eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
530 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @ahlevela_channel
4_5844608856654610976.mp3
6.75M
💎 دعای روز بیست ‌و یکم ماه مبارک رمضان 🔅 اللَّـهُمَّ اجْعَلْ لی فيهِ اِلي مَرْضاتِکَ دَليلاً، وَلا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فيهِ عَلَیَّ سَبيلاً، وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لی مَنْزِلاً وَمَقيلاً، يا قاضِیَ حَوآئِـجِ الطّالِبينَ. 🔅 خدایا در این روز برای من به سوی خشنودی‌ات راهنمایی قرار ده، و برای شیطان راهی به سوی من قرار مده، و بهشت را منزل و آسایشگاهِ من قرار ده، ای برآورندۀ حاجات طالبان. 🏴 « یا رَبَّ الْعالَمین » 🏴 🔅 ترتیل قرآن کریم - جزء بیست و یکم ahlevela.ir/tartil/tartil21.mp3 🔅 تحدیر قرآن کریم - جزء بیست و یکم ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٨٢١ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: خوشا به حال آن‌که عمل و علمش، دو
💠 ۲٨٢٢ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: خشم هم‏نشين بسيار بدى است: عيب‏ها را آشكار، بدى‏ها را نزديك و خوبى‏ها را دور مى‏كند. 🔅بِئسَ القَرينُ الغَضَبُ: يُبدِى الْمَعائِبَ وَيُدْنِى الشَّرَّ وَيُباعِدُ الخَيْرَ. غررالحكم، ح ٤٤١٧ @ahlevela_channel
☀️ قرآن فرمود: اِستَعینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ: از صبر و نماز کمک بگیرید و پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: یا عَلِیُّ اَنتَ الصَّومُ وَ اَنَا الصَّلَوةُ: ای علی تو روزه‎ای و من نمازم. ☀️ پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت امیر علیه السّلام فرمود: یا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللهُ حَقَّ مَعرِفَتِهِ غَیری وَ غَیرُکَ وَ ما عَرَفَکَ حَقَّ مَعرِفَتِکَ غَیرَ اللهِ وَ غَیری: یا علی خدا را آن‎گونه که شایسته‎ی شناختن است، نشناخت جز من و تو و تو را آن‎گونه که شایسته‎ای نشناخت مگر خدا و من. 🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
4_6003463925813741051.mp3
3.26M
💎 آثار شناخت و محبّت به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ▪️ما امروز با علی علیه السّلام چه رابطه‌ای داریم و چه وظیفه‌ای در قبال او داریم؟ آیا به صرف اینکه فقط در ایّام شهادت ایشان، جامۀ سیاه بر تن کنیم و قطرۀ اشکی بریزیم؛ تمام است؟ ▪️امیرالمؤمنین علیه السّلام، معیار شناخت اسلام است. اگر امروز می‌خواهیم به مثابه یک مسلمان زندگی کنیم، باید تبلور اسلام را در شخصیت و تفسیر آن را در کلام علی ببینیم و آن‌گونه مسلمان باشیم. ▪️نهج‌البلاغه بهترین تفسیر از قرآن است. ما که شیعۀ امیرالمؤمنین هستیم، چقدر با نهج‌البلاغه مرتبطیم؟ این کتاب بین ما خیلی غریب است. ▪️عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السّلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری و کیمیای بی‌نظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمی‌آورد و به شکل معشوق تبدیل می‌کند. اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السّلام، توأم با معرفت، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السّلام درمی‌آورد و او را علی‌گونه می‌کند. ▪️اگر علی علیه السّلام را بشناسیم، خیلی حالمان عوض می‌شود اگر دوست بداریم، همینطور. @ahlevela_channel
‍ ✔️ جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍ ✔️ جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل ▫️استاد در بخشی از جلسه در رابطه با لیالی قدر فرمودند: اميدواريم خدای متعال عنايت كند از اين ايّام ويژه‌ای كه پيش رو داريم، بهره‌‌ی وافر بگيريم. ليلةالقدر، لیله‌ی إحياء است و اين نكته‌ی بسيار مهمّی است. يعنی اگر می‌خواهی زنده شوی، خودت بايد خودت را زنده كنی؛ احياء كنی. فعلاً در ليل قرار داری؛ در ظلمت شب اسيری؛ بايد إحياء كنی. خودت خودت را زنده كن! بی‌عمل، چشم‌ به‌راه نمان كه حادثه‌ای پيش بيايد و به تو عنايتی شود. بله؛ كار از عنايت برمی‌آيد؛ امّا زمينه‌ساز عنايت، تلاش تو است. اين تلاش را بكن؛ تا عنايات متوجّه تو شود؛ تا مستعدّ دريافت عنايت شوی؛ تا وقتی عنايت آمد، بتوانی آن را دريافت كنی. نه اينكه آن فيض بيايد و عبور كند و تو مستعدّ دریافت و بهره‌بردن از آن نباشی و محروم بمانی. ▫️واژه‌ی احياء، واژه‌ی خاصّی است. بدانيم که خودمان باید خودمان را احیا کنیم. اگر می‌خواهيم زنده شويم، بدانیم که زنده شدنِ ما به دست خودمان است. خدا به خودمان محوّل كرده است كه خودت را زنده كن. تو می‌توانی مُحیی باشی؛ تو می‌توانی حيات‌بخش باشی. اوّل خودت را زنده كن؛ سپس به احیای دیگران بپرداز. ▫️اميدواريم ليالي پیشارو، ليالی احياء ما باشد و در این ایّام که ايّام شهادت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام است، به مدد ولايت آن بزرگوار، بتوانيم خودمان را زنده كنيم. نه اينكه فقط در این شب‌ها تا به‌صبح نخوابيم. آن بیداری خب خيلی خوب است و فوق‌العاده فضيلت دارد؛ منتها اينكه خودمان را زنده كنيم، دلمان را زنده كنيم و زنده‌دل شويم، امر دیگریست. اين خیلی بزرگ است. بهره‌ی واقعی ليلة‌القدر اين است كه ما از اين زندگیِ در شب دنیا و طبیعت و حیوانیت عبور كنيم و به يَوْمُ الْقِيَامَةِ سر دربياوريم و لَيْلَةُ‌الْقَدْر ما به يَوْمُ‌الْقِيَامَة منتهی شود. اگر حقّ لَيْلَةُ‌الْقَدْرِ را ادا كنيم، از يَوْمُ‌الْقِيَامَةِ سر درمی‌آوريم. يَوْمُ الْقِيَامَةِ وقتی است كه خدا ديده می‌شود؛ لقاءُ­الله واقع می‌شود؛ به وصال نائل می‌شويم. با احيای لَيْلَةُ‌الْقَدْرِ می‌توان به لقاء و وصال رسيد. به قول شاعر: چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند ▫️امیدوارم خدای متعال به همه‌ی ما توفيق دهد و بتوانيم در اين ليله، حيات واقعی را از حجّت خدا دريافت كنيم. اين عطای بزرگی است كه می‌توانيم از خدا و ولیّ اعظم خدا بگيريم. بگوييم: خدايا! حيات حيوانی و نفسانی ديگر بس‌مان است؛ هرچه خورديم، بس است؛ هرچه خوابيدم، بس است؛ هرچه لذايذ طبيعي برديم، بس است؛ خسته شده‌ايم. خدايا! ما را زنده كن. خودت در قرآن فرمودی: اِسْتَجِیبُوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذٰا دَعٰاکُمٰ لِمٰا یُحْیِیکُمْ و وعده فرمودی كه: فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیوٰةً طَیِّبَةً؛ حيات طيّبه اعطاء می‌كنی. مؤمن مناجاتگر سحر ماه رمضان، در دعای ابوحمزه‌ی ثمالی همين را می‌خواهد؛ وَ اجْعَلْنِی مُمَّنْ ... أَحْيَيْتَهُ حَيٰاةً طَيِّبَةً. خدايا! من را از کسانی قرار ده که به حيات طيّبه آنها را زنده کرده‌ای. ما را از اين حيات حيوانی به حيات طيّبه منتقل كن. اين را بخواهيم. اميدواريم با عنايت و نَفَس زنده كننده‌ی حضرت بَقيّة­الله ارواحنافداه به آن نایل شویم. ▫️نفَس عيسی‌ بن‌مريم علیهما­السّلام زنده می‌كرد. به پرنده‌ای كه با گِل ساخته بود، می‌دميد و زنده می‌شد و پرواز می‌كرد. بالای سر يک جنازه‌ی مرده یا بر سر قبر یک مرده می‌آمد و می‌فرمود: به اذن الهی زنده شو! و او زنده می‌شد. عیسی‌ بن‌ مریم علیهما‌السّلام کجا و حضرت بقیّة­الله ارواحنا فداه کجا! نَفَس حضرت بقیّة­الله خدا می‌داند چه می‌کند! این است که به آن حضرت عرض کنیم: آقاجان! یک دَم از نَفَس حیات‌بخشتان نصیب ما هم بکنید و ما را در این شب زنده کنید. به قول شاعر: اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد همه عمر زنده باشی به روان آدمیت خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت ▫️به‌ مدد خدا و خوبان خدا، با همّت و مجاهدت شایسته، می‌توان لَيْلَةُ‌الْقَدْر را احیاء داشت و به حیات آدمیّت و طیّبه رسید. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍ ✔️ جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء در روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم ▫️امیدواریم در این شب­ها که لَيْلَةُ‌الْقَدْرِ عالم زمان است، لَيْلَةُالْقَدْرِ سِیر باطنی ما هم محقّق شود. این زمان خیلی مستعدّ است برای اینکه فرد به لَيْلَةُالْقَدْرِ باطنی خودش برسد؛ به حیات طیّبه برسد؛ احیاء شود. امیدواریم این دو باهم مُقارن شود و در این شب‌ها که پیش روی ماست، عالم زمان و عالم حقیقت، عالم بیرون و عالم درون بر هم منطبق شوند و معنای حیات در لَيْلَةُ‌الْقَدْرِ را درک کنیم. در آن صورت، آن لیله به‌راستی لیله‌ی قدر ما می‌شود و آن موقع است که ارزش پیدا می‌کنیم. والّا الان چه هستیم؟ بشر قبل از زنده شدن چه ارزشی دارد؟ اگر زنده شد، ارزشمند می‌شود. و این لیالی، لیالی زنده شدن است. با نیروی عشق الهی و محبّت خدا و حجّت خدا می‌توان در این شب­ها زنده شد. به قول شاعر: مُرده بُدَم زنده شدم، گریه بُدَم خنده شدم دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم ▫️امیدواریم خدای متعال عنایت کند، حالا که ما را در این عالم نگاه داشت و در آستانه‌ی این لیالی قرار داد، بتوانیم از خوان گسترده‌ی رحمت و فیض الهی که در این شب­ها فوق‌العاده گسترده‌تر از شب­های دیگر ماه مبارک رمضان است، بهره‌مند و متمتّع شویم. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل ولاء در روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل ولاء در روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل ⚪️ ناظر بر آیات تلاوت شده‌ی سوره‌ی هود، در آغاز جلسۀ مزبور درباره‌ی حضرت نوح و ماجرای طوفان و غرق‌شدن پسر نوح، در حالی که گمان کرده بود با پناه بردن به کوه، از طوفان و سیل در امان می‌ماند، استاد فرمودند: ⚪️ در روایات آمده است که لقمان حکیم در مقام موعظه و نصیحت، به پسرش فرمود: يَا بُنَيَّ إِنَّ الدُّنْيٰا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهَا عٰالَمٌ كَثِيرٌ: پسرم! همانا دنیا دریای عمیقی است و هرآینه جمع زیادی در آن غرق و هلاک شدند. در دریای دنیا گاهی اوقات افراد به خودشان و توانایی‌ها و علم و عمل و حتّی عبادات و ریاضاتشان دل می‌بندند و اتّکاء می‌کنند. گمان می‌کنند که خودشان می‌توانند خود را از غرق شدن در امواج خروشان و گرداب‌های دنیا نجات دهند. جَبَل انانیّتشان را پناهگاهی می‌پندارند که گمان می‌کنند با پناه ­بردن به آن، از خطرات و مهالک دنیا در امان می‌مانند. امّا واقعیّت این است که از آن جبل هیچ‌کاری برنمی‌آید. ⚪️ انانیّت شخص، ناشی از هرچه باشد؛ ممکن است کسی به علمش غَرّه باشد و منیّت و انانیّت او در علم مصداق پیدا کرده باشد؛ دیگری ممکن است به سیر و سلوک، طاعت و عبادت، چهلّه‌نشینی و ذکرش مغرور شده و اتّکا کرده باشد و ... . همین‌که انسان به خودش متکّی شده است، به تعبیر حدیث اولوالالباب، حقّ الهی را مراعات نکرده است. امام صادق علیه‌السّلام در آن حدیث فرمودند اهل ریاضت، اهل علم، اهل عبادت، أَکثَرُهُم الَّذِی يَسْفُلْ وَ لَا يَرْفَعْ: اکثر آنها سقوط می‌کنند و به تعالی نمی‌رسند؛ إِذْ لَمْ يَرْعَ حقَّ اللهِ: چون حقّ خدا را رعایت نمی‌کنند. می‌گویند خودِ ما بودیم که ریاضت کشیدیم؛ سیر و سلوک کردیم؛ دود چراغ خوردیم و به اینجا رسیدیم! این من، همان جبل انانیّت است. اغلب آنها حقّ خدا را رعایت نمی‌کنند و به خودشان نسبت می‌دهند و به خودشان متّکی هستند و به کوه «من» خود پناه می‌برند. امّا طوفان دریای دنیا، فوق این حرف­هاست. همه‌ی پناه‌برندگانِ به جبل انانیّت را در دل خودش غرق می‌کند. به قول شاعر: تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست راه‌رو گر صد هنر دارد، توکّل بایدش تکیه کردن به تقوا و طاعت، کافری است. کفر است چون خدا را نمی‌بیند و لذا در مهالک و گرداب‌های دنیا غرق می‌شود. به قول شاعر: قوّت بازوی پرهیز به خوبان مفروش که در این خیل حصاری به سواری گیرند ⚪️ اگر در وادی مُهلِک دنیا منم زدی، به