِعالِكَ
و دُلَّ على الخَيرِ، بجَميلِ مَقالِكَ.
غرر الحكم، ح ۲۳۰۴
@ahlevela_channel
☀️ حدیث اولواالالباب راه میانبُر است. بشر چقدر عبادت خدا کند تا به محبّت خدا برسد؟ این حدیث میگوید عبد تا فکر کرد، دارای محبّت خدا شد. وقتی هم دارای محبّت خدا شد، کارش روی غلتک افتاد و مراتب کمال را یکی پس از دیگری طی کرد.
☀️ راه اولواالالباب شدن را قرآن بیان فرموده است؛ فَبَشِّر عِبَادِ الَّذینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اََحسَنَهُ، اُولئِکَ الّذینَ هَدیهُم اللهُ وَ اُولَئِکَ هُم اُولُوا الاَلبَابِ. یعنی ای حبیب من، به آن بندگان من که به قول گوش میدهند (مقصود از قول، حرفهای خوب است) و بهترین و قشنگترین آنها را انتخاب و قبول و پیروی میکنند، بشارت بده که آنها همان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و آنها همان اولواالالبابند. از این راه، عقل انسان بزرگ میشود و اولواالالباب میگردد و آنوقت به حدیث اولواالالباب عمل میکند.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز فوقالعادۀ یکشنبۀ ماه ذیالقعده
✨هدیۀ جبرئيل در سفر معراج به پیامبر✨
☀️ این نماز برای یکشنبۀ اوّل ماه ذیالقعده وارد شده است؛ ولی قید خاصّی ندارد. خواندن آن در تمام یکشنبههای ماه ذیالقعده و در طول سال توصیه میشود.
🔅 از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كه این نماز را بجا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزيده شود، خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند، با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانی گردد، والدينش از او راضی گردند، مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد، توسعۀ رزق پيدا كند، ملكالموت با او در وقت مردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
🍃 نحوۀ خواندن نماز یکشنبه ماه ذیالقعده:
▫️ابتدا غسل مستحب توبه کند و سپس وضو بگيرد.
▫️این نماز چهار رکعت است. در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحید» ۳ مرتبه
▪️سوره «فَلَق» ۱ مرتبه
▪️سوره «ناس» ۱ مرتبه
▫️بلافاصله بعد از سلام نماز باید ۷۰ بار استغفار کند و بگوید:
▪️«أسْتَغْفِرُاللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»
▫️بعد از هفتاد بار استغفار، بگوید:
▪️«لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»
سپس این دعا را بخواند:
▪️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ»
▫️ای خدای عزیز! ای خدایی که غفّار و بخشنده هستی! گناهان مرا و گناهان همۀ مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ که جز تو بخشندۀ گناهی وجود ندارد و جز تو کسی نیست که گناهان را ببخشد.
🍃 چند نکتۀ مهم :
🔅 نحوۀ خواندن این نماز به دو صورت نقل شده است:
▪️۱- یا دو نماز دو رکعتی که بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله انسان بلند میشود و نیّت دو رکعت بعد را میکند و در نتیجه جمعاً چهار رکعت میشود.
▪️۲- یا اینکه این چهار رکعت به شکل پیوسته انجام میشود با نیّت یک نماز چهار رکعتی که در رکعت دوّم آن تشهّد و سلام نیست و فقط در پایان رکعت چهارم تشهّد میخواند و سلام میدهد.
🔅 خواندن این نماز به هر دو صورت توصیه شده است. با توجّه به اینکه وقت بسیار کمی میگیرد؛ چه خوب است انسان به هر دو صورت بخواند؛ که هر یک از این دو در روایت مقصود بوده است، به آن عمل شده باشد.
🔅 نمازهایی که در روایات گفته شده است بعد از سلام نماز فلان ذکر را بگویید، بهتر است بعد از سلام، ذکر مستحبّ دیگری نگویید. حتّی سه مرتبه الله اَکْبَر را که مستحب است بعد از سلام نماز گفته شود، احتیاطاً نگویید. بلافاصله بعد از اینکه سلام نماز را دادید تسبیح را بردارید و استغفار کنید.
