eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٤٨٦ امام صادق عليه السّلام فرمودند: خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنی
💠 ۲٤٨٧ امام رضا عليه السّلام فرمودند: مردم به انجام روزه امر شده‌اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگی آخرت را بيابند. 🔅انما امروا بالصوم لكي يعرفوا الم الجوع و العطش فيستدلوا علي فقر الاخر. وسائل الشيعه، ج ٤، ص ٤ @ahlevela_channel
☀️ خدا قبل از عالم تشریع، رزقی را برای بنده‎ای مثلاً در روز ماه رمضان بریده است. حالا او در روز ماه رمضان فراموش می‎کند که روزه است و آن غذا را می‎خورد، بعداً یادش می‎افتد که روزه بوده است. نه روزه‎اش باطل است و نه قضا دارد. این خدا بود که این فراموشی را بر او مسلّط کرد تا رزقی را که برای او مقدّر کرده بود، به او بخوراند. امیرالمؤمنین علیه السّلام می‎فرماید: « وقتی خداوند امری را اراده کند، عقل عبد را می‎گیرد و آن کار را به دست او جاری می‎کند، بعد عقلش را به او باز می‎گرداند ». بسیاری از خیراتی که خدا به ما رسانده، این‎گونه بوده است والاّ اگر به عقل خودمان بود، آن کار را نمی‎کردیم. 🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🏴 رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها - دهم ماه رمضان ▪️بنا به نقل تاريخ خديجه سلام الله علیها پانزده سال قبل از عام‌الفيل متولد شدند. نام مادر ايشان فاطمه بود، همان‌طور كه دخترشان فاطمه نام گرفت. پدر خديجه هم خُوَيلد بود، لذا اين دختر بزرگوار خديجه بنت خويلد نام گرفت. ▪️در دوران جاهليت حضرت خديجه سلام الله علیها را طاهره صدا می‌زدند، يعنی به خاطر نهايت درجۀ طهارت، پاكی، تقوا و نزهت روح اين بانوی بزرگوار، با اينكه اسمشان خديجه بود، ايشان را طاهره صدا می‌زدند. همان‌طور كه پيغمبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلِم را امين می‌خواندند، خديجه سلام الله علیها را هم طاهره صدا می‌زدند. ▪️اين بانوی بزرگوار، ثروتمندترين بازرگان مكه بود. ثروت انبوه! خانۀ مجلّل! امكانات بسيار اشرافی! از همۀ دنيا بهترين جمع شده بود! و زينت آلات در خانۀ ايشان بود! خديجه سلام الله علیها یک زن اشرافی ثروتمند بازرگان، در عين نهايت طهارت و نزهت و همين‌طور عين رقّت قلب، مردم‌دوستی و خدمت به خلق بودند. ▪️از روزی كه خديجه سلام الله علیها به ازدواج پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم درمی‌آيند، تمام ثروت، زندگی و آبروی خود را به پای رسول الله می‌ريزند. همان روز در ماجرای اين ازدواج خدا می‌داند چقدر زنان اشراف عرب به حضرت خديجه سلام الله علیها زخم زبان زدند، كه تو با يك يتيمِ فقيرِ تهيدست ازدواج می‌كنی؟! تويی كه همۀ سرمايه داران عرب آرزوی همسری تو را دارند! ▪️خديجه سلام الله علیها هر چه داشتند خالصانه به پای پيغمبر صلّی الله علبه و آله و سلّم ريختند و نخستين مؤمنِ به رسول الله شدند. زمانی كه پيغمبر به بعثت مبعوث شدند، اوّلين كسی كه به رسول الله ايمان آورد، خديجه سلام الله علیها بود و اميرالمؤمنين علیه السّلام دومين فرد بودند. نقل شده است اين سه، يعنی پيغمبر، خديجه و اميرالمؤمنين علیهم السّلام، به مسجدالحرام می‌آمدند، با هم مشغول عبادت بودند و هنوز در عالم هیچ مسلمانی جز اين سه وجود نداشت. ▪️در سه سال شِعب هم اين زن اشرافی با آن زندگی مجلّل و مفرّح، اين سه سال را در گرسنگی، سختی و مشقّت طی كردند، طوری كه پس از سه سال به شدّت كاهيده شدند و چند روز بعد از دنيا رفتند. ▪️به هرحال خدیجه سلام الله علیها نقش بسیار عظیمی در تاریخ اسلام دارند و پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم علاقۀ فوق‌العاده‌ای به این همسر خودشان دارند. پیامبر تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بودند، یعنی تا زمانی که به پنجاه سالگی رسیدند، همسر دیگری اختیار نکردند و با وجود خدیجه، زن دیگری برنگزیدند. همان‌طور که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام تا زمانی که فاطمۀ زهرا سلام الله علیها در حیات ظاهری بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. این ویژگی‌ مختصّ این دو بانوی بزرگ است، که با وجود آنها همسر دیگری اختیار نشد. ▪️بعدها که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم همسران دیگری اختیار کردند، گاهی اوقات که به مناسبتی نامی از خدیجه علیها السّلام برده می‌شد، بعد از ده سال یا بیش از ده سال که از رحلت خدیجه گذشته بود، وقتی نام خدیجه برده می‌شد، بلافاصله اشک در چشمان پیامبر حلقه می‌زد و وقتی همسرانشان به ایشان می‌گفتند اکنون که خدیجه از دنیا رفته و خدا همسران جوانی نصیب شما کرده، پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمودند: شما را چه به خدیجه؟! اصلاً قابل مقایسه نیستید. خدیجه وقتی به همسری من درآمد که من در غربت و تنهایی بودم و اسلام هیچ حامی‌یی نداشت. او همۀ خطرات را به جان خرید و همۀ دارایی و هستی خود را در راه اسلام ایثار کرد. شما روزی همسر من شدید، که من رهبر جامعۀ اسلامی و فرمانروای سرزمین اسلامی بودم. اصلاً شما با خدیجه قابل مقایسه نیستید.... 《 استاد مهدی طیّب》 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
roozeh-dar-soore-baghare-maratebe-taghva-840728.mp3
10.2M
💎 روزه در سورۀ بقره - مراتب تقوا 🔅 آیات شریفۀ ۱۸۳ تا ۱۸۷ سورۀ بقره که وجوب روزۀ ماه رمضان را اعلام نموده، لطافت خاصی دارد‌‌‌‌‌.... 🔅 هر مرتبۀ وجود انسان تقوای خاص خود را دارد. تقوای بدن، تقوای روان، تقوای دل و جان... 🔅 تقوایی که در روزه خواسته شده و مقصود است، همان تقوای جان و دل است... 🔅 تقوا انسان را مصون نگه می‌دارد و دشمن (شیطان) را محدود می‌کند... 🔅 تقوای بدن، انسان را به بهشت می‌برد. 🔅 نتیجۀ تقوای نفس، توانمند شدنِ نفس و پیدا کردن کشف و کرامت است. 🔅 نتیجۀ تقوای دل، میهمان خدا و مقرّب درگاه الهی شدن و به وصال معشوق ازلی نایل شدن است... ۸۴/۰۷/۲۸ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا 🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است: 🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت‌ها عطا فرمايد. 🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد. 💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾  💫 منبع: مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی ✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید ☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‌اند. ▫️سيّد ابن طاووس فرموده: ☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. ⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ ..... 🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه @ahlevela_channel
‍ 💠 سيمای جامعه‌ی جهانی پس از ظهور - بخش یازدهم ▪️بنابراین مقصود از کتاب جدید و سنّت جدید و امر جدید نه دین جدید و نه کتاب آسمانی جدید است؛ بلکه مقصود برنامه و شیوه‌ی ویژه و بدون سابقه‌ایست که آن حضرت به اجرا می‌گذارند. مواردی از این ویژگی‌ها که در روایات مزبور به آنها اشاره شده است، عبارتند از: ۱- آن حضرت در امر قضاوت با اتّکا به شهادت شهود و قرائن و قسم طرفین دعوا حکم نمی‌کنند؛ بلکه براساس علم خویش که از راه باطن دارند حکم صادر می‌فرمایند. در احادیث درباره‌ی شیوه‌ی داوری و قضاوت حضرت مهدی علیه السّلام آمده است یَحْکُمُ بِحُکْمِ دٰاوُد و توضیح داده شده است که حضرت داوود علیه السّلام در قضاوت‌هایش به علم باطنی خود حکم می‌کرد نه به استناد شهادت شهود و بیّنات و اَمارات. امام صادق علیه السّلام در اشاره به تفاوت‌های قضاوت در دوران ظهور حضرت حجّت علیه السّلام می‌فرمایند: دَمٰانِ فِی الْاِسْلٰامِ حَلٰالٌ مِنَ اللّٰهِ لٰا یَقْضِی فِیهٰا اَحَدٌ بِحُکْمِ اللّٰهِ حَتّیٰ یَبْعَثَ اللّٰهُ الْقٰائِمَ مِنْ اَهْلِ الْبَیْتِ؛ فَیَحْکُمُ فِیهِمٰا بِحُکْمِ اللّٰهِ لٰا یُرِیدُ فِیهِ بَیِّنَةً، الزّٰانِی الْمُحْصَنُ یَرْجُمُهُ وَ مٰانِعُ الزَّکوٰةِ یَضْرِبُ رَقَبَتَهُ : دو خون است که ریختن آن از جانب خداوند حلال گردیده است و احدی در مورد آنها به حکم خدا داوری نکرده و حکم صادر نمی‌کند تا خداوند قائم ما اهل‌بیت را برانگیزاند؛ پس او در مورد آنها به حکم الهی حکم صادر می‌کند و بیّنه