خودت، عبادتت، تقوایت و ... تکیه کردی، کافی است یک گوشه‌ی ابروی دنیا نشانت دهند، تا زمین بخوری؛ تا بفهمی از ورع و تقوا و پرهیزت کاری برنمی‌آید و با وجود آن ورع و تقوی در دنیا غرق می‌شوی. پست و مقامی، پول و ثروتی، جمال و شهوتی و ... نشانت می‌دهند و همه‌ی تقواها، طاعت‌ها و سیر و سلوک­هایت بر باد می‌رود و در هم می‌شکنی و به زمین می‌خوری. اینها حکم گربه‌های داستان موش و گربه‌ی عبید زاکانی را دارند. دیدید گربه‌ها چقدر مؤدّب دور حوض نشسته بودند و کاری به کار ماهی وسط حوض نداشتند! خیلی مؤدّب بودند؛ منتها ادبشان، ادب ظاهری و تصنّعی بود؛ باطنشان چیز دیگری می‌طلبید. همین‌که فرصت فراهم شد، همه شیرجه رفتند و ماهی را شکار کردند و خوردند. پناه می‌بریم به خدا! خدا نکند انسان به جبل انانیّت خودش دل ببندد و اتّکاء کند! که هر لحظه در معرض غرق و هلاک است. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
‍💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل ولاء در روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم ⚪️ منیّت، اِنیّت و انانیّت می‌تواند در اثر عبادت، انفاقِ به نیازمندان، رفتن به جبهه و جنگ و مبارزه و جهاد، دامنگیر شخص شود. هرچیزی ممکن است زمینه‌ساز ابتلای انسان به انانیّت شود. در این دریای طوفانی، تنها پناهگاه امن، کشتی نوح است. نوح به مؤمنان فرمود: بِسْمِ الله سوار شوید. به‌نام اللّهی که هم این کشتی را پیش می‌برد و هم هرجا لازم باشد متوقّف شود، متوقّفش می‌کند. ⚪️ در حدیث است که پیامبراکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم فرمودند: إِنَّمٰا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِی فِيكُمْ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهٰا نَجٰا وَ تَخَلَّفَ عَنْهٰا غَرِقَ یا مَنْ تَرَکَهٰا هَلَکَ: مثال اهل‌بیت من در بین شما، مثال کشتی نوح است؛ هر کس بر آن سوار شد، نجات یافت و هر کس از آن تخلّف کرد، غرق شد یا هر کس آن را ترک کرد، هلاک شد. روی آوردن به اهل‌بیت علیهم‌السّلام و توسّل و کاسه‌ی گدایی در خانه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السّلام بردن و چشم به عنایات آنها دوختن، تنها راهی است که می‌تواند ما را از غرقاب دریایِ ژرفِ پُر قربانیِ دنیا حفظ کند و نجات دهد. به هیچ چیز دیگری نمی‌توان دل بست و اتّکا کرد. سال­ها طاعت و عبادت به یک چشم بر هم زدن می‌سوزد و از بین می‌رود. ⚪️ امیدواریم خدای متعال عنایت کند و ما را لحظه‌ای به خودمان وامگذارد، به هیچ چیزی از خودمان غَرّه نشویم؛ به هیچ چیز از خودمان اعتماد و اتّکاء نکنیم. هم، جریان‌بخش امور را خدا ببینیم و هم، متوقّف‌کننده‌ی آن را. ارْكَبُواْ فِيهٰا بِسْمِ اللهِ مَجْریٰهٰا وَمُرْسیٰهٰا. همه چیز را در دست او بدانیم و به او پناه ببریم و اتّکا کنیم. در زندگی بِسْمِ‌الله راه برویم. بِسْمِ‌الله به اهل‌بیت علیهم‌السّلام متّصل شویم که آنها ظهور اِسْمُ‌اللّٰه هستند. خودشان فرمودند: نَحْنُ وَ اللّٰهِ اْلَأسْمٰاءُ اْلحُسْنىٰ. امیدوارم این عنایت شامل حالمان شود. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb instagram.com/ahlevela
💠 دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان ▫️من قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا ▪️شب بيست‌وسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید: ✨«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»✨ ▪️وقتی این ذکر گفته می‌شود ملائکه نازل می‌شوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت می‌شویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا می‌کند، ان‌شاءالله « استاد مهدی طیّب » ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع : ۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴ ۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲ @ahlevela_channel