🔅 این نماز آثار و برکات فوقالعادهای دارد؛ که قبلاً عرض کردهام. وقتی به آن صحبتها مراجعه کنید، رغبتتان برای از دست ندادن این نماز به مراتب بیشتر میشود.
«استاد مهدی طیّب»
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
4_5836942657858832080.mp3
5.54M
💎 نماز یکشنبۀ ماه ذیالقعده
🔅 فضیلت نماز در روایتی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم
🔅 نحوۀ استغفار و مرور گناهانِ تمام عمر
🔅 صدقۀ قبل از نماز و سایر توصیهها...
۸۷/۰۸/۰۹
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۱۷- خدمت عاشقانه، مشتاقانه و توأم با لذّت، به مخلوقات خدا، حتّى به حیوانات، از امورى است که در سلوک روحانى درهاى بسته را بر سالک مىگشاید.
به ویژه گره گشودن از کار یک انسان درمانده، برداشتن بار غم از دل یک انسان محزون، شاد کردن دل یک انسان دردمند، برآوردن نیاز یک انسان نیازمند، بدون خودنمایى یا منّتگذارى و حتّى بدون چشمداشت اجر و پاداش از جانب خدا، و لذّت بردن از این عمل به خاطر عشق به مخلوقات خدا، کیمیایى است که مىتواند در چشم بر هم زدنى حجابها را از برابر دیدهى دل سالک برطرف کند و مس وجود او را به زر ناب انسان کامل بدل سازد. لذا سالک باید از این عامل مؤثّر حدّاکثر بهره را ببرد.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۴
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۵)
⚪️ شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر - ۲
دوّمین چیزی که برای امر به معروف و نهی از منکر، لازم است از آن آگاه باشیم، جامعه و زمانهی خویش و مقتضيات آن است.
سوّمین موضوع، شناخت اسلوبها و وسائل كارآمد و كارا در امر به معروف و نهی از منكر است. امر به معروف و نهی از منکر، امری صرفاً فردی نیست و رسانههای جمعی و گروهی، سايتهای اينترنتی، شبكههای ماهوارهای، راديويی و تلويزيونی، روزنامهها، مجلاّت، كتب و نشريات، نقش مهمّی در تحقّق آن ایفا میکنند.
لذا باید دانشهای لازم برای استفاده از این ابزارها را کسب کنیم؛ تكنولوژی آموزشی، تكنولوژی ارتباطی عصر و زمان خود، و برنامهريزی و مديريّت فرهنگی را بشناسيم؛ و این امر مستلزم مطالعه در حوزههای روانشناسی، علوم تربيتی و علوم ارتباطات است.
البتّه باید توجّه داشت که دشمنان ما، آمريكا، اروپا، صهيونيسم، اسرائيل و ديگران، از هر ابزاری كه به دستشان بيايد، استفاده میكنند؛ امّا جامعهی اسلامی مقيّد به اوامر الهی است. در دين ما، هدف وسيله را توجيه و مباح نمیكند.
به هدف مقدّس، جز از راه مقدّس نمیتوان رسيد؛ جز به وسيلهی مقدّس نمیتوان اهداف مقدّس را تحقّق بخشيد. لذا در امر به معروف و نهی از منكر، وسائل بايد مباح و مشروع باشد.
اميرالمؤمنين علیهالسّلام وقتی به حكومت رسيدند، برخلاف خلفای قبلی، سهم افراد از بيتالمال را به تساوی توزيع كردند.
رفقا، دوستان و خيرخواهان گفتند: يا اميرالمؤمنین! با اين كار شما، بسیاری از صحابهی كبار و همسران پيغمبر صلّی الله علیه وآله و ديگران سر و صدايشان درمیآيد! مصلحت نيست. حكومت شما در معرض خطر قرار میگيرد. حضرت را به خيال خودشان نصيحت كردند!
حضرت در پاسخ فرمودند: أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِی مَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ: آیا به من امر میكنيد كه پيروزی و نصرت را با جور و ستمگری در عرصهی حكومت خود كسب كنم؟ يعنی حتّی حكومت علی علیهالسّلام با آن تقدّس، نبايد از راه نامشروع تحكيم و تقويت شود.