و دلیلی هم نمی‌خواهد؛ کسی که با زن شوهرداری زنا کرده، که او را سنگسار می‌کند و کسی که از پرداخت زکات امتناع نموده، که گردن او را می‌زند. ۲- امام زمان علیه السّلام در مواجهه با ستمگران و طواغیت نیز از یک‌سو برخلاف پیامبراکرم و امامان قبل علیهم السلام راه دعوت و موعظه را پیش نمی‌گیرند؛ بلکه به کارزار با آنها می‌پردازند و از سوی دیگر از شکست خوردگانشان نیز تظاهر به توبه را نمی‌پذیرند و حکم الهی را در مورد آنها به اجرا می‌گذارند و آنها را مجازات می‌فرمایند. امام باقر علیه السّلام می‌فرمایند: اِنَّ رَسُولُ‌اللّٰهِ سٰارَ فِی اُمَّتِهِ بِاللَّیْنِ(بِالْمَنِّ)؛ کٰانَ یَتَاَلَّفُ النّٰاسَ وَ الْقٰائِمُ یَسِیرُ بِالْقَتْلِ؛ بِذٰلِکَ اُمِرَ فِی الْکِتٰابِ الَّذِی مَعَهُ اَنْ یَسِیرَ بِالْقَتْلِ وَ لٰا یَستَتِیبُ اَحَداً. وَیْلٌ لِمَنْ نٰاواهُ : رسول خدا در امّت خویش با نرمش و لطف رفتار می‌کرد (با مردم الفت می‌گرفت) ولی روش قائم کشتن مجرمان و سرکشان است. در دستورالعملی که با اوست به او فرمان داده شده است که با روش کشتن اقدام کند و او از کسی توبه نخواهد خواست. وای بر کسانی که با او دشمنی می‌کنند. ۳- حکومت آن حضرت ویژگی‌هایی دارد که بی‌سابقه است. نحوه‌ی غلبه بر تمام قدرت‌های جهانی و تسلّط آن حضرت بر تمام جهان از یک‌سو، گستره‌ی جهانی حکومت حضرتش از سوی دیگر و شیوه‌ی اداره‌ی حکومتی در قلمرو جهانی از دیگر سو، همه بی‌سابقه و جدید است؛ که در روایات از آن به سُلْطٰانٍ جَدِیدٍ تعبیر شده است. ادامه دارد.... 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
tartil11.mp3
6.66M
💎 دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان 🔅 اللَّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ فيهِ الاِْحْسانَ، وَكَرِّهْ اِلَيَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ، وَحَرِّمْ عَلَیَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ، بِعَوْنِكَ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ. 🔅 خدایا در این روز احسان را پسندیده‌ من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس فریادخواهان. « یا رَبَّ الْعالَمین » 🔅 ترتیل قرآن کریم - جزء یازدهم ahlevela.ir/tartil/tartil11.mp3 🔅 تحدیر قرآن کریم - جزء یازدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3 @ahlevela_channe
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٤٨٧ امام رضا عليه السّلام فرمودند: مردم به انجام روزه امر شده‌اند تا درد گرسنگی و تشنگی را ب
💠 ۲٤٨٨ حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: روزه‌ی قلب بهتر از روزه‌ی زبان است و روزه‌ی زبان بهتر از روزه‌ی شكم است. 🔅صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن. غرر الحكم، ج ١، ص ٤١٧ @ahlevela_channel
☀️ مؤمن در این عالم مثل سیاح است؛ بی‎غرض تماشا می‎کند، دل نمی‎بندد، نه قصد مالکیت می‎کند و نه در دعواها دخالت می‎کند، اعتراض ندارد، نگاه می‎کند و عبور می‎کند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سِیاحَةُ اُمَّتى فِی الصَّوم: سیاحت امّت من در روزه است. ☀️ اهل‌‌الله سیاح عالم خلقتند؛ در زمین، در آسمان، با ملائکه، با انبیا و با اولیا می‎گردند و تماشا می‎کنند. چون ذی‎نفع نیستند، بی‎غرض تماشا می‎کنند، قشنگ تماشا می‎کنند. دندان طمع دنیا را که کندی، سیاح می‎شوی. 🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
teyye-maratebe-oboodiyat-dar-seyre-mahe-ramezan-910505.mp3
2.59M
💎 طیّ مراتب عبودیت در سِیرِ ماه مبارک رمضان ☀️ سالک در مسیر بندگی حدّاقل سه منزل را طی می‌کند: 🔅 تعبّد (متعبّد) صیام ▫️کسی که با سختی و دشواری خود را وادار به عبادت می‌کند و هنوز حلاوت و طعم شیرین عبادت در کام او ظاهر نشده است. 🔅 عبادت (عابد) صبر ▫️کسی که با عبادت انس می‌گیرد و عبادت برای او روان و آسان می‌گردد. 🔅 عبودیت (عبد) سیاحت ▫️کسی که در اثر مداومت، به عبودیت رسیده و عبد شده است و اقتضای وجودش عبادت است و عطر عبادت به‌طور طبیعی و بدون تقلّا از او ساطع می‌شود... ۹۱/۰۵/۰۵ @ahlevela_channel