خدای متعال در قرآن به پيغمبرش فرمان داد: قُلْ هٰذِهِ سَبِيلِی أَدْعُو إِلَى اللهِ عَلیٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی:
بگو اين راه من است. منِ رسولالله و تابعان و پيروان من، دعوت بهسوی خدا را براساس بصيرت، يعنی علم، آگاهی و بينش درست انجام میدهيم.
این حدیث معروف است که: اَلْعامِلُ عَلیٰ غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسّائِرِ عَلیٰ غَيْرِ الطَّرِيقِ؛ لا تَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلّا بُعْداً :
كسی كه بدون بصيرت دست به عمل میزند، مثل كسی است كه دارد در بيراهه راه میپيمايد؛ هرچه بر سرعتش بیفزاید، از مقصدش دورتر میشود.
شرط دوّم در وجوب امر به معروف و نهی از منکر، علم و آگاهی به چیزهای دیگری است.
نخست يقين به اينكه امر مورد نظر، بر شخصی كه میخواهیم او را امر به معروف یا نهی از منكر كنیم، واجب است. اگر شک داریم كه اين امر بر او واجب است، نمیتوانیم او را امر و نهی كنیم.
دوّم، بايد يقين داشته باشیم که او آن كار را تصادفاً و به اشتباه انجام نداده است؛ بلکه با علم و قصد قبلی، و با تصميم بر تكرار و اصرار بر ادامهی راه، در مسير این منكر قدم برمیدارد.
اگر مشخّص است كه او اهل اين كارها نيست، ناخواسته لغزشی از او سر زده، خودش توبه میكند و ديگر هم اين كار از او سر نمیزند، اينجا هم جای امر به معروف و نهی از منكر نيست.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
4_5965256085727086683.mp3
4.25M
💎 ابعاد شخصیتی امام خمینی
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه یک مرجع تقلیدِ دارای ابعاد متنوع شخصیتی بودهاند. یک عارف، یک سالک، یک فیلسوف و حکیم توانمند، یک متفکر بزرگ، یک رهبر سیاسی-انقلابی عظیم، یک معلم اخلاق شایسته و وارسته.
متأسفانه خصوصاً نسل جوان ما که امام را کمتر از نزدیک دیدهاند و کمتر به آثار و تألیفات ایشان مراجعه کرده و کمتر مطالب ایشان را شنیدهاند، بیشتر شخصیت امام را سیاسی و انقلابی تعریف میکنند و سایر ابعاد شخصیت ایشان که بسیار عظیم است از دیدها مخفی مانده و متأسفانه جفای بزرگی در حقّ ایشان شده است.
امیدواریم که روح آن بزرگوار با ارواح معصومین علیهم السّلام در آن عالم محشور باشد و راه بزرگی که ایشان گام در آن مسیر گذاشت انشاءالله منتهی شود به ظهور حجّت خدا و این انقلاب متصل شود به انقلاب مهدوی ارواحنا فداه، که میوۀ اصلی نهضت همۀ انبیاء الهی در طول تاریخ و میوۀ اصلی همین انقلاب اسلامی مردم ایران خواهد بود .......
🎤 استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۱۹۷ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: با كردار نيك خود، بدكردار را، اص
💠#حديث ۳۱۹۸
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: كمال احسان، منّت ننهادن به سبب آن است.
🔅 تَمامُ الإحْسانِ ، تَرْكُ المَنِّ بِهِ.
غرر الحكم، ح ۴۴۸۳
@ahlevela_channel
🔸 اسلام حافظ ماست، نه ما حافظ اسلام.
🔸 اوّلین بارقهی نهضت آقای خمینی روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسهی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل میشد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس میداد، تماشا میکردم. آن روز کسبهی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف آقای خمینی را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانهی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبهها نشستند. آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمدهاند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و آقای خمینی نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بیاجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کردهاید و اینجا آمدهاید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بیمعناست. فرد دومی بیاجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بیمعناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب. بعد خطاب به طلبهها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همهی قم هم نمیگنجد و در همهی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما میخواهیم اسلام و قرآن را حفظ کنیم، بلکه قصد ما این است که دست ما از قرآن و اسلام کوتاه نشود. (یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لایُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمیتواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.)
▫️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▫️
📒 کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی
▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۱۸- مواسات، لطف، احسان، ایثار، احترام و محبّت کردن بىمنّت به دیگران، بهویژه نسبت به سادات و مؤمنان، بهخصوص اهل علم و معنویّت و تقوا از تبار پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم از شمار مؤمنان، امر دیگرى است که انجام آن، توفیقات و فیوضات الهى را متوجّه سالک مىکند و لذا سالک به هیچ وجه نباید از انجام آن غفلت کند.
🍃 ۱۹- حُسن معاشرت و رابطهى محبّتآمیز داشتن با مردم و خوشخُلقى و شیرینمحضرى در ارتباطات اجتماعى، نکتهى دیگرى است که مراعات آن بر سالک لازم است.
🍃 ۲۰- نیکى و فروتنى و خدمت و رفتار محبّتآمیز با پدر و مادر، چه در زمان حیات و چه پس از فوت آنان، صلهى رحم و اداى وظیفه نسبت به خویشاوندان، بهویژه ارحام، خصوصاً کسانى از ایشان که از نظر امکانات مادّى و موقعیّتهاى دنیوى، در سطح پایینترى قرار دارند، و مراوده و دید و بازدید با برادران ایمانى، از دیگر امورى است که انجام آنها واجب مىباشد و در سیر معنوى تأثیر بهسزایى دارد.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۵
@ahlevela_channel
830314 eslah talabi v amre b maroof 3 (mp3cut.net) 4 (1).mp3
5.33M
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۸)
⚪️ شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر - ۱
شرط اوّل:
- آگاهی و شناخت معروف و منكر در تمامی گسترهی امر به معروف و نهی از منکر.
- آگاهی به جامعه و زمانهی خویش و مقتضيات آن.
- شناخت اسلوبها و وسائل كارآمد و كارا در امر به معروف و نهی از منكر.
شرط دوّم:
- يقين به اينكه امر مورد نظر، بر شخصی كه میخواهیم او را امر به معروف یا نهی از منكر كنیم، واجب است.
- يقين به اينكه که او آن كار را تصادفاً و به اشتباه انجام نداده است؛ بلکه با علم و قصد قبلی، و با تصميم بر تكرار و اصرار بر ادامهی راه، در مسير این منكر قدم برمیدارد.
🎤 استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
💠 تفسیر سوره تکاثر - تفسیر المیزان
✍️ علّامه سیّد محمّدحسین طباطبائی
▫️ترجمۀ آيات
▫️بيان آيات
▫️توبيخ شديد مردم در جمع مال و نفرات
▫️تخطئه و تهديد متكاثران
▫️توضيحی دربارۀ نعمت و استفاده از آن در راه اطاعت و سؤال از آن در قيامت
▫️چند روايت دربارۀ شأن نزول سورۀ تكاثر
▫️رواياتی بيانگر اینکه مراد از نَعیم حضرت محمّد و آل او عليهم السّلام يا ولايت اهلبيت عليهم السّلام است
▫️رابطه بين نعمت بودن نعمتها و هدايت دينی
📖 برای مطالعه شرح کامل روی لینک زیر بزنید
yun.ir/takasor
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۱۹۸ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: كمال احسان، منّت ننهادن به سبب آن
💠#حديث ۳۱۹۹
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: زکات فتح و پیروزی، عفو و گذشت از خطای دیگران است.
🔅 اَلعَفوُ زكاةُ الظَّفَرِ.
بحارالانوار، ج ٧٨، ص ٢٦٨
@ahlevela_channel
☀️ خوب است انسان جای پا و نشانی نداشته باشد و در خدا گم شود. کار خوبمان را فراموش کنیم، کار بدمان را هم زود استغفار کنیم و فراموش کنیم تا بینشان شویم.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📕 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#فراغت_از_طلبها_و_بدهیها
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۲۱- سالک باید مراقبت کند که از یک سو، به هیچ وجه موجب رنجش خاطر دیگران نشود و از سوى دیگر، از کسى رنجیده خاطر نگردد و کدورتى به دل نگیرد و در برابر جفاى خلق، حلم و بردبارى در پیش گیرد و جفا و بىمهرى آنان را لطف خفیّهاى از جانب حضرت حق بداند و براى آن، شاکر خداوند باشد.
این جفاى خلق با تو در جهان
گر بدانى گنج زر باشد نهان
خلق را با تو کج و بدخو کند
تا تو را ناچار رو آن سو کند
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۶
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۶)
⚪️ شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر - ۳
شرط سوّم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثير است؛ يعنی احتمال بدهیم كه امر به معروف و نهی از منكر ما مؤثّر واقع میشود؛ و از اين پس، اين تارک معروف، آن معروف را انجام میدهد يا آن مرتكب منكر، آن منكر را ترک میكند.
افراد ترسو و محافظهكار از این شرط سوءاستفاده میكنند و به بهانهی اینکه احتمال تأثیر وجود ندارد، از زیر بار این مسؤولیّت شانه خالی میکنند؛ در حالی كه ماجرا به اين سادگیها نيست.
احتمال اثر، با در نظر گرفتن تمام اسلوبها، متدها، مكانيزمها، وسائل و ابزارهای قابل دسترس است که بهعنوان شرط وجوب معرّفی شده است.
ممکن است با يک روش ابتدائی، امر به معروف و نهی از منکر ما اثر نكند؛ امّا اگر با يک روش انديشيدهتر و پختهتر و با ابزارهای كارآمدتر وارد عمل شویم، اثر كند. به اين سادگی مسؤوليّت امر به معروف و نهی از منكر از گردن انسان برداشته نمیشود.
بهعلاوه، باید با نگاه بلندمدّت، دربارهی احتمال تأثیر قضاوت کرد. گاهی امر به معروف و نهيی از منكرِ اکنونِ من، دويست سال بعد اثر میكند. اين هم احتمال اثر است. لزوماً اینگونه نیست که همین الآن که گفتم، اثر کند.
امام حسین علیهالسّلام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند؛ ولی خودشان و اصحاب و اهل بیتشان شهید شدند و خانوادهشان به اسارت رفتند. در ظاهر، کدام اثر؟!
امّا جالب اینجاست که امام حسين علیهالسّلام در همان آغاز حركت خود، چندين بار فرمودند ما میرويم كه كشته شويم؛ امّا پيروز ماييم و شکست با دشمنان ماست! هم گفتند كشته میشويم و هم گفتند پيروز ماييم. يعنی نگاه بلندمدّت دارند.
آن حضرت تاريخ آينده را مینگرند و میبینند که نهضت عظيمی که درصدد برپا کردن آن هستند، چه اثر جاودانهای در تاریخ بهجا خواهد گذاشت.
نباید به دنبال این باشیم که امر به معروف ما در لحظه اثر بگذارد. گاهی در همان لحظه بر سرم میزنند، توهین میکنند، حقّم را غصب میکنند؛ اما کار من اثر خود را در آینده خواهد گذارد.
پس در اينكه احتمال اثر بدهيم، بايد نگاه درازمدّت داشته باشيم، نه كوتاهمدّت. ما ايرانیها معمولاً اشخاص كوتاهنگری هستيم.
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
830314-eslah-talabi-v-amre-b-maroof-3-mp3cutnet-5_6qMZQaXX.mp3
5.94M
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۹)
⚪️ شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر - ۲
شرط سوّم
شرط سوّم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثير است؛ يعنی احتمال بدهیم كه امر به معروف و نهی از منكر ما مؤثّر واقع میشود؛ و از اين پس، اين تارک معروف، آن معروف را انجام میدهد يا آن مرتكب منكر، آن منكر را ترک میكند.
احتمال اثر، با در نظر گرفتن تمام اسلوبها، متدها، مكانيزمها، وسائل و ابزارهای قابل دسترس است که بهعنوان شرط وجوب معرّفی شده است.
🎤 استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۱۹۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: زکات فتح و پیروزی، عفو و گذشت از خطای دیگران
💠#حديث ۳٢۰۰
بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس از خطاها درگذرد، خدايش از او درگذرد و هر كس گذشت كند خدا نيز از او گذشت كند.
🔅 مَن يَغفِر يَغفِرِ اللّهُ لَهُ وَ مَن يَعفُ يَعفُ اللّهُ عَنهُ.
نهج الفصاحه، ص ٧٣٤، ح ٢٨٠٩
@ahlevela_channel
☀️ باید خود را خلاص و فارغ کرد. هر که را به تو ظلم کرده، ببخش و از خدا هم بخواه او را ببخشد. به هر کس هم خوبی کردهای، فراموش کن. کسانی هم که حقّی بر تو دارند، حقّشان را ادا کن و برایشان دعا کن و از خدا بخواه حقّشان را ادا کند. به هر کس بدهکاری، از خدا و پیامبر و امامان بخواه کمکت کنند که حقّش ادا شود. این کار را بکن تا برای ملاقات و یاد خدا سرِ فراغت پیدا شود.
🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱
📕 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
#فراغت_از_طلبها_و_بدهیها
@ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی
▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید.
#چهلهنشینی
@ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی
🍃 ۲۲- سالک باید بیشتر و پیشتر از زبان و کلام، با عمل توأم با محبّت، خلق را به خیر و نیکى دلالت و دعوت کند و همانطور که خداوند اغلب با کارهایش با خلق حرف مىزند، او نیز با تخلّق به این اخلاق الهى، با محبّت و خوبى کردن به دیگران، دل آنها را جلب و جذب خویش کند و با انجام کارهاى نیک، براى آنها الگوى عملى شود. چنانکه امام صادق علیه السلام مىفرمایند:
کونوا دُعاةَ النّاسِ بِاَعمالِکُم وَ لا تَکونوا دُعاةً بِاَلسِنَتِکُم
دعوت کنندگان مردم با اعمالتان باشید و دعوت کنندگان با زبان هایتان نباشید.
🍃 ۲۳- سالک باید تلاش دائمى در جهت افزایش آگاهى و شناخت دینى را از طریق مطالعهى کتابهاى مفید و درسآموزى از دینآگاهان و اهل معرفت، در برنامهى زندگى خود قرار دهد و هیچگاه از این تلاش دست نکشد و غافل نشود.
ادامه دارد....
📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب
#شراب_طهور
#دستورالعملهای_سلوکی - ۱۷
@ahlevela_channel
💠 اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۷)
⚪️ شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر - ۴
شرط چهارم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، قدرت بر انجام امر به معروف و نهی از منكر است. اين قدرت نیز قابل اكتساب و تحصيل است و نباید تصوّر کرد که قدرت باید نقد و رایگان در اختیار ما باشد تا امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب شود.
شرط پنجم كه آن هم بد فهمیده شده و بهانهای برای راحتطلبی افراد بزدل و ترسو قرار گرفته است، عدم ضرر و مفسدهی جانی، مالی و عِرضی در امر به معروف و نهی از منکر است.
بعضی تصوّر کردهاند که برطبق این شرط، در امر به معروف و نهی از منکر، هیچ ضرری نباید متوجّهشان شود؛ هیچکس به آنها نگوید بالای چشمت ابروست، یک ریال پول از دستشان نرود و یک ذرّه ناراحتی نبینند.
اين مصداق همان سخن امام باقر علیهالسّلام است که فرمودند: اگر نماز و روزهشان هم براي دنيای آنها ضرر داشت، انجام نمیدادند؛ همانطور كه امر به معروف و نهی از منكر چون ضرر دارد، انجام نمیدهند.
اين نشان میدهد كه امر به معروف و نهی از منكر با وجود ضرر هم بايد انجام شود. اينكه گفتهاند مفسده نداشته باشد، يعني شخص باید سرمايهای را كه میخواهد براي این كار هزينه كند، با عوایدی که این کار در درازمدّت براي اسلام و كلّ جامعهی اسلامي دارد، مقايسه كند؛ و اگر میبیند عواید آن به اندازهی سرمايهای كه هزينه میكند نيست، آن امر یا نهی را ترک کند.
اگر هزینهی این کار بیش از عوایدش باشد، کاری غيرمنطقی است و سرمایهی انسان را به هدر میدهد. اما اگر عواید حاصل از این امر به معروف و نهی از منکر، ارزش هزینهای را که صرف میشود، داشته باشد، ولو خود فرد آمِر و ناهی متضرّر شود، نباید آن را ترک کند.
به بیان دیگر، امر به معروف و نهی از منكر، باید هزینهاش بيش از عوايدش نباشد؛ نه اينكه اصلاً هزينهای نداشته باشد. در این ارزیابی هم باید عواید مسأله را در درازمدّت و برای فرد و جامعه در نظر گرفت، نه در کوتاهمدّت و صرفاً برای خود فرد آمر و ناهی.
كشاورز، وقتی بذر گندم میکارد، اگر كوتاهمدّت را در نظر بگیریم، متضرّر شده؛ چراکه اینهمه بذر را زیر خاک کرده است؛ امّا اگر با ديد درازمدّت نگاه كنيم، هر دانهی گندم، هفتصد دانه گندم خواهد شد. اگر اينطور نگاه كنيم، آيا باز هم میتوان گفت کار او مفسده و ضرر داشته است؟
گاه يک شهيد كه به خاک میافتد و در خاک مدفون میشود، همچون بذری است كه كاشته میشود و خدا میداند در آيندهی تاريخ چه شجرهی طيّبهای از او خواهد روييد!
گفتیم در امر به معروف و نهی از منکر، شخص آمِر یا ناهی، باید سرمايهای را كه میخواهد برای این كار هزينه كند، با عوایدی که این کار در درازمدّت براي اسلام و كلّ جامعهی اسلامي دارد، مقايسه كند؛ و اگر عواید حاصل از آن، ارزش هزینهای را که صرف میشود، داشته باشد، ولو خود فرد آمر و ناهی متضرّر شود، نباید آن را ترک کند.
بهخصوص اگر در امر به معروف و نهی از منکر، مسألهی حفظ دين و مصالح كلّی دين و امّت اسلامی در میان باشد، مرزی برای هزینه کردن وجود نخواهد داشت. مال و جان و آبروی انسان هم اگر فدا شود، ضرر نكرده است. چون عوايد آن، يعنی بقای دين خدا و بقای امّت اسلامی، بسيار بزرگتر از هر جان، مال و عِرض و آبرويی است.
حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسّلام با آن اهلبيت و اصحاب، چه سرمايهی گرانبهايی برای اسلام بودند؟! امّا در عرصهی امر به معروف و نهی از منكر، برای بقای دين خدا، حضرت تمام اين سرمايه را هزينه کردند.
اگر امر به معروف و نهی از منكر منوط به اين است كه خم به ابروی كسی نيايد و يک خراش به دست كسی وارد نشود، پس امام حسين علیهالسّلام چرا آنگونه عمل کردند؟!
آری؛ در معرض هلاكت و تباهی قرار دادن جان، مال و آبرو، خلاف شرع است. قرآن فرمود: وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ؛
امّا در مقابل اين حرام كه من جان، مال يا آبرويم را به خطر بيندازم، ممکن است حرام ديگری قرار گيرد و آن اينكه دين به خطر بيفتد و از بين برود.
مناسب این شرایط است که پيغمبراكرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: إِذَا اجْتَمَعَتْ حُرْمَتانِ، تُرِكَتِ الصُّغریٰ لِلْكُبریٰ:
وقتي دو چيز حرام در كنار هم قرار بگيرند و تو ناگزیر به انتخاب يكی از آن دو باشی، آنچه كوچكتر است بر تو حلال میشود و آن را به نفع دیگری رها میكنی.
يعنی جانت را رها میكنی برای اينكه دينت نابود نشود؛ مالت را فدا میكنی برای اينكه دينت فدا نشود؛ آبرويت را قربانی میكنی برای اينكه دينت قربانی نشود!
ادامه دارد ....
استاد مهدی طیّب
#اصلاح_طلبی
#امر_به_معروف
@ahlevela_channel